Dyrektywa Clean Air for Europe (dalej jako: „dyrektywa CAFE”) stanowi jeden z najważniejszych elementów strategii Unii Europejskiej mającej na celu redukcję emisji dwutlenku węgla, a w konsekwencji, poprawę jakości powietrza. Począwszy od 1 stycznia 2025 roku, w życie weszły szczególne regulacje kierowane dla producentów samochodów, obejmujące wytyczne dotyczące zaostrzonych norm emisji CO2. Niewątpliwie już teraz można zaryzykować tezę, że przepisy te będą miały wymierny wpływ na branżę motoryzacyjną i jej przyszłość w najbliższych latach.
W naszych działaniach kierujemy się etyką biznesu, a jako nadrzędny cel stawiamy zapewnianie Klientom satysfakcji z wysokiego poziomu świadczonych usług, opartego na bieżącej analizie i interpretacji zmian zachodzących w prawie. W razie dodatkowych pytań zachęcamy do kontaktu z kancelarią.
Zmiany w limitach CO2 i system sankcji
Nowe unormowania przewidziane w dyrektywie CAFE przewidują średnią emisję CO2 na poziomie 93,6 g/km dla każdego sprzedanego pojazdu osobowego. Dotychczas, limit ten wynosił 95 g/km, co oznacza, że ustawodawca unijny postanowił wyraźnie zaostrzyć normy emisji, zmuszając tym samym producentów do wprowadzenia rozwiązań zmierzających do ograniczenia emitowanych zanieczyszczeń. Co równie istotne, poziom emisji będzie oceniany według skali WLTP (Worldwide Harmonised Light Vehicles Test Procedure), a nie jak to miało miejsce do tej pory, przy pomocy bardziej liberalnej metody NEDC.
Dyrektywa CAFE przewiduje jednocześnie bardzo surowe kary za przekroczenie wprowadzonych limitów, które będą wynosiło odpowiednio 95 euro netto za każdy gram ponad wyznaczony limit. Warto również odnotować, że progi obowiązujące od 1 stycznia 2025 roku pozostaną w mocy przez kolejne 5 lat, po których to zostaną jeszcze bardziej obniżone.
Konsekwencje dla kupujących i dealerów
Nie ulega wątpliwości, że wprowadzone limity doprowadzą do podniesienia cen aut spalinowych, a jednocześnie skłonią producentów do intensywniejszego promowania pojazdów nisko- i zeroemisyjnych. Niższe koszty eksploatacji „elektryków”, będące wynikiem tańszej energii elektrycznej w porównaniu do paliw, mają rekompensować ich wyższą cenę zakupu w stosunku do tradycyjnych spalinówek.
Co z kolei tyczy się dealerów, należy podkreślić, że na rynku nieustannie dostępne są w sprzedaży samochody już wyprodukowane. To z kolei prowadzi do sytuacji, w której sprzedaż aut spalinowych
z silnikami benzynowymi lub diesla będzie wiązała się z ryzykiem potencjalnych kar finansowych, których koszt będzie „przerzucany” na finalnego odbiorcę. Sprostanie wytycznym wynikającym z dyrektywy CAFE będzie się również wiązało ze zwiększeniem udziału w sprzedaży aut hybrydowych (typu plug-in), a nade wszystko – samochodów w pełni elektrycznych.
Niespełnienie wymogów dotyczących progów emisyjnych może skutkować odmową wydania homologacji, która zgodnie z dyrektywą 2007/46/WE, obejmuje m.in. weryfikację zgodności z obowiązującymi normami spalin. Co więcej, wprowadzenie na rynek pojazdów, które nie będą spełniały deklarowanych przez producentów norm emisji, może wiązać się z odpowiedzialnością cywilną i karną, jak miało to miejsce chociażby w przypadku słynnej afery „Dieselgate”.
Podsumowanie
Na skutek obowiązywania dyrektywy CAFE, a także innych wprowadzanych w ostatnim czasie regulacji klimatycznych na szczeblu unijnym, producenci pojazdów intensywnie pracują nad nowymi modelami, dostosowanymi do wdrażanych wytycznych. Nie ulega zatem wątpliwości, że wejście w życie dyrektywy CAFE może stanowić szansę na rozwój rynku samochodów elektrycznych. Jednocześnie, nowe regulacje, poza wyzwaniami o charakterze technicznym i organizacyjnym, stawiają przed dealerami również szereg kwestii natury prawnej, wymagających szczególnych uwagi i podjęcia odpowiednich działań. W razie potrzeby wsparcia w zakresie interpretacji i dostosowania realiów Państwa firmy do nowych przepisów, zachęcamy do kontaktu z naszymi specjalistami.
