Na podstawie art. 12 ust. 2 ustawy z dnia 12 grudnia 2003 roku o ogólnym bezpieczeństwie produktów producent i dystrybutor, którzy uzyskali informację, że wprowadzony na rynek produkt nie jest bezpieczny (np. w danej partii pojazdów może wystąpić usterka), są zobowiązani powiadomić o tym niezwłocznie organ nadzoru.

 

Powiadomienie powinno zawierać co najmniej zawiera co najmniej: informacje umożliwiające dokładną identyfikację produktu lub partii produktów, opis zagrożenia stwarzanego przez produkt, informacje mogące służyć ustaleniu przebiegu obrotu produktem oraz opis działań podjętych w celu zapobieżenia zagrożeniom związanym z produktem. Organem sprawującym nadzór nad ogólnym bezpieczeństwem produktów w zakresie określonym ustawą jest Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Organ nadzoru gromadzi przekazywane przez producentów i dystrybutorów powiadomienia (powszechnie nazywane kampaniami przywoławczymi) i publikuje je na stronie Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

 

Jeszcze do niedawna publikowane były także numery VIN pojazdów objętych akcją, lecz ze względu na przepisy RODO Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów stwierdził, że nie ma podstaw prawnych do upubliczniania tego typu danych. Ponadto na podstawie baz danych dealerów/ASO producent zawiadamia właścicieli pojazdów o szczegółach potencjalnej usterki i konieczności jak najszybszego udania się do autoryzowanego serwisu w celu wykonania akcji przywoławczej.

 

W grudniu 2021 roku na stronie Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów ogłoszono następujące kampanie przywoławcze:

8 grudnia 2021 roku

Samochody marki Mercdedes

Przedsiębiorca Mercedes-Benz Polska Sp. z o.o., z siedzibą w Warszawie, powiadomił Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, że w samochodach marki Mercedes, Klasa E (BR 213), Klasa S (BR 223) i CLS (BR 257), wyprodukowanych od 13. do 26.10.2021 r., z układem hamulca postojowego, połączenie śrubowe zacisków hamulcowych na osi przedniej może być niezgodne ze specyfikacją. W związku z tym istnieje możliwość poluzowania się zacisku hamulcowego podczas hamowania. W takim przypadku siła hamowania może być mniejsza, a ponadto mogą poluzować się niektóre komponenty. To z kolei zwiększa ryzyko wypadków i/lub stanowi niebezpieczeństwo dla samochodów nadjeżdżających z tyłu.

Na rynku polskim kampanią naprawczą objętych jest 58 pojazdów.

Właściciele samochodów zostaną poinformowani o prowadzonej kampanii i konieczności zgłoszenia się do punktu serwisowego, w celu wymiany śrub przednich zacisków hamulcowych.

Informacji związanych z kampanią udziela Mercedes-Benz Polska Sp. z o.o. (adres: ul. Gottlieba Daimlera 1, 02-460 Warszawa) pod numerem infolinii 00 800 9 777 7777 lub tel. (22) 354 40 01.

 

Więcej informacji >>>


Samochody marki Citroën

Przedsiębiorca Stellantis Polska Sp. z o.o., z siedzibą w Warszawie, powiadomił Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, że w samochodach marki Citroën C3, występuje ryzyko utraty napędu w wyniku pęknięcia półosi napędowej.

Na rynku polskim kampanią naprawczą objęte są 23 pojazdy.

Przedsiębiorca powiadomił właścicieli samochodów objętych akcją o konieczności zgłoszenia się do autoryzowanych serwisów w celu sprawdzenia i ewentualnej wymiany prawej półosi napędowej.

Informacji związanych z kampanią udziela Stellantis Polska Sp. z o.o. (adres: Al. Krakowska 206, 02-219 Warszawa; tel. 22 458 46 85).

 

Więcej informacji >>>


Samochody marki Mercedes Sprinter

Przedsiębiorca Mercedes-Benz Polska Sp. z o.o., z siedzibą w Warszawie, powiadomił Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, że w samochodach marki Mercedes Sprinter Typ 907, wyprodukowanych w Niemczech, odległość pomiędzy przewodami hamulcowymi a wiązką przewodów elektrycznych może być niewystarczająca. Jeśli nie zostanie zachowany przewidziany odstęp pomiędzy przewodami hamulcowymi a wiązką przewodów elektrycznych, z czasem może dojść do przetarcia. W przypadku przetarcia izolacji przewodu elektrycznego nie można wykluczyć zwarcia i stopienia się przewodu hamulcowego, a tym samym wycieku płynu hamulcowego. W rezultacie w zestawie wskaźników zaświeci się lampka ostrzegawcza poziomu płynu hamulcowego. Z biegiem czasu i w przypadku zignorowania lampki ostrzegawczej poziomu płynu hamulcowego do momentu, gdy zabraknie płynu hamulcowego, droga hamowania pojazdu może się wydłużyć, co może doprowadzić do zwiększonego ryzyka wypadku. W najgorszym przypadku nie można wykluczyć ryzyka pożaru.

Na rynku polskim kampanią naprawczą objętych jest 547 pojazdów.

