Komisja Europejska w porozumieniu z państwami członkowskimi UE w dniu 18 grudnia 2024 roku ogłosiła okres przejściowy dla instalacji inteligentnych tachografów. Pierwotnie wymiana tachografów analogowych i cyfrowych starszej generacji  w pojazdach uczestniczących w transporcie międzynarodowym zarejestrowanych do 14 czerwca 2019 roku miała mieć miejsce do 31 grudnia 2024 roku. Wobec zgłaszanych problemów z dostępnością nowszych urządzeń, Komisja Europejska w porozumieniu z państwami członkowskimi UE wprowadziła okres przejściowy dla ich instalacji od dnia 1 stycznia 2025 roku do 28 lutego 2025 roku.

 

W praktyce oznacza to, że przewoźnicy realizujący  transport międzynarodowy na ternie UE nie będą karani za brak wymiany urządzenia, a pouczani o konieczności ich wymiany. Podkreślić jednak należy, że obowiązek ich wymiany nie został cofnięty. W okresie przejściowym przewoźnicy muszą podjąć niezbędne działania do instalacji tachografów G2V2.

 

Zauważyć również należy, że do 18 sierpnia 2025 roku została przewidziana wymiana tachografów także w pojazdach produkowanych w okresie czerwiec 2019 roku – sierpień 2023 roku . Ponadto od 1 lipca 2026 roku wymiana ma mieć miejsce również w busach o dopuszczalnej masie całkowitej od 2,5 t do 3,5 t, wykorzystywanych w międzynarodowych przewozach zarobkowych na terenie UE.

 

Nowoczesne tachografy będą rejestrowały czas pracy i aktywności kierowcy i umożliwiały ich zdalny odczyt. Ponadto będą miły zwiększoną pamięć, zabezpieczony sygnał lokalizacji  (technologia OSNMA), będą posiadały funkcję pozwalającą na automatyczne zapisywanie chwili przekroczenia granicy państwa, a także rejestrację załadunku czy rozładunku.

 

Należy pamiętać, że poszczególne państwa członkowskie UE w różny sposób ustaliły sankcje za brak posiadania odpowiednich tachografów i oprócz kary finansowej tak jak ma to miejsce w Polsce zostały również ustanowione kary pozbawienia wolności.