Na podstawie art. 12 ust. 2 ustawy z dnia 12 grudnia 2003 r. o ogólnym bezpieczeństwie produktów producent i dystrybutor, którzy uzyskali informację, że wprowadzony na rynek produkt nie jest bezpieczny (np. w danej partii pojazdów może wystąpić usterka), są zobowiązani powiadomić o tym niezwłocznie organ nadzoru.

 

Powiadomienie powinno zawierać co najmniej zawiera co najmniej: informacje umożliwiające dokładną identyfikację produktu lub partii produktów, opis zagrożenia stwarzanego przez produkt, informacje mogące służyć ustaleniu przebiegu obrotu produktem oraz opis działań podjętych w celu zapobieżenia zagrożeniom związanym z produktem. Organem sprawującym nadzór nad ogólnym bezpieczeństwem produktów w zakresie określonym ustawą jest Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Organ nadzoru gromadzi przekazywane przez producentów i dystrybutorów powiadomienia (powszechnie nazywane kampaniami przywoławczymi) i publikuje je na stronie Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

 

Jeszcze do niedawna publikowane były także numery VIN pojazdów objętych akcją, lecz ze względu na przepisy RODO Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów stwierdził, że nie ma podstaw prawnych do upubliczniania tego typu danych. Ponadto na podstawie baz danych dealerów/ASO producent zawiadamia właścicieli pojazdów o szczegółach potencjalnej usterki i konieczności jak najszybszego udania się do autoryzowanego serwisu w celu wykonania akcji przywoławczej.

 

W kwietniu 2022 roku na stronie Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów ogłoszono następujące kampanie przywoławcze:

7 kwietnia 2022 roku

Samochody marek BMW, BMWi oraz MINI

BMW Vertriebs GmbH Oddział w Polsce, z siedzibą w Warszawie, powiadomił Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, że w samochodach marek: BMW, modele: X1 (F48), X2 (F39), Seria 2 Gran Tourer (F46) i Seria 3 M3 (G80), BMWi, model i3 (I01) oraz MINI, modele: Countryman (F60), Clubman (F54), Hatch 5- drzwiowy (F55) i Cabrio (F57), wyprodukowanych w Niemczech, mogło dojść do uszkodzenia miro generatora gazu, co może prowadzić do zmniejszenia funkcji przytrzymującej w przypadku poważnego wypadku. Ponadto może wystąpić zwiększone przemieszczenie wstępne, a także powstawanie iskier, co zwiększa ryzyko pożaru.

Na rynku polskim kampanią naprawczą objętych jest łącznie 312 pojazdów.

Przedsiębiorca zadeklarował, że skontaktuje się z właścicielami samochodów objętych kampanią oraz poinformuje o konieczności wizyty w warsztacie w celu sprawdzenia i ewentualnej wymiany obu przednich pasów bezpieczeństwa.

Informacji związanych z kampanią serwisową udziela BMW Vertriebs GmbH Oddział w Polsce (adres: ul. Wołoska 22 A, 03-675 Warszawa; tel.: 022 279 71 00).

Więcej informacji >>>


Samochody marki Porsche Cayenne

Przedsiębiorca Volkswagen Group Polska Sp. z o.o. z siedzibą w Poznaniu powiadomił Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, że w samochodach marki Porsche Cayenne (9YA/9YB), wyprodukowanych w Niemczech, geometria zawieszenia tylnej osi może wykazywać odchylenia. W samochodach o większym przebiegu nieprawidłowe ustawienie zawieszenia może powodować zużywanie się opon w tylnej osi. W rezultacie nie można zapewnić stabilności przy dużych prędkościach pojazdu.

Na rynku polskim kampanią naprawczą objętych jest 14 pojazdów.

Przedsiębiorca zadeklarował, że właściciele objętych kampanią samochodów będą zapraszani do Autoryzowanych Stacji Obsługi, w celu sprawdzenia i, w razie potrzeby, skorygowania ustawienia zawieszenia.

Informacji związanych z kampanią udziela Volkswagen Group Polska Sp. z o.o. (adres: ul. Krańcowa 44, 61-037 Poznań; tel.: 61 650 35 54).

