
FAQ oraz objaśnienia dotyczące obowiązkowego mechanizmu podzielonej płatności
Od 1 listopada 2019 obowiązuje obowiązkowy mechanizm podzielonej płatności (split payment) w branży sprzedaży części i akcesoriów do pojazdów. Jako że nowe przepisy (jak zawsze) nastręczają wielu wątpliwości interpretacyjnych nasza członkowska kancelaria Martini i Wspólnicy zbierając zapytania bezpośrednio od warsztatów samochodowych przygotowała specjalny FAQ dedykowany serwisom wraz z odpowiedziami. Dokument jest do pobrania ze Strefy Członkowskiej. W dniu 23 grudnia 2019 Ministerstwo Finansów opublikowało również oficjalne objaśnienia w obowiązkowego sprawie mechanizmu podzielonej płatności. Ten dokument można pobrać z tego miejsca.
Czytaj więcej ›
Nowe poziomy emisji CO2 dla samochodów od 1 stycznia 2020
Już wkrótce branżę motoryzacyjną czekają nowe rozwiązania w dziedzinie ograniczeń emisji CO2. Nowe wymogi emisji będą mieć zastosowanie dla samochodów osobowych i dla nowych lekkich pojazdów użytkowych od 1 stycznia 2020, a pierwszy cel redukcji emisji został ustalony na 1 stycznia 2025. Oznacza to, że odpowiednie działania koncerny motoryzacyjne oraz sieci dealerskie przez które sprzedają samochody muszą podjąć już teraz. Nowe regulacje dotyczące emisji CO2 zostały wprowadzone Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/631 z dnia 17 kwietnia 2019 określającym normy emisji CO2 dla nowych samochodów osobowych i dla nowych lekkich pojazdów użytkowych oraz uchylającym rozporządzenia (WE) nr 443/2009 […]
Czytaj więcej ›
Od 1 stycznia Policja zapisze stan licznika w pojeździe, od kwietnia zobaczymy to w internecie?
Ministerstwo Cyfryzacji rozpoczęło prace nad nowelizacją rozporządzenia w sprawie zakresu danych udostępnianych w postaci elektronicznej z centralnej ewidencji pojazdów, która spowoduje, że od drugiego kwartału roku 2020 stan licznika pojazdu sprawdzany podczas drogowych kontroli policyjnych będzie widoczny w ogólnodostępnej, darmowej bazie internetowej: HistoriaPojazdu.gov.pl. Będzie to kolejny krok w kierunku skutecznego zwalczania na polskim rynku zjawiska fałszowania wskazań liczników w pojazdach. Przypomnijmy, że zgodnie z treścią art. 129 ust. 2 pkt 4a Prawa o ruchu drogowym, Policja będzie dokonywać w czasie kontroli drogowej odczytu wskazania drogomierza pojazdu, drogomierza pojazdu holowanego oraz drogomierza pojazdu przewożonego. Zgodnie z art. 129l ust. 2 […]
Czytaj więcej ›
Co się bardziej opłaca – najem czy leasing?
Każdy przedsiębiorca ma inne priorytety korzystając z pojazdu w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. Jedni zwracają uwagę tylko na koszty, inni na formalności. Porównań obu dostępnych form w wyszukiwarkach internetowych jest mnóstwo. Mało kto jednak zwraca uwagę na kwestie związane z aspektami prawnymi, gdy wydarzy się szkoda, trzeba będzie ponieść koszty serwisu, ubezpieczenia czy wyjechać autem za granicę, lub rozwiązać umowę. Upraszczając, leasing polega na tym, iż przedsiębiorca (często jest to podmiot zajmujący się tylko udzielaniem leasingu) zobowiązuje się wykupić od zbywcy samochód, a następnie oddać go do używania, albo używania i pobierania pożytków przez czas oznaczony korzystającemu. W czasie […]
Czytaj więcej ›
Pierwszy nabór na zakup aut elektrycznych wstrzymany z powodu podatku dochodowego. Szykuje się zmiana przepisów
28 listopada 2019 weszło w życie rozporządzenie w sprawie wsparcia dla osób fizycznych w ramach Funduszu Niskoemisyjnego Transportu. Teraz Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej powinien ogłosić „nabór” wniosków i pieniądze tytułem dopłat będą mogły być przekazywane do klientów. Nabór taki miał być ogłoszony już w minionym tygodniu ale do tego nie doszło. Okazało się że problemem jest ewentualna konieczność poboru podatku dochodowego od osób fizycznych od przyznanego klientowi wsparcia. Powodowałoby to oczywiste zmniejszenie rzeczywistej kwoty dotacji. Powstał więc pewien pat, który rozwiązać ma złożona do Sejmu zmiana ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Czy możliwe jest […]
Czytaj więcej ›