REGULAMIN POSTĘPOWANIA MEDIACYJNEGO
w Centrum Mediacji i Arbitrażu
przy Stowarzyszeniu Prawników Rynku Motoryzacyjnego
POSTANOWIENIA OGÓLNE
§ 1.
- Regulamin określa zasady prowadzenia postępowania w celu rozwiązania konfliktu w Centrum Mediacji i Arbitrażu przy Stowarzyszeniu Prawników Rynku Motoryzacyjnego, zwanego dalej „Centrum Mediacji i Arbitrażu” lub „Centrum”, w sporach, które bezpośrednio lub pośrednio dotyczą bądź związane są z branżą motoryzacyjną.
- Zadania w zakresie postępowania mediacyjnego dla Centrum Mediacji i Arbitrażu przy Stowarzyszeniu Prawników Rynku Motoryzacyjnego wykonuje Książkiewicz Muchowicz Kancelaria Radców Prawnych sp. p. z siedzibą w Poznaniu przy ulicy 3 Maja 47/9, 61-728 Poznań, wpisana do Rejestru Przedsiębiorców pod numerem KRS: 0000726385, NIP: 7831778266, (zwana dalej „Kancelarią), natomiast obsługę administracyjną i biurową Centrum Mediacji i Arbitrażu prowadzi biuro Stowarzyszenia Prawników Rynku Motoryzacyjnego z siedzibą w Warszawie, ul. Jutrzenki 177, 02-231 Warszawa, wpisanego do Rejestru Stowarzyszeń, Innych Organizacji Społecznych i Zawodowych, Fundacji oraz Samodzielnych Publicznych Zakładów Opieki Zdrowotnej Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 0000747768, NIP: 5342587100.
- W zakresie rozliczeń ze stronami postępowania mediacyjnego Kancelaria wystawia fakturę VAT lub rachunek bezpośrednio na rzecz stron postępowania mediacyjnego zgodnie z obowiązującym kosztami postępowania mediacyjnego określonymi w niniejszym Regulaminie.
§ 2
- Ilekroć w niniejszym Regulaminie jest mowa o mediatorze, rozumie się przez to mediatora z Centrum Mediacji i Arbitrażu przy Stowarzyszeniu Prawników Rynku Motoryzacyjnego.
- Centrum organizuje sesje mediacyjne, jeśli strony zwróciły się o pomoc w rozwiązaniu sporu z udziałem mediatora.
- Przepisy RODO są stosowane przez Centrum, zgodnie z klauzulą informacyjną udostępnioną na stronie cmia.sprm.org.pl/rodo stanowiąca załącznik nr 1 do niniejszego Regulaminu.
ZASADY POSTĘPOWANIA MEDIACYJNEGO
§ 3
Strony kierując sprawę do mediacji zobowiązują się współpracować z Pełnomocnikiem Centrum oraz mediatorem i działać w dobrej wierze w szczególności, co do przedkładania dokumentów, udzielanych informacji, zajmowanych stanowisk oraz rozwiązań konfliktu w spornej sprawie.
§ 4
- Przebieg postępowania mediacyjnego ma charakter poufny.
- Informacje uzyskane przez mediatora w trakcie mediacji nie mogą być przez niego ujawnione chyba, że wymagają tego powszechnie obowiązujące przepisy prawa. Obowiązek zachowania poufności przez mediatora istnieje również po zakończeniu postępowania mediacyjnego.
- Strony postępowania mediacyjnego zobowiązane są do zachowania poufności i nie mogą wykorzystywać w charakterze dowodów w postępowaniu sądowym lub innym postępowaniu przewidzianym przez ustawę, jakichkolwiek informacji ujawnionych w trakcie postępowania mediacyjnego, w szczególności:
- stanowisk i sugestii wyrażonych przez strony w celu możliwego rozwiązania sporu,
- ustępstw dokonanych przez strony w toku postępowanie mediacyjnego,
- propozycji lub poglądów wyrażonych przez mediatora.
