Na podstawie art. 12 ust. 2 ustawy z dnia 12 grudnia 2003 r. o ogólnym bezpieczeństwie produktów producent i dystrybutor, którzy uzyskali informację, że wprowadzony na rynek produkt nie jest bezpieczny (np. w danej partii pojazdów może wystąpić usterka), są zobowiązani powiadomić o tym niezwłocznie organ nadzoru.

 

Powiadomienie powinno zawierać co najmniej zawiera co najmniej: informacje umożliwiające dokładną identyfikację produktu lub partii produktów, opis zagrożenia stwarzanego przez produkt, informacje mogące służyć ustaleniu przebiegu obrotu produktem oraz opis działań podjętych w celu zapobieżenia zagrożeniom związanym z produktem. Organem sprawującym nadzór nad ogólnym bezpieczeństwem produktów w zakresie określonym ustawą jest Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Organ nadzoru gromadzi przekazywane przez producentów i dystrybutorów powiadomienia (powszechnie nazywane kampaniami przywoławczymi) i publikuje je na stronie Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

 

Jeszcze do niedawna publikowane były także numery VIN pojazdów objętych akcją, lecz ze względu na przepisy RODO Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów stwierdził, że nie ma podstaw prawnych do upubliczniania tego typu danych. Ponadto na podstawie baz danych dealerów/ASO producent zawiadamia właścicieli pojazdów o szczegółach potencjalnej usterki i konieczności jak najszybszego udania się do autoryzowanego serwisu w celu wykonania akcji przywoławczej.

 

W lutym 2024 roku na stronie Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów ogłoszono następujące kampanie przywoławcze:

6 lutego 2024 roku

Samochody marki Suzuki, modele: Vitara i S-Cross

Przedsiębiorca Suzuki Motor Poland Sp. z o.o. powiadomił Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, że w samochodach marki Suzuki, modele: Vitara i S-Cross, wyprodukowanych na Węgrzech, powierzchnia sztywnego przewodu hamulcowego lewego tylnego koła mogła zostać uszkodzona podczas procesu produkcyjnego, co może skutkować przyspieszoną korozją i prowadzić do wycieków płynu hamulcowego i w rezultacie pogorszenia skuteczności układu hamulcowego.

Na rynku polskim kampanią naprawczą objętych jest łącznie 267 pojazdów.

Producent powiadomi listownie wszystkich właścicieli samochodów objętych akcją o konieczności skontaktowania się z autoryzowaną stacją obsługi, w celu kontroli i ewentualnej wymiany sztywnego przewodu hamulcowego tylnego lewego koła na zmodyfikowany.

Informacji związanych z kampanią udziela Dział Serwisu Suzuki Motor Poland Sp. z o.o. (adres: ul. Połczyńska 10, 01-378 Warszawa; tel.: 22 32 94 137).

Więcej informacji >>>

 

Motocykle Suzuki GSX1300RM4 HAYABUSA

Przedsiębiorca Suzuki Motor Poland Sp. z o.o. powiadomił Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, że w motocyklach marki Suzuki GSX1300RM4 HAYABUSA, wyprodukowanych w Japonii, końcówki przewodów hamulcowych mogą być dokręcone do modułu ABS nieodpowiednim momentem. Może to skutkować wyciekiem płynu hamulcowego z układu i prowadzić do wydłużenia drogi hamowania.

Na rynku polskim kampanią naprawczą objęte są 73 pojazdy.

Producent powiadomi listownie wszystkich właścicieli pojazdów objętych akcją o konieczności skontaktowania się z autoryzowaną stacją obsługi, w celu kontroli momentu dokręcenia końcówek przewodów hamulcowych, a w przypadku stwierdzenia nieprawidłowości skorygowania jego wartości.

Informacji związanych z kampanią udziela Dział Serwisu Suzuki Motor Poland Sp. z o.o. (adres: ul. Połczyńska 10, 01-378 Warszawa; tel.: 22 32 94 137).

Więcej informacji >>>

 

Motocykle Suzuki GSX1300RM4 HAYABUSA

Przedsiębiorca Suzuki Motor Poland Sp. z o.o. powiadomił Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, że w motocyklach marki Suzuki GSX1300RM4 HAYABUSA, wyprodukowanych w Japonii, końcówki przewodów hamulcowych mogą być dokręcone do modułu ABS nieodpowiednim momentem. Może to skutkować wyciekiem płynu hamulcowego z układu i prowadzić do wydłużenia drogi hamowania.

Na rynku polskim kampanią naprawczą objęte są 73 pojazdy.

