Na początku lipca do laski marszałkowskiej złożony został rządowy projekt UDER51, który ma zawierać rozwiązania deregulacyjne dla branży motoryzacyjnej, związane głównie z rejestrowaniem pojazdów. Najważniejszą zmianą ma być umożliwienie składania wniosku o rejestrację pojazdu środkami komunikacji elektronicznej za pomocą usługi udostępnionej przez ministra właściwego do spraw informatyzacji, dzięki czemu m.in. łatwiej będzie złożyć właścicielom wniosek o rejestrację i nie będzie konieczności gromadzenia papierowych wniosków o rejestrację przez organy rejestrujące, co ułatwi stosowania elektronicznej archiwizacji dokumentów.
Ponadto ma nastąpić likwidacja problemów z art. 73aa ust. 7 ustawy – Prawo o ruchu drogowym. W przypadku samochodów przywiezionych z zagranicy istnieje problem w przypadku ich sprzedaży przed terminem na rejestrację. Jak wielokrotnie informowaliśmy, istnieją w Polsce starostwa, które w takiej sytuacji nakładają kary za brak złożenia wniosku o rejestrację. Kwestia ma zostać w końcu uregulowana ustawowo, poprzez określenie, że takiej sytuacji kara się nie należy.
Z nieco bardziej pobocznych kwestii, projekt zawiera następujące rozwiązania:
- zniesienie obowiązku legalizacji tablic rejestracyjnych w przypadku wniosku o rejestrację pojazdu z zachowaniem dotychczasowego numeru rejestracyjnego;
- wprowadzenie możliwości czasowej rejestracji pojazdu w celu wywozu pojazdu za granicę również przez starostę właściwego dla miejsca zakupu pojazdu;
- wprowadzenie możliwości potwierdzenia przystosowania pojazdu do ciągnięcia przyczepy w przypadku, gdy w dokumentach homologacyjnych zawarta będzie informacja o zamontowaniu takiego urządzenia sprzęgającego;
- zniesienie obowiązku przedkładania przy rejestracji pojazdów zaświadczenia o pozytywnym wyniku badania technicznego pojazdu, jeżeli jest wymagane – dotyczyć to będzie pojazdu zarejestrowanego na terytorium RP, jeżeli informacja o aktualnym pozytywnym wyniku badania technicznego pojazdu jest zamieszczona w centralnej ewidencji pojazdów;
- zniesienie obowiązku przedkładania do rejestracji pojazdu dowodu rejestracyjnego – w przypadku, gdy wnioskującym o rejestrację pojazdu jest Skarb Państwa lub jednostka samorządu terytorialnego, które przejęły prawo własności pojazdu na podstawie art. 50a ust. 2 albo art. 130a ust. 10 ustawy – Prawo o ruchu drogowym;
- dodanie wyłączeń z obowiązku rejestracji pojazdu dla gmin i Skarbu Państwa oraz w sytuacji, gdy pojazd zostanie skradziony albo nastąpi jego udokumentowana trwała i zupełna utrata posiadania bez zmiany w zakresie prawa własności;
- doszczegółowienie kwestii dnia, od którego liczony jest termin na złożenie wniosku o rejestrację pojazdu, w przypadku pojazdów sprowadzonych, które zostały nabyte w drodze spadku oraz w przypadku pojazdów czasowo wycofanych z ruchu,
- umożliwienie organom rejestrującym pobierania danych o pojeździe sprowadzonym z państwa członkowskiego UE, zgromadzonych w ewidencji tego państwa, przed jego zarejestrowaniem na terytorium RP, za pośrednictwem Krajowego Punktu Kontaktowego, o którym mowa w art. 80k ust. 1 ustawy – Prawo o ruchu drogowym. Dane będą pobierane z ewidencji organu państwa członkowskiego UE, w którym pojazd był uprzednio zarejestrowany. Organy rejestrujące innych państw członkowskich UE będą mogły również pobierać dane pojazdów zarejestrowanych z polskiej Centralnej Ewidencji Pojazdów. Taką wymianę przewidują opcjonalnie regulacje dyrektywy Rady 1999/37/WE z dnia 29 kwietnia 1999 r. w sprawie dokumentów rejestracyjnych pojazdów (Dz. Urz. WE L 138 z 01.06.1999, str. 57 – Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 7, t. 4, str. 351, Dz. Urz. UE L 236 z 23.09.2003, str. 17, Dz. Urz. UE L 10 z 16.01.2004, str. 29 – Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 7, t. 7, str. 710, Dz. Urz. UE L 363 z 20.12.2006, str. 344, Dz. Urz. UE L 158 z 10.06.2013, str. 356, Dz. Urz. UE L 127 z 29.04.2014, str. 129 oraz Dz. Urz. UE L69 z 04.03.2022, str. 1).
Za niekorzystne dla branży motoryzacyjnej uznać należy zniesienie konieczności składania przy rejestracji/przerejestrowaniu pojazdu zaświadczenia o pozytywnym wyniku badania technicznego, jeżeli w CEPiK widnieje informacja że pojazd posiada aktualne badanie techniczne.
W chwili obecnej ogromnym problemem z punktu widzenia legalnie działających serwisów jest to, że wiele szkód komunikacyjnych jest likwidowanych przez ubezpieczycieli jako „szkody całkowite”. W wielu przypadkach niekoniecznie jest to rzeczywista szkoda całkowita, a raczej droga do wypłaty różnicy wartości i odkupu „wraku”, co sumarycznie może stanowić mniejsze świadczenie niż likwidacja metodą serwisową. Następnie taki uszkodzony pojazd jest wystawiany na aukcjach, gdzie kupują go handlarze lub stacje demontażu. Pojazd jest naprawiany i ponownie trafia na rynek.
Proponowane w projekcie rozwiązanie powodować będzie, że obrót takimi pojazdami będzie łatwiejszy, ponieważ starosta nie będzie musiał w postępowaniu w ogóle odnosić się do stanu technicznego pojazdu, a opierać się będzie jedynie na CEPiK. Dodatkowo dochodzi kwestia, że pojazdy po poważnych wypadkach powinny mieć zatrzymany dowód rejestracyjny (art. 132 ust. 1 pkt 1 Prawa o ruchu drogowym), jak również ujawnioną w rejestrze “szkodę istotną” (art. 2 pkt 10a PRD). Dla takich pojazdów – zgodnie z odpowiednimi przepisami Prawa o ruchu drogowym – wykonuje się dodatkowe badanie techniczne przed ich dopuszczeniem do ruchu. W przypadku wprowadzenia proponowanego przepisu, jego literalna treść wskazuje, że nie będzie konieczne wykonywanie dla takiego pojazdu dodatkowego badania technicznego, ponieważ przesłanką wyłączającą będzie istnienie w rejestrze „starego” badania okresowego.