§ 5
- Strona w postępowaniu mediacyjnym może być reprezentowana przez pełnomocnika, którym powinna być osoba posiadająca pełną zdolność do czynności prawnych.
- Za zgodą mediatora i stron mediacji w sesjach mediacyjnych mogą uczestniczyć osoby trzecie. Mediator może zaproponować stronom postępowania skorzystanie z pomocy eksperta.
- Mediator nie powinien występować w roli eksperta.
ZASADY DZIAŁANIA I OBOWIĄZKI MEDIATORA
§ 6
- Mediator prowadzi mediację zgodnie z postanowieniami Regulaminu oraz z Zasadami Etyki Mediatorów Polskich
- Rolą mediatora jest pomoc stronom wyłącznie w rozwiązaniu konfliktu.
- Mediator prowadząc mediację kieruje się zasadami neutralności, bezstronności i poufności.
- Mediator składa do akt sprawy oświadczenie na piśmie, w którym oświadcza, że zachowa poufność przebiegu mediacji oraz oświadczenie o swojej bezstronności i neutralności.
- Mediator nie rozstrzyga sporu pomiędzy stronami postępowania mediacyjnego i nie udziela stronom porad prawnych.
- Mediator może w trakcie mediacji sporządzać notatki na własny użytek.
- Mediator może odmówić prowadzenia mediacji jedynie z ważnych powodów, a także wówczas, gdy istnieją lub pojawią się okoliczności mające wpływ na jego neutralność czy bezstronność.
- W przypadku, gdy mediator odmówił prowadzenia mediacji powinien niezwłocznie zawiadomić o tym Pełnomocnika Centrum i strony wskazując powody odmowy prowadzenia mediacji.
- Mediację może prowadzić więcej niż jeden mediator. W tej sytuacji mediatorzy współpracują ze sobą.
WSZCZĘCIE POSTĘPOWANIA MEDIACYJNEGO
§ 7
- Postępowanie mediacyjne może być wszczęte:
1) na zgodny wniosek stron;
2) na wniosek o przeprowadzenie mediacji jednej ze stron pod warunkiem, że druga strona w terminie 7 dni od doręczenia jej kopii tego wniosku poinformowała Centrum lub stronę o wyrażeniu zgody na przeprowadzenie mediacji; brak zgody drugiej strony w określonym terminie powoduje, że sprawę pozostawia się bez rozpoznania, o czym informuje się wnioskodawcę;
3) z inicjatywy Centrum, jeśli strony wyraziły zgodę na mediację;
4) strony zostały skierowane do Centrum na podstawie prawomocnego postanowienia sądu prowadzącego postępowanie w sprawie sporu zaistniałego między nimi lub sąd ten wyznaczył mediatora do przeprowadzenia mediacji między stronami z listy stałych mediatorów prowadzonej przez Centrum Mediacji i Arbitrażu przy Stowarzyszeniu Prawników Rynku Motoryzacyjnego.
- Miejsce prowadzenia mediacji wyznacza mediator..
- Wniosek o przeprowadzenie mediacji stanowi załącznik nr 2 do niniejszego Regulaminu.
§ 8
- Wniosek o wszczęcie mediacji o którym mowa w § 8 pkt 1 i 2 kieruje się do Centrum Mediacji i Arbitrażu za pośrednictwem Stowarzyszenia Prawników Rynku Motoryzacyjnego.
- Wniosek o wszczęcie mediacji zawiera:
1) oznaczenie stron postępowania mediacyjnego wraz z ich danymi teleadresowymi, dane pełnomocników, jeśli będą uczestniczyć w mediacji i pełnomocnictwa do uczestniczenia w mediacji; 2) oświadczenia stron o wyrażeniu zgody na mediację;
3) opisanie/przedstawienie okoliczności sporu;
4) oświadczenia stron o zapoznaniu się i akceptacji treści Regulaminu;
5) oświadczenia stron o zachowaniu poufności przebiegu mediacji;
6) wskazanie mediatora lub mediatorów.
