Na podstawie art. 12 ust. 2 ustawy z dnia 12 grudnia 2003 r. o ogólnym bezpieczeństwie produktów producent i dystrybutor, którzy uzyskali informację, że wprowadzony na rynek produkt nie jest bezpieczny (np. w danej partii pojazdów może wystąpić usterka), są zobowiązani powiadomić o tym niezwłocznie organ nadzoru.
Powiadomienie powinno zawierać co najmniej zawiera co najmniej: informacje umożliwiające dokładną identyfikację produktu lub partii produktów, opis zagrożenia stwarzanego przez produkt, informacje mogące służyć ustaleniu przebiegu obrotu produktem oraz opis działań podjętych w celu zapobieżenia zagrożeniom związanym z produktem. Organem sprawującym nadzór nad ogólnym bezpieczeństwem produktów w zakresie określonym ustawą jest Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Organ nadzoru gromadzi przekazywane przez producentów i dystrybutorów powiadomienia (powszechnie nazywane kampaniami przywoławczymi) i publikuje je na stronie Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Jeszcze do niedawna publikowane były także numery VIN pojazdów objętych akcją, lecz ze względu na przepisy RODO Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów stwierdził, że nie ma podstaw prawnych do upubliczniania tego typu danych. Ponadto na podstawie baz danych dealerów/ASO producent zawiadamia właścicieli pojazdów o szczegółach potencjalnej usterki i konieczności jak najszybszego udania się do autoryzowanego serwisu w celu wykonania akcji przywoławczej.
W lutym 2023 roku na stronie Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów ogłoszono następujące kampanie przywoławcze:
1 lutego 2023 roku
Samochody marki Volvo, modele: V60 Cross Country, V90 Cross Country, XC60 i XC90
Przedsiębiorca Volvo Car Poland Sp. z o.o., z siedzibą w Warszawie, powiadomił Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, że w samochodach marki Volvo, modele: V60 Cross Country, V90 Cross Country, XC60 i XC90 (rok modelowy 2019-2022), może dojść do zablokowania kierownicy podczas jazdy.
Na rynku polskim kampanią naprawczą objętych jest 6 pojazdów.
Właściciele samochodów zostaną poinformowani o prowadzonej kampanii i konieczności zgłoszenia się do autoryzowanych serwisów, w celu wymiany przekładni kierowniczej.
Informacji związanych z kampanią udziela Volvo Car Poland Sp. z o.o. (adres: ul. Puławska 558/560, 02-884 Warszawa) pod numerem telefonu: 22 566 28 00.
Samochody marki Volvo, modele: XC40, C40, XC60, S 60, V60, V60Cross Country, S90, V90, S90L, V90Cross Country i XC90
Przedsiębiorca Volvo Car Poland Sp. z o.o., z siedzibą w Warszawie, powiadomił Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, że w samochodach marki Volvo, modele: XC40, C40, XC60, S 60, V60, V60Cross Country, S90, V90, S90L, V90Cross Country i XC90, model rocznikowy 2023, może dojść do awarii oprogramowania w module sterowania hamulcami, co może prowadzić do utraty funkcji wspomagania hamowania.
Na rynku polskim kampanią naprawczą objętych jest 2 008 pojazdów.
Właściciele samochodów zostaną poinformowani o prowadzonej kampanii i konieczności zgłoszenia się do autoryzowanych serwisów, w celu aktualizacji oprogramowania sterownika.
Informacji związanych z kampanią udziela Volvo Car Poland Sp. z o.o. (adres: ul. Puławska 558/560, 02-884 Warszawa) pod numerem telefonu: 22 566 28 00.
3 lutego 2023 roku
Samochody marki BMW Seria 2 Active Tourer
BMW Vertriebs GmbH Oddział w Polsce, z siedzibą w Warszawie, powiadomił Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, że w samochodach marki BMW Seria 2 Active Tourer (U06), wyprodukowanych w Niemczech, mógł nie zostać zamontowany adapter wspornika zewnętrznej drzwi kierowcy, co może skutkować brakiem ochrony przed niezamierzonym otwarciem drzwi podczas zderzenia bocznego.
Na rynku polskim kampanią naprawczą objętych jest 6 pojazdów.
Przedsiębiorca zadeklarował, że skontaktuje się z właścicielami samochodów objętych kampanią oraz poinformuje o konieczności wizyty w warsztacie w celu przeprowadzenia stosownej naprawy.
