Na podstawie art. 12 ust. 2 ustawy z dnia 12 grudnia 2003 r. o ogólnym bezpieczeństwie produktów producent i dystrybutor, którzy uzyskali informację, że wprowadzony na rynek produkt nie jest bezpieczny (np. w danej partii pojazdów może wystąpić usterka), są zobowiązani powiadomić o tym niezwłocznie organ nadzoru.

 

Powiadomienie powinno zawierać co najmniej zawiera co najmniej: informacje umożliwiające dokładną identyfikację produktu lub partii produktów, opis zagrożenia stwarzanego przez produkt, informacje mogące służyć ustaleniu przebiegu obrotu produktem oraz opis działań podjętych w celu zapobieżenia zagrożeniom związanym z produktem. Organem sprawującym nadzór nad ogólnym bezpieczeństwem produktów w zakresie określonym ustawą jest Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Organ nadzoru gromadzi przekazywane przez producentów i dystrybutorów powiadomienia (powszechnie nazywane kampaniami przywoławczymi) i publikuje je na stronie Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

 

Jeszcze do niedawna publikowane były także numery VIN pojazdów objętych akcją, lecz ze względu na przepisy RODO Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów stwierdził, że nie ma podstaw prawnych do upubliczniania tego typu danych. Ponadto na podstawie baz danych dealerów/ASO producent zawiadamia właścicieli pojazdów o szczegółach potencjalnej usterki i konieczności jak najszybszego udania się do autoryzowanego serwisu w celu wykonania akcji przywoławczej.

 

W listopadzie 2022 roku na stronie Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów ogłoszono następujące kampanie przywoławcze:



4 listopada 2022 roku

Samochody marki Citroën C5X

Przedsiębiorca Stellantis Polska Sp. z o.o., z siedzibą w Warszawie, powiadomił Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, że w samochodach marki Citroën C5X gumowy przewód paliwowy mógł zostać uszkodzony w procesie produkcji. Może to doprowadzić do wycieku paliwa z przewodu paliwa niskiego ciśnienia.
Na rynku polskim kampanią naprawczą objęte są 64 pojazdy.
Przedsiębiorca powiadomił właścicieli samochodów objętych akcją o konieczności zgłoszenia się do autoryzowanych serwisów w celu sprawdzenia i, w razie potrzeby, wymiany przewodu paliwa niskiego ciśnienia.
Informacji związanych z kampanią udziela Stellantis Polska Sp. z o.o. (adres: Al. Krakowska 206, 02-219 Warszawa; tel. 22 458 46 85).

Więcej informacji >>>


Samochody marki Suzuki

Przedsiębiorca Suzuki Motor Poland Sp. z o.o. powiadomił Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji
i Konsumentów, że w samochodach marki Suzuki, modele: Baleno, Swift, Vitara i S-Cross, wyprodukowanych w Indiach, Japonii i na Węgrzech, może dochodzić do wytworzenia zbyt małego podciśnienia w układzie hamulcowym. Układ hamulcowy działa poprawnie, objawem może być konieczność użycia zwiększonej siły nacisku na pedał hamulca.
Na rynku polskim kampanią naprawczą objętych jest łącznie 24 730 pojazdów.
Producent powiadomi listownie wszystkich właścicieli samochodów objętych akcją o konieczności skontaktowania się z autoryzowaną stacją obsługi, w celu sprawdzenia i ewentualnej wymiany zaworu zwrotnego pompy podciśnienia na zmodyfikowany.
Informacji związanych z kampanią udziela Dział Serwisu Suzuki Motor Poland Sp. z o.o. (adres: ul. Połczyńska 10, 01-378 Warszawa; tel.: 22 32 94 137).

Więcej informacji >>>


Samochody marki Mercedes Typ GLC

Przedsiębiorca Mercedes-Benz Polska Sp. z o.o., z siedzibą w Warszawie, powiadomił Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, że w samochodach marki Mercedes Typ GLC (BR254), wyprodukowanych od sierpnia do października 2022 r., wzmocnienie nadokiennej poduszki powietrznej słupka B może nie być prawidłowe, co może skutkować brakiem aktywacji poduszki podczas wypadku. Może też dojść do poluzowania listwy słupka B i przedostania się jej do wnętrza pojazdu. Zwiększa to ryzyko odniesienia obrażeń przez pasażerów.
Na rynku polskim kampanią naprawczą objętych jest 14 pojazdów.
Właściciele samochodów zostaną poinformowani o prowadzonej kampanii i konieczności zgłoszenia się do punktu serwisowego, w celu sprawdzenia mocowania nadokiennej poduszki powietrznej i, w razie potrzeby, jego wymiany.
Informacji związanych z kampanią udziela Mercedes-Benz Polska Sp. z o.o. (adres: ul. Gottlieba Daimlera 1, 02-460 Warszawa) pod numerem infolinii 00 800 9 777 7777 lub tel. (22) 354 40 01.

