Na podstawie art. 12 ust. 2 ustawy z dnia 12 grudnia 2003 r. o ogólnym bezpieczeństwie produktów producent i dystrybutor, którzy uzyskali informację, że wprowadzony na rynek produkt nie jest bezpieczny (np. w danej partii pojazdów może wystąpić usterka), są zobowiązani powiadomić o tym niezwłocznie organ nadzoru.
Powiadomienie powinno zawierać co najmniej zawiera co najmniej: informacje umożliwiające dokładną identyfikację produktu lub partii produktów, opis zagrożenia stwarzanego przez produkt, informacje mogące służyć ustaleniu przebiegu obrotu produktem oraz opis działań podjętych w celu zapobieżenia zagrożeniom związanym z produktem. Organem sprawującym nadzór nad ogólnym bezpieczeństwem produktów w zakresie określonym ustawą jest Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Organ nadzoru gromadzi przekazywane przez producentów i dystrybutorów powiadomienia (powszechnie nazywane kampaniami przywoławczymi) i publikuje je na stronie Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Jeszcze do niedawna publikowane były także numery VIN pojazdów objętych akcją, lecz ze względu na przepisy RODO Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów stwierdził, że nie ma podstaw prawnych do upubliczniania tego typu danych. Ponadto na podstawie baz danych dealerów/ASO producent zawiadamia właścicieli pojazdów o szczegółach potencjalnej usterki i konieczności jak najszybszego udania się do autoryzowanego serwisu w celu wykonania akcji przywoławczej.
W maju 2021 roku na stronie Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów ogłoszono następujące kampanie przywoławcze:
12 maja 2021 roku
Samochody Audi Q2 i Q3
Przedsiębiorca Volkswagen Group Polska Sp. z o.o. z siedzibą w Poznaniu powiadomił Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, że w samochodach marki Audi, modele: Q2 (typ: GA) wyprodukowanych w Niemczech pomiędzy 28 a 35 tygodniem 2020 r. oraz Q3 (typ: F3) wyprodukowanych w Niemczech pomiędzy 29 a 35 tygodniem 2020 r., połączenie spawane między dźwignią pedału hamulca a platformą pedału hamulca może być niewłaściwie wykonane. Podczas naciskania pedału ze zwiększoną siłą (np. podczas hamowania awaryjnego), platforma pedału może odkształcić się lub złamać, zwiększając ryzyko wypadku.
Na rynku polskim kampanią naprawczą objętych jest 216 pojazdów.
Przedsiębiorca zadeklarował, że właściciele objętych kampanią samochodów będą listownie zapraszani do Autoryzowanych Stacji Obsługi, w celu sprawdzenia i ewentualnej wymiany pedału hamulca.
Informacji związanych z kampanią udziela Volkswagen Group Polska Sp. z o.o. (adres: ul. Krańcowa 44, 61-037 Poznań; tel.: 61 650 35 88).
Samochody SEAT Terraco i Ateca
Przedsiębiorca Volkswagen Group Polska Sp. z o.o. z siedzibą w Poznaniu powiadomił Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, że w samochodach marki SEAT, modele: Terraco (typ: KN*) i Ateca (typ: KH*), wyprodukowanych w Hiszpanii od 29.06. do 18.09.2020 r., połączenie spawane między dźwignią pedału hamulca a platformą pedału hamulca może być niewłaściwie wykonane. Podczas naciskania pedału ze zwiększoną siłą (np. podczas hamowania awaryjnego), platforma pedału może odkształcić się lub złamać, zwiększając ryzyko wypadku.
Na rynku polskim kampanią naprawczą objętych jest 89 pojazdów.
Przedsiębiorca zadeklarował, że właściciele objętych kampanią samochodów będą listownie zapraszani do Autoryzowanych Stacji Obsługi, w celu sprawdzenia i ewentualnej wymiany pedału hamulca.
Informacji związanych z kampanią udziela Volkswagen Group Polska Sp. z o.o. (adres: ul. Krańcowa 44, 61-037 Poznań; tel.: 61 650 35 88).
