Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1804 w sprawie rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych (AFIR) weszło w życie 13 kwietnia 2024 roku jako element pakietu Fit for 55.
Wobec wprowadzenia nowych przepisów Polska będzie musiała dostosować infrastrukturę punktów ładowania do aktualnych wymogów. Stacje ładowania o mocy minimum 400 kW mają być rozmieszczone co 60 km w obu kierunkach do 2025 roku. W kolejnych dwóch latach moc ma wzrosnąć do 600 kW. Rozporządzenie wprowadza również pojęcie „ładowanie ad hoc” i „tankowanie ad hoc”, które oznacza usługę ładowania/ tankowania nabytą przez użytkownika końcowego bez konieczności zarejestrowania się u operatora danego punktu, zawarcia z nim pisemnej umowy lub nawiązania z nim stosunków handlowych wykraczających poza zwykły zakup usługi ładowania/ tankowania. AFIR zakłada, że do 2025 wzdłuż sieci TEN-T, powinno powstać co najmniej 20 stref ładowania pojazdów eHDV (zakładając rozmieszczenie co 120 km), zaś do 2027 roku liczba ta powinna wzrosnąć do minimum 64 .
Polska infrastruktura ładowania w obecnym kształcie wymaga jeszcze wielu inwestycji. Wraz z początkiem 2024 roku Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) ogłosił plan programu dofinansowania stacji ładowania DC o mocy powyżej 350 kW wzdłuż sieci TENT-T3. Jednakże aby potencjał programu został w pełni wykorzystany powinien zostać usprawniony proces przyłączania stacji do sieci energetycznej, który obecnie może trwać od 6 miesięcy do 3 lat. W ww. programie zostały uwzględnione koszty finansowania budowy magazynów energii.