Producent powiadomi listownie wszystkich właścicieli pojazdów objętych akcją o konieczności skontaktowania się z autoryzowaną stacją obsługi, w celu kontroli momentu dokręcenia końcówek przewodów hamulcowych, a w przypadku stwierdzenia nieprawidłowości skorygowania jego wartości.

 

Informacji związanych z kampanią udziela Dział Serwisu Suzuki Motor Poland Sp. z o.o. (adres: ul. Połczyńska 10, 01-378 Warszawa; tel.: 22 32 94 137).

Więcej informacji >>>

 

Samochody Mazda CX-60

Przedsiębiorca Mazda Motor Poland Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, powiadomił Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, że w samochodach marki Mazda CX-60 (KH), wyprodukowanych w Japonii od 15.03.2022 r. do 11.12.2023 r., kierowca może odczuć nagły wzrost siły potrzebnej do kierowania pojazdem. Nagła i nieoczekiwana zmiana siły kierowania podczas jazdy może zwiększyć ryzyko wypadku.

Na rynku polskim kampanią naprawczą objęte są 3 073 pojazdy.

Posiadacze pojazdów zostaną powiadomieni o konieczności umówienia się na wizytę w ASO Mazda w celu dokonania stosownej naprawy.

Informacji związanych z kampanią udziela Mazda Motor Poland Sp. z o.o. (adres: ul. Postępu 14b, 02-676 Warszawa; tel.: 22 318 19 75).

Więcej informacji >>>


13 lutego 2024 roku

Motocykle Honda XL750P

Przedsiębiorca Honda Motor Europe Ltd. (Sp. z o.o.) Oddział w Polsce, z siedzibą w Warszawie, powiadomił Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, że w motocyklach marki Honda XL750P, rok modelowy 2023, wyprodukowanych od 24.01. do 01.12.2023 r. w Japonii, zaczep sprężyny w akcesoryjnej podstawce centralnej może pęknąć i w rezultacie doprowadzić do przewrócenia się pojazdu. Ponadto, jeżeli zaczep sprężyny odpadnie podczas jazdy, może spowodować kontakt podstawki z podłożem i spowodować przewrócenie się pojazdu.

Na rynku polskim kampanią naprawczą objęte są 74 pojazdy.

Przedsiębiorca zadeklarował, że posiadacze motocykli objętych kampanią zostaną wezwani na bezpłatną wizytę w autoryzowanym serwisie w celu przeprowadzenia naprawy.

Informacji związanych z kampanią udziela Honda Motor Europe Ltd. (Sp. z o.o.) Oddział w Polsce (adres: ul. Domaniewska 50, 02-672 Warszawa; tel. 801 811 711).

Więcej informacji >>>

 

Samochody marki Ford, modele: Explorer i Aviator

Przedsiębiorca Ford Polska Sp. z o.o., z siedzibą w Warszawie, powiadomił Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, że w samochodach marki Ford, w modelach: Explorer, wyprodukowanych w fabryce Chicago od 09.05.2019 r. do 28.07.2023 r. oraz Aviator, wyprodukowanych w fabryce Chicago od 29.08.2019 r. do 24.07.2023  r., może pojawiać się okresowo niebieski lub czarny obraz na ekranie systemu SYNC po włączeniu wstecznego biegu lub po wybraniu widoku 360 stopni (podczas jazdy z małą prędkością). System wspomagający kierowcę może nie działać zgodnie z oczekiwaniami podczas jazdy z małą prędkością lub podczas cofania.

 

Na rynku polskim kampanią naprawczą objętych jest łącznie 216 pojazdów.

Przedsiębiorca zadeklarował, że właściciele samochodów objętych kampanią będą proszeni o kontakt z Autoryzowanymi Dealerami w celu wymiany kamery cofania i aktualizacji oprogramowania.

Informacji związanych z kampanią udziela Ford Polska Sp. z o.o. (adres: ul. Taśmowa 7; 02-677 Warszawa; tel. 22 608 67 80).

Więcej informacji >>>

 

Samochody Ford Transit Custom

Przedsiębiorca Ford Polska Sp. z o.o., z siedzibą w Warszawie, powiadomił Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, że do samochodów marki Ford Transit Custom, wyprodukowanych w fabryce Yenikoy od 15.07. do 13.11.2023  r., dostarczono instrukcje (w wersji wydrukowanej oraz w systemie SYNC4) dotyczące wyłączania poduszki powietrznej pasażera, które mogą być nieprawidłowe. W konsekwencji użytkownik może nie być w stanie określić, jak wyłączyć lub włączyć poduszkę powietrzną pasażera, gdy montuje fotelik dziecięcy tyłem do kierunku jazdy.

