Na podstawie art. 12 ust. 2 ustawy z dnia 12 grudnia 2003 r. o ogólnym bezpieczeństwie produktów producent i dystrybutor, którzy uzyskali informację, że wprowadzony na rynek produkt nie jest bezpieczny (np. w danej partii pojazdów może wystąpić usterka), są zobowiązani powiadomić o tym niezwłocznie organ nadzoru.

 

Powiadomienie powinno zawierać co najmniej zawiera co najmniej: informacje umożliwiające dokładną identyfikację produktu lub partii produktów, opis zagrożenia stwarzanego przez produkt, informacje mogące służyć ustaleniu przebiegu obrotu produktem oraz opis działań podjętych w celu zapobieżenia zagrożeniom związanym z produktem. Organem sprawującym nadzór nad ogólnym bezpieczeństwem produktów w zakresie określonym ustawą jest Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Organ nadzoru gromadzi przekazywane przez producentów i dystrybutorów powiadomienia (powszechnie nazywane kampaniami przywoławczymi) i publikuje je na stronie Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

 

Jeszcze do niedawna publikowane były także numery VIN pojazdów objętych akcją, lecz ze względu na przepisy RODO Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów stwierdził, że nie ma podstaw prawnych do upubliczniania tego typu danych. Ponadto na podstawie baz danych dealerów/ASO producent zawiadamia właścicieli pojazdów o szczegółach potencjalnej usterki i konieczności jak najszybszego udania się do autoryzowanego serwisu w celu wykonania akcji przywoławczej.

 

W czerwcu 2023 roku na stronie Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów ogłoszono następujące kampanie przywoławcze:

1 czerwca 2023 roku

Samochody marki BMW, modele: Seria 2 Active Tourer (U06) i X1 (U11)

BMW Vertriebs GmbH Oddział w Polsce, z siedzibą w Warszawie, powiadomił Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, że w samochodach marki BMW, modele: Seria 2 Active Tourer (U06) i X1 (U11), wyprodukowanych w Niemczech, część tylnego pasa bezpieczeństwa, około 5 cm, może być zakleszczona pod elementem wykończeniowym słupka C. W przypadku zakleszczonego pasa można go zwolnić, pociągając mocno. W razie wypadku, siła ruchu do przodu może zwolnić pas bezpieczeństwa dopiero po wyzwoleniu napinacza pasa bezpieczeństwa. Może to zwiększać ryzyko obrażeń pasażerów z tyłu.

Na rynku polskim kampanią naprawczą objęte są łącznie 993 pojazdy.

Przedsiębiorca zadeklarował, że skontaktuje się z właścicielami samochodów objętych kampanią oraz poinformuje o konieczności wizyty w warsztacie w celu kontroli pasów bezpieczeństwa tylnego siedzenia.

Informacji związanych z kampanią serwisową udziela BMW Vertriebs GmbH Oddział w Polsce (adres: ul. Wołoska 22 A, 03-675 Warszawa; tel.: 022 279 71 00).

 

Więcej informacji >>>


Samochody marki BMW, modele: X5 (E70) oraz X6 (E71 i E72)

BMW Vertriebs GmbH Oddział w Polsce, z siedzibą w Warszawie, powiadomił Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, że w samochodach marki BMW, modele: X5 (E70) oraz X6 (E71 i E72), wyprodukowanych w Niemczech, możliwa jest usterka poduszki powietrznej kierowcy typu PSDI-5, polegająca na degradacji tabletek generujących gaz pędny nadmuchiwacza. Może to w przypadku wyzwolenia poduszki spowodować nadmiernie agresywne spalanie, co może skutkować rozerwaniem obudowy nadmuchiwacza, a fragmenty metalu mogą przejść przez materiał poduszki i dostać się do wnętrza pojazdu z wysoką prędkością. Ryzyko będzie wzrastać wraz z wiekiem pojazdu.

Na rynku polskim kampanią naprawczą objęte są łącznie 10 323 pojazdy.

Przedsiębiorca zadeklarował, że skontaktuje się z właścicielami samochodów objętych kampanią oraz poinformuje o konieczności wizyty w warsztacie w celu wymiany lub kontroli poduszki.

Informacji związanych z kampanią serwisową udziela BMW Vertriebs GmbH Oddział w Polsce (adres: ul. Wołoska 22 A, 03-675 Warszawa; tel.: 022 279 71 00).

