Ograniczenia ilościowe klientów dotyczą salonów, komisów i serwisów
Jak już informowaliśmy wprowadzone od 17 października 2020 tzw. godziny seniora nie dotyczą salonów dealerskich, komisów i serwisów. W uzupełnieniu tej informacji informujemy, że w obiektach tego typu obowiązuje jednak przewidziany w rozporządzeniu o ograniczeniach w związku z covid limit klientów. Tłumaczymy dlaczego. Przypomnijmy, zgodnie z §29 ust. 4 rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie ustanowienia określonych ograniczeń, nakazów i zakazów w związku z wystąpieniem stanu epidemii z dnia 9 października 2020 r. (Dz.U. z 2020 r. poz. 1758), w obiektach i placówkach, o których mowa w § 7 ust. 1 pkt 1 i 2 rozporządzenia, oraz świadczących usługi pocztowe […]
Czytaj więcej ›Ekologiczny absurd. Stawki opłat za korzystanie ze środowiska wymagają zmiany
Opłata za korzystanie ze środowiska jest daniną uiszczaną na podstawie przepisów ustawy – Prawo ochrony środowiska. Jeśli chodzi o użytek samochodów, uiszczają ją właściciele dużych flot, ponieważ jest ona zależna od rzeczywistej ilości wprowadzonych pyłów i gazów (czyli zużycia paliwa), a ponadto ustawa przewiduje limit opłaty od którego jest ona uiszczana. Opłata jest quasi-podatkiem ekologicznym, ponieważ jej wysokość jest powiązana z europejskimi normami spalania. Kilka tygodni temu, Związek Dealerów Samochodów jako reprezentant polskich przedsiębiorców działających w branży sprzedaży i serwisowania samochodów, w piśmie skierowanym do Prezesa Rady Ministrów i Ministra Klimatu i Środowiska zwrócił uwagę na pilną konieczność nowelizacji […]
Czytaj więcej ›Webinarium: Świat transferu danych po Schrems II – Wybuch i co dalej?
Zapraszamy na webinarium, podczas którego prawnicy kancelarii Eversheds Sutherland Wierzbowski wyjaśnią kluczowe kwestie, o jakich powinni pamiętać przedsiębiorcy transferujący dane do USA. Powiemy, co w praktyce oznacza dla administratorów danych wyrok w sprawie Schrems II i w jaki sposób najlepiej zabezpieczyć swoje interesy. Wyrok Schrems II zakończył od lat utartą praktykę stosowania porozumień z USA oraz SCC jako podstaw prawnych do transferu danych do państw trzecich, nie tylko do Stanów Zjednoczonych. Jednocześnie ani unijne, ani lokalne organy nadzoru nie znajdują skutecznej recepty na powstały w ten sposób impas, a dane do państw trzecich transferuje znaczna większość administratorów, czasami nawet […]
Czytaj więcej ›Od 4 grudnia będzie można czasowo wycofać pojazd osobowy z ruchu
Zgodnie z obowiązującymi przepisami możliwość czasowego wycofania pojazdu z ruchu jest mocno ograniczona. Trudno na przykład wycofać pojazdy, które jeżdżą tylko latem, np. kampery, kabriolety i tym samym zaoszczędzić na ubezpieczeniu. Miała to ułatwić nowelizacja ustawy o ruchu drogowym. Zgodnie z nią jednak czasowe wycofanie z ruchu samochodu osobowego będzie mogło służyć jedynie jego naprawie – pisze Paweł Tuzinek, radca prawny.
Czytaj więcej ›Zatrzymanie dowodu rejestracyjnego – jak działa?
Na mocy nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym uchwalonej z dnia 9 maja 2018 r. (Dz.U., poz.957) z dniem 1 października 2018 r. zniknął obowiązek posiadania przy sobie dowodu rejestracyjnego oraz polisy OC. Obecnie dane identyfikujące m.in. pojazd i jego właściciela oraz informacje o zawarciu umowy obowiązkowego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej posiadacza pojazdu zawarte są w Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców. Uprawnione służby (m.in. Policja, Straż Graniczna czy Inspekcja Transportu Drogowego) podczas kontroli drogowej mogą w łatwy sposób sprawdzić dane gromadzone w CEPiK-u. Mimo tego nadal obowiązuje papierowa forma dowodu rejestracyjnego. Zniesienie obowiązku wożenia ze sobą dowodu rejestracyjnego wiązało […]
Czytaj więcej ›