Więcej informacji >>>


 

20 kwietnia 2022 roku

Samochody marki Lexus NX

Przedsiębiorca Toyota Central Europe Sp. z o.o., z siedzibą w Warszawie, powiadomił Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, że w samochodach marki Lexus NX, wyprodukowanych w Japonii od 16.11.2021 r. do 24.01.2022 r., może dojść do odłączenia się przedniego amortyzatora od obszaru mocowania, powodując utratę stabilności prowadzenia pojazdu oraz zwiększając ryzyko wystąpienia kolizji.

Kampanią naprawczą objętych jest w Polsce 295 samochodów.

Przedsiębiorca zadeklarował, że właściciele objętych kampanią samochodów będą zapraszani do Autoryzowanych Stacji Obsługi, w celu sprawdzenia połączeń zgrzewanych w obszarach mocowania przednich amortyzatorów. Jeśli stwierdzone zostaną braki, połączenia zgrzewane zostaną uzupełnione, a ewentualne uszkodzenia zostaną naprawione.

Informacji związanych z kampanią udziela Toyota Central Europe Sp. z o.o. (adres: ul. Konstruktorska 5, 02-673 Warszawa; tel.: 22 449 05 00).

Więcej informacji >>>


Motocykle marki Triumph SPEED TRIPLE 1200 RS

Przedsiębiorca ALMOT Mikołaj Sibora Sp.k. powiadomił Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, że w motocyklach marki Triumph SPEED TRIPLE 1200 RS, wyprodukowanych w Tajlandii, może dojść do poluzowania jednej lub więcej śrub mocujących tylną tarczę hamulcową. Może to skutkować poluzowaniem mocowania tarczy i utratą skutecznego hamowania hamulcem tylnym, ponadto poluzowana śruba może stykać się z innymi elementami i zakłócać swobodny obrót tylnego koła.

Na rynku polskim kampanią naprawczą objęte są łącznie 62 motocykle.

Przedsiębiorca zadeklarował, że właściciele motocykli zostaną poinformowani o prowadzonej kampanii i poproszeni o kontakt z autoryzowanym sprzedawcą w celu wymiany śrub mocujących tylną tarczę hamulcową na wolne od wady.

Informacji związanych z kampanią udziela ALMOT Mikołaj Sibora Sp.k. (adres: Gniewkówiec 3, 88-180 Złotniki Kujawskie; tel.: 52 35 17 669, e-mail: info@almot.com.pl).

Więcej informacji >>>

27 kwietnia 2022 roku

Motocykle marki Kawasaki

Przedsiębiorca Probike Sp. z o.o., z siedzibą w Warszawie, powiadomił Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, że w motocyklach marki Kawasaki, modele: EJ800B, EJ800C, EJ800D i EJ800E, wyprodukowanych w Japonii w latach 2019-2022, przewody wiązki elektrycznej sygnału dźwiękowego mogą być niewystarczająco wytrzymałe i pod wpływem wibracji przy niektórych prędkościach obrotowych doprowadzić do zaprzestania działania sygnału.

Na rynku polskim kampanią naprawczą objętych jest łącznie 30 pojazdów.

Przedsiębiorca zadeklarował, że właściciele pojazdów są informowani o prowadzonej kampanii i zapraszani do Autoryzowanych Stacji Obsługi w celu wymiany sygnału dźwiękowego i jego wspornika oraz modyfikacji wiązki elektrycznej.

Informacji związanych z kampanią udziela Probike Sp. z o.o.  (adres: ul. Gronostaja 6, 02-786 Warszawa; tel.: 22 535 33 15, e-mail: kontakt@kawasaki.pl).

Więcej informacji >>>


Motocykle marki Yamaha

Przedsiębiorca Yamaha Motor Europe N.V. (Spółka Akcyjna) – Oddział w Polsce powiadomił Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, że w motocyklach marki Yamaha, modele: MT-09 oraz Tracer9, wyprodukowanych w Japonii, istnieje ryzyko uszkodzenia mechanizmu rolgazu podgrzewanej manetki gazu montowanej seryjnie w modelu Tracer 9 GT oraz dostępnej jako wyposażenie opcjonalne w modelach Tracer9 i MT-09 SP.

Kampanią naprawczą objętych jest łącznie 227 motocykli.