 

Więcej informacji >>>


Samochody marki BMW, modele: X5 (E70) oraz X6 (E71 i E72)

BMW Vertriebs GmbH Oddział w Polsce, z siedzibą w Warszawie, powiadomił Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, że w samochodach marki BMW, modele: X5 (E70) oraz X6 (E71 i E72), wyprodukowanych w Niemczech, możliwa jest usterka poduszki powietrznej pasażera typu PSPI-2, polegająca na degradacji tabletek generujących gaz pędny nadmuchiwacza. Może to w przypadku wyzwolenia poduszki spowodować nadmiernie agresywne spalanie, co może skutkować rozerwaniem obudowy nadmuchiwacza, a fragmenty metalu mogą przejść przez materiał poduszki i dostać się do wnętrza pojazdu z wysoką prędkością. Ryzyko będzie wzrastać wraz z wiekiem pojazdu.

Na rynku polskim kampanią naprawczą objęte są łącznie 10 324 pojazdy.

Przedsiębiorca zadeklarował, że skontaktuje się z właścicielami samochodów objętych kampanią oraz poinformuje o konieczności wizyty w warsztacie w celu wymiany lub kontroli poduszki.

Informacji związanych z kampanią serwisową udziela BMW Vertriebs GmbH Oddział w Polsce (adres: ul. Wołoska 22 A, 03-675 Warszawa; tel.: 022 279 71 00).

 

Więcej informacji >>>

2 czerwca 2023 roku

Samochody marki Hyundai, modele: Tucson oraz i30

Przedsiębiorca Hyundai Motor Poland sp. z o.o., z siedzibą w Warszawie, powiadomił Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, że w samochodach marki Hyundai, modele: Tucson (wyprodukowanych w Czechach od 23.10.2018 r. do 27.10.2020 r.) oraz i30 (wyprodukowanych w Czechach od 25.10.2018 r. do 15.07.2020 r.), może wystąpić niedrożność filtra siatkowego kanału olejowego pompy podciśnienia, współpracującej z pompą wtryskową. Użytkownik może odczuć zwiększony opór pedału hamulca, zanim włączy się lampka ostrzegawcza.

Na rynku polskim kampanią naprawczą objętych jest łącznie 1 646 pojazdów.

Posiadacze pojazdów zostaną powiadomieni o konieczności umówienia się na wizytę w ASO Hyundai w celu demontażu filtra siatkowego.

Informacji związanych z kampanią udziela Hyundai Motor Poland sp. z o.o. (adres: ul. Wołoska 24, 02-675 Warszawa; tel.: 0 800 444 000).

 

Więcej informacji >>>


Samochody Jeep Cherokee

Przedsiębiorca FCA Poland S.A. z siedzibą w Bielsku-Białej powiadomił Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, że w samochodach marki Jeep Cherokee MY’ 2016-2017 (KL), zespół przenoszenia napędu (PTU) może umożliwiać względny ruch pomiędzy wielowypustem wejściowym mechanizmu różnicowego a wałem wyjściowym przekładni. Stan taki może być przyczyną zużywania się zębów wielowypustu wejściowego, co może spowodować utratę połączenia między przekładnią i mechanizmem różnicowym wewnątrz PTU. Jeśli tak się stanie, nie będzie możliwe przekazywanie napędu pomiędzy kołami przednimi i przekładnią, co spowoduje utratę mocy napędowej, gdy pojazd będzie poruszał się w trybie napędu na dwa koła oraz brak działania trybu P podczas postoju.

Kampanii naprawczej w Polsce podlega łącznie 19 pojazdów.

Przedsiębiorca zadeklarował, że właściciele samochodów zostaną zaproszeni listownie do Autoryzowanych Stacji Obsługi w celu przeprogramowania modułu sterującego zespołu napędowego i elektrycznego hamulca postojowego.

Informacji związanych z kampanią naprawczą udziela FCA Poland S.A. (adres: ul. Grażyńskiego 141, 43-300 Bielsko-Biała; tel.: 00 800 0 426 5337).

 

Więcej informacji >>>

6 czerwca 2023 roku

Samochody Jeep Compass i Renegade

Przedsiębiorca FCA Poland S.A. z siedzibą w Bielsku-Białej powiadomił Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, że w samochodach marki Jeep, modele: Compass 1.5L MHEV MY’22-23 (MV) i Renegade 1.5L MHEV MY’2022-2023 (BV), membrana zaworu ciśnieniowego w akumulatorze trakcyjnym 48V może nie być uszczelniona z powodu niekompletnego zgrzewania ultradźwiękowego. Jeśli akumulator jest całkowicie zanurzony w wodzie (np. podczas przeprawy przez wodę), woda może dostać się do akumulatora, co stwarza ryzyko powstania pożaru.

