Na podstawie art. 12 ust. 2 ustawy z dnia 12 grudnia 2003 roku o ogólnym bezpieczeństwie produktów producent i dystrybutor, którzy uzyskali informację, że wprowadzony na rynek produkt nie jest bezpieczny (np. w danej partii pojazdów może wystąpić usterka), są zobowiązani powiadomić o tym niezwłocznie organ nadzoru.
Powiadomienie powinno zawierać co najmniej zawiera co najmniej: informacje umożliwiające dokładną identyfikację produktu lub partii produktów, opis zagrożenia stwarzanego przez produkt, informacje mogące służyć ustaleniu przebiegu obrotu produktem oraz opis działań podjętych w celu zapobieżenia zagrożeniom związanym z produktem. Organem sprawującym nadzór nad ogólnym bezpieczeństwem produktów w zakresie określonym ustawą jest Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Organ nadzoru gromadzi przekazywane przez producentów i dystrybutorów powiadomienia (powszechnie nazywane kampaniami przywoławczymi) i publikuje je na stronie Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Jeszcze do niedawna publikowane były także numery VIN pojazdów objętych akcją, lecz ze względu na przepisy RODO Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów stwierdził, że nie ma podstaw prawnych do upubliczniania tego typu danych. Ponadto na podstawie baz danych dealerów/ASO producent zawiadamia właścicieli pojazdów o szczegółach potencjalnej usterki i konieczności jak najszybszego udania się do autoryzowanego serwisu w celu wykonania akcji przywoławczej.
W lutym 2022 roku na stronie Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów ogłoszono następujące kampanie przywoławcze:
1 lutego 2022 roku
Samochody marki Toyota Proace
Przedsiębiorca Toyota Motor Poland Company Limited Sp. z o.o., z siedzibą w Warszawie, powiadomił Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, że w samochodach marki Toyota Proace, wyprodukowanych we Francji od 01.06.2016 r. do 03.05.2017 r., przewód podgrzewania szyby tylnych drzwi bagażnika może wysunąć się z pierwotnie zaprojektowanej pozycji. W rezultacie mniej chroniona część przewodu narażona jest na naprężenia, które mogą prowadzić z czasem do ryzyka uszkodzenia przewodu. W takim przypadku podgrzewanie tylnej szyby może nie działać poprawnie lub przewód może ulec uszkodzeniu termicznemu.
Kampanią naprawczą objętych jest w Polsce 19 samochodów.
Przedsiębiorca zadeklarował, że właściciele objętych kampanią samochodów będą zapraszani do Autoryzowanych Stacji Obsługi, w celu sprawdzenia położenia przewodu podgrzewania szyby tylnych drzwi bagażnika. Przy pozytywnym wyniku sprawdzenia zostanie dodane mocowanie przewodu podgrzewania tylnej szyby, natomiast przy negatywnym wyniku sprawdzenia szyba tylnych drzwi bagażnika zostanie wymieniona oraz zostanie dodane mocowanie przewodu podgrzewania tylnej szyby.
Informacji związanych z kampanią udziela Toyota Motor Poland Company Limited Sp. z o.o. (adres: ul. Konstruktorska 5, 02-673 Warszawa; tel.: 22 449 05 00).
2 lutego 2022 roku
Samochody marki Citroën Spacetourer
Przedsiębiorca Stellantis Polska Sp. z o.o., z siedzibą w Warszawie, powiadomił Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, że w samochodach marki Citroën Spacetourer wiązka elektryczna tylnej szyby otwieranej może być wadliwa, co może spowodować jej przegrzanie.
Na rynku polskim kampanią naprawczą objętych jest 17 pojazdów.
Przedsiębiorca powiadomił właścicieli samochodów objętych akcją o konieczności zgłoszenia się do autoryzowanych serwisów w celu sprawdzenia stanu wiązki elektrycznej tylnej szyby otwieranej i w razie konieczności jej wymiany.
Informacji związanych z kampanią udziela Stellantis Polska Sp. z o.o. (adres: Al. Krakowska 206, 02-219 Warszawa; tel. 22 458 46 85).