Informacji związanych z kampanią serwisową udziela BMW Vertriebs GmbH Oddział w Polsce (adres: ul. Wołoska 22 A, 03-675 Warszawa; tel.: 022 279 71 00).
Samochody marki BMW
BMW Vertriebs GmbH Oddział w Polsce, z siedzibą w Warszawie, powiadomił Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, że w samochodach marki BMW, modele: Seria 6 Gran Coupe (F06), Seria 5 GT (F07), Seria 5 (F10), Seria 5 Touring (F11), Seria 6 Cabrio (F12), Seria 6 Coupe (F13), X5 (F15), X6 (F16), Seria 1 5 drzwi (F20), Seria 1 3 drzwi (F21), Seria 2 Coupe (F22), Seria 2 Cabrio (F23), Seria 3 (F30), Seria 3 Touring (F31), Seria 4 Coupe (F32), Seria 4 Cabrio (F33), Seria 3 GT (F34), Seria 4 Gran Coupe (F36), Seria 2 Active Tourer (F45), M3 (F80), M4 Coupe (F82), M4 Cabrio (F83), X5M (F85) i X6M (F86), wyprodukowanych w Niemczech, możliwa jest usterka poduszki powietrznej kierowcy typu SDI, polegająca na degradacji tabletek generujących gaz pędny nadmuchiwacza. Może to w przypadku wyzwolenia poduszki spowodować nadmiernie agresywne spalanie, co może skutkować rozerwaniem obudowy nadmuchiwacza, a fragmenty metalu mogą przejść przez materiał poduszki i dostać się do wnętrza pojazdu z wysoką prędkością. Ryzyko będzie wzrastać wraz z wiekiem pojazdu.
Na rynku polskim kampanią naprawczą objętych jest łącznie 5 617 pojazdów.
Przedsiębiorca zadeklarował, że skontaktuje się z właścicielami samochodów objętych kampanią oraz poinformuje o konieczności wizyty w warsztacie w celu wymiany poduszki.
Informacji związanych z kampanią serwisową udziela BMW Vertriebs GmbH Oddział w Polsce (adres: ul. Wołoska 22 A, 03-675 Warszawa; tel.: 022 279 71 00).
Samochody marki Jeep Wrangler 4xe Model MY’2021-2023 (JL)
Przedsiębiorca FCA Poland S.A. z siedzibą w Bielsku-Białej powiadomił Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, że w samochodach marki Jeep Wrangler 4xe Model MY’2021-2023 (JL), może nastąpić wyłączenie silnika spowodowane reakcją diagnostyczną na usterki spowodowane utratą komunikacji, prowadzące do utraty mocy napędowej podczas jazdy, co może skutkować kolizją.
Kampanii naprawczej podlega 258 samochodów.
Przedsiębiorca zadeklarował, że właściciele samochodów zostaną zaproszeni listownie do Autoryzowanych Stacji Obsługi w celu aktualizacji oprogramowania modułów sterujących praca pojazdu.
Informacji związanych z kampanią naprawczą udziela FCA Poland S.A. (adres: ul. Grażyńskiego 141, 43-300 Bielsko-Biała; tel.: 00 800 0 426 5337).
Samochody marki Toyota RAV4 PHEV
Przedsiębiorca Toyota Central Europe Sp. z o.o., z siedzibą w Warszawie, powiadomił Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, że w samochodach marki Toyota RAV4 PHEV, wyprodukowanych w Japonii od 26.11.2019 r. do 17.06.2021 r., jeśli po ciągłej jeździe w „trybie EV” w niskich temperaturach, pedał przyspieszenia zostanie szybko wciśnięty w celu uzyskania przyspieszenia pojazdu, przy jednoczesnym spadku napięcia akumulatora HV, napięcie to może gwałtownie spaść poniżej określonego progu. W takim przypadku pojazd wyświetli komunikat ostrzegawczy, a układ hybrydowy wyłączy się, co spowoduje utratę mocy napędowej. Jeśli pojazd traci moc napędową podczas jazdy z wyższą prędkością, może to zwiększyć ryzyko wypadku.
Kampanią naprawczą objętych jest w Polsce 121 samochodów.
Przedsiębiorca zadeklarował, że właściciele objętych kampanią samochodów będą zapraszani do Autoryzowanych Stacji Obsługi, w celu zmiany oprogramowania sterownika układu hybrydowego HEV ECU.
Informacji związanych z kampanią udziela Toyota Central Europe Sp. z o.o. (adres: ul. Konstruktorska 5, 02-673 Warszawa; tel.: 22 449 05 00).
