Od 7 lipca 2024 roku zaczynie obowiązywać nowy etap unijnego rozporządzenia w sprawie bezpieczeństwa ogólnego pojazdów. Wprowadza ono szereg obowiązkowych zaawansowanych systemów wspomagania kierowców w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz ustanawia ramy prawne dla homologacji w UE pojazdów zautomatyzowanych i w pełni autonomicznych.

 

Nowy etap polega na tym, że do tej pory wymogi z rozporządzenia dotyczyły uzyskiwania homologacji typu, a przedmiotowa data 7 lipca 2024 roku dotyczy pierwszej rejestracji pojazdów.

 

  • W przypadku wszystkich pojazdów drogowych (tj. samochodów osobowych, dostawczych i ciężarowych oraz autobusów): inteligentny asystent kontroli prędkości, wykrywanie obiektów przy cofaniu za pomocą kamery lub czujników, ostrzeganie o senności i spadku poziomu uwagi kierowcy, rejestratory danych na temat zdarzeń oraz awaryjny sygnał stopu;
  • W przypadku samochodów osobowych i dostawczych: dodatkowe systemy obejmujące m.in. utrzymywanie pojazdu na pasie ruchu i automatyczne hamowanie;
  • W przypadku autobusów i samochodów ciężarowych: technologie umożliwiające lepsze rozpoznawanie potencjalnych martwych pól, ostrzeżenia zapobiegające kolizjom z pieszymi i rowerzystami oraz systemy monitorowania ciśnienia w oponach.