- Wniosek składany przez jedną ze stron zawiera odpis wniosku dla pozostałych stron wraz z załącznikami.
§ 9
- Postępowanie mediacyjne wszczyna się po wniesieniu opłat za przeprowadzenie mediacji określonych § 16 niniejszego Regulaminu.
- Pełnomocnik Centrum po wszczęciu postępowania mediacyjnego przesyła odpisy wniosku wraz z załącznikami pozostałym stronom, wskazując że strony w terminie 7 dni mogą złożyć oświadczenie o wyrażeniu zgody na mediację, w sytuacji o której mowa w § 8 ust. 1 pkt 2. Pełnomocnik Centrum może w tym miejscu wezwać strony do zajęcia stanowiska.
- W przypadku, gdy wniosek o wszczęcie mediacji, o którym mowa w § 8 pkt 1 i 2, nie spełnia wymogów, o których mowa w § 9 ust. 2 pkt 1 – 5 i ust. 3, Pełnomocnik Centrum wzywa wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku w terminie 7 dni. W sytuacji nieuzupełnienia wniosku w terminie Pełnomocnik Centrum pozostawia wniosek bez rozpoznania.
WYZNACZANIE MEDIATORA
§ 10
- Mediację prowadzi mediator lub mediatorzy wskazani przez strony.
- W przypadku gdy wskazany przez strony mediator nie może prowadzić mediacji, odmówił prowadzenia mediacji lub został skreślony z listy mediatorów, Pełnomocnik Centrum wzywa strony do wskazania innego mediatora w terminie 7 dni. Po bezskutecznym upływie terminu Pełnomocnik Centrum niezwłocznie wyznacza mediatora.
- Na wniosek stron Pełnomocnik Centrum wyznacza mediatora z listy stałych mediatorów prowadzonej przez Centrum zgodnie z kolejnością wpisu na listę.
- Brak wskazania mediatora oznacza pozostawienie prawa wyznaczenia mediatora przez Pełnomocnika Centrum.
PRZEBIEG POSTĘPOWANIA MEDIACYJNEGO
§ 11
- Postępowanie mediacyjne przeprowadzane jest na sesjach mediacyjnych. Rozpoczęcie sesji mediacyjnej następuje z chwilą rozpoczęcia mediacji przez mediatora.
- Mediację można prowadzić na sesji wspólnej z udziałem wszystkich stron lub na sesjach odrębnych z każdą ze stron oddzielnie.
- Mediacja może być prowadzona z wykorzystaniem technologii komunikowania się na odległość (e-mediacja).
§ 12
- Mediacja prowadzona jest w języku polskim.
- Na zgodny wniosek stron mediacja może być prowadzona w innym języku pod warunkiem pokrycia przez strony postępowania mediacyjnego kosztów tłumaczenia.
DORĘCZENIA
§ 13
- Pisma przeznaczone dla stron doręcza się na adres pełnomocnika, a jeżeli strona nie ustanowiła pełnomocnika, na adres siedziby lub miejsca zamieszkania strony albo jej miejsca stałego pobytu, a w razie wskazania przez stronę adresu korespondencyjnego na ten adres.
- Strona oraz jej pełnomocnik mają obowiązek niezwłocznie zawiadamiać Centrum oraz drugą stronę postępowania o zmianach adresów, o których mowa w ust. 1. W razie niedopełnienia tego obowiązku pisma doręcza się na ostatni znany adres i uznaje się za doręczone.
- Pismo uważa się za doręczone, jeżeli:
1) adresat lub jego pełnomocnik pokwitował otrzymanie pisma albo odmówił jego odbioru, mimo że zostało mu ono doręczone na jeden z adresów wskazanych w ust. 1; lub
2) zostało wysłane listem poleconym z uwzględnieniem wymagań ust. 1 lub 2 i nastąpiło doręczenie za zwrotnym poświadczeniem odbioru lub zwrot przesyłki z powodu niepodjęcia w terminie; lub
3) zostało wysłane za pomocą telefaksu, poczty elektronicznej lub podobnych środków indywidualnego porozumiewania się na odległość na wskazany przez stronę adres, w sposób umożliwiający uzyskanie materialnego dowodu transmisji.