Samochody marki Ford Tourneo Connect
Przedsiębiorca Ford Polska Sp. z o.o., z siedzibą w Warszawie, powiadomił Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, że w samochodach marki Ford Tourneo Connect, wyprodukowanych w fabryce Tychy od 03.03. do 07.07.2022 r., może dojść do awarii dolnego wahacza zawieszenia, skutkującej ograniczeniem sterowności pojazdu oraz utratą napędu.
Na rynku polskim kampanią naprawczą objętych jest 9 pojazdów.
Przedsiębiorca zadeklarował, że właściciele samochodów objętych kampanią będą proszeni o kontakt z Autoryzowanymi Dealerami w celu dokonania stosownej naprawy.
Informacji związanych z kampanią udziela Ford Polska Sp. z o.o. (adres: ul. Taśmowa 7; 02-677 Warszawa; tel. 22 608 67 80).
Samochody marki Jeep Grand Cherokee Model MY’2018-2019 (WK)
Przedsiębiorca FCA Poland S.A. z siedzibą w Bielsku-Białej powiadomił Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, że w samochodach marki Jeep Grand Cherokee Model MY’2018-2019 (WK), hydrauliczna jednostka sterująca systemu ABS może nieprawidłowo odczytać ciśnienie w obwodzie pierwotnym, co może powodować włączenie się światła stop, a także nagłe uruchomienie i zatrzymanie pojazdu bez wciśnięcia pedału hamulca. Może to spowodować niezamierzony ruch pojazdu i doprowadzić do kolizji i/lub obrażeń osób znajdujących się poza pojazdem.
Kampanii naprawczej w Polsce podlega 7 samochodów.
Przedsiębiorca zadeklarował, że właściciele samochodów zostaną zaproszeni listownie do Autoryzowanych Stacji Obsługi w celu aktualizacji oprogramowania modułów sterujących praca systemu ABS pojazdu.
Informacji związanych z kampanią naprawczą udziela FCA Poland S.A. (adres: ul. Grażyńskiego 141, 43-300 Bielsko-Biała; tel.: 00 800 0 426 5337).
Motocykle marki Triumph, modele: SPEED TRIPLE 1200 RS i SPEED TRIPLE 1200 RR
Przedsiębiorca ALMOT Mikołaj Sibora Sp.k. powiadomił Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, że w motocyklach marki Triumph, modele: SPEED TRIPLE 1200 RS (2021-2023) i SPEED TRIPLE 1200 RR (2022-2023), wyprodukowanych w Tajlandii, wentylator chłodnicy może działać nieprawidłowo z powodu przegrzania spowodowanego wysoką temperaturą otoczenia i powolnym ruchem drogowym. Jeśli kierowca zignoruje lampkę ostrzegawczą zestawu wskaźników i będzie kontynuował jazdę z małą prędkością, może dojść do wypchnięcia płynu chłodzącego.
Na rynku polskim kampanią naprawczą objętych jest łącznie 89 pojazdów.
Przedsiębiorca zadeklarował, że właściciele motocykli zostaną poinformowani o prowadzonej kampanii i poproszeni o kontakt z autoryzowanym sprzedawcą w celu zamontowania dodatkowej osłony termicznej wentylatora chłodnicy.
Informacji związanych z kampanią udziela ALMOT Mikołaj Sibora Sp.k. (adres: Gniewkówiec 3, 88-180 Złotniki Kujawskie; tel.: 52 35 17 669, e-mail: info@almot.com.pl).
17 lutego 2023 roku
Samochody marki Jeep Wrangler 4xe PHEV Model MY’2022-2023 (JL)
Przedsiębiorca FCA Poland S.A. z siedzibą w Bielsku-Białej powiadomił Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, że w samochodach marki Jeep Wrangler 4xe PHEV Model MY’2022-2023 (JL), wyprodukowanych w Stanach Zjednoczonych, akumulator wysokiego napięcia mógł zostać wyprodukowany z niewłaściwym łącznikiem mocowania bezpiecznika 200 amperów. Nieprawidłowy łącznik może powodować wysoką rezystancję w gnieździe bezpiecznika 200 amperów, co skutkuje wytwarzaniem ciepła. Klient może zauważyć zapalenie się kontrolki sygnalizującej usterki (MIL), zmiany w właściwościach jezdnych i/lub hałas w zespole akumulatora wysokiego napięcia (HV). W wyniku nadmiernego ciepła w gnieździe bezpiecznika może wystąpić usterka bezpiecznika, a w konsekwencji utrata mocy napędowej, co może skutkować kolizją.