Więcej informacji >>>

10 listopada 2022 roku

Samochody marki Volvo

Przedsiębiorca Volvo Car Poland Sp. z o.o., z siedzibą w Warszawie, powiadomił Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, że w samochodach marki Volvo S/V/XC60, S/V/XC90 i S90L (rok modelowy 2022-2023), zasilanych akumulatorem wysokiego napięcia, może dojść do utraty napędu podczas jazdy, gdy akumulator jest rozładowany.
Na rynku polskim kampanią naprawczą objęte są 723 pojazdy.
Właściciele samochodów zostaną poinformowani o prowadzonej kampanii i konieczności zgłoszenia się do autoryzowanych serwisów, w celu aktualizacji oprogramowania.
Informacji związanych z kampanią udziela Volvo Car Poland Sp. z o.o. (adres: ul. Puławska 558/560, 02-884 Warszawa) pod numerem telefonu: 22 566 28 00.

Więcej informacji >>>

16 listopada 2022 roku

 

Samochody marki Ford Ranger

Przedsiębiorca Ford Polska Sp. z o.o., z siedzibą w Warszawie, powiadomił Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, że w samochodach marki Ford Ranger, wyprodukowanych w fabryce Silverton od 12.01. do 17.09.2022 r., śruba mocująca kolumnę kierowniczą do wałka pośredniego mogła nie zostać dokręcona odpowiednim momentem. W wyniku poluzowania śruby może wystąpić hałas podczas kierowania lub nadmierny luz kierownicy. W przypadku całkowitego poluzowania się śruby pośredni wałek kierowniczy może oddzielić się od kolumny kierownicy, powodując utratę zdolności kierowania pojazdem.
Na rynku polskim kampanią naprawczą objętych jest 40 pojazdów.
Przedsiębiorca zadeklarował, że właściciele samochodów objętych kampanią będą proszeni o kontakt z Autoryzowanymi Dealerami w celu dokonania stosownej naprawy.
Informacji związanych z kampanią udziela Ford Polska Sp. z o.o. (adres: ul. Taśmowa 7; 02-677 Warszawa; tel. 22 608 67 80).

Więcej informacji >>>


Samochody marki Opel Combo E

Przedsiębiorca Stellantis Polska Sp. z o.o. powiadomił Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, że w samochodach marki Opel Combo E (K9) RM 2021-2023, wyprodukowanych w Hiszpanii i Portugalii, asystent utrzymania pasa ruchu może nie włączyć sygnału dźwiękowego w przypadku zdjęcia rąk z kierownicy na dłużej niż 10 sekund.
Na rynku polskim kampanią naprawczą objętych jest 265 pojazdów.
Przedsiębiorca zadeklarował, że właściciele samochodów zostaną powiadomieni listami poleconymi o możliwości wystąpienia usterki oraz zaproszeni do autoryzowanych serwisów w celu zaktualizowania oprogramowania modułu BSI.
Informacji związanych z kampanią naprawczą udziela Stellantis Polska Sp. z o.o. (adres: Al. Krakowska 206, 02-219 Warszawa; tel.: 22 583 00 92).

Więcej informacji >>>


Samochody marki Opel Combo E

Przedsiębiorca Stellantis Polska Sp. z o.o. powiadomił Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, że w samochodach marki Opel Combo E (K9) RM 2019-2022, wyprodukowanych w Hiszpanii, istnieje ryzyko wystąpienia pożaru na skutek zapłonu nagromadzonych zanieczyszczeń w pobliżu rury wydechowej.
Na rynku polskim kampanią naprawczą objętych jest 160 pojazdów.
Przedsiębiorca zadeklarował, że właściciele samochodów zostaną powiadomieni listami poleconymi o możliwości wystąpienia usterki oraz zaproszeni do autoryzowanych serwisów w celu wymiany dolnej pokrywy ochronnej silnika.
Informacji związanych z kampanią naprawczą udziela Stellantis Polska Sp. z o.o. (adres: Al. Krakowska 206, 02-219 Warszawa; tel.: 22 583 00 92).