Samochody Skoda Karoq i Kodiaq
Przedsiębiorca Volkswagen Group Polska Sp. z o.o. z siedzibą w Poznaniu powiadomił Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, że w samochodach marki Skoda, modele: Karoq i Kodiaq (typ: NU, N5), wyprodukowanych w Republice Czeskiej od 29.06. do 31.08.2020 r., połączenie spawane między dźwignią pedału hamulca a platformą pedału hamulca może być niewłaściwie wykonane. Podczas naciskania pedału ze zwiększoną siłą (np. podczas hamowania awaryjnego), platforma pedału może odkształcić się lub złamać, zwiększając ryzyko wypadku.
Na rynku polskim kampanią naprawczą objęte są 502 pojazdy.
Przedsiębiorca zadeklarował, że właściciele objętych kampanią samochodów będą listownie zapraszani do Autoryzowanych Stacji Obsługi, w celu sprawdzenia i ewentualnej wymiany pedału hamulca.
Informacji związanych z kampanią udziela Volkswagen Group Polska Sp. z o.o. (adres: ul. Krańcowa 44, 61-037 Poznań; tel.: 61 650 35 88).
Samochody Volkswagen, modele: Tiguan, Golf, Touran i T-Roc
Przedsiębiorca Volkswagen Group Polska Sp. z o.o. z siedzibą w Poznaniu powiadomił Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, że w samochodach marki Volkswagen, modele: Tiguan, Golf, Touran i T-Roc (typ: 5N, CD, AU, 1T, AUV, A1), wyprodukowanych w Niemczech od 29.06. do 31.08.2020 r., połączenie spawane między dźwignią pedału hamulca a platformą pedału hamulca może być niewłaściwie wykonane. Podczas naciskania pedału ze zwiększoną siłą (np. podczas hamowania awaryjnego), platforma pedału może odkształcić się lub złamać, zwiększając ryzyko wypadku.
Na rynku polskim kampanią naprawczą objęte są 703 pojazdy.
Przedsiębiorca zadeklarował, że właściciele objętych kampanią samochodów będą listownie zapraszani do Autoryzowanych Stacji Obsługi, w celu sprawdzenia i ewentualnej wymiany pedału hamulca.
Informacji związanych z kampanią udziela Volkswagen Group Polska Sp. z o.o. (adres: ul. Krańcowa 44, 61-037 Poznań; tel.: 61 650 35 88).
Samochody Mazda CX-30
Przedsiębiorca Mazda Motor Poland Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, powiadomił Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, że w samochodach marki Mazda CX-30 o napędzie spalinowym, wyprodukowanych w Japonii, gdy pojazd jest zaparkowany przodem do wzniesienia, na pochyłości, w wysokiej temperaturze otoczenia, elektrycznie podnoszona pokrywa bagażnika może się nieoczekiwanie częściowo opuścić z pozycji całkowicie otwartej. W takim przypadku osoba korzystająca z bagażnika może uderzyć w pokrywę i odnieść obrażenia.
Na rynku polskim kampanią naprawczą objęte są 3 333 pojazdy.
Posiadacze pojazdów zostaną powiadomieni o konieczności umówienia się na wizytę w ASO Mazda w celu dokonania stosownej naprawy.
Informacji związanych z kampanią udziela Mazda Motor Poland Sp. z o.o. (adres: ul. Postępu 14b, 02-676 Warszawa; tel.: 22 318 19 89).
24 maja 2021 roku
Samochody OPEL Movano B
Przedsiębiorca Opel Poland Sp. z o.o. powiadomił Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, że w samochodach marki OPEL Movano B, rok modelowy 2020, wyprodukowanych we Francji, może dojść do wycieku paliwa z pompy wysokiego ciśnienia, w następstwie czego będzie wyczuwalny zapach oleju napędowego i zwiększa się zagrożenie wystąpienia pożaru.
Na rynku polskim kampanią naprawczą objętych jest 17 samochodów.
Przedsiębiorca zadeklarował, że właściciele samochodów zostaną powiadomieni listami poleconymi o możliwości wystąpienia usterki oraz zaproszeni do autoryzowanych serwisów w celu wymiany pompy wysokiego ciśnienia paliwa i sztywnego przewodu paliwowego.
Informacji związanych z kampanią naprawczą udziela Opel Poland Sp. z o.o. (adres: Al. Krakowska 206, 02-219 Warszawa; tel.: 22 583 00 92).