Kampanii naprawczej podlega 56 samochodów.
Przedsiębiorca zadeklarował, że właściciele samochodów zostaną zaproszeni listownie do Autoryzowanych Stacji Obsługi w celu wymiany łącznika mocowania bezpiecznika i ewentualnej wymiany baterii wysokiego napięcia.
Informacji związanych z kampanią naprawczą udziela FCA Poland S.A. (adres: ul. Grażyńskiego 141, 43-300 Bielsko-Biała; tel.: 00 800 0 426 5337).
Samochody marki DS4
Przedsiębiorca Stellantis Polska Sp. z o.o., z siedzibą w Warszawie, powiadomił Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, że w samochodach marki DS4, rama pomocnicza może być niewłaściwie dokręcona, co może skutkować hałasem i/lub prowadzić do braku sterowności.
Na rynku polskim kampanią naprawczą objętych jest 11 pojazdów.
Przedsiębiorca powiadomił właścicieli samochodów objętych akcją o konieczności zgłoszenia się do autoryzowanych serwisów w celu sprawdzenia momentów dokręcenia śrub wahacza i ramy pomocniczej. W przypadku stwierdzenia nieprawidłowości śruby zostaną wymienione i dokręcone prawidłowym momentem.
Informacji związanych z kampanią udziela Stellantis Polska Sp. z o.o. (adres: Al. Krakowska 206, 02-219 Warszawa; tel. 22 458 46 73)
Samochody marki Opel Astra L
Przedsiębiorca Stellantis Polska Sp. z o.o., z siedzibą w Warszawie, powiadomił Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, że w samochodach marki Opel Astra L, rama pomocnicza może być niewłaściwie dokręcona, co może skutkować hałasem i/lub prowadzić do braku sterowności.
Na rynku polskim kampanią naprawczą objętych jest 20 pojazdów.
Przedsiębiorca powiadomił właścicieli samochodów objętych akcją o konieczności zgłoszenia się do autoryzowanych serwisów w celu sprawdzenia momentów dokręcenia śrub wahacza i ramy pomocniczej. W przypadku stwierdzenia nieprawidłowości śruby zostaną wymienione i dokręcone prawidłowym momentem.
Informacji związanych z kampanią udziela Stellantis Polska Sp. z o.o. (adres: Al. Krakowska 206, 02-219 Warszawa; tel. 22 458 46 73).
23 lutego 2023 roku
Samochody marki Fiat Fiorino typ 225
Przedsiębiorca FCA Poland S.A. z siedzibą w Bielsku-Białej powiadomił Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, że samochody marki Fiat Fiorino typ 225, wyprodukowane w Turcji, mogły zostać wyposażone w zestaw wskaźników IPC (Instrument Pannel Cluster), który nie spełnia wymagań europejskich przepisów ze względu na możliwą nieprawidłową regulację ustawienia reflektorów, co może mieć wpływ na prowadzenie pojazdu przez innych użytkowników ruchu drogowego poprzedzających lub jadących w przeciwnym kierunku.
Kampanii naprawczej w Polsce podlegają 103 samochody.
Przedsiębiorca zadeklarował, że właściciele samochodów zostaną zaproszeni listownie do Autoryzowanych Stacji Obsługi w celu aktualizacji oprogramowania zestawu wskaźników IPC (Instrument Pannel Cluster).
Informacji związanych z kampanią naprawczą udziela FCA Poland S.A. (adres: ul. Grażyńskiego 141, 43-300 Bielsko-Biała; tel.: 00 800 342 800 00)
Przedsiębiorca, który uzyskał informację, że produkt wprowadzony przez niego na rynek nie jest bezpieczny, powinien niezwłocznie powiadomić o tym Prezesa UOKiK. Niewykonanie tego obowiązku – zgodnie z art. 33a. ust. 1 pkt 1 ustawy o ogólnym bezpieczeństwie produktów – zagrożone jest karą pieniężną w wysokości do 100 000 zł.
Powyższe informacje stanowią powielenie komunikatów umieszczonych na podanej wyżej stronie UOKiK. Stowarzyszenie Prawników Rynku Motoryzacyjnego nie odpowiada za prawidłowość, prawdziwość i kompletność podanych wyżej informacji, które sugerujemy za każdym razem weryfikować na stronie UOKiK,