Kampanii naprawczej w Polsce podlega łącznie 389 pojazdów.

Przedsiębiorca zadeklarował, że właściciele samochodów zostaną zaproszeni listownie do Autoryzowanych Stacji Obsługi w celu sprawdzenia i ewentualnej wymiany akumulatora trakcyjnego 48V.

Informacji związanych z kampanią naprawczą udziela FCA Poland S.A. (adres: ul. Grażyńskiego 141, 43-300 Bielsko-Biała; tel.: 00 800 0 426 5337).

 

Więcej informacji >>>

7 czerwca 2023 roku

Samochody marki Jeep Wrangler 4XE PHEV (JL), MY’2022 – 2023

Przedsiębiorca FCA Poland S.A. z siedzibą w Bielsku-Białej powiadomił Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, że w samochodach marki Jeep Wrangler 4XE PHEV (JL), MY’2022 – 2023, wyprodukowanych w Stanach Zjednoczonych, akumulator wysokiego napięcia mógł zostać wyprodukowany z nieprawidłowymi mocowaniami zabezpieczającymi bezpiecznik 200A w akumulatorze wysokiego napięcia (HV). Nieprawidłowy element mocujący może spowodować wysoką rezystancję w interfejsie bezpiecznika 200A, co będzie generować wysoką temperaturę, co może spowodować jego awarię, powodując utratę mocy napędowej, co z kolei może doprowadzić do wypadku pojazdu bez uprzednich sygnałów ostrzegawczych.

Kampanii naprawczej w Polsce podlega 9 pojazdów.

Przedsiębiorca zadeklarował, że właściciele samochodów zostaną zaproszeni listownie do Autoryzowanych Stacji Obsługi w celu sprawdzenia bezpiecznika akumulatora HV pod kątem prawidłowości mocowań. W zależności od wyników kontroli wymieniony zostanie zespół bezpiecznika lub zespół akumulatora HV.

Informacji związanych z kampanią naprawczą udziela FCA Poland S.A. (adres: ul. Grażyńskiego 141, 43-300 Bielsko-Biała; tel.: 00 800 0 426 5337).

 

Więcej informacji >>>

13 czerwca 2023 roku

Samochody marki Alfa Romeo, modele: Giulia i Stelvio

Przedsiębiorca FCA Poland S.A. z siedzibą w Bielsku-Białej powiadomił Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, że w samochodach marki Alfa Romeo, modele: Giulia i Stelvio, wyposażonych w ceramiczne tarcze hamulcowe, z powodu nieoczekiwanych sygnałów z modułu sterującej mogą wystąpić problemy z zarządzaniem hamowaniem. Może to doprowadzić do pęknięcia tarczy hamulcowej i ryzyka utraty lub pogorszenia skuteczności hamowania.

Kampanii naprawczej w Polsce podlegają łącznie 23 samochody.

Przedsiębiorca zadeklarował, że właściciele samochodów zostaną zaproszeni listownie do Autoryzowanych Stacji Obsługi w celu aktualizacji oprogramowania modułu sterującego hamulcami.

Informacji związanych z kampanią naprawczą udziela FCA Poland S.A. (adres: ul. Grażyńskiego 141, 43-300 Bielsko-Biała; tel.: 00 800 2532 0000).

 

Więcej informacji >>>


Samochody marki Jeep Compass

Przedsiębiorca FCA Poland S.A. z siedzibą w Bielsku-Białej powiadomił Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, że w samochodach marki Jeep Compass światła do jazdy dziennej mogą w określonych warunkach wyłączać się, a kierowca nie ma możliwości ich ponownego włączenia.

Kampanii naprawczej w Polsce podlegają 63 pojazdy.

Przedsiębiorca zadeklarował, że właściciele samochodów zostaną zaproszeni listownie do Autoryzowanych Stacji Obsługi w celu sprawdzenia i aktualizacji oprogramowania sterującego pracą świateł do jazdy dziennej.

Informacji związanych z kampanią naprawczą udziela FCA Poland S.A. (adres: ul. Grażyńskiego 141, 43-300 Bielsko-Biała; tel.: 00 800 0 426 5337).

 

Więcej informacji >>>


Samochody marki DS, modele: DS4 i DS7 Crossback

Przedsiębiorca Stellantis Polska Sp. z o.o., z siedzibą w Warszawie, powiadomił Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, że w samochodach marki DS, modele: DS4 i  DS7 Crossback  przewód ładowarki może nie być zgodny ze specyfikacją (ryzyko nieprawidłowej kalibracji funkcji bezpieczeństwa czujnika temperatury na styku ładowarki). W skrajnym przypadku może to doprowadzić do pożaru podczas ładowania.