Samochody Mercedes Citan, Typ 415
Przedsiębiorca Mercedes-Benz Polska Sp. z o.o., z siedzibą w Warszawie, powiadomił Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, że w samochodach marki Mercedes, Citan Typ 415, wyprodukowanych we Francji, przewód paliwowy może ocierać się o przewód czynnika chłodniczego, co może skutkować wyciekiem na przewodzie paliwowym w komorze silnika i pożarem.
Na rynku polskim kampanią naprawczą objętych jest 111 pojazdów.
Właściciele samochodów zostaną poinformowani o prowadzonej kampanii i konieczności zgłoszenia się do punktu serwisowego, w celu przeprowadzenia stosownej naprawy.
Informacji związanych z kampanią naprawczą udziela Mercedes-Benz Polska Sp. z o.o. (adres: ul. Gottlieba Daimlera 1, 02-460 Warszawa) pod numerem infolinii 00 800 9 777 7777 lub tel. (22) 354 40 01.
Samochody Suzuki Ignis
Przedsiębiorca Suzuki Motor Poland Sp. z o.o. powiadomił Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, że w samochodach marki Suzuki Ignis, wyprodukowanych w Japonii, połączenie króćca przewodu odpowietrzającego z gniazdem montażowym w zbiorniku paliwa może ulec rozszczelnieniu, prowadząc do wycieku paliwa, co może skutkować pożarem.
Na rynku polskim kampanią naprawczą objętych jest łącznie 89 pojazdów.
Producent powiadomi listownie wszystkich właścicieli samochodów objętych akcją o konieczności skontaktowania się z autoryzowaną stacją obsługi, w celu sprawdzenia i ewentualnej wymiany wadliwie połączonych elementów.
Informacji związanych z kampanią udziela Dział Serwisu Suzuki Motor Poland Sp. z o.o. (adres: ul. Połczyńska 10, 01-378 Warszawa; tel.: 22 32 94 137).
Samochody Renault ESPACE V
Przedsiębiorca Renault Polska Sp. z o.o. powiadomił Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, że w samochodach marki Renault ESPACE V, wyprodukowanych w DOUAI (Francja) w okresie od 01.01.2015 r. do 15.10.2018 r., istnieje możliwość odklejenia się poszycia tylnego spojlera i w konsekwencji jego całkowitego oderwania się w czasie jazdy, co zwiększa ryzyko wypadku dla innych uczestników ruchu.
Na rynku polskim kampanią naprawczą objętych jest 296 samochodów.
Przedsiębiorca zadeklarował, że właściciele samochodów zostaną powiadomieni listami poleconymi o możliwości wystąpienia usterki oraz zaproszeni do autoryzowanych serwisów w celu kontroli i poprawienia mocowania lub wymiany tylnego spojlera.
Informacji związanych z kampanią naprawczą udziela Renault Polska Sp. z o.o. (adres: ul. Marynarska 13, 02-674 Warszawa; tel.: 800 900 803; e-mail: kontakt.klient@renault.com.pl).
Samochody Renault MASTER III
Przedsiębiorca Renault Polska Sp. z o.o. powiadomił Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, że w samochodach marki Renault MASTER III, wyprodukowanych w BATILLY (Francja) w okresie od 02.01.2018 r. do 24.04.2019 r., istnieje możliwość uszkodzenia przewodu zasilającego paliwa w komorze silnika, w wyniku jego ocierania się o pokrywę głowicy silnika, co może skutkować pożarem.
Na rynku polskim kampanią naprawczą objętych jest 12 841 samochodów.
Przedsiębiorca zadeklarował, że właściciele samochodów zostaną powiadomieni listami poleconymi o możliwości wystąpienia usterki oraz zaproszeni do autoryzowanych serwisów w celu kontroli i montażu ochraniacza przewodu zasilającego paliwa, w przypadku stwierdzenia uszkodzenia przewodu zostanie on wymieniony.
Informacji związanych z kampanią udziela Renault Polska Sp. z o.o. (adres: ul. Marynarska 13, 02-674 Warszawa; tel.: 800 900 803; e-mail: kontakt.klient@renault.com.pl).