Więcej informacji >>>

 

22 listopada 2022 roku

 

Samochody marki Hyundai Kona

Przedsiębiorca Hyundai Motor Poland sp. z o.o., z siedzibą w Warszawie, powiadomił Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, że w samochodach marki Hyundai Kona (OS), wyprodukowanych w Korei Południowej od 29 marca 2018 r. do 8 października 2021 r., może dojść do wyłączenia silnika, włączenia się lampki MIL (z powodu wygenerowania kodu DTC P0087), ponadto uruchamianie silnika może być utrudnione.
Na rynku polskim kampanią naprawczą objęte są 44 pojazdy.
Posiadacze pojazdów zostaną powiadomieni o konieczności umówienia się na wizytę w ASO Hyundai w celu wymiany filtra paliwa.
Informacji związanych z kampanią udziela Hyundai Motor Poland sp. z o.o. (adres: ul. Wołoska 24, 02-675 Warszawa; tel.: 0 800 444 000).

Więcej informacji >>>


Samochody marki Hyundai ix35

Przedsiębiorca Hyundai Motor Poland sp. z o.o., z siedzibą w Warszawie, powiadomił Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, że w samochodach marki Hyundai ix35 (EL), wyprodukowanych w Republice Czeskiej od 5 czerwca 2013 r. do 25 czerwca 2015 r., może wystąpić zwarcie w obwodzie modulatora HECU, zwiększając ryzyko powstania pożaru w przedziale silnika.
Na rynku polskim kampanią naprawczą objętych jest 8 390 pojazdów.
Posiadacze pojazdów zostaną powiadomieni o konieczności umówienia się na wizytę w ASO Hyundai w celu wymiany bezpieczników zespolonych.
Informacji związanych z kampanią udziela Hyundai Motor Poland sp. z o.o. (adres: ul. Wołoska 24, 02-675 Warszawa; tel.: 0 800 444 000).

Więcej informacji >>>


Samochody kempingowych Eura Mobil Contura i Profila T

Przedsiębiorca Benimar Polska Jacek Księżarek, z siedzibą w Kędzierzynie-Koźlu, powiadomił Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, że w samochodach kempingowych Eura Mobil Contura i Profila T, wyprodukowanych w Niemczech, z uwagi na nieprawidłowo przykręconą obrotnicę fotela kierowcy i pasażera może dojść do odkręcenia się foteli od podłoża.
Na rynku polskim kampanią naprawczą objętych jest 12 pojazdów.
Przedsiębiorca zadeklarował, że skontaktuje się z właścicielami samochodów objętych kampanią oraz poinformuje o konieczności wizyty w warsztacie w celu sprawdzenia i ewentualnej naprawy.
Informacji związanych z kampanią serwisową udziela Benimar Polska Jacek Księżarek (adres: ul. Zwycięstwa 11, 47-225 Kędzierzyn-Koźle; tel.: 601 075 228).

Więcej informacji >>>


Samochody marki Toyota Proace

Przedsiębiorca Central Europe Sp. z o.o., z siedzibą w Warszawie, powiadomił Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, że w samochodach marki Toyota Proace, wyprodukowanych we Francji od 20.12.2020 r. do 25.01.2022 r., przewód paliwowy może stykać się z podwoziem i/lub osłoną podwozia pojazdu. Istnieje ryzyko, że przewód może z czasem ulec uszkodzeniu, powodując wyciek i ryzyko pożaru. Ponadto wyciek paliwa na podłoże może spowodować ryzyko utraty kontroli nad pojazdem, również dla innych użytkowników drogi.
Kampanią naprawczą objętych jest w Polsce 2 301 samochodów.
Przedsiębiorca zadeklarował, że właściciele objętych kampanią samochodów będą zapraszani do Autoryzowanych Stacji Obsługi, w celu montażu rękawa ochronnego, modyfikacji osłony podwozia, a w razie potrzeby wymiany przewodu paliwowego.
Informacji związanych z kampanią udziela Toyota Central Europe Sp. z o.o. (adres: ul. Konstruktorska 5, 02-673 Warszawa; tel.: 22 449 05 00).

