
Sąd kartelowy w Austrii orzekł naruszenie zasad konkurencji przez importera w stosunku do dealera
Sąd Kartelowy w Wiedniu wydał w dniu 12 maja 2020 bardzo ważną decyzję w sporze między dealerem marki Peugeot a generalnym importerem tej marki w Austrii. Sąd orzekł (decyzja nie jest jeszcze ostateczna), że w wielu przypadkach doszło do nadużycia pozycji rynkowej przez importera. Peugeot Austria Gesellschaft mbH (jako importer) oraz Büchl GmbH (dealer) są związane umową dealerską dająca dealerowi (niewyłączne) prawo do dystrybucji nowych pojazdów i lekkich samochodów dostawczych (i akcesoriów) marki Peugeot oraz świadczenia usług posprzedażnych dla tych pojazdów. Skarga dealera dotyczyła tego, że podobnie jak wielu innych dealerów Peugeot w Austrii i Europie cierpiał z powodu […]
Czytaj więcej ›
Obejrzyj bezpłatny webinar “Kiedy cesja wierzytelności na serwis a kiedy upoważnienie do odbioru odszkodowania?”

Kradzież, oszustwo a przywłaszczenie w kontekście AC
Częstą praktyką stosowaną przez ubezpieczycieli jest uwzględnienie w Ogólnych Warunkach Ubezpieczenia, dalej OWU zapisu, iż polisa autocasco nie obejmuje szkód powstałych wskutek przywłaszczenia pojazdu. Kwestia wyłączenia odpowiedzialności ubezpieczyciela nie jest jednak oczywista w sytuacji, w której błędnie kwalifikuje się szkodę jako powstałą na skutek przywłaszczenia, a w rzeczywistości wynika ona z albo z kradzieży, albo z przestępstwa oszustwa, polegającego na posłużeniu się cudzym lub sfałszowanym dokumentem w celu zaboru pojazdu. Tekst został przygotowany przez prawników kancelarii M. Krotoski Adwokaci i Radcy Prawni Sp. k. Kancelaria od kilkudziesięciu lat specjalizuje się w obsłudze sektora motoryzacyjnego. W bieżącej praktyce prawnej […]
Czytaj więcej ›
Czy rola zakładów ubezpieczeń w procesie likwidacji szkód komunikacyjnych ulegnie zwiększeniu? Jest odpowiedź Ministerstwa Sprawiedliwości
Jakiś czas temu pisaliśmy o spotkaniu zastępcy przewodniczącego Komisji Nadzoru Finansowego Dagmary Wieczorek – Bartczak odpowiedzialnej w Urzędzie KNF za sektor ubezpieczeń z jego przedstawicielami. Dotyczyło ono planu działań UKNF w latach 2020–2024 w zakresie nadzoru nad tą częścią rynku finansowego. Z treści opublikowanej na stronie internetowej KNF notatki wynikało, że KNF planuje aktywność m.in. na płaszczyźnie kontroli likwidacji szkód komunikacyjnych pod kątem terminowości, obowiązków informacyjnych oraz wypłacanych odszkodowań. O spotkaniu w KNF można przeczytać w tym miejscu. Niepokój branży motoryzacyjnej wzbudziła zapowiedź współpracy Komisji z Ministerstwem Sprawiedliwości w zakresie regulacji ustawowych dotyczących likwidacji szkód. Chodzi o plany […]
Czytaj więcej ›
Ustawodawca w art. 31i Specustawy wydłużył do 180 dni terminy określone w ustawie – Prawo o ruchu drogowym. Przywołany przepis został jednak sformułowany bardzo dwuznacznie, co budzi nie tylko wątpliwości interpretacyjne, ale także w przypadku stosowania go przez wydziały komunikacji.
Czytaj więcej ›