Na podstawie art. 12 ust. 2 ustawy z dnia 12 grudnia 2003 r. o ogólnym bezpieczeństwie produktów producent i dystrybutor, którzy uzyskali informację, że wprowadzony na rynek produkt nie jest bezpieczny (np. w danej partii pojazdów może wystąpić usterka), są zobowiązani powiadomić o tym niezwłocznie organ nadzoru.
Powiadomienie powinno zawierać co najmniej zawiera co najmniej: informacje umożliwiające dokładną identyfikację produktu lub partii produktów, opis zagrożenia stwarzanego przez produkt, informacje mogące służyć ustaleniu przebiegu obrotu produktem oraz opis działań podjętych w celu zapobieżenia zagrożeniom związanym z produktem. Organem sprawującym nadzór nad ogólnym bezpieczeństwem produktów w zakresie określonym ustawą jest Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Organ nadzoru gromadzi przekazywane przez producentów i dystrybutorów powiadomienia (powszechnie nazywane kampaniami przywoławczymi) i publikuje je na stronie Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Jeszcze do niedawna publikowane były także numery VIN pojazdów objętych akcją, lecz ze względu na przepisy RODO Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów stwierdził, że nie ma podstaw prawnych do upubliczniania tego typu danych. Ponadto na podstawie baz danych dealerów/ASO producent zawiadamia właścicieli pojazdów o szczegółach potencjalnej usterki i konieczności jak najszybszego udania się do autoryzowanego serwisu w celu wykonania akcji przywoławczej.
We wrześniu 2022 roku na stronie Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów ogłoszono następujące kampanie przywoławcze:
6 września 2022 roku
Motocykle marki Honda
Przedsiębiorca Honda Motor Europe Ltd. (Sp. z o.o.) Oddział w Polsce, z siedzibą w Warszawie, powiadomił Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, że w motocyklach marki Honda wyprodukowanych w Japonii:
GL1800DA, produkcja: od 04.12.2020 do 27.04.2022,
GL1800BD, produkcja: od 02.12.2020 do 08.06.2022,
CBR1000ST, produkcja: od 26.12.2019 do 10.06.2022,
CBR1000SP, produkcja: od 09.12.2019 do 12.07.2022,
NT1100D, produkcja: od 27.09.2021 do 14.06.2022,
CRF1100A/D, produkcja: od 09.09.2019 do 25.04.2022,
CRF1100D2/D4, produkcja: od 20.08.2019 do 31.05.2022,
CRF1100A2/A4, produkcja: od 20.08.2019 do 08.07.2021,
wykryto niewłaściwe ustawienia związane z zapisem danych, co może przyczyniać się do przedłużania procesu, a w konsekwencji doprowadzić do resetu modułu PGM-FI. W efekcie podczas użytkowania motocykla może dojść do odcięcia wtrysku paliwa i zatrzymania pracy silnika, powodując duże niebezpieczeństwo podczas jazdy motocyklem.
Na rynku polskim kampanią naprawczą objętych jest łącznie 1 187 pojazdów.
Przedsiębiorca zadeklarował, że wszyscy posiadacze motocykli objętych kampanią zostaną wezwani na bezpłatną wizytę w autoryzowanym serwisie w celu wgrania nowego oprogramowania do komputera PGM-FI.
Informacji związanych z kampanią udziela Honda Motor Europe Ltd. (Sp. z o.o.) Oddział w Polsce (adres: ul. Puławska 381, 02-801 Warszawa; tel.: 801 811 711).
Samochody marki Land Rover Discovery
Przedsiębiorca Inchcape JLR Poland Sp. z o.o., z siedzibą w Warszawie, powiadomił Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, że w samochodach marki Land Rover Discovery, wyprodukowanych w latach 2018-2019 w Wielkiej Brytanii, może dojść do bezpośredniego kontaktu przewodu paliwowego z innymi elementami silnika, co z czasem może spowodować jego uszkodzenie oraz w konsekwencji wyciek paliwa, co grozi pożarem.
Na rynku polskim kampanią naprawczą objęte są 53 pojazdy.
Przedsiębiorca zadeklarował, że właściciele wszystkich pojazdów sprzedanych na rynku polskim zostali poinformowani o ogłoszonej akcji przywoławczej i konieczności skontaktowania się z serwisem w celu przeprowadzenia stosownej naprawy.
Informacji związanych z kampanią udziela Inchcape JLR Poland Sp. z o.o. (adres: Łopuszańska 38B, 02-232 Warszawa, tel.: 22 388 89 00, e-mail: crjlr@inchcape.pl).
Samochody marki Jaguar
Przedsiębiorca Inchcape JLR Poland Sp. z o.o., z siedzibą w Warszawie, powiadomił Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, że w samochodach marki Jaguar, modele: F-PACE/F-TYPE/XE/XF, wyprodukowanych w 2022 r. w Wielkiej Brytanii, mogło dojść do uszkodzenia napinaczy pasów bezpieczeństwa przednich foteli w trakcie procesu produkcyjnego Uszkodzenie może skutkować zmniejszeniem lub całkowitą utratą napięcia pasów bezpieczeństwa podczas wypadku i w konsekwencji zwiększeniem ryzyka wystąpienia obrażeń u kierowcy i pasażera zajmującego miejsce w pierwszym rzędzie foteli.