Więcej informacji >>>

30 listopada 2022 roku

 

Samochody marki Peugeot, modele: Traveller i Expert 4

Przedsiębiorca Stellantis Polska Sp. z o.o., z siedzibą w Warszawie, powiadomił Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, że w samochodach marki Peugeot, modele: Traveller i Expert 4, przewód paliwowy może stykać się z nadwoziem i plastikowymi elementami, co może skutkować wyciekiem paliwa w tylnej części pojazdu.
Na rynku polskim kampanią naprawczą objętych jest 268 pojazdów.
Przedsiębiorca powiadomił właścicieli samochodów objętych akcją o konieczności zgłoszenia się do autoryzowanych serwisów w celu sprawdzenia obecności osłony przewodu paliwowego i, w razie potrzeby, jego wymiany.
Informacji związanych z kampanią udziela Stellantis Polska Sp. z o.o. (adres: Al. Krakowska 206, 02-219 Warszawa; tel. 22 458 46 73).

Więcej informacji >>>


Samochody marki OPEL, modele: Vivaro C i Zafira Life RM 2021 – 2022

Przedsiębiorca Stellantis Polska Sp. z o.o. powiadomił Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, że w samochodach marki OPEL, modele: Vivaro C i Zafira Life RM 2021 – 2022, wyprodukowanych we Francji i w Wielkiej Brytanii, w związku z możliwym nieprawidłowym położeniem przewodu paliwowego istnieje ryzyko wycieku paliwa z powodu potencjalnego kontaktu przewodu paliwowego z nadwoziem i plastikową osłoną.
Na rynku polskim kampanią naprawczą objętych jest 486 pojazdów.
Przedsiębiorca zadeklarował, że właściciele samochodów zostaną powiadomieni listami poleconymi o możliwości wystąpienia usterki oraz zaproszeni do autoryzowanych serwisów w celu sprawdzenia ułożenia przewodu paliwowego i, w razie potrzeby, wymiany przewodu.
Informacji związanych z kampanią naprawczą udziela Stellantis Polska Sp. z o.o. (adres: Al. Krakowska 206, 02-219 Warszawa; tel.: 22 583 00 92).

Więcej informacji >>>


Samochody marki Lexus, modele: GS F, GS200t, GS250, GS300h, GS350, GS450h, IS200t, IS250, IS300h, RC F, RC200t i RC300h

Przedsiębiorca Toyota Central Europe Sp. z o.o., z siedzibą w Warszawie, powiadomił Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, że samochody marki Lexus, modele: GS F, GS200t, GS250, GS300h, GS350, GS450h, IS200t, IS250, IS300h, RC F, RC200t i RC300h, wyprodukowane w Japonii od 20.07.2011 r. do 22.08.2018 r., wyposażone są w układ kontroli emisji par paliwa (zbiornik par paliwa), który zamontowany jest do zbiornika paliwa za pomocą kołnierza. Układ ten zapobiega uwalnianiu oparów paliwa (wytwarzanych w zbiorniku paliwa) bezpośrednio do atmosfery. Ze względu na konstrukcję kołnierza istnieje możliwość, że na jego zewnętrznej powierzchni może powstać pęknięcie związane z naprężeniami. Pęknięcie może z czasem rozszerzać się i, w zależności od jego wielkości, może ostatecznie doprowadzić do wycieku paliwa. W zależności od ilości paliwa, które może wydostać się z pęknięcia oraz od obecności źródła zapłonu, taka sytuacja może zwiększyć ryzyko pożaru pojazdu.
Kampanią naprawczą objęte są w Polsce 5 094 samochody.
Przedsiębiorca zadeklarował, że właściciele objętych kampanią samochodów będą zapraszani do Autoryzowanych Stacji Obsługi, w celu wymiany przedniej poduszki powietrznej po stronie kierowcy.
Informacji związanych z kampanią udziela Toyota Central Europe Sp. z o.o. (adres: ul. Konstruktorska 5, 02-673 Warszawa; tel.: 22 449 05 00).

