
Jakie najważniejsze zmiany w prawie nastąpią w 2019 roku w branży motoryzacyjnej – cz. I
Sporo zmian czeka przedsiębiorców z branży motoryzacyjnej (w tym w szczególności dealerów) w 2019 roku. Część z nich weszła już w życie, a część dopiero jest na etapie legislacyjnym. Autorką opracowania jest radca prawny Małgorzata Miller. Najbardziej głośno w ostatnich dniach o projekcie ustawy o świadczeniu usług w zakresie dochodzenia roszczeń odszkodowawczych wynikających z czynu niedozwolonego. O tym temacie pisaliśmy tutaj. Liczne kontrowersje budzi zapis art. 9, który ma brzmieć „Nie można przenieść wierzytelności z tytułu czynów niedozwolonych na doradcę lub osobę trzecią”. A to oznacza zakaz cesji jakichkolwiek wierzytelności przez ubezpieczonych, a tym samym paraliż w warsztatach likwidujących […]
Czytaj więcej ›
Czy to koniec napraw bezgotówkowych? Czym jest zakaz cesji?
Jeszcze raz o potencjalnym “zakazie cesji” z senackiego projektu ustawy o świadczeniu usług w zakresie dochodzenia roszczeń odszkodowawczych wynikających z czynu niedozwolonego. Tym razem w artykule dla Warsztat. pl pisze mecenas Małgorzata Miller z naszego stowarzyszenia. Czy branży uda się zablokować ten kuriozalny pomysł? Okaże się już niedługo.
Czytaj więcej ›
SPRM również interweniuje w sprawie ewentualnego “zakazu cesji”
16 stycznia 2019 do pierwszego czytania w Sejmie został skierowany senacki projekt ustawy o świadczeniu usług w zakresie dochodzenia roszczeń odszkodowawczych wynikających z czynu niedozwolonego (numer druku 3136). Projekt ten zawiera rewolucyjny zapis który wyłącza możliwość zbycia roszczeń pochodzących z czynów niedozwolonych oraz jednocześnie zabrania odbierania pieniędzy przez warsztaty naprawcze bezpośrednio od ubezpieczyciela. Jednym z celów naszego stowarzyszenia jest także ochrona interesów naszych klientów i partnerów. Nie ma wątpliwości, że wejście w życie ustawy doprowadzi w praktyce do końca modelu likwidacji szkód komunikacyjnych metodą bezgotówkową. Straty dla branży serwisowej będą wynosić dziesiątki milionów złotych rocznie. Projekt ustawy w […]
Czytaj więcej ›
Nadchodzi obowiązkowa podzielona płatność w handlu częściami
Mecenas Bartosz Mazur z Gekko Taxens na temat szykującej się obowiązkowej płatności podzielonej dla handlu częściami do samochodów i motocykli. Czy dotknie to branży serwisowej? Oczywiście. Brak możliwości swobodnego dysponowania kwotą podatku VAT to oczywisty wpływ na płynność finansową serwisów.
Czytaj więcej ›
Przedwcześnie wystawiona faktura nie jest pusta
Bartosz Mazur z Gekko Taxens dla DGP: Wyrok WSA w Rzeszowie z 24 stycznia może rozwiązać problemy dealerów i ich klientów z ustaleniem daty powstania obowiązku podatkowego przy dostawie samochodu. Przy założeniu, że dopiero fizyczny samochodu odbiór generuje u dealera obowiązek podatkowy, 30-dniowy termin na wystawienie faktury łatwo przekroczyć. Jeśli jednak taka „przedwczesna” faktura nie jest pusta, to najbardziej dotkliwe sankcje – tj. konieczność podwójnego zapłacenia VAT po stronie dealera i odmowa odliczenia podatku u klienta – nie będą mogły być nałożone.
Czytaj więcej ›