Właściciele samochodów zostaną poinformowani o prowadzonej kampanii i konieczności zgłoszenia się do punktu serwisowego, w celu przeprowadzenia niezbędnych czynności naprawczych.

Informacji związanych z kampanią udziela Mercedes-Benz Polska Sp. z o.o. (adres: ul. Gottlieba Daimlera 1, 02-460 Warszawa) pod numerem infolinii 00 800 9 777 7777 lub tel. (22) 354 40 01.

 

Więcej informacji >>>


Samochody marki Peugeot

Przedsiębiorca Stellantis Polska Sp. z o.o., z siedzibą w Warszawie, powiadomił Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, że w samochodach marki Peugeot, modele: Rifter i Partner, występuje ryzyko wycieku paliwa, co w przypadku kontaktu z zewnętrznym źródłem ciepła może spowodować jego zapalenie.

Na rynku polskim kampanią naprawczą objętych jest łącznie 79 pojazdów.

Przedsiębiorca powiadomił właścicieli samochodów objętych akcją o konieczności zgłoszenia się do autoryzowanych serwisów w celu modyfikacji układu zasilania dodatkowego ogrzewania i zaktualizowania oprogramowania modułu sterującego.

Informacji związanych z kampanią udziela Stellantis Polska Sp. z o.o. (adres: Al. Krakowska 206, 02-219 Warszawa; tel. 22 458 46 73).

 

Więcej informacji >>>


Samochody marki Citroën Berlingo

Przedsiębiorca Stellantis Polska Sp. z o.o., z siedzibą w Warszawie, powiadomił Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, że w samochodach marki Citroën Berlingo, występuje ryzyko wycieku paliwa, co w przypadku kontaktu z zewnętrznym źródłem ciepła może spowodować jego zapalenie.

Na rynku polskim kampanią naprawczą objętych jest 69 pojazdów.

Przedsiębiorca powiadomił właścicieli samochodów objętych akcją o konieczności zgłoszenia się do autoryzowanych serwisów w celu modyfikacji układu zasilania dodatkowego ogrzewania i zaktualizowania oprogramowania modułu sterującego.

Informacji związanych z kampanią udziela Stellantis Polska Sp. z o.o. (adres: Al. Krakowska 206, 02-219 Warszawa; tel. 22 458 46 85).

 

Więcej informacji >>>


17 grudnia 2021 roku

Samochody marki Hyundai Tucson

Przedsiębiorca Hyundai Motor Poland sp. z o.o., z siedzibą w Warszawie, powiadomił Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, że w samochodach marki Hyundai Tucson Nx4e (GTW), NX4e HEV/PHEV (JTW), wyprodukowanych w Republice Czeskiej od 21 października do 10 listopada 2021 r., może być zamontowany zacisk hamulcowy tylny z wadą materiałową, która może powodować słabszą skuteczność hamowania.

Na rynku polskim kampanią naprawczą objętych jest 90 pojazdów.

Posiadacze pojazdów zostaną powiadomieni o konieczności umówienia się na wizytę w ASO Hyundai w celu sprawdzenia i/lub ewentualnej wymiany zacisku hamulcowego koła tylnego prawego.

Informacji związanych z kampanią udziela Hyundai Motor Poland sp. z o.o. (adres: ul. Wołoska 24, 02-675 Warszawa; tel.: 0 800 444 000).

 

Więcej informacji >>>


Samochody marki OPEL COMBO

Przedsiębiorca Stellantis Polska  Sp. z o.o. powiadomił Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, że w samochodach marki OPEL COMBO E RM 2019, 2020, 2021, wyprodukowanych w Hiszpanii, może dojść do awarii pomocniczego układu nagrzewania, w wyniku której istnieje ryzyko wycieku paliwa, co w przypadku kontaktu z zewnętrznym źródłem ciepła może spowodować jego zapalenie.

Na rynku polskim kampanią naprawczą objętych jest 7 pojazdów.

Przedsiębiorca zadeklarował, że właściciele samochodów zostaną powiadomieni listami poleconymi o możliwości wystąpienia usterki oraz zaproszeni do autoryzowanych serwisów w celu zmodyfikowania pomocniczego układu zasilania ogrzewania i zaktualizowania oprogramowania modułu sterującego nadwozia.

Informacji związanych z kampanią naprawczą udziela Stellantis Polska  Sp. z o.o. (adres: Al. Krakowska 206, 02-219 Warszawa; tel.: 22 583 00 92).

 

Więcej informacji >>>


Samochody marki OPEL Mokka

Przedsiębiorca Stellantis Polska  Sp. z o.o. powiadomił Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, że w samochodach marki OPEL Mokka (P2QO) RM 2021, wyprodukowanych we Francji, wycieraczka szyby przedniej może blokować się w niskich temperaturach otoczenia, co może być przyczyną pogorszenia i/lub utraty widoczności i w konsekwencji przyczynić się do spowodowania przez kierującego kolizji drogowej.

Na rynku polskim kampanią naprawczą objętych jest 436 pojazdów.