Na rynku polskim kampanią naprawczą objęte są 42 pojazdy.
Przedsiębiorca zadeklarował, że właściciele wszystkich pojazdów sprzedanych na rynku polskim zostali poinformowani o ogłoszonej akcji przywoławczej i konieczności skontaktowania się z serwisem w celu przeprowadzenia stosownej naprawy.
Informacji związanych z kampanią udziela Inchcape JLR Poland Sp. z o.o. (adres: Łopuszańska 38B, 02-232 Warszawa, tel.: 22 388 89 00).
Samochody marki Jaguar F-Pace
Przedsiębiorca Inchcape JLR Poland Sp. z o.o., z siedzibą w Warszawie, powiadomił Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, że w samochodach marki Jaguar F-Pace, wyprodukowanych w latach 2021-2022 w Wielkiej Brytanii, część tylnego kierunkowskazu nie świeci prawidłowo, co może skutkować brakiem widoczności kierunkowskazów z tyłu pojazdu i stworzyć ryzyko kolizji.
Na rynku polskim kampanią naprawczą objętych jest 319 pojazdów.
Przedsiębiorca zadeklarował, że właściciele wszystkich pojazdów sprzedanych na rynku polskim zostali poinformowani o ogłoszonej akcji przywoławczej i konieczności skontaktowania się z serwisem w celu przeprowadzenia stosownej naprawy.
Informacji związanych z kampanią udziela Inchcape JLR Poland Sp. z o.o. (adres: Łopuszańska 38B, 02-232 Warszawa, tel.: 22 388 89 00).
20 września 2022 roku
Samochody marki BMW X7 (G07)
BMW Vertriebs GmbH Oddział w Polsce, z siedzibą w Warszawie, powiadomił Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, że w samochodach marki BMW X7 (G07), wyprodukowanych w Niemczech, sprężyny blokujące oparcia siedzeń w trzecim rzędzie mogły zostać niepoprawnie zamontowane i mogą się odłączyć. Może się to wiązać z brakiem zablokowania oparcia i zwiększonym ryzykiem obrażeń podczas kolizji.
Na rynku polskim kampanią naprawczą objętych jest łącznie 6 pojazdów.
Przedsiębiorca zadeklarował, że skontaktuje się z właścicielami samochodów objętych kampanią oraz poinformuje o konieczności wizyty w warsztacie w celu kontroli.
Informacji związanych z kampanią serwisową udziela BMW Vertriebs GmbH Oddział w Polsce (adres: ul. Wołoska 22 A, 03-675 Warszawa; tel.: 022 279 71 00).
26 września 2022 r.
Samochody marki Jeep Grand Cherokee
Przedsiębiorca FCA Poland S.A. z siedzibą w Bielsku-Białej powiadomił Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, że w samochodach marki Jeep Grand Cherokee, może wystąpić utrata materiału magnetycznego przymocowanego do koła fonicznego generującego sygnał dla czujnika pozycji wału korbowego. W takiej sytuacji silnik traci swoją zdolność do synchronizacji impulsów wtryskiwacza i faz krzywek. Może to skutkować dławieniem się silnika, a także utratą możliwości jego ponownego uruchomienia. Utrata mocy napędowej może być przyczyną wypadku bez wcześniejszych sygnałów ostrzegawczych.
Kampanii naprawczej podlega 1 019 samochodów.
Przedsiębiorca zadeklarował, że właściciele samochodów zostaną zaproszeni listownie do Autoryzowanych Stacji Obsługi w celu sprawdzenia i ewentualnej wymiany przewodu paliwowego.
Informacji związanych z kampanią naprawczą udziela FCA Poland S.A. (adres: ul. Komorowicka 79, 43-300 Bielsko-Biała; tel.: 00 800 342 800 00 lub 33 813 55 10).
Samochody marki Mercedes modele: E-Class, E-Class Coupé/Cabriolet, CLS, AMG GT 4-door coupe
Przedsiębiorca Mercedes-Benz Polska Sp. z o.o., z siedzibą w Warszawie, powiadomił Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, że w samochodach marki Mercedes modele: E-Class, E-Class Coupé/Cabriolet, CLS, AMG GT 4-door coupe, z napędem na wszystkie koła, wyprodukowanych od 16.11.2015 r. do 20.04.2022 r., wiązka przewodów skrzyni biegów może nie odpowiadać specyfikacji. W rezultacie naprężenia mechaniczne na uszczelce pojedynczych przewodów złącza mogą prowadzić do oderwania się uszczelki. Na skutek tego woda z nawierzchni drogi lub otoczenia może dostać się do złącza. Zbierająca się woda może spowodować pełzające zwarcie po zaparkowaniu pojazdu. Utrzymujące się przez dłuższy czas zwarcie może prowadzić do termicznego przeciążenia złącza, co może stwarzać zagrożenie pożarowe.