4 lutego 2022 roku
Pojazdy marki Polaris PHOENIX 200
Przedsiębiorca POLONIA CUP SP. Z O.O. SP. K., z siedzibą w Tarnowskich Górach, powiadomił Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, że w pojazdach marki Polaris PHOENIX 200, wyprodukowanych na Tajwanie, w momencie naciśnięcia dźwigni gazu z nadmierną siłą może dojść do zablokowania przepustnicy, co stwarza ryzyko wypadku.
Na rynku polskim kampanią naprawczą objętych jest 28 pojazdów.
Przedsiębiorca powiadomił właścicieli pojazdów objętych akcją o konieczności zgłoszenia się do serwisu w celu wymiany wadliwej manetki.
Informacji związanych z kampanią udziela POLONIA CUP SP. Z O.O. SP. K. (adres: ul. Łowiecka 121, 42-600 Tarnowskie Góry, tel. 32 719 22 32, e-mail: biuro@poloniacup.pl).
Samochody marki Mazda
Przedsiębiorca Mazda Motor Logistics Europe Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, powiadomił Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, że w samochodach marki Mazda, wyprodukowanych w Japonii i Meksyku, modele:
CX5 (KE/KF, wyprodukowane od 03.04.2018 r. do 12.12.2018 r.)
6 (GJ/GL, wyprodukowane od 03.04.2018 r. do 27.10.2018 r.)
MX-5 (ND, wyprodukowane od 05.04.2018 r. do 30.10.2018 r.)
CX-9 (TB, wyprodukowane od 16.04.2018 r. do 23.11.2018 r.)
CX-3 (DK, wyprodukowane od 18.10.2017 r. do 06.11.2018 r.)
2 (DJ, wyprodukowane od 18.10.2017 r. do 21.02.2020 r.)
3 (BM/BN, wyprodukowane od 23.04.2018 r. do 26.01.2019 r.)
wirnik w niskociśnieniowej pompie paliwowej może ulec deformacji, powodując usterkę pompy paliwowej. Awaria pompy paliwa może spowodować, że silnik nie uruchomi się i/lub zgaśnie, zwiększając ryzyko wypadku. Kierowcy mogą odnotować tą usterkę za pomocą lampki kontrolnej silnika i/lub nierównej pracy silnika.
Na rynku polskim kampanią naprawczą objęte są łącznie 6 943 pojazdy.
Posiadacze pojazdów zostaną powiadomieni o konieczności umówienia się na wizytę w ASO Mazda w celu dokonania stosownej naprawy.
Informacji związanych z kampanią udziela Mazda Motor Logistics Europe Sp. z o.o. (adres: ul. Postępu 14b, 02-676 Warszawa; tel.: 22 318 19 75).
Motocykle marki Honda CBR1000ST / CBR1000SP
Przedsiębiorca Honda Motor Europe Ltd. (Sp. z o.o.) Oddział w Polsce, z siedzibą w Warszawie, powiadomił Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, że w motocyklach marki Honda CBR1000ST / CBR1000SP, rok modelowy 2020 i 2022, wyprodukowanych od 09.12.2019 r. do 25.10.2021 r. w Japonii, zastosowano niewystarczającą izolację cieplną w przewodzie wylotowym chłodnicy oleju. Jazda na pierwszym biegu z wysokimi obrotami silnika (np. w korku), może doprowadzić do uszkodzenia węża w wyniku promieniowania cieplnego z kolektorów wydechowych. Ciągłe użytkowanie motocykla w takich warunkach może doprowadzić do pęknięcia przewodu i wycieku oleju. Może to spowodować pożar lub jeżeli wyciekający olej dostanie się na powierzchnię tylnej opony, doprowadzić do przewrócenia się pojazdu podczas jazdy.
Na rynku polskim kampanią naprawczą objęte są 33 pojazdy.
