Na podstawie art. 12 ust. 2 ustawy z dnia 12 grudnia 2003 r. o ogólnym bezpieczeństwie produktów producent i dystrybutor, którzy uzyskali informację, że wprowadzony na rynek produkt nie jest bezpieczny (np. w danej partii pojazdów może wystąpić usterka), są zobowiązani powiadomić o tym niezwłocznie organ nadzoru.

 

Powiadomienie powinno zawierać co najmniej zawiera co najmniej: informacje umożliwiające dokładną identyfikację produktu lub partii produktów, opis zagrożenia stwarzanego przez produkt, informacje mogące służyć ustaleniu przebiegu obrotu produktem oraz opis działań podjętych w celu zapobieżenia zagrożeniom związanym z produktem. Organem sprawującym nadzór nad ogólnym bezpieczeństwem produktów w zakresie określonym ustawą jest Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Organ nadzoru gromadzi przekazywane przez producentów i dystrybutorów powiadomienia (powszechnie nazywane kampaniami przywoławczymi) i publikuje je na stronie Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

 

Jeszcze do niedawna publikowane były także numery VIN pojazdów objętych akcją, lecz ze względu na przepisy RODO Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów stwierdził, że nie ma podstaw prawnych do upubliczniania tego typu danych. Ponadto na podstawie baz danych dealerów/ASO producent zawiadamia właścicieli pojazdów o szczegółach potencjalnej usterki i konieczności jak najszybszego udania się do autoryzowanego serwisu w celu wykonania akcji przywoławczej.

 

W lipcu 2024 roku na stronie Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów ogłoszono następujące kampanie przywoławcze:

8 lipca 2024 roku

Samochody Jaguar, modele: F-Pace, XE, XF i F-PACE

Przedsiębiorca Inchcape JLR Poland Sp. z o.o., z siedzibą w Warszawie, powiadomił Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, że w samochodach marki Jaguar, modele: F-Pace, XE, XF i F-PACE, wyprodukowanych w latach 2021-2024 w Wielkiej Brytanii, z roczników modelowych 2021 do 2025, wyposażonych w silnik wysokoprężny Ingenium I4 2.0L, połączenie zaciskowe przewodu doprowadzającego olej do turbosprężarki może być nieprawidłowe i może się poluzować, doprowadzając do wycieku oleju. Może to prowadzić do powstawania plam oleju na powierzchni drogi i potencjalnego zagrożenia dla innych użytkowników dróg.

Na rynku polskim kampanią naprawczą objętych jest łącznie 320 pojazdów.

Przedsiębiorca zadeklarował, że właściciele wszystkich pojazdów sprzedanych na rynku polskim zostaną zaproszeni do Autoryzowanych Serwisów w celu wymiany klamry zaciskowej przewodu doprowadzającego olej do turbosprężarki.

Informacji związanych z kampanią udziela Inchcape JLR Poland Sp. z o.o. (adres: Łopuszańska 38B, 02-232 Warszawa, tel.: 22 388 89 00).

Więcej informacji >>>

 

Samochody marki Land Rover i Range Rover

Przedsiębiorca Inchcape JLR Poland Sp. z o.o., z siedzibą w Warszawie, powiadomił Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, że w samochodach: Land Rover Discovery Sport, Range Rover Velar i Range Rover Evoque, wyprodukowanych w latach 2021-2024 w Wielkiej Brytanii, z roczników modelowych 2021 do 2025, wyposażonych w silnik wysokoprężny Ingenium I4 2.0L, połączenie zaciskowe przewodu doprowadzającego olej do turbosprężarki może być nieprawidłowe i może się poluzować, doprowadzając do wycieku oleju. Może to prowadzić do powstawania plam oleju na powierzchni drogi i potencjalnego zagrożenia dla innych użytkowników dróg.

Na rynku polskim kampanią naprawczą objętych jest łącznie 320 pojazdów.

Przedsiębiorca zadeklarował, że właściciele wszystkich pojazdów sprzedanych na rynku polskim zostaną zaproszeni do Autoryzowanych Serwisów w celu wymiany klamry zaciskowej przewodu doprowadzającego olej do turbosprężarki.

Informacji związanych z kampanią udziela Inchcape JLR Poland Sp. z o.o. (adres: Łopuszańska 38B, 02-232 Warszawa, tel.: 22 388 89 00).

Więcej informacji >>>

30 lipca 2024 roku

Samochody Subaru Solterra

Subaru Import Polska sp. z o.o., z siedzibą w Krakowie, powiadomił Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, że samochody marki Subaru Solterra 2023MY są wyposażone w system SUBARU Safety Sense, zawierający kamerę rozpoznającą z przodu, która wykrywa obiekty pod kątem niektórych funkcji wspomagających kierowcę, w tym systemu Pre-Collision System (PCS). Ze względu na programowanie oprogramowania kamery do rozpoznawania do przodu, istnieje możliwość, że pamięć wewnątrz kamery może ulec awarii podczas przetwarzania, gdy zapłon jest wyłączony. W takim przypadku system PCS nie aktywuje się przy następnym uruchomieniu zapłonu, co powoduje zapalenie się lampek ostrzegawczych, sygnały dźwiękowe i wyświetlanie komunikatów na tablicy wskaźników.

Na rynku polskim kampanią naprawczą objętych jest 61 pojazdów.

Przedsiębiorca zadeklarował, że skontaktuje się z właścicielami samochodów objętych kampanią oraz poinformuje o konieczności wizyty w warsztacie w celu przeprogramowania sterownika kamery rozpoznającej.

Informacji związanych z kampanią serwisową udziela Subaru Import Polska sp. z o.o. (adres: ul. Josepha Conrada 51, 31-357 Kraków; tel.: 12 687 43 00).

Więcej informacji >>>

Przedsiębiorca, który uzyskał informację, że produkt wprowadzony przez niego na rynek nie jest bezpieczny, powinien niezwłocznie powiadomić o tym Prezesa UOKiK. Niewykonanie tego obowiązku – zgodnie z art. 33a. ust. 1 pkt 1 ustawy o ogólnym bezpieczeństwie produktów – zagrożone jest karą pieniężną w wysokości do 100 000 zł.

 

Powyższe informacje stanowią powielenie komunikatów umieszczonych na podanej wyżej stronie UOKiK. Stowarzyszenie Prawników Rynku Motoryzacyjnego nie odpowiada za prawidłowość, prawdziwość i kompletność podanych wyżej informacji, które sugerujemy za każdym razem weryfikować na stronie UOKiK,