Na podstawie art. 12 ust. 2 ustawy z dnia 12 grudnia 2003 r. o ogólnym bezpieczeństwie produktów producent i dystrybutor, którzy uzyskali informację, że wprowadzony na rynek produkt nie jest bezpieczny (np. w danej partii pojazdów może wystąpić usterka), są zobowiązani powiadomić o tym niezwłocznie organ nadzoru.
Powiadomienie powinno zawierać co najmniej zawiera co najmniej: informacje umożliwiające dokładną identyfikację produktu lub partii produktów, opis zagrożenia stwarzanego przez produkt, informacje mogące służyć ustaleniu przebiegu obrotu produktem oraz opis działań podjętych w celu zapobieżenia zagrożeniom związanym z produktem. Organem sprawującym nadzór nad ogólnym bezpieczeństwem produktów w zakresie określonym ustawą jest Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Organ nadzoru gromadzi przekazywane przez producentów i dystrybutorów powiadomienia (powszechnie nazywane kampaniami przywoławczymi) i publikuje je na stronie Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Jeszcze do niedawna publikowane były także numery VIN pojazdów objętych akcją, lecz ze względu na przepisy RODO Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów stwierdził, że nie ma podstaw prawnych do upubliczniania tego typu danych. Ponadto na podstawie baz danych dealerów/ASO producent zawiadamia właścicieli pojazdów o szczegółach potencjalnej usterki i konieczności jak najszybszego udania się do autoryzowanego serwisu w celu wykonania akcji przywoławczej.
W marcu 2024 roku na stronie Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów ogłoszono następujące kampanie przywoławcze:
5 marca 2024 roku
Motocykle Triumph, modele: Trident 660 i Tiger Sport 660
Przedsiębiorca ALMOT Mikołaj Sibora Sp.k. powiadomił Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, że w motocyklach marki Triumph, modele: Trident 660; Tiger Sport 660, wyprodukowanych w Wielkiej Brytanii, gwinty na niektórych nakrętkach górnych przedniego widelca mogą się zerwać, co może prowadzić do odłączenia nakrętki i skutkować zakłóceniem działania przedniego zawieszenia, zwiększając ryzyko wypadku.
Na rynku polskim kampanią naprawczą objętych jest łącznie 17 pojazdów.
Przedsiębiorca zadeklarował, że właściciele motocykli zostaną poinformowani o prowadzonej kampanii i poproszeni o kontakt z autoryzowanym sprzedawcą w celu przeprowadzenia nieodpłatnej naprawy układu zawieszenia przedniego.
Informacji związanych z kampanią udziela ALMOT Mikołaj Sibora Sp.k. (adres: Gniewkówiec 3, 88-180 Złotniki Kujawskie; tel.: 52 35 17 669, e-mail: info@almot.com.pl).
14 marca 2024 roku
Samochody marki BMW Seria 5 (G60)
BMW Vertriebs GmbH Oddział w Polsce, z siedzibą w Warszawie, powiadomił Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, że w samochodach marki BMW Seria 5 (G60), wyprodukowanych w Niemczech, mechanizm ryglujący fotelik dziecięcy może odczepić się od mocowania ISOFIX w przypadku zderzenia.
Na rynku polskim kampanią naprawczą objętych jest 57 pojazdów.
Przedsiębiorca zadeklarował, że skontaktuje się z właścicielami samochodów objętych kampanią oraz poinformuje o konieczności wizyty w warsztacie w celu sprawdzenia i ewentualnej naprawy. Informacji związanych z kampanią serwisową udziela BMW Vertriebs GmbH Oddział w Polsce (adres: ul. Wołoska 22 A, 03-675 Warszawa; tel.: 022 279 71 00).
Samochody marki BMW, modele: X5 M, X6 M, X5, X6, X7, XM, Seria 5, Seria 7, Seria 2 Active Tourer i X1
BMW Vertriebs GmbH Oddział w Polsce, z siedzibą w Warszawie, powiadomił Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, że w samochodach marki BMW, modele: X5 M (F95), X6 M (F96), X5 (G05), X6 (G06), X7 (G07), XM (G09), Seria 5 (G60), Seria 7 (G70), Seria 2 Active Tourer (U06) i X1 (U11), wyprodukowanych w Niemczech, może dochodzić do zakłóceń sygnału w elektronice układu hamulcowego, a układ wspomagania siły hamowania i system asystencki hamowania mogą ulec awarii. Wskazują na to zapalające się lampki ostrzegawcze hamulca i następujący komunikat Check-Control: “Kontynuowanie jazdy możliwe. Układ hamulcowy i układ stabilizacji jazdy. W miarę możliwości unikać gwałtownego hamowania. Jechać ostrożnie. Do hamowania może być wymagana większa siła wciśnięcia pedału. Zlecić kontrolę w najbliższym autoryzowanym serwisie”.
