Na podstawie art. 12 ust. 2 ustawy z dnia 12 grudnia 2003 roku o ogólnym bezpieczeństwie produktów producent i dystrybutor, którzy uzyskali informację, że wprowadzony na rynek produkt nie jest bezpieczny (np. w danej partii pojazdów może wystąpić usterka), są zobowiązani powiadomić o tym niezwłocznie organ nadzoru.
Powiadomienie powinno zawierać co najmniej zawiera co najmniej: informacje umożliwiające dokładną identyfikację produktu lub partii produktów, opis zagrożenia stwarzanego przez produkt, informacje mogące służyć ustaleniu przebiegu obrotu produktem oraz opis działań podjętych w celu zapobieżenia zagrożeniom związanym z produktem. Organem sprawującym nadzór nad ogólnym bezpieczeństwem produktów w zakresie określonym ustawą jest Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Organ nadzoru gromadzi przekazywane przez producentów i dystrybutorów powiadomienia (powszechnie nazywane kampaniami przywoławczymi) i publikuje je na stronie Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Jeszcze do niedawna publikowane były także numery VIN pojazdów objętych akcją, lecz ze względu na przepisy RODO Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów stwierdził, że nie ma podstaw prawnych do upubliczniania tego typu danych. Ponadto na podstawie baz danych dealerów/ASO producent zawiadamia właścicieli pojazdów o szczegółach potencjalnej usterki i konieczności jak najszybszego udania się do autoryzowanego serwisu w celu wykonania akcji przywoławczej.
W styczniu 2022 roku na stronie Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów ogłoszono następujące kampanie przywoławcze:
17 stycznia 2022 roku
Samochody marki Porsche
Przedsiębiorca Volkswagen Group Polska Sp. z o.o. z siedzibą w Poznaniu powiadomił Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, że w samochodach marki Porsche, modele: Boxster (981) i Cayman (981), wyprodukowanych w Niemczech, może dojść do złamania jednego lub obu mocowań wahaczy w części bocznej wspornika. Jeśli oba mocowania ulegną uszkodzeniu, będzie to skutkowało zaburzeniem prowadzenia kół. W takiej sytuacji może dojść do utraty panowania nad pojazdem.
Na rynku polskim kampanią naprawczą objęte są łącznie 32 pojazdy.
Przedsiębiorca zadeklarował, że właściciele objętych kampanią samochodów będą zapraszani do Autoryzowanych Stacji Obsługi, w celu wymiany części bocznych wspornika z lewej i prawej strony.
Informacji związanych z kampanią udziela Volkswagen Group Polska Sp. z o.o. (adres: ul. Krańcowa 44, 61-037 Poznań; tel.: 61 650 35 54).
19 stycznia 2022 roku
Samochody marki DS3 Crossback
Przedsiębiorca Stellantis Polska Sp. z o.o., z siedzibą w Warszawie, powiadomił Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, że w samochodach marki DS3 Crossback oprogramowanie pojazdu może być nieaktualne, co może spowodować zatrzymanie silnika podczas jazdy i brak możliwości jego uruchomienia przez 10 minut.
Na rynku polskim kampanią naprawczą objętych jest 5 pojazdów.
Przedsiębiorca powiadomił właścicieli samochodów objętych akcją o konieczności zgłoszenia się do autoryzowanych serwisów w celu wgrania aktualnego oprogramowania pojazdu oraz sprawdzenia i w razie konieczności wymiany niektórych elementów wyposażenia elektrycznego.
Informacji związanych z kampanią udziela Stellantis Polska Sp. z o.o. (adres: Al. Krakowska 206, 02-219 Warszawa; tel. 22 458 46 85).
Samochody marki Peugeot
Przedsiębiorca Stellantis Polska Sp. z o.o., z siedzibą w Warszawie, powiadomił Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, że w samochodach marki Peugeot, modele: 208 i 2008 oprogramowanie pojazdu może być nieaktualne, co może spowodować zatrzymanie silnika podczas jazdy i brak możliwości jego uruchomienia przez 10 minut.
Na rynku polskim kampanią naprawczą objęte są łącznie 32 pojazdy.