Samochody Mercedes, typ 247
Przedsiębiorca Mercedes-Benz Polska Sp. z o.o., z siedzibą w Warszawie, powiadomił Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, że w samochodach marki Mercedes, typ 247 (GLB), wyprodukowanych od 23.04.2019 r. do 13.11.2020 r., okładziny nadkola przednich błotników mogą oderwać się podczas jazdy, zwiększając ryzyko wypadku.
Na rynku polskim kampanią naprawczą objętych jest 48 pojazdów.
Właściciele samochodów zostaną poinformowani o prowadzonej kampanii i konieczności zgłoszenia się do punktu serwisowego, w celu sprawdzenia i ewentualnego poprawnego montażu mocowania okładzin nadkola z przodu.
Informacji związanych z kampanią naprawczą udziela Mercedes-Benz Polska Sp. z o.o. (adres: ul. Gottlieba Daimlera 1, 02-460 Warszawa) pod numerem infolinii 00 800 9 777 7777 lub tel. (22) 354 40 01.
Samochody Mercedes, modele: 177 i 247 (A-klasa i B-klasa)
Przedsiębiorca Mercedes-Benz Polska Sp. z o.o., z siedzibą w Warszawie, powiadomił Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, że w samochodach marki Mercedes, modele: 177 i 247 (A-klasa i B-klasa), wyprodukowanych od 26.08 do 10.10.2019 r., odpływ wody kondensacyjnej w układzie klimatyzacji może być niedrożny. Woda kondensacyjna może przedostać się do przestrzeni na nogi po stronie kierowcy i pasażera oraz do tunelu środkowego. Na skutek tego na zainstalowanych tam komponentach elektrycznych może dojść do korozji i/lub zwarć i/lub wystąpienia prądów pełzających. Może to mieć różne konsekwencje, na przykład uszkodzenie modułu sterującego SRS, brak możliwości uruchomienia pojazdu, uruchomienie trybu awaryjnego silnika podczas jazdy oraz zakłócenie działania innych komponentów (np. pompy paliwowej, automatycznego/manualnego wezwania pomocy), zwiększając ryzyko wypadku.
Na rynku polskim kampanią naprawczą objętych jest 6 pojazdów.
Właściciele samochodów zostaną poinformowani o prowadzonej kampanii i konieczności zgłoszenia się do punktu serwisowego, w celu sprawdzenia odprowadzania wody kondensacyjnej i w razie potrzeby wymiany obudowy rozdzielacza powietrza w układzie klimatyzacji.
Informacji związanych z kampanią udziela Mercedes-Benz Polska Sp. z o.o. (adres: ul. Gottlieba Daimlera 1, 02-460 Warszawa) pod numerem infolinii 00 800 9 777 7777 lub tel. (22) 354 40 01.
Samochody OPEL Combo E
Przedsiębiorca Opel Poland Sp. z o.o. powiadomił Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, że w samochodach marki OPEL Combo E, rok modelowy 2021, wyprodukowanych w Hiszpanii, hamulec postojowy może nie działać prawidłowo, co zwiększa ryzyko wypadku.
Na rynku polskim kampanią naprawczą objęte są 33 samochody.
Przedsiębiorca zadeklarował, że właściciele samochodów zostaną powiadomieni listami poleconymi o możliwości wystąpienia usterki oraz zaproszeni do autoryzowanych serwisów w celu sprawdzenia i w razie potrzeby wymiany mechanizmu blokującego dźwignię hamulca postojowego.
Informacji związanych z kampanią serwisową udziela Opel Poland Sp. z o.o. (adres: Al. Krakowska 206, 02-219 Warszawa; tel.: 22 583 00 92).
Motocykle Husqvarna, model 701 ENDURO LR
Przedsiębiorca KTM Central East Europe s.r.o., z siedzibą w Bratysławie, powiadomił Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, że w motocyklach Husqvarna model 701 ENDURO LR, rok modelowy 2020, podczas jazdy przewody paliwowe mogą ocierać się o zbiornik paliwa, co grozi wyciekiem paliwa i pożarem.
Na rynku polskim kampanią naprawczą objętych jest łącznie 19 motocykli.
Przedsiębiorca zadeklarował, że właściciele motocykli zostali poinformowani o prowadzonej kampanii i poproszeni o kontakt z autoryzowanym sprzedawcą w celu wymiany przewodów paliwowych.
