Na podstawie art. 12 ust. 2 ustawy z dnia 12 grudnia 2003 roku o ogólnym bezpieczeństwie produktów producent i dystrybutor, którzy uzyskali informację, że wprowadzony na rynek produkt nie jest bezpieczny (np. w danej partii pojazdów może wystąpić usterka), są zobowiązani powiadomić o tym niezwłocznie organ nadzoru.
Powiadomienie powinno zawierać co najmniej zawiera co najmniej: informacje umożliwiające dokładną identyfikację produktu lub partii produktów, opis zagrożenia stwarzanego przez produkt, informacje mogące służyć ustaleniu przebiegu obrotu produktem oraz opis działań podjętych w celu zapobieżenia zagrożeniom związanym z produktem. Organem sprawującym nadzór nad ogólnym bezpieczeństwem produktów w zakresie określonym ustawą jest Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Organ nadzoru gromadzi przekazywane przez producentów i dystrybutorów powiadomienia (powszechnie nazywane kampaniami przywoławczymi) i publikuje je na stronie Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Jeszcze do niedawna publikowane były także numery VIN pojazdów objętych akcją, lecz ze względu na przepisy RODO Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów stwierdził, że nie ma podstaw prawnych do upubliczniania tego typu danych. Ponadto na podstawie baz danych dealerów/ASO producent zawiadamia właścicieli pojazdów o szczegółach potencjalnej usterki i konieczności jak najszybszego udania się do autoryzowanego serwisu w celu wykonania akcji przywoławczej.
W październiku 2021 roku na stronie Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów ogłoszono następujące kampanie przywoławcze:
13 października 2021 roku
Samochody DS 7 Crossback
Przedsiębiorca Stellantis Polska sp. z o.o., z siedzibą w Warszawie, powiadomił Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, że w samochodach DS7 Crossback, mocowanie uchwytu znajdującego się w pobliżu kurtynowej poduszki powietrznej może być niewystarczające. Stwarza to ryzyko kontaktu z elementami mocującymi dla pasażerów na tylnych siedzeniach w przypadku aktywacji kurtynowej poduszki powietrznej.
Na rynku polskim kampanią naprawczą objętych jest 110 pojazdów.
Przedsiębiorca powiadomił właścicieli samochodów objętych akcją o konieczności zgłoszenia się do autoryzowanych serwisów w celu zamontowania dodatkowej metalowej opaski mocującej uchwyt dla pasażerów na tylnych siedzeniach.
Informacji związanych z kampanią udziela Stellantis Polska sp. z o.o. (adres: Al. Krakowska 206, 02-219 Warszawa; tel. 22 458 46 85).
Samochody marki Fiat Ducato
Przedsiębiorca FCA Poland S.A. z siedzibą w Bielsku-Białej powiadomił Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, że w samochodach marki Fiat Ducato, wyprodukowanych we Włoszech, z powodu nieprawidłowości płyt obrotowych siedzeń przednich mogą nastąpić nieprawidłowości w działaniu pasów bezpieczeństwa.
Kampanii naprawczej podlegają 24 samochody.
Przedsiębiorca zadeklarował, że właściciele samochodów zostaną zaproszeni listownie do Autoryzowanych Stacji Obsługi w celu wymiany zamontowanych płyt obrotowych siedzeń.
Informacji związanych z kampanią naprawczą udziela FCA Poland S.A. (adres: ul. Komorowicka 79, 43-300 Bielsko-Biała; tel.: 00 800 342 800 00 lub 33 813 55 10).
Samochody marki Jeep Wrangler
Przedsiębiorca FCA Poland S.A. z siedzibą w Bielsku-Białej powiadomił Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, że w samochodach marki Jeep Wrangler, wyprodukowanych w Stanach Zjednoczonych, złącze przewodu doprowadzania paliwa może pęknąć, skutkując wyciekiem benzyny w komorze silnika i pożarem pojazdu.