Na rynku polskim kampanią naprawczą objętych jest 4 468 pojazdów.
Przedsiębiorca zadeklarował, że skontaktuje się z właścicielami samochodów objętych kampanią oraz poinformuje o konieczności wizyty w warsztacie w celu przeprowadzenia niezbędnych czynności naprawczych. Informacji związanych z kampanią serwisową udziela BMW Vertriebs GmbH Oddział w Polsce (adres: ul. Wołoska 22 A, 03-675 Warszawa; tel.: 022 279 71 00).
19 marca 2024 roku
Samochody Jaguar I-Pace
Przedsiębiorca Inchcape JLR Poland Sp. z o.o., z siedzibą w Warszawie, powiadomił Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, że w samochodach marki Jaguar I-Pace, wyprodukowanych w latach 2019-2020 w Wielkiej Brytanii, w akumulatorach wysokiego napięcia wyprodukowanych między 1 marca a 31 maja 2018 r., gdy poziom naładowania akumulatora jest wyższy niż ok. 85%, może dojść do przeciążenia termicznego, skutkującego pożarem.
Na rynku polskim kampanią naprawczą objętych jest 15 pojazdów.
Przedsiębiorca zadeklarował, że właściciele wszystkich pojazdów sprzedanych na rynku polskim zostali poinformowani o ogłoszonej kampanii. Do czasu przekazania kolejnych informacji w tym zakresie Producent rekomenduje podjęcie następujących środków ostrożności w celu ochrony przed podwyższonym ryzykiem:
Ładowanie pojazdów maksymalnie do 75% stanu naładowania akumulatora,
Parkowanie z dala od zabudowań,
Ładowanie na zewnątrz budynków.
Informacji związanych z kampanią udziela Inchcape JLR Poland Sp. z o.o. (adres: Łopuszańska 38B, 02-232 Warszawa, tel. 22 388 89 00).
28 marca 2024 roku
Samochody Suzuki Jimny
Przedsiębiorca Suzuki Motor Poland Sp. z o.o. powiadomił Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, że w samochodach marki Suzuki Jimny, wyprodukowanych w Japonii, może dojść do deformacji wirnika pompy paliwa i jego kontaktu z obudową pompy, a w efekcie do zaprzestania działania pompy i zatrzymania pracy silnika.
Na rynku polskim kampanią naprawczą objętych jest 125 pojazdów.
Producent powiadomi listownie wszystkich właścicieli samochodów objętych akcją o konieczności skontaktowania się z autoryzowaną stacją obsługi, w celu wymiany pompy paliwa na zmodyfikowaną.
Informacji związanych z kampanią udziela Dział Serwisu Suzuki Motor Poland Sp. z o.o. (adres: ul. Połczyńska 10, 01-378 Warszawa; tel.: 22 32 94 137).
Samochody terenowe marki INEOS Grenadier
Przedsiębiorcy AUTO FUS GROUP Sp. j. oraz TEAM Sp. z o.o., powiadomili Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, że w samochodach terenowych z napędem na cztery koła marki INEOS Grenadier, MY23 i MY24, wyprodukowanych we Francji, podczas montażu mogły zostać użyte nieprawidłowe nakrętki nieblokujące przegubu kulowego drążka kierowniczego zamiast nakrętek blokujących. Może to z czasem spowodować poluzowanie nakrętki lub jej całkowite odkręcenie. Jeśli nakrętka poluzuje się do punktu, w którym zostanie zgubiona, przegub kulowy drążka kierowniczego może zostać odłączony od zwrotnicy.
Na rynku polskim kampanią naprawczą objętych jest 8 pojazdów.
Przedsiębiorcy zadeklarowali, że właściciele wszystkich pojazdów sprzedanych na rynku polskim zostaną poinformowani o ogłoszonej kampanii. Działanie polega na kontroli i w razie potrzeby wymianie nakrętek nieblokujących na nakrętki blokujące.
Informacji związanych z kampanią udzielają: AUTO FUS GROUP Sp. J. (adres: ul. Ostrobramska 73, 04-175, Warszawa, e-mail: info@autofusgroup.pl, tel.: 668 681 764) oraz TEAM Sp. z o.o. (adres: ul. Wrocławska 56, 55-095, Długołęga, tel.: 609 655 253).
29 marca 2024 roku
Samochody Hyundai KONA Electric
Przedsiębiorca Hyundai Motor Poland sp. z o.o., z siedzibą w Warszawie, powiadomił Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, że instrukcje obsługi wydane do samochodów marki Hyundai KONA Electric SX2, wyprodukowanych w Czechach pomiędzy 21.08. a 03.11.2023 r., mogą zawierać błędne dane o maksymalnych masach holowanej przyczepy. W konsekwencji może dojść do holowania przyczepy cięższej niż przewidział producent i niezgodnej ze świadectwem homologacji.
