9 grudnia 2024 roku na stronie Rządowego Centrum Legislacji został opublikowany projekt nowelizacji Ustawy Prawo o ruchu drogowym. Projekt ustawy zakłada wprowadzenie nowych definicji: pojazdu zautomatyzowanego, pojazdu w pełni zautomatyzowanego oraz organizatora prac testowych.

 

W świetle nowych przepisów:

– pojazd zautomatyzowany – oznacza pojazd silnikowy zaprojektowany i zbudowany do samodzielnego poruszania się przez określony czas bez ciągłego nadzoru ze strony kierowcy, gdzie jednak nadal oczekuje się lub wymaga interwencji kierowcy;

– pojazd w pełni zautomatyzowany – oznacza pojazd silnikowy, który został zaprojektowany i zbudowany do samodzielnego poruszania się bez żadnego nadzoru ze strony kierowcy;

– organizator prac testowych – podmiot prowadzący działalność gospodarczą w zakresie kierowania i kontrolowania pojazdów zautomatyzowanych i w pełni zautomatyzowanych w celu testowania i oceny funkcji automatycznych, które nie wchodzą w zakres homologacji typu albo dopuszczenia indywidualnego pojazdu.

 

Nowela wprowadza również możliwość testowania pojazdów zautomatyzowanych i w pełni zautomatyzowanych na drogach publicznych pod warunkiem uzyskania zezwolenia w drodze decyzji administracyjnej wydawanej przez Krajowego Koordynatora Prac Testowych.

 

Za przeprowadzenie procesu związanego z  będzie pobierana opłata do 20 000 zł na obszarze 1 województwa, zaś za wniosek obejmujący od dwóch do pięciu województw opłata nie może przekroczyć 40 000 zł.

 

W świetle art.65n organizator prac testowych będzie obowiązany:

1) wyposażyć pojazd zautomatyzowany albo w pełni zautomatyzowany, będący przedmiotem prac testowych w elektroniczny rejestrator, który rejestruje i przechowuje obraz z przodu, z tyłu i z wnętrza;

2) prowadzić wewnętrzne testy symulacyjne i próby fizyczne poza drogami publicznymi;

3) rejestrować wewnętrzne testy symulacyjne i próby fizyczne poza drogami publicznymi;

4) rejestrować obecność kierującego mającego kontrolę nad pojazdem zautomatyzowanym podczas testowania pojazdu po drogach publicznych;

5) rejestrować zdarzenia, w których doszło do kolizji lub wypadku z udziałem pojazdu zautomatyzowanego albo w pełni zautomatyzowanego;

6) przekazać Krajowemu Koordynatorowi Prac Testowych sprawozdanie z przeprowadzonych prac testowych związanych z testowaniem pojazdów zautomatyzowanych i w pełni zautomatyzowanych;

7) zapewnić, aby:

  1. a) w trakcie prowadzenia prac testowych w pojeździe zautomatyzowanym, w miejscu przeznaczonym dla kierującego, znajdowała się osoba posiadająca uprawnienia do kierowania pojazdem, odpowiednie do kategorii pojazdu zautomatyzowanego, która ma kontrolę nad tym pojazdem,
  2. b) pojazd zautomatyzowany albo w pełni zautomatyzowany i ich systemy podlegające pracom testowym posiadały odpowiedni poziom bezpieczeństwa cybernetycznego,
  3. c) pojazd zautomatyzowany albo w pełni zautomatyzowany oraz wszystkie systemy i prototypy pojazdu, a także wszelkie inne systemy lub prototypy wykorzystane w pracach testowych, były chronione przed nieuprawnionym dostępem, w szczególności dostępem przez Internet;

10) uwzględnić zagrożenia cybernetyczne w zarządzaniu ryzykiem;

11) przekazać Krajowemu Koordynatorowi Prac Testowych informacje o rozpoczęciu i zakończeniu prac testowych nie później niż w terminie 7 dni przed rozpoczęciem i zakończeniem prac testowych.

 

Nowelizacja zakłada kary pieniężne za brak właściwego zezwolenia -450 000 zł oraz 200 000 zł za naruszenie warunków określonych w zezwoleniu.