Przedsiębiorca zadeklarował, że wszyscy posiadacze motocykli objętych kampanią zostaną wezwani na bezpłatną wizytę w autoryzowanym serwisie w celu inspekcji motocykla, wymiany elastycznego przewodu oleju oraz montażu dodatkowej osłony.
Informacji związanych z kampanią udziela Honda Motor Europe Ltd. (Sp. z o.o.) Oddział
w Polsce (adres: ul. Puławska 381, 02-801 Warszawa; tel.: 801 811 711).
18 lutego 2022 roku
Samochody marki Mercedes
Przedsiębiorca Mercedes-Benz Polska Sp. z o.o., z siedzibą w Warszawie, powiadomił Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, że w samochodach marki Mercedes Typ CLA (BR 118) i Klasa A (BR 177), wyprodukowanych od 25.06. do 08.07.2020 r., połączenie śrubowe zasilania elektrycznego układu wspomagania może być zabrudzone przez pozostałości kleju stosowanego na gorąco. W tym przypadku efekty starzenia się kleju mogą prowadzić do utraty siły zacisku, a tym samym z czasem do poluzowania połączenia śrubowego, co może skutkować przerywaniem zasilania. Może to prowadzić do awarii wspomagania przekładni kierowniczej podczas jazdy.
Na rynku polskim kampanią naprawczą objętych jest łącznie 59 pojazdów.
Właściciele samochodów zostaną poinformowani o prowadzonej kampanii i konieczności zgłoszenia się do punktu serwisowego, w celu sprawdzenia i w razie potrzeby, korekty połączenia śrubowego.
Informacji związanych z kampanią udziela Mercedes-Benz Polska Sp. z o.o. (adres: ul. Gottlieba Daimlera 1, 02-460 Warszawa) pod numerem infolinii 00 800 9 777 7777 lub tel. (22) 354 40 01.
Samochody marki Mercedes Citan
Przedsiębiorca Mercedes-Benz Polska Sp. z o.o., z siedzibą w Warszawie, powiadomił Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, że w samochodach marki Mercedes Citan (Typ 415), wyprodukowanych we Francji, podczas wizyty w warsztacie mogło zostać wgrane oprogramowanie, które nie jest przewidziane do zainstalowanego w pojeździe modułu sterującego ESP, co może mieć negatywny wpływ na funkcje ESP.
Na rynku polskim kampanią naprawczą objętych jest łącznie 6 pojazdów.
Właściciele samochodów zostaną poinformowani o prowadzonej kampanii i konieczności zgłoszenia się do punktu serwisowego, w celu przeprowadzenia niezbędnych czynności naprawczych.
Informacji związanych z kampanią udziela Mercedes-Benz Polska Sp. z o.o. (adres: ul. Gottlieba Daimlera 1, 02-460 Warszawa) pod numerem infolinii 00 800 9 777 7777 lub tel. (22) 354 40 01.
Samochody marki Mercedes
Przedsiębiorca Mercedes-Benz Polska Sp. z o.o., z siedzibą w Warszawie, powiadomił Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, że w samochodach marki Mercedes serii GLE/GLS (167), C-Class (205), E-Class (213), S-Class (222), S -Class (223), Klasa E Coupe/Cabriolet (238), GLC (253), CLS (257) i Klasa G (463), z silnikiem wysokoprężnym
z pompą płynu chłodzącego – sterowaną podciśnieniem, wyprodukowanych od 27.01.2017 r. – 12.10.2021 r., może zaistnieć nieszczelność między obwodami chłodzenia i podciśnienia.
W takim przypadku płyn chłodzący może dostać się do obwodu podciśnienia i spowodować uszkodzenie różnych elementów, prowadząc do, między innymi, wyłączenia zaworu recyrkulacji spalin i skutkować zwiększoną emisją spalin i zużyciem paliwa. Jeżeli elektryczny zawór przełączający recyrkulacji spalin będzie narażony na działanie płynu chłodzącego, może dojść do ciągłego wzrostu temperatury tego elementu i ryzyka pożaru z powodu reakcji elektrochemicznej.
