10 kwietnia 2024 roku Parlament Europejski przyjął porozumienie osiągnięte z Radą UE, dotyczące emisji CO2 z nowych ciężarówek, autobusów i przyczep czyli dla pojazdów o dużej ładowności (HDV).

 

Duże ciężarówki (do których należy zaliczyć również śmieciarki czy betoniarki) oraz autobusy będą musiały zredukować emisje CO2 o 45 % w latach 2030-2034, o 65 % w latach 2035-2039 i o 90 % od 2040 roku. Z kolei nowe autobusy miejskie do 2035 roku mają się stać bezemisyjne, do 2035 roku mają ograniczyć emisje CO2 do 90 %.  Dla przyczep i naczep wartość te odpowiednio wynoszą 7,5 % i 10 % do 2030 roku.

 

Za wprowadzeniem powyższych rozwiązań głosowało 341 europosłów, 268 było przeciw a 14 się wstrzymało. Formalnie, aby przepisy mogły wejść w życie wymagają jeszcze zatwierdzenia przez Radę UE. Zgodnie z komunikatem wydanym przez Parlament Europejski, pojazdy ciężkie są odpowiedzialne za ponad 25 % emisji gazów cieplarnianych z transportu drogowego UE. Jest to kolejny krok do osiągnięcia neutralności klimatycznej w 2050 roku.