Na rynku polskim kampanią naprawczą objętych jest łącznie 1 545 pojazdów.
Właściciele samochodów zostaną poinformowani o prowadzonej kampanii i konieczności zgłoszenia się do punktu serwisowego, w celu sprawdzenia i, w razie potrzeby, wymiany złącza oraz wzmocnienia prowadzenia wiązki przewodów skrzyni biegów za pomocą dodatkowego uchwytu.
Informacji związanych z kampanią udziela Mercedes-Benz Polska Sp. z o.o. (adres: ul. Gottlieba Daimlera 1, 02-460 Warszawa) pod numerem infolinii 00 800 9 777 7777 lub tel. (22) 354 40 01.
Samochody marki Jeep Compass
Przedsiębiorca FCA Poland S.A. z siedzibą w Bielsku-Białej powiadomił Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, że w samochodach marki Jeep Compass, funkcje: Safe Hold (wymaga aplikacji EPB w przypadku odpięcia pasów bezpieczeństwa kierowcy + otwartych drzwi kierowcy) i Auto Apply (wymaga aplikacji EPB przy wyłączeniu klucza) elektrycznego hamulca postojowego (EPB) mogą się nie uruchamiać automatycznie. Może to prowadzić do niezamierzonego ruchu pojazdu i wypadku.
Kampanii naprawczej podlega 13 samochodów.
Przedsiębiorca zadeklarował, że właściciele samochodów zostaną zaproszeni listownie do Autoryzowanych Stacji Obsługi w celu przeprogramowania modułu układu hamulcowego.
Informacji związanych z kampanią naprawczą udziela FCA Poland S.A. (adres: ul. Komorowicka 79, 43-300 Bielsko-Biała; tel.: 00 800 342 800 00 lub 33 813 55 10).
30 września 2022 r.
Samochody marki Alfa Romeo Tonale
Przedsiębiorca FCA Poland S.A. z siedzibą w Bielsku-Białej powiadomił Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, że samochody marki Alfa Romeo Tonale, mogły zostać wyposażone w moduł układu hamulcowego, który zawiera elektroniczny błąd, co może powodować, że tylne światła hamowania pozostaną włączone podczas automatycznego trybu tempomatu (ACC), nawet jeśli pojazd nie zwalnia już ani nie hamuje.
Kampanii naprawczej podlega 206 samochodów.
Przedsiębiorca zadeklarował, że właściciele samochodów zostaną zaproszeni listownie do Autoryzowanych Stacji Obsługi w celu aktualizacji oprogramowania w module komputera (BCM).
Informacji związanych z kampanią naprawczą udziela FCA Poland S.A. (adres: ul. Komorowicka 79, 43-300 Bielsko-Biała; tel.: 00 800 342 800 00 lub 33 813 55 10).
Samochody marki Land Rover Range Rover
Przedsiębiorca Inchcape JLR Poland Sp. z o.o., z siedzibą w Warszawie, powiadomił Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, że w samochodach marki Land Rover Range Rover, rok modelowy 2022 i 2023, wyprodukowanych Wielkiej Brytanii, może dojść do poluzowania mocowania filtra cząstek stałych i obciążenia połączeń układu wydechowego, co w konsekwencji może doprowadzić do nieszczelności i ryzyka niezamierzonego wycieku spalin. Wyciek spalin może spowodować uszkodzenie elementów silnika lub w skrajnym przypadku pożar.
Na rynku polskim kampanią naprawczą objętych jest 26 pojazdów.
Przedsiębiorca zadeklarował, że właściciele wszystkich pojazdów sprzedanych na rynku polskim zostali poinformowani o ogłoszonej akcji przywoławczej i konieczności skontaktowania się z serwisem w celu przeprowadzenia stosownej naprawy.
Informacji związanych z kampanią udziela Inchcape JLR Poland Sp. z o.o. (adres: Łopuszańska 38B, 02-232 Warszawa, tel.: 22 388 89 00, e-mail: crjlr@inchcape.pl).
Przedsiębiorca, który uzyskał informację, że produkt wprowadzony przez niego na rynek nie jest bezpieczny, powinien niezwłocznie powiadomić o tym Prezesa UOKiK. Niewykonanie tego obowiązku – zgodnie z art. 33a. ust. 1 pkt 1 ustawy o ogólnym bezpieczeństwie produktów – zagrożone jest karą pieniężną w wysokości do 100 000 zł.
Powyższe informacje stanowią powielenie komunikatów umieszczonych na podanej wyżej stronie UOKiK. Stowarzyszenie Prawników Rynku Motoryzacyjnego nie odpowiada za prawidłowość, prawdziwość i kompletność podanych wyżej informacji, które sugerujemy za każdym razem weryfikować na stronie UOKiK,