Na rynku polskim kampanią naprawczą objętych jest łącznie 9 821 pojazdów.
Właściciele samochodów zostaną poinformowani o prowadzonej kampanii i konieczności zgłoszenia się do punktu serwisowego, w celu aktualizacji oprogramowania pompy płynu chłodzącego i wymiany elektrycznego zaworu przełączającego.
Informacji związanych z kampanią udziela Mercedes-Benz Polska Sp. z o.o. (adres: ul. Gottlieba Daimlera 1, 02-460 Warszawa) pod numerem infolinii 00 800 9 777 7777 lub tel. (22) 354 40 01.
Skutery wodne KAWASAKI
Na rynku polskim kampanią naprawczą objęte są łącznie 23 skutery.
Przedsiębiorca zadeklarował, że właściciele pojazdów są informowani o prowadzonej kampanii i zapraszani do Autoryzowanych Stacji Obsługi w celu modyfikacji przedniej pokrywy schowka oraz jego mocowań.
Informacji związanych z kampanią udziela Probike Sp. z o.o. (adres: ul. Gronostaja 6, 02-786 Warszawa; tel.: 22 535 33 15, e-mail: kontakt@kawasaki.pl).
24 lutego 2022 roku
Samochody marki Opel
Przedsiębiorca Stellantis Polska Sp. z o.o. powiadomił Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji
i Konsumentów, że w samochodach marki OPEL, modele: Insignia A, Astra J, Astra K, Corsa E RM 2014-2018, wyprodukowanych w Hiszpanii, Polsce, Wielkiej Brytanii i Niemczech, wyposażonych w układ oczyszczania spalin LNT, w celu poprawienia jego osiągów w rzeczywistych warunkach jazdy należy zaktualizować oprogramowanie sterownika silnika (ECM), modułu sterującego nadwozia (BCM), modułu sterującego skrzyni biegów w pojazdach z przekładnią automatyczną.
Na rynku polskim kampanią naprawczą objętych jest 8 121 pojazdów.
Przedsiębiorca zadeklarował, że właściciele samochodów zostaną powiadomieni listami poleconymi o możliwości wystąpienia usterki oraz zaproszeni do autoryzowanych serwisów w celu zaprogramowania modułu sterującego silnika, modułu sterującego nadwozia, modułu sterującego skrzyni biegów w pojazdach z przekładnią automatyczną przy użyciu najnowszego oprogramowania.
Informacji związanych z kampanią naprawczą udziela Stellantis Polska Sp. z o.o. (adres: Al. Krakowska 206, 02-219 Warszawa; tel.: 22 583 00 92).
Samochody marki Opel Corsa F
Przedsiębiorca Stellantis Polska Sp. z o.o. powiadomił Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, że w samochodach marki OPEL Corsa F RM 2020, 2021, wyprodukowanych w Hiszpanii, wyposażonych w reflektory ECOLED, kierowca może nie zostać ostrzeżony o wadliwym działaniu kierunkowskazu z powodu braku autodiagnostyki.
Na rynku polskim kampanią naprawczą objętych jest 2 313 pojazdów.
Przedsiębiorca zadeklarował, że właściciele samochodów zostaną powiadomieni listami poleconymi o możliwości wystąpienia usterki oraz zaproszeni do autoryzowanych serwisów
w celu zaktualizowania oprogramowania interfejsu układów wbudowanych w BSI.
Informacji związanych z kampanią naprawczą udziela Stellantis Polska Sp. z o.o. (adres: Al. Krakowska 206, 02-219 Warszawa; tel.: 22 583 00 92).
Samochody marki Opel Corsa e-BEV
Przedsiębiorca Stellantis Polska Sp. z o.o. powiadomił Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji
i Konsumentów, że w samochodach marki OPEL Corsa e-BEV RM 2021, wyprodukowanych
w Hiszpanii, istnieje możliwość wystąpienia utraty potencjalnej mocy napędowej, braku możliwości ponownego uruchomienia lub przemieszczenia pojazdu przez kilka minut. Przyczyną jest możliwość wystąpienia przejściowego problemu z połączeniem wewnętrznym w układzie elektronicznym DC/DC.
