
Nowa kadencja parlamentu – nowe problemy serwisów i wypożyczalni na rynku likwidacji szkód?
Zeszły rok przyniósł poważny wysiłek branży serwisów blacharsko-lakierniczych, wypożyczalni samochodów i kancelarii prawnych dla zablokowania projektu ustawy o świadczeniu usług w zakresie dochodzenia roszczeń odszkodowawczych wynikających z czynu niedozwolonego (numer druku VIII kadencji: 3136). Można powiedzieć że uciekliśmy wtedy spod topora. Już pojawiają się jednak zapowiedzi nowych rozwiązań, które mogą mieć wpływ nawet nie tyle na rentowność, co w ogóle na rację bytu niektórych sektorów rynku likwidacji szkód komunikacyjnych. Przypomnijmy, że projekt ustawy o “zakazie cesji” w pierwotnym założeniu miał dotyczyć jedynie uregulowania działalności tzw. kancelarii odszkodowawczych, ale w ostatniej chwili przed przesłaniem projektu do Sejmu zmieniony został zapis […]
Czytaj więcej ›
Rewolucja w likwidacji szkód całkowitych?
Pomysł przeniesienia ciężaru związanego z zarządzaniem wrakiem uszkodzonego pojazdu z poszkodowanego na ubezpieczyciela usprawni proces likwidacji szkody, zminimalizuje jego koszty oraz – co niezmiernie istotne z perspektywy poszkodowanego – odciąży go od wielu dotychczasowych obowiązków. Nie rozwiąże to jednak fundamentalnych problemów towarzyszących szkodom całkowitym, takim jak zaniżanie wartości pojazdu sprzed szkody, zawyżanie kosztów naprawy uszkodzonego pojazdu czy zawyżanie wartości wraku.
Czytaj więcej ›
Jak walczyć z czarnym PR wobec naszej firmy w sieci?
W ostatnim czasie zauważalna jest tendencja do oceniania usług w mediach społecznościach, wykonanych przez firmy. Dotyczy to również podmiotów z branży motoryzacyjnej. Oczywiście, będziemy zadowoleni, gdy Klienci wystawiają nam pozytywne oceny za jakość świadczonych usług. Niestety, najczęściej chętni do oceny są Klienci niezadowoleni z obsługi na salonie czy serwisie. Nie zawsze oczywiście zasadnie. Jak się bronić i jakie kroki prawne należy wówczas podjąć? Publikowanie na forach internetowych wpisów, w tym również wpisów zawierających niecenzuralne określenia, może naruszać dobra osobiste pokrzywdzonego, w szczególności firmy i może być kwalifikowane w zależności od sytuacji jako zniesławienie (art. 212 k.k.) lub znieważenie (art. […]
Czytaj więcej ›
Zaproś swój wydział komunikacji na bezpłatne szkolenie video
Od 1 stycznia 2020 brak realizacji obowiązku zawiadomienia starostwa powiatowego o każdym fakcie zbycia i nabycia pojazdu zarejestrowanego, a także brak rejestracji pojazdu używanego w ciągu 30 dni od dnia jego sprowadzenia z państwa członkowskiego Unii Europejskiej zagrożony jest karą pieniężną w wysokości od 200 do 1000 zł. Przepisy mają zastosowanie do wszystkich podmiotów sprowadzających do Polski samochody, a więc także do ich importerów i sprzedawców. Wprowadzenie nowych obowiązków zablokowało działanie wielu Wydziałów Komunikacji, w niektórych z nich udzielane przedsiębiorcom informacje dotyczące nowych przepisów są bardzo nieprecyzyjne. Dlatego Stowarzyszenie Prawników Rynku Motoryzacyjnego przygotowało specjalne szkolenie przeznaczone dla pracowników […]
Czytaj więcej ›
Idą zmiany w prawie konsumenckim, ale nie zawsze trzeba będzie informować o pozycjonowaniu
7 stycznia bieżącego roku weszła w życie Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/2161 z dnia 27 listopada 2019 zmieniająca dyrektywę Rady 93/13/EWG i dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 98/6/WE, 2005/29/WE oraz 2011/83/UE w odniesieniu do lepszego egzekwowania i unowocześnienia unijnych przepisów dotyczących ochrony konsumenta. Dyrektywa została przyjęta w ramach pakietu „Nowy ład dla konsumentów”, mającego na celu ochronę praw konsumentów między innymi wobec nieuczciwych praktyk handlowych stosowanych przez przedsiębiorców w dobie rozwoju rynku cyfrowego. Szybki wzrost liczby platform internetowych niesie ze sobą konieczność modernizacji prawa. Zgodnie z dyrektywą, dostawcy internetowych platform handlowych będą obowiązani poinformować konsumentów czy osoba […]
Czytaj więcej ›