Więcej informacji >>>


Samochody marki Toyota Avensis

Przedsiębiorca Toyota Central Europe Sp. z o.o., z siedzibą w Warszawie, powiadomił Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, że samochody marki Toyota Avensis, wyprodukowane w Wielkiej Brytanii od 21.08.2002 r. do 24.04.2006 r., wyposażone są w przednią poduszkę powietrzną kierowcy z dwustopniowym napełniaczem. Ze względu na wpływ wilgotności i cyklicznych zmian wysokiej temperatury na środek pirotechniczny w szczelnej obudowie napełniacza, istnieje prawdopodobieństwo, że gęstość tego środka z czasem ulegnie zmniejszeniu, co może skutkować jego sproszkowaniem. Jeśli dojdzie do takiej sytuacji, w przypadku aktywacji przedniej poduszki powietrznej kierowcy, obudowa napełniacza może ulec rozerwaniu powodując, że fragmenty metalu mogą przedostawać się przez poduszkę powietrzną i przemieszczać się z dużą prędkością we wnętrzu samochodu, co może spowodować obrażenia osób znajdujących się w pojeździe.
Kampanią naprawczą objętych jest w Polsce 19 971 samochodów.
Przedsiębiorca zadeklarował, że właściciele objętych kampanią samochodów będą zapraszani do Autoryzowanych Stacji Obsługi, w celu wymiany przedniej poduszki powietrznej po stronie kierowcy.
Informacji związanych z kampanią udziela Toyota Central Europe Sp. z o.o. (adres: ul. Konstruktorska 5, 02-673 Warszawa; tel.: 22 449 05 00).

Więcej informacji >>>


Motocykle marki Indian FTR

Przedsiębiorca V Cruiser sp. z o.o., z siedzibą w Poznaniu, powiadomił Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, że w motocyklach marki Indian FTR – wszystkie modele z roku modelowego 2019-2020 i 2022, wyprodukowanych w Stanach Zjednoczonych i Polsce, może wystąpić usterka w złączu płynu chłodzącego, co może spowodować utratę płynu chłodzącego podczas pracy. W takim przypadku płyn chłodzący może mieć kontakt z motocyklistą, stwarzając zagrożenie obrażeniami i/lub chłodziwo może wejść w kontakt z tylną oponą, stwarzając zagrożenie kolizją.
Na rynku polskim kampanią naprawczą objętych jest 88 pojazdów.
Posiadacze pojazdów zostaną powiadomieni o konieczności umówienia się na wizytę w autoryzowanym serwisie w celu przeprowadzenia stosownej naprawy.
Informacji związanych z kampanią udziela V Cruiser sp. z o.o. (adres: ul. Bułgarska 65a, 60-320 Poznań; tel.: 510 080 050).

Więcej informacji >>>


Motocykle marki Indian, modele: Chief oraz Scout

Przedsiębiorca V Cruiser sp. z o.o., z siedzibą w Poznaniu, powiadomił Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, że w motocyklach marki Indian, modele: Chief z roku modelowego 2022 – wszystkie modele oraz Scout z roku modelowego 2021-2022 – wszystkie modele, wyprodukowanych w Stanach Zjednoczonych i Polsce, może dojść do awarii przy pompie paliwowej podczas pracy. W takim przypadku silnik może zgasnąć, co zwiększa ryzyko kolizji i poważnych obrażeń.
Na rynku polskim kampanią naprawczą objętych jest łącznie 76 pojazdów.
Posiadacze pojazdów zostaną powiadomieni o konieczności umówienia się na wizytę w autoryzowanym serwisie w celu przeprowadzenia stosownej naprawy.
Informacji związanych z kampanią udziela V Cruiser sp. z o.o. (adres: ul. Bułgarska 65a, 60-320 Poznań; tel.: 510 080 050).

Więcej informacji >>>

Przedsiębiorca, który uzyskał informację, że produkt wprowadzony przez niego na rynek nie jest bezpieczny, powinien niezwłocznie powiadomić o tym Prezesa UOKiK. Niewykonanie tego obowiązku – zgodnie z art. 33a. ust. 1 pkt 1 ustawy o ogólnym bezpieczeństwie produktów – zagrożone jest karą pieniężną w wysokości do 100 000 zł.

 

Powyższe informacje stanowią powielenie komunikatów umieszczonych na podanej wyżej stronie UOKiK. Stowarzyszenie Prawników Rynku Motoryzacyjnego nie odpowiada za prawidłowość, prawdziwość i kompletność podanych wyżej informacji, które sugerujemy za każdym razem weryfikować na stronie UOKiK,