Na rynku polskim kampanią naprawczą objętych jest 19 pojazdów.
Przedsiębiorca zadeklarował, że właściciele samochodów zostaną powiadomieni listami poleconymi o możliwości wystąpienia usterki oraz zaproszeni do autoryzowanych serwisów
w celu sprawdzenia pod kątem zarejestrowania kodów błędów DTC i w razie potrzeby wymiany ładowarki pokładowej OBC oraz zaktualizowania oprogramowania do najnowszego poziomu konfiguracji.
Informacji związanych z kampanią naprawczą udziela Stellantis Polska Sp. z o.o. (adres: Al. Krakowska 206, 02-219 Warszawa; tel.: 22 583 00 92).
Na rynku polskim kampanią naprawczą objętych jest łącznie 9 821 pojazdów.
Właściciele samochodów zostaną poinformowani o prowadzonej kampanii i konieczności zgłoszenia się do punktu serwisowego, w celu aktualizacji oprogramowania pompy płynu chłodzącego i wymiany elektrycznego zaworu przełączającego.
Informacji związanych z kampanią udziela Mercedes-Benz Polska Sp. z o.o. (adres: ul. Gottlieba Daimlera 1, 02-460 Warszawa) pod numerem infolinii 00 800 9 777 7777 lub tel. (22) 354 40 01.
Samochody marki DS7 Crossback
Przedsiębiorca Stellantis Polska Sp. z o.o., z siedzibą w Warszawie, powiadomił Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, że w samochodach marki DS7 Crossback zamontowane fabrycznie tylne opony mogą ulec przedwczesnemu zużyciu od strony wewnętrznej. Może to doprowadzić do nagłej utraty ciśnienia w oponach.
Na rynku polskim kampanią naprawczą objętych jest 38 pojazdów.
Przedsiębiorca powiadomił właścicieli samochodów objętych akcją o konieczności zgłoszenia się do autoryzowanych serwisów w celu zamontowania opon innej klasy wraz z odpowiednimi felgami oraz wgrania nowego oprogramowania związanego z tymi oponami.
Informacji związanych z kampanią udziela Stellantis Polska Sp. z o.o. (adres: Al. Krakowska 206, 02-219 Warszawa; tel. 22 458 46 85).
Samochody marki DS7 Crossback
Przedsiębiorca Stellantis Polska Sp. z o.o., z siedzibą w Warszawie, powiadomił Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, że w samochodach marki DS7 Crossback zamontowane fabrycznie tylne opony mogą ulec przedwczesnemu zużyciu od strony wewnętrznej. Może to doprowadzić do nagłej utraty ciśnienia w oponach.
Na rynku polskim kampanią naprawczą objętych jest 38 pojazdów.
Przedsiębiorca powiadomił właścicieli samochodów objętych akcją o konieczności zgłoszenia się do autoryzowanych serwisów w celu zamontowania opon innej klasy wraz z odpowiednimi felgami oraz wgrania nowego oprogramowania związanego z tymi oponami.
Informacji związanych z kampanią udziela Stellantis Polska Sp. z o.o. (adres: Al. Krakowska 206, 02-219 Warszawa; tel. 22 458 46 85).
28 lutego 2022 roku
Samochody marki Mercedes Typ 206,223
Przedsiębiorca Mercedes-Benz Polska Sp. z o.o., z siedzibą w Warszawie, powiadomił Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, że w samochodach marki Mercedes Typ 206,223 (C-klasa, S-klasa), wyprodukowanych w okresie 01.11.2020 r. – 01.06.2021 r., moduł sterujący wykrywania statusu zajętości fotela może w przypadku wyłączenia pojazdu przez moduł sterujący poduszki powietrznej zostać na stałe dezaktywowany. W wyniku tego poduszka powietrzna pasażera może zostać dezaktywowana pomimo tego, iż na fotelu pasażera znajduje się osoba.