Informacji związanych z kampanią udzielają autoryzowani dealerzy na terenie całego kraju, lista znajduje się na stronach internetowych www.husqvarna-motorcycles.com.
Samochody kempingowe Mercedes-Benz Sprinter, 5-tonowe kampery
Przedsiębiorca Mercedes-Benz Polska Sp. z o.o., z siedzibą w Warszawie, powiadomił Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, że w 5-tonowych samochodach kempingowych Mercedes-Benz Sprinter (z nadwoziem / modyfikacją kampera), Typ 906, wyprodukowanych w Niemczech, może wystąpić usterka elektryczna, mogąca spowodować przejście jednostki sterującej ESP w tryb awaryjny. W takim trybie funkcje oparte na jednostce sterującej ESP, takie jak sama funkcja ESP i ABS, nie byłyby już dostępne, zwiększając ryzyko wypadku.
Na rynku polskim kampanią naprawczą objętych jest 7 pojazdów.
Właściciele samochodów zostaną poinformowani o prowadzonej kampanii i konieczności zgłoszenia się do punktu serwisowego, w celu przeprowadzenia stosownej naprawy. Akcja naprawcza została zaplanowana na trzeci kwartał 2021 roku.
Informacji związanych z kampanią naprawczą udziela Mercedes-Benz Polska Sp. z o.o. (adres: ul. Gottlieba Daimlera 1, 02-460 Warszawa) pod numerem infolinii 00 800 9 777 7777 lub tel. (22) 354 40 01.
Samochody Mazda CX-30
Przedsiębiorca Mazda Motor Poland Sp. z o.o., z siedzibą w Warszawie, powiadomił Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, że w samochodach marki Mazda CX-30 o napędzie elektrycznym, wyprodukowanych w Japonii, przednia poduszka powietrzna po stronie pasażera podczas aktywacji w czasie zderzenia, może zadziałać nieprawidłowo, powodując pogorszenie skuteczności ochrony i zwiększając ryzyko obrażeń.
Na rynku polskim kampanią naprawczą objętych jest łącznie 238 pojazdów.
Posiadacze pojazdów zostaną powiadomieni o konieczności umówienia się na wizytę w ASO Mazda w celu wymiany przedniej poduszki powietrznej po stronie pasażera.
Informacji związanych z kampanią udziela Mazda Motor Poland Sp. z o.o. (adres: ul. Postępu 14b, 02-676 Warszawa; tel.: 22 318 19 89).
Samochody OPEL Insignia B
Przedsiębiorca Opel Poland Sp. z o.o. powiadomił Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, że w samochodach marki OPEL Insignia B, rok modelowy 2021, wyprodukowanych w Niemczech, istnieje ryzyko odłączenia się pedału hamulca od pedaliery w trakcie jazdy i w następstwie utraty skuteczności hamowania pojazdu, co zwiększa ryzyko wypadku.
Na rynku polskim kampanią naprawczą objętych jest 337 samochodów.
Przedsiębiorca zadeklarował, że autoryzowane serwisy Opla zostały zobowiązane do niezwłocznego, telefonicznego skontaktowania się ze wszystkimi użytkownikami pojazdów, których ten problem może dotyczyć i wezwania do niekorzystania z samochodów do chwili weryfikacji występowania usterki lub jej naprawy.
Informacji związanych z kampanią serwisową udziela Opel Poland Sp. z o.o. (adres: Al. Krakowska 206, 02-219 Warszawa; tel.: 22 583 00 92).
Przedsiębiorca, który uzyskał informację, że produkt wprowadzony przez niego na rynek nie jest bezpieczny, powinien niezwłocznie powiadomić o tym Prezesa UOKiK. Niewykonanie tego obowiązku – zgodnie z art. 33a. ust. 1 pkt 1 ustawy o ogólnym bezpieczeństwie produktów – zagrożone jest karą pieniężną w wysokości do 100 000 zł.
Powyższe informacje stanowią powielenie komunikatów umieszczonych na podanej wyżej stronie UOKiK. Stowarzyszenie Prawników Rynku Motoryzacyjnego nie odpowiada za prawidłowość, prawdziwość i kompletność podanych wyżej informacji, które sugerujemy za każdym razem weryfikować na stronie UOKiK,