ZAKOŃCZENIE POSTĘPOWANIA MEDIACYJNEGO
§ 14
- Postępowanie mediacyjne kończy:
1) zawarcie lub nie zawarcie ugody przez strony;
2) rezygnacja z prowadzenia mediacji zgłoszona przez stronę lub strony postępowania mediacyjnego; 3) oświadczenie mediatora o niemożności lub bezcelowości prowadzenia mediacji;
4) brak uiszczenia opłat, od których uzależniona jest postępowanie mediacyjne.
- Niezwłocznie po zakończeniu mediacji mediator sporządza protokół z mediacji.
- Protokół zawiera:
1) oznaczenie miejsca i czasu przeprowadzenia mediacji;
2) imię nazwisko albo nazwę każdej ze stron;
3) imię i nazwisko mediatora;
4) wynik mediacji.
- Po zakończeniu mediacji mediator niezwłocznie zawiadamia Pełnomocnika Centrum o zakończeniu postępowania mediacyjnego.
- Jeśli mediacja zakończyła się ugodą załącza się ją do protokołu. Ugodę podpisują strony. Niemożność podpisania ugody mediator stwierdza w protokole.
- Mediator podpisuje protokół, którego odpis wydaje się każdej ze stron.
- Wniosek o wszczęcie mediacji oraz protokół z przeprowadzonej mediacji wraz z zawartą ugodą przechowuje się w Centrum przez okres 3 lat.
- Ugoda zawarta w drodze mediacji może być zatwierdzona przez sąd.
KOSZTY POSTĘPOWANIA MEDIACYJNEGO
§ 15
- W związku ze skierowaniem wniosku o przeprowadzenie mediacji, a następnie prowadzoną mediacją, na koszty postępowania mediacyjnego składają się:
- a) opłata wstępna,
- b) opłata mediacyjna,
- c) wydatki.
- Strona składająca wniosek o wszczęcie postępowania mediacyjnego uiszcza bezzwrotną opłatę wstępną w wysokości 200 zł plus VAT. Opłata wstępna przeznaczona jest na wydatki związane z podjęciem przez Centrum czynności administracyjnych wszczynających postępowanie mediacyjne.
- Jeżeli wniosek o przeprowadzenie postępowania mediacyjnego nie został prawidłowo opłacony, Pełnomocnik Centrum wzywa do uiszczenia opłaty wstępnej w terminie 7 dni pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpoznania.
- Niezwłocznie po otrzymaniu wspólnego wniosku o przeprowadzenie mediacji lub wyrażeniu zgody przez drugą stronę na przeprowadzenie mediacji, Pełnomocnik Centrum, zwraca się do stron o uiszczenie w terminie 7 dni opłaty mediacyjnej obliczonej zgodnie z § 16 ust. 9-12. Nieuiszczenie opłaty mediacyjnej w zakreślonym terminie powoduje, że sesja mediacyjna nie dochodzi do skutku i zostaje wyznaczony kolejny termin sesji mediacyjnej, o czym zawiadamia się strony. Powtórne nieuiszczenie opłaty mediacyjnej w wysokości i terminie wskazanym przez Centrum Mediacji i Arbitrażu powoduje zakończenie postępowania mediacyjnego.
- W przypadku, gdy we wnioskach strony podały inne wartości przedmiotu sporu, Pełnomocnik Centrum opłatę mediacyjną ustala odpowiednio od wyższej wartości przedmiotu sporu wskazanej we wnioskach.
- Pełnomocnik Centrum ma prawo zwiększyć opłatę o 50% w skomplikowanych sprawach, w szczególności jeżeli zachodzi potrzeba zwiększenia liczby mediatorów.