Na rynku polskim kampanią naprawczą objęte są 83 pojazdy.

Przedsiębiorca zadeklarował, że właściciele samochodów objętych kampanią będą proszeni o kontakt z Autoryzowanymi Dealerami w celu podjęcia stosownych działań.

Informacji związanych z kampanią udziela Ford Polska Sp. z o.o. (adres: ul. Taśmowa 7; 02-677 Warszawa; tel. 22 608 67 80).

Więcej informacji >>>

 

Samochody marki Fiat, modele: 500 i Panda

Przedsiębiorca FCA Poland S.A. z siedzibą w Bielsku-Białej powiadomił Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, że w samochodach marki Fiat, modele: 500 i Panda, przełącznik biegu wstecznego w skrzyni biegów może być wadliwy i niezgodny ze specyfikacją, co może spowodować brak włączania się świateł tylnych pojazdu, kamery cofania i tylnych czujników parkowania w trakcie cofania.

Kampanii naprawczej w Polsce podlega łącznie 47 samochodów.

Przedsiębiorca zadeklarował, że właściciele samochodów zostaną zaproszeni listownie do Autoryzowanych Stacji Obsługi w celu kontroli daty produkcji przełącznika biegu wstecznego i jego ewentualnej wymiany.

Informacji związanych z kampanią naprawczą udziela FCA Poland S.A. (adres: ul. Grażyńskiego 141, 43-300 Bielsko-Biała; tel.: 00 800 342 8 0000).

Więcej informacji >>>

 

Samochody marki Ford, modele: Transit, Navigato i Bronco

Przedsiębiorca Ford Polska Sp. z o.o., z siedzibą w Warszawie, powiadomił Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, że w samochodach marki Ford, modele: Transit, wyprodukowanych w fabryce Kocaeli od 01.08.2021 r. do 25.09.2023  r., Navigato, wyprodukowanych w fabryce Kentucky od 07.08.2018 r. do 23.12.2021  r. oraz Bronco, wyprodukowanych w fabryce Michigan Truck od 23.09.2020 r. do 22.12.2021  r., może pojawiać się okresowo niebieski obraz z kamery tylnej lub niebieski lub czarny obraz na ekranie SYNC po włączeniu wstecznego biegu lub gdy wybrany i dostępny jest widok 360 stopni. System wspomagający kierowcę może nie działać zgodnie z oczekiwaniami podczas jazdy z małą prędkością lub podczas cofania.

Na rynku polskim kampanią naprawczą objęte są łącznie 2 022 pojazdy.

Przedsiębiorca zadeklarował, że właściciele samochodów objętych kampanią będą proszeni o kontakt z Autoryzowanymi Dealerami w celu wymiany kamery cofania i aktualizacji oprogramowania.

Informacji związanych z kampanią udziela Ford Polska Sp. z o.o. (adres: ul. Taśmowa 7; 02-677 Warszawa; tel. 22 608 67 80).

Więcej informacji >>>

 

Samochody Ford Puma

Przedsiębiorca Ford Polska Sp. z o.o., z siedzibą w Warszawie, powiadomił Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, że w samochodach marki Ford Puma, wyprodukowanych w fabryce Craiova od 31.03. do 28.07.2023  r., moduł kontroli zabezpieczeń (RCM) został nieprawidłowo skonfigurowany, co może skutkować nieprawidłowym działaniem oprogramowania, a system nie wyświetli żadnych ostrzeżeń dla użytkownika, ponadto podczas wypadku system zabezpieczeń może działać nieprawidłowo.

Na rynku polskim kampanią naprawczą objętych jest 651 pojazdów.

Przedsiębiorca zadeklarował, że właściciele samochodów objętych kampanią będą proszeni o kontakt z Autoryzowanymi Dealerami w celu aktualizacji konfiguracji oprogramowania.

Informacji związanych z kampanią udziela Ford Polska Sp. z o.o. (adres: ul. Taśmowa 7; 02-677 Warszawa; tel. 22 608 67 80).

Więcej informacji >>>

 

Samochody Opel Combo

Przedsiębiorca Stellantis Polska Sp. z o.o., z siedzibą w Warszawie, powiadomił Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, że w samochodach marki Opel Combo, wyposażonych w przednią skrzynię rozdzielczą firmy Automobiles DANGEL, na skutek wadliwego uszczelnienia istnieje ryzyko wycieku oleju z przedniej skrzyni rozdzielczej. W takiej sytuacji może dojść do zablokowania łożyska przedniej skrzyni rozdzielczej, a w rezultacie do blokady kół tylnych, co może skutkować utratą kontroli nad pojazdem.

