Rozporządzenie o stanie epidemii – czy można przemieszczać się prywatnym samochodem?
Czy w związku z nowelizacją rozporządzenia o stanie epidemii wprowadzającą “zakaz przemieszczania się” można jeździć prywatnym samochodem? I w ile osób? Odpowiadamy. Uwaga! W dniu 20 kwietnia 2020 zakaz przemieszczania się wygasł. O nowych uregulowaniach piszemy tutaj. Rozporządzenie wprowadza §3a, zgodnie z którym w okresie od dnia 25 marca 2020 do 11 kwietnia 2020 wprowadza się zakaz na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej przemieszczania się osób przebywających na tym obszarze. Jest to generalny zakaz przemieszczania się. Jako że przepis w tym miejscu nie różnicuje sposobów przemieszczania się, przyjąć nalezy że ten generalny zakaz dotyczy wszystkich środków. Następnie w […]
Czytaj więcej ›Zakaz przemieszczania się – co to oznacza dla sprzedawców samochodów i serwisów?
W Dzienniku Ustaw opublikowana została zmiana rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 20 marca 2020 w sprawie ogłoszenia na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej stanu epidemii. Rozporządzenie wprowadziło z dniem 25 marca “zakaz przemieszczania się” po obszarze Rzeczypospolitej Polskiej, wprowadzając jednocześnie pewne wyjątki od tego zakazu. Przyjrzyjmy się jak w tych warunkach może funkcjonować branża sprzedawców pojazdów i serwisów. Co do zasady rozporządzenie nie dotyka w ogóle zasad funkcjonowania przedsiębiorców. W tym zakresie aktualne pozostają zasady i ograniczenia, o których pisaliśmy tutaj. Podstawową zmianą wynikającą z nowego rozporządzenia jest wprowadzenie §3a, zgodnie z którym w okresie od dnia 25 marca 2020 […]
Czytaj więcej ›Czy warsztat może spełnić obowiązek z BDO za klienta?
Jak postępować w przypadku, gdy klient posiadający na przykład pięć ciężarówek chce się oddać pod opiekę serwisu, aby uniknąć BDO? Czy wystarczy, że wypiszę klientowi na fakturze, że zabrałem odpad? Czy mogę być takim “pośrednikiem”?
Czytaj więcej ›Od 20 marca stan empidemii – czy salony i serwisy mogą dalej działać?
20 marca weszło w życie rozporządzenie Ministra Zdrowia w sprawie ogłoszenia na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej stanu epidemii. Rozporządzenie to zmienia nieco uregulowania wprowadzone rozporządzeniem w sprawie ogłoszenia na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej stanu zagrożenia epidemicznego, które weszło w życie tydzień wcześniej. Wtedy pisaliśmy, że zakazy tam sformułowane nie dotyczą ogromnej większości aktywności typowo związanych z branżą motoryzacyjną. Jak sytuacja wygląda teraz? Uwaga! Stan prawny który został opisany poniżej uległ zmianie w związku z wejściem w życie rozporządzenia rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 31 marca 2020 r. w sprawie ustanowienia określonych ograniczeń, nakazów i zakazów w związku z wystąpieniem stanu epidemii […]
Czytaj więcej ›Ważna uchwała Sądu Najwyższego w kwestii najmu aut zastępczych
„Zaciągnięcie przez poszkodowanego zobowiązania do zapłaty czynszu najmu pojazdu zastępczego stanowi szkodę w rozumieniu art. 361 § 2 k.c. pozostającą w związku przyczynowym z wypadkiem komunikacyjnym”. Uchwałę o takiej treści podjęła 13 marca 2020 Izba Cywilna Sądu Najwyższego w składzie trzech sędziów (sygn. akt III CZP 63/19). Kluczową kwestią było rozstrzygnięcie czy do doznania szkody w postaci poniesienia kosztów najmu auta zastępczego dochodzi w chwili realnego braku możliwości korzystania z auta, czy też dopiero w momencie zaciągnięcia zobowiązania dotyczącego auta zastępczego. Szkoda stanowi jedną z trzech przesłanek odpowiedzialności odszkodowawczej. Kodeks cywilny nie zawiera jednak definicji tego pojęcia. Art. 361 […]
Czytaj więcej ›