Przedsiębiorca powiadomił właścicieli samochodów objętych akcją o konieczności zgłoszenia się do autoryzowanych serwisów w celu wgrania aktualnego oprogramowania pojazdu oraz sprawdzenia i w razie konieczności wymiany niektórych elementów wyposażenia elektrycznego.
Informacji związanych z kampanią udziela Stellantis Polska Sp. z o.o. (adres: Al. Krakowska 206, 02-219 Warszawa; tel. 22 458 46 73).
Samochody marki Hyundai IONIQ AE EV
Przedsiębiorca Hyundai Motor Poland sp. z o.o., z siedzibą w Warszawie, powiadomił Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, że w samochodach marki Hyundai IONIQ AE EV, wyprodukowanych w Korei Południowej od 21 stycznia 2016 r. do 29 czerwca 2019 r., niezbędne jest przeprowadzenie aktualizacji oprogramowania układu VCULDC oraz zamontowanie zestawu naprawczego przewodu masowego 3-fazowego elektrycznego silnika napędowego.
Na rynku polskim kampanią naprawczą objętych jest 17 pojazdów.
Posiadacze pojazdów zostaną powiadomieni o konieczności umówienia się na wizytę w ASO Hyundai w celu przeprowadzenia stosownych czynności naprawczych.
Informacji związanych z kampanią udziela Hyundai Motor Poland sp. z o.o. (adres: ul. Wołoska 24, 02-675 Warszawa; tel.: 0 800 444 000).
Samochody marki Mercedes Sprinter Typ 907
Przedsiębiorca Mercedes-Benz Polska Sp. z o.o., z siedzibą w Warszawie, powiadomił Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, że w samochodach marki Mercedes Sprinter Typ 907, wyprodukowanych w Niemczech, kanał kablowy wiązki przewodów alternator-rozrusznik może nie być prawidłowo zamocowany w odpowiednim miejscu. W takim przypadku kanał kablowy może opuścić się na wspornik skrzyni biegów, co z czasem może spowodować przetarcia. W przypadku przetarcia izolacji przewodu elektrycznego może dojść do zwarcia i pożaru pojazdu.
Na rynku polskim kampanią naprawczą objętych jest 71 pojazdów.
Właściciele samochodów zostaną poinformowani o prowadzonej kampanii i konieczności zgłoszenia się do punktu serwisowego, w celu przeprowadzenia niezbędnych czynności naprawczych.
Informacji związanych z kampanią udziela Mercedes-Benz Polska Sp. z o.o. (adres: ul. Gottlieba Daimlera 1, 02-460 Warszawa) pod numerem infolinii 00 800 9 777 7777 lub tel. (22) 354 40 01.
28 stycznia 2022 roku
Samochody marki CITROËN C4
Przedsiębiorca Stellantis Polska Sp. z o.o., z siedzibą w Warszawie, powiadomił Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, że w samochodach marki Citroën C4 sprężyny tylnego zawieszenia oraz ich wsporniki mogą być niezgodne z technologią fabryczną, co może doprowadzić do wypadku w wyniku odłączenia się jednego z tych elementów.
Na rynku polskim kampanią naprawczą objętych jest 87 pojazdów.
Przedsiębiorca powiadomił właścicieli samochodów objętych akcją o konieczności zgłoszenia się do autoryzowanych serwisów w celu wymiany sprężyn tylnego zawieszenia oraz ich wsporników.
Informacji związanych z kampanią udziela Stellantis Polska Sp. z o.o. (adres: Al. Krakowska 206, 02-219 Warszawa; tel. 22 458 46 85).
Przedsiębiorca, który uzyskał informację, że produkt wprowadzony przez niego na rynek nie jest bezpieczny, powinien niezwłocznie powiadomić o tym Prezesa UOKiK. Niewykonanie tego obowiązku – zgodnie z art. 33a. ust. 1 pkt 1 ustawy o ogólnym bezpieczeństwie produktów – zagrożone jest karą pieniężną w wysokości do 100 000 zł.
Powyższe informacje stanowią powielenie komunikatów umieszczonych na podanej wyżej stronie UOKiK. Stowarzyszenie Prawników Rynku Motoryzacyjnego nie odpowiada za prawidłowość, prawdziwość i kompletność podanych wyżej informacji, które sugerujemy za każdym razem weryfikować na stronie UOKiK,