Na rynku polskim kampanią naprawczą objętych jest 9 pojazdów.

Przedsiębiorca powiadomił właścicieli samochodów objętych akcją o konieczności zgłoszenia się do autoryzowanych serwisów w celu wymiany uszczelnienia przedniej skrzyni rozdzielczej z użyciem nowych, zmodernizowanych części.

Informacji związanych z kampanią udziela Stellantis Polska Sp. z o.o. (adres: Al. Krakowska 206, 02-219 Warszawa; tel. 22 458 46 73).

Więcej informacji >>>


23 lutego 2024 roku

Samochody marki Renault, modele: Austral i Espace VI

Przedsiębiorca Renault Polska Sp. z o.o. powiadomił Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, że w wyprodukowanych w Hiszpanii samochodach marki Renault, modele: Austral (produkcja od 21.04.2022 r. do 28.11.2023 r.) oraz Espace VI (produkcja od 10.03.2023 r. do 28.11.2023 r.), w przypadku włączenia funkcji „Łatwy dostęp dla kierowcy/pasażera”, gdy przednie siedzenie automatycznie cofnie się, oparcie przedniego siedzenia może zetknąć się z pasażerem z tyłu, powodując ryzyko obrażeń pasażerów z tyłu.

Na rynku polskim kampanią naprawczą objęte są 574 samochody.

Przedsiębiorca zadeklarował, że właściciele samochodów zostaną powiadomieni o możliwości wystąpienia usterki oraz zaproszeni do autoryzowanych serwisów w celu przeprogramowania sterowników foteli przednich.

Informacji związanych z kampanią udziela Renault Polska Sp. z o.o. (adres: ul. Marynarska 13, 02-674 Warszawa; tel.: 800 900 803; e-mail: kontakt.klient@renault.com.pl).

Więcej informacji >>>

 

Samochody marki Honda – wybrane modele

Przedsiębiorca Honda Motor Europe Ltd. (Sp. z o.o.) Oddział w Polsce, z siedzibą w Warszawie, powiadomił Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, że w samochodach marki Honda, modele:

 Kod modelu Kraj pochodzenia Model Rok modelowy Data produkcji od Data produkcji do
RE5 Wielka Brytania CRV 2017

2018

18.09.2017 22.05.2018
FK6 Wielka Brytania Civic 2017

2018

2019

2020

18.09.2017 16.03.2020
FK7 Wielka Brytania Civic 2017

2018

2019

2020

18.09.2017 28.02.2020
FK8 Wielka Brytania Civic 2017

2018

2019

2020

22.09.2017 17.03.2020
FC1 Turcja Civic 2017

2018

2019

2020

18.09.2017 10.01.2020
FC5 Turcja Civic 2017

2018

2019

2020

18.09.2017 16.01.2020
FC9 Turcja Civic 2018

2019

2020

11.12.2018 03.01.2020
GK3 Japonia Jazz 2019

2020

05.11.2018 03.09.2019
GK5 Japonia Jazz 2020 05.11.2018 24.04.2019
GK3 Japonia Jazz 2017

2018

2019

14.07.2017 27.09.2018
GK5 Japonia Jazz 2018

2019

09.08.2017 26.09.2017
RT5 Japonia CRV hybrid 2019

2020

02.07.2018 27.12.2019
RT6 Japonia CRV hybrid 2019

2020

09.05.2018 27.12.2019
RW1 Japonia CRV 2019

2020

28.02.2018 25.05.2020
RW2 Japonia CRV 2019

2020

26.12.2017 25.05.2020
RU1 Japonia HRV 2019, 2020 19.12.2017 28.08.2019
RU1 Meksyk HRV 2018 31.10.2017 03.05.2018
NC1 USA NSX 2017

2018

2019

2020

12.10.2017 16.09.2020

może dojść do odkształcenia wirnika w pompie paliwa w trakcie eksploatacji produktu. Na skutek tego zjawiska pompa może przestać podawać paliwo, co spowoduje brak możliwości uruchomienia silnika lub jego zgaśnięcie podczas jazdy, zwiększając ryzyko wypadku.

Na rynku polskim kampanią naprawczą objęte są łącznie 5 334 pojazdy.