Kampanii naprawczej podlega 101 samochodów.
Przedsiębiorca zadeklarował, że właściciele samochodów zostaną zaproszeni listownie do Autoryzowanych Stacji Obsługi w celu sprawdzenia i ewentualnej wymiany przewodu paliwowego.
Informacji związanych z kampanią naprawczą udziela FCA Poland S.A. (adres: ul. Komorowicka 79, 43-300 Bielsko-Biała; tel.: 00 800 342 800 00 lub 33 813 55 10).
Motocykle marki Honda, modele: ADV750 (X-ADV), NSS750 (Forza 750)
Przedsiębiorca Honda Motor Europe Ltd. (Sp. z o.o.) Oddział w Polsce, z siedzibą w Warszawie, powiadomił Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, że w motocyklach marki Honda, modele: ADV750 (X-ADV) z roku modelowego 2021, wyprodukowanych od 23.10.2020 r. do 26.03.2021 r. w Japonii oraz NSS750 (Forza 750) z roku modelowego 2021, wyprodukowanych od 29.09.2020 r. do 05.08.2021 r. w Japonii, w sytuacji gdy w pojeździe zostały zamontowane akcesoryjne elementy: podnóżki pasażera lub stelaż tylnego kufra, a wiązka przewodów nie została prawidłowo ułożona, może zdarzyć się sytuacja w której wiązka będzie dociskana do ramy. Jeżeli pojazd będzie wielokrotnie użytkowany w takim stanie, może nastąpić rozłączenie wiązki lub zwarcie w instalacji, co może skutkować zatrzymaniem pracy silnika.
Na rynku polskim kampanią naprawczą objęte są łącznie 72 pojazdy.
Przedsiębiorca zadeklarował, że wszyscy posiadacze motocykli objętych kampanią zostaną wezwani na bezpłatną wizytę w autoryzowanym serwisie w celu wykrycia jakichkolwiek uszkodzeń wiązki elektrycznej. Jeżeli kontrola potwierdzi uszkodzenia, wiązka zostanie wymieniona na nową, wolną od wad.
Informacji związanych z kampanią udziela Honda Motor Europe Ltd. (Sp. z o.o.) Oddział w Polsce (adres: ul. Puławska 381, 02-801 Warszawa; tel.: 801 811 711).
Motocykle marki GASGAS i Husqvarna
Przedsiębiorca KTM Central East Europe s.r.o., z siedzibą w Bratysławie, powiadomił Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, że w motocyklach:
- GASGAS EC F: Model year 2022,
- GASGAS EC: Model year 2021,
- GASGAS EC: Model year 2022,
- Husqvarna FE: Model year 2022,
- Husqvarna TE: Model year 2022,
zawleczki zabezpieczające na zaciskach przedniego hamulca mogą być zainstalowane nieprawidłowo, co może prowadzić do wypadnięcia trzpienia prowadzącego klocki i ich wypadnięcia, powodując ryzyko wypadku.
Na rynku polskim kampanią naprawczą objętych jest 276 motocykli.
Przedsiębiorca zadeklarował, że właściciele motocykli zostali poinformowani o prowadzonej kampanii i poproszeni o kontakt z autoryzowanym serwisem w celu kontroli i ewentualnego poprawienia montażu.
Informacji związanych z kampanią udzielają autoryzowani dealerzy na terenie całego kraju, lista znajduje się na stronach internetowych www.ktm.com.
Samochody marki Mercedes, modele: Klasa E, Klasa S, GLC, AMG GT, Klasa G
Przedsiębiorca Mercedes-Benz Polska Sp. z o.o., z siedzibą w Warszawie, powiadomił Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, że w samochodach marki Mercedes, modele: Klasa E (BR 213), Klasa S (BR 222), GLC (BR 253), CLS (BR 257), AMG GT 4-drzwiowe (BR 290), EQC (BR 293) i Klasa G (BR 463), wyprodukowanych od 31.07. do 11.11.2020 r. może dojść do poluzowania złącza czujnika zderzenia bocznego. Może to spowodować opóźnienie uruchomienia systemów zabezpieczających przed skutkami wypadków przy zderzeniu bocznym, potencjalnie zmniejszając skuteczność zabezpieczenia.