Kampanii naprawczej w Polsce podlega łącznie 50 samochodów.

Przedsiębiorca zadeklarował, że właściciele samochodów zostaną zaproszeni listownie do Autoryzowanych Stacji Obsługi w celu sprawdzenia daty produkcji przewodu i, w razie potrzeby, jego wymiany.

Informacji związanych z kampanią udziela Stellantis Polska Sp. z o.o. (adres: Al. Krakowska 206, 02-219 Warszawa; tel. 22 458 46 73).

 

Więcej informacji >>>


Samochody marki Land Rover Range Rover

Przedsiębiorca Inchcape JLR Poland Sp. z o.o., z siedzibą w Warszawie, powiadomił Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, że w samochodach marki Land Rover Range Rover, rok produkcji 2022-2023, wyprodukowanych w Wielkiej Brytanii, spaw zatrzasku blokującego lewy fotel drugiego rzędu może być nieprawidłowy. Ostrzeżenia o niezapiętym zatrzasku są wyświetlane na zestawie wskaźników tablicy rozdzielczej. Jeśli fotel nie jest prawidłowo zabezpieczony, w razie zderzenia lub nagłego hamowania, gdy środkowa pozycja fotela w drugim rzędzie jest zajęta, a pasażer zewnętrznego fotela nie używa pasa bezpieczeństwa zakotwiczonego do nadwozia (np. ISOFIX), fotel ten może przesunąć się i unieść, zwiększając ryzyko obrażeń pasażerów pierwszego i drugiego rzędu. W przypadku, gdy fotel nie zatrzaskuje się, na wskaźnikach tablicy rozdzielczej wyświetlane jest czerwone ostrzeżenie. W takim przypadku należy zapoznać się z instrukcją obsługi online.

Na rynku polskim kampanią naprawczą objętych jest 5 pojazdów.

Przedsiębiorca zadeklarował, że właściciele wszystkich pojazdów sprzedanych na rynku polskim zostali poinformowani o ogłoszonej akcji przywoławczej i konieczności skontaktowania się z serwisem w celu przeprowadzenia stosownej naprawy.

Informacji związanych z kampanią udziela Inchcape JLR Poland Sp. z o.o. (adres: Łopuszańska 38B, 02-232 Warszawa, tel.: 22 388 89 00).

 

Więcej informacji >>>

16 czerwca 2023 roku

Samochody marki Toyota, modele: Proace oraz Proace City

Przedsiębiorca Toyota Central Europe Sp. z o.o., z siedzibą w Warszawie, powiadomił Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, że w samochodach marki Toyota, modele: Proace wyprodukowanych w Hiszpanii i Francji od 30.11.2020 r. do 11.07.2022 r. oraz Proace City, wyprodukowanych w Hiszpanii i Francji od 28.11.2020 r. do 16.07.2022 r., lampka kontrolna (MIL) nie zostanie uruchomiona, gdy układ wtrysku mocznika (będący częścią układu oczyszczania spalin) zostanie wyłączony z powodu zbyt wysokiego ciśnienia mocznika. W rezultacie kierowca nie jest ostrzegany o problemie i może używać samochodu ze zwiększoną emisją spalin, aż do następnego przeglądu.

Kampanią naprawczą objęte są w Polsce 6 044 samochody.

Przedsiębiorca zadeklarował, że właściciele objętych kampanią samochodów będą zapraszani do Autoryzowanych Stacji Obsługi w celu zmiany oprogramowania jednostki sterującej silnika.

Informacji związanych z kampanią udziela Toyota Central Europe Sp. z o.o. (adres: ul. Konstruktorska 5, 02-673 Warszawa; tel.: 22 449 05 00).

 

Więcej informacji >>>

23 czerwca 2023 roku

Samochody marki Jaguar I-Pace

Przedsiębiorca Inchcape JLR Poland Sp. z o.o., z siedzibą w Warszawie, powiadomił Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, że w samochodach marki Jaguar I-Pace, wyprodukowanych w latach 2019-2024 w Wielkiej Brytanii, może dojść do przeciążenia termicznego, które może objawiać się dymem lub ogniem pod pojazdem w miejscu akumulatora trakcyjnego wysokiego napięcia.

Na rynku polskim kampanią naprawczą objęte są 252 pojazdy.

Przedsiębiorca zadeklarował, że właściciele wszystkich pojazdów sprzedanych na rynku polskim zostali poinformowani o ogłoszonej akcji przywoławczej i konieczności skontaktowania się z serwisem w celu aktualizacji oprogramowania modułu sterującego energią akumulatora trakcyjnego.

