1 stycznia 2020 wchodzi w życie ustawa z dnia 16 maja 2019 o zmianie ustawy o transporcie drogowym oraz niektórych innych ustaw, czyli tzw. „Lex Uber”. Zrównuje ona kierowców popularnego Ubera, Bolta czy Free Now z taksówkarzami. Czy to już koniec tanich przejazdów? Jakie zmiany wprowadza ustawa? Rewolucyjną zmianą jest wprowadzenie dla każdego kierowcy wymogu uzyskania odpowiedniej licencji. Dotąd ten obowiązek dotyczył tylko taksówkarzy. Będzie jednak łatwiej ją uzyskać, ponieważ znikną obowiązkowe szkolenia i egzaminy z topografii miejscowości i znajomości przepisów prawa miejscowego. W uzasadnieniu projektu ustawy wskazuje się, że „Zniesienie obowiązkowych szkoleń i egzaminów ułatwi zainteresowanym podmiotom dostęp […]
Czytaj więcej ›Od 1 stycznia roku wchodzą w życie przepisy umożliwiające stosowanie aplikacji mobilnych zamiast taksometrów, które zmienią zasady funkcjonowania Ubera, Bolta czy Free Now. Przez brak przepisów przejściowych i wykonawczych tradycyjnych taksówkarzy czekają żniwa w sylwestrową noc. Na początku nowego roku głównie oni będą mogli legalnie wozić pasażerów.
Czytaj więcej ›Nowy formularz wniosku o rejestrację pojazdu od 1 stycznia 2020 i inne nowe obowiązki – podsumowujemy
Przez cały grudzień toczyły się prace nad zmianą rozporządzenia Ministra Infrastruktury i Budownictwa z dnia 11 grudnia 2017 w sprawie rejestracji i oznaczania pojazdów oraz wymagań dla tablic rejestracyjnych. Zmiany następują oczywiście w związku z wchodzącymi od 1 stycznia 2020 sankcjami za brak pierwszej rejestracji pojazdu używanego sprowadzonego z UE oraz za brak zawiadomienia starosty o zbyciu/nabyciu pojazdu. Najważniejszymi efektami tej nowelizacji są nowy wzór formularza wniosku o rejestrację pojazdu, ale też i nowe obowiązki dla sprzedawców samochodów. W tym miejscu wyrażaliśmy nadzieję, czy opublikowana na początku grudnia wersja rozporządzenia jest ostateczna. Okazała się być nieostateczna i nastąpiły jeszcze […]
Czytaj więcej ›1 stycznia 2020 r. wejdą w życie zmiany do ustawy z 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym. Za brak zarejestrowania auta używanego sprowadzonego z UE w ciągu 30 dni od jego sprowadzenia będą obowiązywać kary administracyjne w wysokości od 200 do 1000 zł.
Czytaj więcej ›FAQ oraz objaśnienia dotyczące obowiązkowego mechanizmu podzielonej płatności
Od 1 listopada 2019 obowiązuje obowiązkowy mechanizm podzielonej płatności (split payment) w branży sprzedaży części i akcesoriów do pojazdów. Jako że nowe przepisy (jak zawsze) nastręczają wielu wątpliwości interpretacyjnych nasza członkowska kancelaria Martini i Wspólnicy zbierając zapytania bezpośrednio od warsztatów samochodowych przygotowała specjalny FAQ dedykowany serwisom wraz z odpowiedziami. Dokument jest do pobrania ze Strefy Członkowskiej. W dniu 23 grudnia 2019 Ministerstwo Finansów opublikowało również oficjalne objaśnienia w obowiązkowego sprawie mechanizmu podzielonej płatności. Ten dokument można pobrać z tego miejsca.
Czytaj więcej ›