Na rynku polskim kampanią naprawczą objętych jest łącznie 28 pojazdów.
Właściciele samochodów zostaną poinformowani o prowadzonej kampanii i konieczności zgłoszenia się do punktu serwisowego, w celu sprawdzenia i, w razie potrzeby, wymiany czujników zderzenia bocznego w drzwiach.
Informacji związanych z kampanią udziela Mercedes-Benz Polska Sp. z o.o. (adres: ul. Gottlieba Daimlera 1, 02-460 Warszawa) pod numerem infolinii 00 800 9 777 7777 lub tel. (22) 354 40 01.
Samochody marki Nissan Juke
NISSAN SALES CEE Kft. Sp. z o.o., Oddział w Polsce z siedzibą w Warszawie, powiadomił Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, że w samochodach marki Nissan Juke (F16) wyprodukowany w Wielkiej Brytanii od 18.09.2019 r. do 28.08.2020 r. oparcie tylnego siedzenia może nie być bezpiecznie zablokowane po powrocie do pozycji pionowej po złożeniu. W przypadku kolizji, osoba na tylnym siedzeniu i wszelkie przedmioty przechowywane w bagażniku mogą nie zostać prawidłowo unieruchomione.
Na rynku polskim kampanią naprawczą objętych jest 2 150 pojazdów.
Przedsiębiorca zadeklarował, że skontaktuje się z właścicielami pojazdów objętych akcją, w celu wymiany elementów blokujących oparcie tylnego siedzenia.
Informacji związanych z kampanią udziela NISSAN SALES CEE Kft. Sp z o.o. Oddział w Polsce (adres: Al. Jerozolimskie 176, 02-486 Warszawa; tel.: 801 647 726; e-mail: poland@nissan-services.eu).
19 października 2021 roku
Motocykle marki BENELLI, modele TRK 502 I TRK 502X
Przedsiębiorca MOTOR-LAND Sp. z o.o. z siedzibą w Dziekanowie Nowym powiadomił Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, że w motocyklach marki BENELLI TRK 502 oraz TRK 502X, wyprodukowanych w latach 2017 – 2018, wadliwy tylny element resorujący może doprowadzić do niewłaściwej pracy tylnego zawieszenia a w skrajnych przypadkach do złamania amortyzatora.
Na rynku polskim kampanią naprawczą objęte są łącznie 163 pojazdy.
Przedsiębiorca zadeklarował, że właściciele motocykli zostaną poinformowani o prowadzonej kampanii i konieczności wymiany wadliwych części na nowe, wolne od wad.
Informacji związanych z kampanią udziela MOTOR-LAND Sp. z o.o. (adres: ul. Kolejowa 362/364, 05-092 Dziekanów Nowy; tel.: 22 690 98 47).
Przedsiębiorca, który uzyskał informację, że produkt wprowadzony przez niego na rynek nie jest bezpieczny, powinien niezwłocznie powiadomić o tym Prezesa UOKiK. Niewykonanie tego obowiązku – zgodnie z art. 33a. ust. 1 pkt 1 ustawy o ogólnym bezpieczeństwie produktów – zagrożone jest karą pieniężną w wysokości do 100 000 zł.
Powyższe informacje stanowią powielenie komunikatów umieszczonych na podanej wyżej stronie UOKiK. Stowarzyszenie Prawników Rynku Motoryzacyjnego nie odpowiada za prawidłowość, prawdziwość i kompletność podanych wyżej informacji, które sugerujemy za każdym razem weryfikować na stronie UOKiK,