Ministerstwo Finansów zaprezentowało 10 września 2024 r. propozycję modyfikacji przepisów podatkowych, obejmującą m.in. kwestie akcyzy. Kluczowa zmiana dotyczy wprowadzenia zwolnienia z akcyzy dla samochodów osobowych, które zostały zarejestrowane profesjonalnie na terenie kraju w celu przeprowadzania jazd testowych, zgodnie z obowiązującymi przepisami o ruchu drogowym.

Nasza misja to proaktywne podejście, które pozwala zapobiegać, zamiast reagować. Skupiamy się na kluczowych wskaźnikach efektywności podatkowej, dzięki czemu możemy oferować szybkie i skuteczne rozwiązania, przynoszące stałe korzyści dla rozwoju Twojego biznesu.

W uzasadnieniu projektu podkreślono, że zmiana ta jest odpowiedzią na potrzeby podmiotów prowadzących działalność badawczo-rozwojową i ma na celu ułatwienie prowadzenia działalności gospodarczej. Zwolnienie z akcyzy obejmie samochody osobowe wykorzystywane do badań naukowych lub prac rozwojowych. Pojazdy te, zgodnie z przepisami o ruchu drogowym, podlegają profesjonalnej rejestracji po spełnieniu określonych warunków. Rozwiązanie to ma wspierać innowacyjność i rozwój technologiczny w polskim sektorze motoryzacyjnym, zwiększając jednocześnie konkurencyjność polskich przedsiębiorców.

 

Warunki korzystania ze zwolnienia

Projekt przewiduje szereg wymogów, które muszą zostać spełnione, aby móc skorzystać z tego zwolnienia:

 

1. Samochód musi posiadać profesjonalny dowód rejestracyjny i profesjonalne tablice rejestracyjne, zgodnie z decyzją o profesjonalnej rejestracji pojazdów.

2. Pojazd musi być wpisany do wykazu pojazdów używanych w ruchu drogowym z wykorzystaniem profesjonalnego dowodu rejestracyjnego.

3. Samochód musi być przedmiotem badań naukowych lub prac rozwojowych w ramach prowadzonej działalności badawczo-rozwojowej przez okres do 12 miesięcy, nie dłużej jednak niż do dnia wygaśnięcia lub uchylenia decyzji o profesjonalnej rejestracji pojazdów.

 

Projekt definiuje działalność badawczo-rozwojową zgodnie z definicjami zawartymi w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych, a w zakresie definicji badań naukowych i prac rozwojowych odwołuje się do ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce.

 

4. Samochód musi zostać wywieziony poza terytorium Polski w ciągu 14 dni po zakończeniu badań naukowych lub prac rozwojowych lub do dnia wygaśnięcia lub uchylenia decyzji o profesjonalnej rejestracji pojazdów, albo w tym samym terminie wycofany z eksploatacji, co musi być potwierdzone zaświadczeniem o demontażu zgodnie z ustawą o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji.

 

Zainteresowany podmiot będzie mógł wystąpić do właściwego naczelnika urzędu skarbowego z wnioskiem o wydanie zaświadczenia potwierdzającego zwolnienie z akcyzy. Do przedmiotowego wniosku, zgodnie z omawianym projektem, należy dołączyć dokumentację potwierdzającą spełnienie powyższych warunków. Naruszenie warunków zastosowania zwolnienia skutkować będzie obowiązkiem zapłaty akcyzy, według stanu na dzień powstania obowiązku podatkowego, zaś wydane zaświadczenie stwierdzające zwolnienie z akcyzy straci ważność. Wejście w życie zmian zaplanowano od 1 stycznia 2025 roku.

 

Wszystkie powyższe warunki muszą być spełnione łącznie.

Zainteresowany podmiot może wystąpić do właściwego naczelnika urzędu skarbowego z wnioskiem o wydanie zaświadczenia potwierdzającego zwolnienie z akcyzy, dołączając dokumentację potwierdzającą spełnienie warunków. Naruszenie warunków zwolnienia skutkuje obowiązkiem zapłaty akcyzy, a wydane zaświadczenie traci ważność.

 

Planowane wejście w życie zmian to 1 stycznia 2025 roku.

 

Komentarz:

Proponowane zmiany należy ocenić pozytywnie, gdyż oznaczają oszczędności podatkowe dla przedsiębiorców prowadzących działalność badawczo-rozwojową, pozwalając im udoskonalać oferowane produkty czy usługi oraz ulepszać realizowane procesy. Środki zaoszczędzone, w ten sposób będą mogły poprawiać innowacyjność oraz rozwój technologiczny branży motoryzacyjnej w Polsce, wpływając na jej konkurencyjność również na arenie międzynarodowej.

 

Pamiętajmy, że w obecnym systemie podatkowym aktualnie już funkcjonują rozwiązania, dzięki którym możliwe jest efektywne obniżenie opodatkowania, w szczególności dla podmiotów prowadzących działalność badawczo-rozwojową. Dzięki wejściu w życie projektowanych zmian wachlarz tych rozwiązań zostanie poszerzony. Warto zatem świadomie dbać o efektywność podatkową, także w branży motoryzacyjnej. Możliwości są wystarczy po nie sięgnąć.

Materiał przygotował:

Michał Maciejewski

KPI TAX

+48 695 551 641

michal.maciejewski@kpitax.pl

 

Od wielu lat pomagam moim klientom osiągnąć efektywność podatkową zgodnie z obowiązującymi przepisami. Moje doświadczenie obejmuje współpracę z różnorodnymi grupami, takimi jak deweloperzy, medycy, dealerzy samochodowi, a także podmioty produkcyjne i handlowe.

W ramach mojej kariery zawodowej specjalizuję się w przeglądach podatkowych typu due diligence, weryfikując i analizując zgodność podatkową podmiotów. Identyfikuję obowiązki i sporządzam dokumentację cen transferowych, w tym raportowanie CBC-R i CBC-P. Bieżące wsparcie w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych i osób fizycznych to codzienna pomoc, którą oferuję w rozwiązywaniu problemów podatkowych. Dodatkowo, analizuję obowiązki raportowania schematów podatkowych (MDR) oraz zajmuję się samym raportowaniem tych schematów.

Jednym z bardziej satysfakcjonujących aspektów mojej pracy jest wdrażanie i analiza potencjału do wdrożenia ulg B+R, ulgi IP BOX oraz innych ulg innowacyjnych. Te działania przynoszą naszym klientom znaczące korzyści finansowe i wspierają rozwój innowacji.

Zawsze czekam na nowe wyzwania podatkowe, gotów przekształcić Państwa problemy w szanse na rozwój i optymalizację działalności.