Przedsiębiorca zadeklarował, że właściciele samochodów zostaną powiadomieni listami poleconymi o możliwości wystąpienia usterki oraz zaproszeni do autoryzowanych serwisów w celu aktualizacji oprogramowania.

Informacji związanych z kampanią naprawczą udziela Stellantis Polska  Sp. z o.o. (adres: Al. Krakowska 206, 02-219 Warszawa; tel.: 22 583 00 92).

 

Więcej informacji >>>


21 grudnia 2021 roku

Opony Continental

Przedsiębiorca Continental Opony Polska Sp. z o.o., z siedzibą w Warszawie, powiadomił Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, że w oponach Continental ContiEcoContact 5 w rozmiarze 235/55 R 17 103 H XL, kod opony 0357383, DOT CN7AD72Y 4015 do 0221, wyprodukowanych pomiędzy 40. tygodniem 2015 r. a 2. tygodniem 2021 r. we Francji, może dochodzić do separacji przy stopce, co może prowadzić do nagłej utraty ciśnienia i mieć negatywny wpływ na prowadzenie pojazdu.

Informacja dla klientów o prowadzonej kampanii dostępna jest pod adresem: https://www.continental-opony.pl/samochod/o-nas/media/informacje-prasowe/continental-og%C5%82asza-program-dobrowolnej-wymiany-opon.

Informacji związanych z kampanią udziela Continental Opony Polska Sp. z o.o. (adres: ul. Żwirki i Wigury 16C, 02-092 Warszawa; tel. 48 538-978-650; e-mail: dzial.techniczny@conti.de).

 

Więcej informacji >>>


Motocykle marki Honda

Przedsiębiorca Honda Motor Europe Ltd. (Sp. z o.o.) Oddział w Polsce, z siedzibą w Warszawie, powiadomił Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, że w motocyklach marki Honda, modele: CBR1000ST / CBR1000SP, rok modelowy 2020, wyprodukowanych od 14.04. do 30.06.2021 r. w Japonii oraz CMX1100A / CMX1100D, rok modelowy 2021, wyprodukowanych od 15.04. do 24.08.2021 r. w Japonii, może występować niewystarczająca szczelność uszczelki pomiędzy korkiem, a wlewem chłodnicy. W efekcie podczas użytkowania motocykla z wadliwym korkiem i przy bardzo wysokiej temperaturze silnika może dojść do wycieku płynu chłodzącego.

Na rynku polskim kampanią naprawczą objętych jest łącznie 37 pojazdów.

Przedsiębiorca zadeklarował, że wszyscy posiadacze motocykli objętych kampanią zostaną wezwani na bezpłatną wizytę w autoryzowanym serwisie w celu inspekcji motocykla i wymiany korka chłodnicy.

Informacji związanych z kampanią udziela Honda Motor Europe Ltd. (Sp. z o.o.) Oddział w Polsce (adres: ul. Puławska 381, 02-801 Warszawa; tel.: 801 811 711).

 

Więcej informacji >>>


Samochody marki Mercedes

Przedsiębiorca Mercedes-Benz Polska Sp. z o.o., z siedzibą w Warszawie, powiadomił Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, że w samochodach marki Mercedes, Typ 293 (EQC), wyprodukowanych od 22.02.2019 r. do 17.12.2020 r., wiązka przewodów elektrycznego układu kierowniczego może ulec uszkodzeniu podczas montażu. W takim przypadku wskutek uszkodzonej izolacji do wiązki przewodów, a z czasem także do modułu sterującego układu kierowniczego, może się przedostać woda. Wskutek tego wspomaganie przekładni kierowniczej może ulec awarii podczas jazdy, zwiększając ryzyko wypadku. W takiej sytuacji wyświetlany jest w zestawie wskaźników czerwony komunikat ostrzegawczy.

Na rynku polskim kampanią naprawczą objęte są 233 pojazdy.

Właściciele samochodów zostaną poinformowani o prowadzonej kampanii i konieczności zgłoszenia się do punktu serwisowego, w celu sprawdzenia wiązki przewodów oraz przeprowadzenie ewentualnej naprawy.

Informacji związanych z kampanią udziela Mercedes-Benz Polska Sp. z o.o. (adres: ul. Gottlieba Daimlera 1, 02-460 Warszawa) pod numerem infolinii 00 800 9 777 7777 lub tel. (22) 354 40 01.

 

Więcej informacji >>>


Przedsiębiorca, który uzyskał informację, że produkt wprowadzony przez niego na rynek nie jest bezpieczny, powinien niezwłocznie powiadomić o tym Prezesa UOKiK. Niewykonanie tego obowiązku – zgodnie z art. 33a. ust. 1 pkt 1 ustawy o ogólnym bezpieczeństwie produktów – zagrożone jest karą pieniężną w wysokości do 100 000 zł.

 

Powyższe informacje stanowią powielenie komunikatów umieszczonych na podanej wyżej stronie UOKiK. Stowarzyszenie Prawników Rynku Motoryzacyjnego nie odpowiada za prawidłowość, prawdziwość i kompletność podanych wyżej informacji, które sugerujemy za każdym razem weryfikować na stronie UOKiK,