Na rynku polskim kampanią naprawczą objęte są 82 pojazdy.
Errata do instrukcji obsługi zostanie przekazana właścicielom pojazdów. Realizacja akcji nie wymaga wizyty pojazdów w ASO Hyundai.
Informacji związanych z kampanią udziela Hyundai Motor Poland sp. z o.o. (adres: ul. Wołoska 24, 02-675 Warszawa; tel.: 0 800 444 000).
Samochody marki Citroën, modele: C3, C3 Aircross, C4, C4 Spacetourer i C5 Aircross
Przedsiębiorca Stellantis Polska Sp. z o.o., z siedzibą w Warszawie, powiadomił Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, że w samochodach marki Citroën, modele: C3, C3 Aircross, C4, C4 Spacetourer i C5 Aircross, wyposażonych w silnik DV5R E6.3, może występować dodatkowa emisja NOx w cyklu miejskim przy przebiegu pojazdu poniżej 20 000 km. Może to prowadzić do niezgodności z wymogami przepisów w zakresie emisji spalin.
Na rynku polskim kampanią naprawczą objęte są łącznie 283 pojazdy.
Przedsiębiorca zadeklarował, że właściciele samochodów zostaną zaproszeni listownie do Autoryzowanych Stacji Obsługi w celu sprawdzenia przebiegu pojazdu i w razie potrzeby aktualizacji jednostki sterującej silnika (ECU).
Informacji związanych z kampanią udziela Stellantis Polska Sp. z o.o. (adres: Al. Krakowska 206, 02-219 Warszawa; tel. 22 458 46 73).
Samochody marki Opel, modele: Astra, Corsa, Crossland i Mokka
Przedsiębiorca Stellantis Polska Sp. z o.o., z siedzibą w Warszawie, powiadomił Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, że w samochodach marki Opel, modele: Astra, Corsa, Crossland i Mokka, wyposażonych w silnik DV5R E6.3, może występować dodatkowa emisja NOx w cyklu miejskim przy przebiegu pojazdu poniżej 20 000 km. Może to prowadzić do niezgodności z wymogami przepisów w zakresie emisji spalin.
Na rynku polskim kampanią naprawczą objętych jest łącznie 377 pojazdów.
Przedsiębiorca zadeklarował, że właściciele samochodów zostaną zaproszeni listownie do Autoryzowanych Stacji Obsługi w celu sprawdzenia przebiegu pojazdu i w razie potrzeby aktualizacji jednostki sterującej silnika (ECU).
Informacji związanych z kampanią udziela Stellantis Polska Sp. z o.o. (adres: Al. Krakowska 206, 02-219 Warszawa; tel. 22 458 46 73).
Samochody marki Peugeot, modele: 208, 308, 2008, 3008 i 5008
Przedsiębiorca Stellantis Polska Sp. z o.o., z siedzibą w Warszawie, powiadomił Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, że w samochodach marki Peugeot, modele: 208, 308, 2008, 3008 i 5008, wyposażonych w silnik DV5R E6.3, może występować dodatkowa emisja NOx w cyklu miejskim przy przebiegu pojazdu poniżej 20 000 km. Może to prowadzić do niezgodności z wymogami przepisów w zakresie emisji spalin.
Na rynku polskim kampanią naprawczą objętych jest łącznie 598 pojazdów.
Przedsiębiorca zadeklarował, że właściciele samochodów zostaną zaproszeni listownie do Autoryzowanych Stacji Obsługi w celu sprawdzenia przebiegu pojazdu i w razie potrzeby aktualizacji jednostki sterującej silnika (ECU).
Informacji związanych z kampanią udziela Stellantis Polska Sp. z o.o. (adres: Al. Krakowska 206, 02-219 Warszawa; tel. 22 458 46 73).
Przedsiębiorca, który uzyskał informację, że produkt wprowadzony przez niego na rynek nie jest bezpieczny, powinien niezwłocznie powiadomić o tym Prezesa UOKiK. Niewykonanie tego obowiązku – zgodnie z art. 33a. ust. 1 pkt 1 ustawy o ogólnym bezpieczeństwie produktów – zagrożone jest karą pieniężną w wysokości do 100 000 zł.
Powyższe informacje stanowią powielenie komunikatów umieszczonych na podanej wyżej stronie UOKiK. Stowarzyszenie Prawników Rynku Motoryzacyjnego nie odpowiada za prawidłowość, prawdziwość i kompletność podanych wyżej informacji, które sugerujemy za każdym razem weryfikować na stronie UOKiK,