Na rynku polskim kampanią naprawczą objętych jest 345 pojazdów.
Właściciele samochodów zostaną poinformowani o prowadzonej kampanii i konieczności zgłoszenia się do punktu serwisowego, w celu aktualizacji oprogramowania modułu sterującego poduszki powietrznej.
Informacji związanych z kampanią udziela Mercedes-Benz Polska Sp. z o.o. (adres: ul. Gottlieba Daimlera 1, 02-460 Warszawa) pod numerem infolinii 00 800 9 777 7777 lub tel. (22) 354 40 01.
Samochody marki Mercedes Typ 243
Przedsiębiorca Mercedes-Benz Polska Sp. z o.o., z siedzibą w Warszawie, powiadomił Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, że w samochodach marki Mercedes Typ 243 (EQB), wyprodukowanych w okresie 29.07. – 07.12.2021 r., mechanizm składania oparcia drugiego rzędu foteli może nie być zgodny ze specyfikacjami. Po aktywnym odblokowaniu oparcia środkowe oparcie fotela może się wprawdzie odblokować, lecz nie złoży się automatycznie zgodnie z przeznaczeniem. Odblokowanie oparcia fotela może zatem nie być wyraźnie rozpoznawalne dla osób znajdujących się w pojeździe, co zwiększa ryzyko obrażeń.
Na rynku polskim kampanią naprawczą objętych jest 15 pojazdów.
Właściciele samochodów zostaną poinformowani o prowadzonej kampanii i konieczności zgłoszenia się do punktu serwisowego, w celu przeprowadzenia stosownej naprawy.
Informacji związanych z kampanią udziela Mercedes-Benz Polska Sp. z o.o. (adres: ul. Gottlieba Daimlera 1, 02-460 Warszawa) pod numerem infolinii 00 800 9 777 7777 lub tel. (22) 354 40 01.
Samochody marki Mercedes-AMG GT Black Series
Przedsiębiorca Mercedes-Benz Polska Sp. z o.o., z siedzibą w Warszawie, powiadomił Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, że w samochodach marki Mercedes-AMG GT Black Series (BR 190), wyprodukowanych w okresie 10.10.2019 r. – 22.12.2021 r., długość wiązek przewodów przednich czujników prędkości obrotowej kół może nie być zgodna
z wymaganiami. Niektóre manewry, takie jak pełny skręt kierownicy lub pełne wysunięcie/wsunięcie zawieszenia, mogą powodować naprężenia rozciągające, a w konsekwencji uszkodzenie wiązki przewodów. W takim wypadku nie można wykluczyć pogorszenia działania systemów regulacji dynamiki jazdy, co zwiększa ryzyko wypadku.
Na rynku polskim kampanią naprawczą objętych jest 7 pojazdów.
Właściciele samochodów zostaną poinformowani o prowadzonej kampanii i konieczności zgłoszenia się do punktu serwisowego, w celu wymiany przednich czujników prędkości obrotowej.
Informacji związanych z kampanią udziela Mercedes-Benz Polska Sp. z o.o. (adres: ul. Gottlieba Daimlera 1, 02-460 Warszawa) pod numerem infolinii 00 800 9 777 7777 lub tel. (22) 354 40 01.
Przedsiębiorca, który uzyskał informację, że produkt wprowadzony przez niego na rynek nie jest bezpieczny, powinien niezwłocznie powiadomić o tym Prezesa UOKiK. Niewykonanie tego obowiązku – zgodnie z art. 33a. ust. 1 pkt 1 ustawy o ogólnym bezpieczeństwie produktów – zagrożone jest karą pieniężną w wysokości do 100 000 zł.
Powyższe informacje stanowią powielenie komunikatów umieszczonych na podanej wyżej stronie UOKiK. Stowarzyszenie Prawników Rynku Motoryzacyjnego nie odpowiada za prawidłowość, prawdziwość i kompletność podanych wyżej informacji, które sugerujemy za każdym razem weryfikować na stronie UOKiK,