Przedsiębiorca zadeklarował, że właściciele objętych kampanią pojazdów będą zapraszani do Autoryzowanych Stacji Obsługi, w celu dokonania stosownej naprawy.

Informacji związanych z kampanią udziela Yamaha Motor Europe N.V. (Spółka Akcyjna) – Oddział w Polsce (adres: Aleje Jerozolimskie 212, 02-486 Warszawa; tel.: 22 571 40 87).

Więcej informacji >>>


Samochody marki Mercedes Sprinter

Przedsiębiorca Mercedes-Benz Polska Sp. z o.o., z siedzibą w Warszawie, powiadomił Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, że w samochodach marki Mercedes Sprinter (Typ 907), wyprodukowanych w Niemczech, może pojawić się tymczasowa usterka funkcji blokady postojowej po stronie skrzyni biegów. Jeśli w takim przypadku kierowca nie zaciągnął ręcznego hamulca postojowego podczas parkowania pojazdu (wbrew zaleceniom instrukcji obsługi), pojazd może się stoczyć, co powoduje ryzyko wypadku. Jeśli kierowca nadal znajduje się na fotelu kierowcy, gdy pojazd zaczyna się toczyć, można natychmiast zatrzymać samochód, zaciągając hamulec główny.

Na rynku polskim kampanią naprawczą objęte są 1 922 pojazdy.

Właściciele samochodów zostaną poinformowani o prowadzonej kampanii i konieczności zgłoszenia się do punktu serwisowego, w celu przeprowadzenia niezbędnych czynności naprawczych.

Informacji związanych z kampanią udziela Mercedes-Benz Polska Sp. z o.o. (adres: ul. Gottlieba Daimlera 1, 02-460 Warszawa) pod numerem infolinii 00 800 9 777 7777 lub tel. (22) 354 40 01.

Więcej informacji >>>


Samochody marki Mercedes Typ 223

Przedsiębiorca Mercedes-Benz Polska Sp. z o.o., z siedzibą w Warszawie, powiadomił Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, że w samochodach marki Mercedes Typ 223 (S-klasa), wyprodukowanych w okresie 17.06.2020 r. – 19.03.2021 r., mocowanie śrubowe modułu sterującego poduszki powietrznej może być wykonane niezgodnie ze specyfikacją. W takim przypadku moduł sterujący poduszki powietrznej może wykryć nieprawidłowe wartości przyspieszenia podczas jazdy, co może skutkować niezamierzonym uruchomieniem systemu zabezpieczającego przed skutkami wypadków w pojeździe. Ponadto, w razie wypadku, mogą zostać zarejestrowane nieprawidłowe wartości przyspieszenia, co może skutkować nieprawidłowym działaniem systemów zabezpieczających przed skutkami wypadków i zwiększać ryzyko wypadków i odniesienia obrażeń.

Na rynku polskim kampanią naprawczą objętych jest 36 pojazdów.

Właściciele samochodów zostaną poinformowani o prowadzonej kampanii i konieczności zgłoszenia się do punktu serwisowego, w celu sprawdzenia i w razie potrzeby korekty mocowania śrubowego modułu sterującego poduszek powietrznych.

Informacji związanych z kampanią udziela Mercedes-Benz Polska Sp. z o.o. (adres: ul. Gottlieba Daimlera 1, 02-460 Warszawa) pod numerem infolinii 00 800 9 777 7777 lub tel. (22) 354 40 01.

Więcej informacji >>>


Motocykle marki Yamaha

Przedsiębiorca Yamaha Motor Europe N.V. (Spółka Akcyjna) – Oddział w Polsce powiadomił Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, że w motocyklach marki Yamaha, modele: MT-09 oraz Tracer9, wyprodukowanych w Japonii, ze względu na wadliwe oprogramowanie sterownika ECU może dojść do zgaśnięcia silnika w trakcie jazdy lub do zapalenia się kontrolki ostrzegawczej silnika i połączonej z nią ograniczonej reakcji silnika na ruch manetką gazu.

Kampanią naprawczą objęte są łącznie 474 motocykle.

Przedsiębiorca zadeklarował, że właściciele objętych kampanią pojazdów będą zapraszani do Autoryzowanych Stacji Obsługi, w celu aktualizacji oprogramowania sterownika.