- Z tytułu prowadzenia umownego postępowania mediacyjnego w sprawach o prawa majątkowe, opłata mediacyjna wynosi 1% plus VAT wartości przedmiotu sporu jednak nie mniej niż 500 zł plus VAT i nie więcej niż 10.000 złotych plus VAT za całość postępowania mediacyjnego.
- Z tytułu prowadzenia umownego postępowania mediacyjnego w sprawach o prawa majątkowe, w których nie można ustalić wartości przedmiotu sporu oraz o prawa niemajątkowe, pobiera się opłatę mediacyjną w wysokości 400,00 zł plus VAT od każdej ze stron za sesję mediacyjną. W toku mediacji, Pełnomocnik Centrum wzywa Strony do uiszczenia opłaty mediacyjnej wskazanej powyżej przed każdą sesją mediacyjną. Nieuiszczenie opłaty mediacyjnej w terminie wskazanym przez Centrum Mediacji i Arbitrażu powoduje zakończenie postępowania mediacyjnego.
- W przypadku skierowania do Centrum Mediacji i Arbitrażu wniosku o podpisanie przed mediatorem ugody uprzednio wynegocjowanej przez Strony, Centrum pobiera jednorazową opłatę mediacyjną w wysokości:
- 600,00 zł plus VAT przy wartości przedmiotu sporu do 5.000 zł;
- 000 zł plus VAT przy wartości przedmiotu sporu powyżej 5.000 zł do 15.000 zł;
- 500 zł plus VAT przy wartości przedmiotu sporu powyżej 15.000 zł do 25.000 zł;
- 200 zł plus VAT przy wartości przedmiotu sporu powyżej 25.000 zł.
- W przypadku mediacji skierowanej przez Sąd opłatę, wydatki i koszty postępowania mediacyjnego rozlicza mediator zgodnie z obowiązującymi przepisami, w szczególności Rozporządzeniem Ministra Sprawiedliwości w sprawie wysokości wynagrodzenia i podlegających zwrotowi wydatków mediatora w postępowaniu cywilnym z dnia 20.06.2016 (Dz.U.2016.921 z dnia 2016.06.28).
- Strony są zobowiązane do wnoszenia zaliczek na uzasadnione okolicznościami wydatki związane z przeprowadzeniem mediacji, w tym w szczególności, na opinie biegłych i tłumaczy oraz w przypadku podejmowania czynności poza stałym miejscem działalności mediatora koszty podróży (delegacji), najem sal do przeprowadzenia mediacji oraz noclegów dla mediatorów.
- Pozostałe wydatki, w tym koszty ewentualnej pomocy prawnej, strony pokrywają we własnym zakresie.
- Po zakończeniu postępowania mediacyjnego strony otrzymują zgodnie z § 1 ust. 3fakturę VAT, uwzględniającą poniesione koszty, w tym opłaty oraz ewentualne wydatki.
- Wysokość poniesionych opłat i wydatków, z wyłączeniem kosztów podróży mediatorów powiększa się o podatek VAT według obowiązującej stawki.
- Za uiszczenie kosztów mediacji strony są odpowiedzialne solidarnie, o ile strony nie uzgodniły na piśmie inaczej.
POSTANOWIENIA KOŃCOWE
§ 16
- Standardy Prowadzenia Mediacji i Postępowania Mediatora, normy Kodeksu Etycznego Mediatorów Polskich uchwalone przez Społeczną Radę ds. Alternatywnych Metod Rozwiązywania Konfliktów i Sporów przy Ministrze Sprawiedliwości, stanowią integralną cześć Regulaminu.
- Centrum Mediacji i Arbitrażu i mediator nie ponoszą odpowiedzialności cywilnej wobec uczestników mediacji w związku z działaniami lub zaniechaniami w mediacji podjętej, rozpoczętej w całości lub części na podstawie niniejszego Regulaminu, za wyjątkiem przypadków winy umyślnej lub rażącego niedbalstwa.