Przedsiębiorca zadeklarował, że posiadacze samochodów objętych kampanią zostaną wezwani na bezpłatną wizytę w autoryzowanym serwisie w celu przeprowadzenia naprawy.

Informacji związanych z kampanią udziela Honda Motor Europe Ltd. (Sp. z o.o.) Oddział w Polsce (adres: ul. Domaniewska 50, 02-672 Warszawa; tel.: 801 811 711).

Więcej informacji >>>


29 lutego 2024 roku

Samochody Hyundai Tucson

Przedsiębiorca Hyundai Motor Poland sp. z o.o., z siedzibą w Warszawie, powiadomił Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, że w samochodach marki Hyundai Tucson wyprodukowanych w Czechach od 13 kwietnia 2021 r. do 21 sierpnia 2023 r., kurtynowa poduszka powietrzna może być ułożona w nieodpowiedni sposób, co może skutkować brakiem optymalnej ochrony podczas kolizji.

Na rynku polskim kampanią naprawczą objętych jest 845 pojazdów.

Posiadacze pojazdów zostaną powiadomieni o konieczności umówienia się na wizytę w ASO Hyundai w celu sprawdzenia i ewentualnej wymiany poduszki.

 

Informacji związanych z kampanią udziela Hyundai Motor Poland sp. z o.o. (adres: ul. Wołoska 24, 02-675 Warszawa; tel.: 0 800 444 000).

Więcej informacji >>>

 

Samochody Peugeot 208

Przedsiębiorca Stellantis Polska Sp. z o.o., z siedzibą w Warszawie, powiadomił Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, że samochody marki Peugeot 208, wyprodukowane w Maroku, mogły zostać  wyprodukowane z nieprawidłowo zespawaną osią tylną. Może to prowadzić do pęknięcia osi tylnej i skutkować zmniejszoną sterownością pojazdu.

Na rynku polskim kampanią naprawczą objętych jest 6 pojazdów.

Przedsiębiorca powiadomił właścicieli samochodów objętych akcją o konieczności zgłoszenia się do autoryzowanych serwisów w celu kontroli numeru seryjnego osi tylnej, i razie potrzeby jej wymiany.

Informacji związanych z kampanią udziela Stellantis Polska Sp. z o.o. (adres: Al. Krakowska 206, 02-219 Warszawa; tel. 22 458 46 73).

Więcej informacji >>>

 

Motocykle marki Honda, wybrane modele

Przedsiębiorca Honda Motor Europe Ltd. (Sp. z o.o.) Oddział w Polsce, z siedzibą w Warszawie, powiadomił Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, że w motocyklach marki Honda, modele: GL1800/BD/B/DA, rok modelowy 2018-2024, wyprodukowanych od 05.12.2017 r. do 20.12.2023 r., CBR1000RR/RA/S, rok modelowy 2018-2020, wyprodukowanych od 08.09.2017 r. do 10.05.2019 r. oraz CBR600RR/RA, rok modelowy 2018-2020, wyprodukowanych od 21.11.2017 r. do 25.04.2018 r., może dojść do odkształcenia wirnika w pompie paliwa w trakcie eksploatacji. W rezultacie pompa może przestać podawać paliwo, co spowoduje brak możliwości uruchomienia silnika lub jego zgaśnięcie podczas jazdy, zwiększając ryzyko wypadku.

Na rynku polskim kampanią naprawczą objętych jest 400 pojazdów.

Przedsiębiorca zadeklarował, że posiadacze motocykli objętych kampanią zostaną wezwani na bezpłatną wizytę w autoryzowanym serwisie w celu przeprowadzenia naprawy.

Informacji związanych z kampanią udziela Honda Motor Europe Ltd. (Sp. z o.o.) Oddział w Polsce (adres: ul. Domaniewska 50, 02-672 Warszawa; tel.: 801 811 711).

Więcej informacji >>>


Przedsiębiorca, który uzyskał informację, że produkt wprowadzony przez niego na rynek nie jest bezpieczny, powinien niezwłocznie powiadomić o tym Prezesa UOKiK. Niewykonanie tego obowiązku – zgodnie z art. 33a. ust. 1 pkt 1 ustawy o ogólnym bezpieczeństwie produktów – zagrożone jest karą pieniężną w wysokości do 100 000 zł.

 

Powyższe informacje stanowią powielenie komunikatów umieszczonych na podanej wyżej stronie UOKiK. Stowarzyszenie Prawników Rynku Motoryzacyjnego nie odpowiada za prawidłowość, prawdziwość i kompletność podanych wyżej informacji, które sugerujemy za każdym razem weryfikować na stronie UOKiK,