Informacji związanych z kampanią udziela Yamaha Motor Europe N.V. (Spółka Akcyjna) – Oddział w Polsce (adres: Aleje Jerozolimskie 212, 02-486 Warszawa; tel.: 22 571 40 87).

Więcej informacji >>>


Samochody marki Alfa Romeo

Przedsiębiorca FCA Poland S.A. z siedzibą w Bielsku-Białej powiadomił Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, że samochody marki Alfa Romeo, modele: Giulia i Stelvio, wyposażone w funkcję automatycznego ustawiania reflektorów (AFLS), mogły zostać wyprodukowane z nieskalibrowanymi automatycznymi czujnikami położenia reflektorów.

Kampanii naprawczej podlega 1 800 samochodów.

Przedsiębiorca zadeklarował, że właściciele samochodów zostaną zaproszeni listownie do Autoryzowanych Stacji Obsługi w celu wykonania adaptacji modułu AFLS.

Informacji związanych z kampanią naprawczą udziela FCA Poland S.A. (adres: ul. Komorowicka 79, 43-300 Bielsko-Biała; tel.: 00 800 342 800 00 lub 33 813 55 10).

Więcej informacji >>>


Samochody marki Mercedes Sprinter

Przedsiębiorca Mercedes-Benz Polska Sp. z o.o., z siedzibą w Warszawie, powiadomił Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, że w samochodach marki Mercedes Sprinter (Typ 907), wyprodukowanych w Niemczech, wiązka przewodów alternatora mogła zostać podczas montażu zamieniona z wiązką przewodów elektrycznego układu kierowniczego. W takiej sytuacji, wiązka przewodów układu kierowniczego byłaby zabezpieczona zbyt wysokim bezpiecznikiem alternatora, a wiązka przewodów alternatora niższym bezpiecznikiem układu kierowniczego. W przypadku dodatkowej usterki elektrycznej (np. uszkodzenia wiązki przewodów układu kierowniczego) wskutek zamiany obu różnie zabezpieczonych wiązek przewodów może dojść do przeciążenia wiązki przewodów układu kierowniczego, zwiększając ryzyko pożaru.

Na rynku polskim kampanią naprawczą objęte są 43 pojazdy.

Właściciele samochodów zostaną poinformowani o prowadzonej kampanii i konieczności zgłoszenia się do punktu serwisowego, w celu przeprowadzenia niezbędnych czynności naprawczych.

Informacji związanych z kampanią udziela Mercedes-Benz Polska Sp. z o.o. (adres: ul. Gottlieba Daimlera 1, 02-460 Warszawa) pod numerem infolinii 00 800 9 777 7777 lub tel. (22) 354 40 01.

Więcej informacji >>>


Samochody marek: Citroën C5 Aircross oraz DS7 Crossback

Przedsiębiorca Stellantis Polska Sp. z o.o., z siedzibą w Warszawie, powiadomił Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, że w samochodach marek: Citroën C5 Aircross oraz DS7 Crossback występuje ryzyko wycieku paliwa z układu zasilania dodatkowego ogrzewania, co w przypadku kontaktu z zewnętrznym źródłem ciepła może spowodować jego zapalenie.

Na rynku polskim kampanią naprawczą objętych jest łącznie 45 pojazdów.

Przedsiębiorca powiadomił właścicieli samochodów objętych akcją o konieczności zgłoszenia się do autoryzowanych serwisów w celu modyfikacji układu zasilania dodatkowego ogrzewania i zaktualizowania oprogramowania modułu sterującego.

Informacji związanych z kampanią udziela Stellantis Polska Sp. z o.o. (adres: Al. Krakowska 206, 02-219 Warszawa; tel. 22 458 46 85).

Więcej informacji >>>


Motocykle marki Yamaha MWD300 Tricity

Przedsiębiorca Yamaha Motor Europe N.V. (Spółka Akcyjna) – Oddział w Polsce powiadomił Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, że w motocyklach marki Yamaha MWD300 Tricity  wyprodukowanych w Indonezji, może dojść do opóźnionego zwolnienia blokady systemu Standing Assist.

Kampanią naprawczą objętych jest 85 motocykli.

Przedsiębiorca zadeklarował, że właściciele objętych kampanią pojazdów będą zapraszani do Autoryzowanych Stacji Obsługi, w celu dokonania stosownej naprawy.

Informacji związanych z kampanią udziela Yamaha Motor Europe N.V. (Spółka Akcyjna) – Oddział w Polsce (adres: Aleje Jerozolimskie 212, 02-486 Warszawa; tel.: 22 571 40 87).

Więcej informacji >>>


Samochody marki Jeep, modele: Wrangler i Gladiator

Przedsiębiorca FCA Poland S.A. z siedzibą w Bielsku-Białej powiadomił Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, że w samochodach marki Jeep, modele: Wrangler i Gladiator, w module sterującym układu płynu DEF (Diesel Exhaust Fluid – AdBlue) stwierdzono anomalię oprogramowania, która może spowodować, że system będzie działał w sposób, dla którego nie został zaprojektowany.

Kampanii naprawczej podlega 114 samochodów.

Przedsiębiorca zadeklarował, że właściciele samochodów zostaną zaproszeni listownie do Autoryzowanych Stacji Obsługi w celu sprawdzenia i przeprogramowania modułu PCM.

Informacji związanych z kampanią naprawczą udziela FCA Poland S.A. (adres: ul. Komorowicka 79, 43-300 Bielsko-Biała; tel.: 00 800 342 800 00 lub 33 813 55 10).

Więcej informacji >>>


29 kwietnia 2022 roku

Samochody marki BMW

BMW Vertriebs GmbH Oddział w Polsce, z siedzibą w Warszawie, powiadomił Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, że w samochodach marek: BMW Seria 2 Active Tourer (U06) oraz BMWi iX (I20), wyprodukowanych w Niemczech, kontrolka oraz komunikat kontrolny układu bezpieczeństwa biernego mogą nie być wyświetlone w przypadku błędu układu bezpieczeństwa biernego, w efekcie kierowca nie będzie poinformowany o awarii.

Na rynku polskim kampanią naprawczą objętych jest łącznie 247 pojazdów.

Przedsiębiorca zadeklarował, że skontaktuje się z właścicielami samochodów objętych kampanią oraz poinformuje o konieczności wizyty w warsztacie w celu wgrania nowego oprogramowania.

Informacji związanych z kampanią serwisową udziela BMW Vertriebs GmbH Oddział w Polsce (adres: ul. Wołoska 22 A, 03-675 Warszawa; tel.: 022 279 71 00).

Więcej informacji >>>


Samochody marki Toyota Proace

Przedsiębiorca Toyota Motor Poland Company Limited Sp. z o.o., z siedzibą w Warszawie, powiadomił Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, że w samochodach marki Toyota Proace, wyprodukowanych we Francji od 24.11. do 15.12.2021 r., jeden lub dwa zagłówki w przednim, dwuosobowym siedzeniu mogą być nieprawidłowo zablokowane. W takim przypadku odpowiednie oparcie głowy pasażera może nie być zapewnione. Ponadto istnieje ryzyko, że zagłówek może całkowicie wypaść z oparcia siedzenia..

Kampanią naprawczą objętych jest w Polsce 10 samochodów.

Przedsiębiorca zadeklarował, że właściciele objętych kampanią samochodów będą zapraszani do Autoryzowanych Stacji Obsługi, w celu sprawdzenia oraz ewentualnej wymiany zagłówka (zagłówków).

Informacji związanych z kampanią udziela Toyota Motor Poland Company Limited Sp. z o.o. (adres: ul. Konstruktorska 5, 02-673 Warszawa; tel.: 22 449 05 00).

Więcej informacji >>>


Przedsiębiorca, który uzyskał informację, że produkt wprowadzony przez niego na rynek nie jest bezpieczny, powinien niezwłocznie powiadomić o tym Prezesa UOKiK. Niewykonanie tego obowiązku – zgodnie z art. 33a. ust. 1 pkt 1 ustawy o ogólnym bezpieczeństwie produktów – zagrożone jest karą pieniężną w wysokości do 100 000 zł.

 

Powyższe informacje stanowią powielenie komunikatów umieszczonych na podanej wyżej stronie UOKiK. Stowarzyszenie Prawników Rynku Motoryzacyjnego nie odpowiada za prawidłowość, prawdziwość i kompletność podanych wyżej informacji, które sugerujemy za każdym razem weryfikować na stronie UOKiK,