Informacji związanych z kampanią udziela Inchcape JLR Poland Sp. z o.o. (adres: Łopuszańska 38B, 02-232 Warszawa, tel.: 22 388 89 00).

 

Więcej informacji >>>


Samochody marki Mazda MX-30 (DR)

Przedsiębiorca Mazda Motor Poland Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, powiadomił Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, że w samochodach marki Mazda MX-30 (DR), wyprodukowanych w Japonii od 19.04.2022 r. do 30.03.2023 r., ładowarka pokładowa (OBC) może wykryć fałszywy błąd połączenia przewodu ładującego z powodu niewłaściwego oprogramowania sterującego. W takiej sytuacji mogą być wyświetlane następujące komunikaty na wyświetlaczu wielofunkcyjnym, nawet jeśli przewód ładowania nie jest podłączony, a Ready-ON nie może zostać włączone:

– Odłącz ładowarkę, aby uruchomić pojazd

– Podłączona ładowarka EV. Nie można prowadzić pojazdu

Komunikat może być wyświetlany podczas próby uruchomienia pojazdu podczas postoju (Ready OFF do Ready ON) lub podczas tymczasowego zatrzymania podczas jazdy (oczekiwanie na sygnalizację świetlną itp.), a następnie pojazd może przejść w stan Ready OFF i może nie być w stanie się uruchomić (nie można przejść do stanu Ready ON).

Na rynku polskim kampanią naprawczą objętych jest 366 pojazdów.

Posiadacze pojazdów zostaną powiadomieni o konieczności umówienia się na wizytę w ASO Mazda w celu dokonania stosownej naprawy.

Informacji związanych z kampanią udziela Mazda Motor Poland Sp. z o.o. (adres: ul. Postępu 14b, 02-676 Warszawa; tel.: 22 318 19 75).

 

Więcej informacji >>>

29 czerwca 2023 roku

Samochody marki Hyundai Tucson

Przedsiębiorca Hyundai Motor Poland sp. z o.o., z siedzibą w Warszawie, powiadomił Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, że w samochodach marki Hyundai Tucson,  wyprodukowanych w Czechach od 07.03. do 05.04.2023 r.), wyposażonych w elektrycznie sterowane szyby tylnych drzwi, może wystąpić awaria funkcji zapobiegającej przytrzaśnięciu podczas jej działania, co może skutkować przytrzaśnięciem części ciała lub przedmiotu znajdującego się w obszarze otwartego tylnego okna podczas jego zamykania.

Na rynku polskim kampanią naprawczą objętych jest 851 pojazdów.

Posiadacze pojazdów zostaną powiadomieni o konieczności umówienia się na wizytę w ASO Hyundai w celu wymiany obu silników podnoszenia szyb tylnych drzwi. Przedsiębiorca poinformował, że części zamienne przewidziane do wymiany będą dostępne w drugiej połowie lipca 2023 r.

Informacji związanych z kampanią udziela Hyundai Motor Poland sp. z o.o. (adres: ul. Wołoska 24, 02-675 Warszawa; tel.: 0 800 444 000).

 

Więcej informacji >>>

30 czerwca 2023 roku

Samochody marki BMW Seria 7 (G70)

BMW Vertriebs GmbH Oddział w Polsce, z siedzibą w Warszawie, powiadomił Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, że w samochodach marki BMW Seria 7 (G70), wyprodukowanych w Niemczech, spawane połączenia między prętem gwintowanym a zaczepem tylnym regulacji przesuwu siedzenia foteli przednich może zawieść, skutkując nieodpowiednim przytrzymaniem pasażerów i zwiększając ryzyko obrażeń.

Na rynku polskim kampanią naprawczą objętych jest 8 pojazdów.

Przedsiębiorca zadeklarował, że skontaktuje się z właścicielami samochodów objętych kampanią oraz poinformuje o konieczności wizyty w warsztacie w celu kontroli lub wymiany mechanizmu regulującego.

Informacji związanych z kampanią serwisową udziela BMW Vertriebs GmbH Oddział w Polsce (adres: ul. Wołoska 22 A, 03-675 Warszawa; tel.: 022 279 71 00).

 

Więcej informacji >>>

Przedsiębiorca, który uzyskał informację, że produkt wprowadzony przez niego na rynek nie jest bezpieczny, powinien niezwłocznie powiadomić o tym Prezesa UOKiK. Niewykonanie tego obowiązku – zgodnie z art. 33a. ust. 1 pkt 1 ustawy o ogólnym bezpieczeństwie produktów – zagrożone jest karą pieniężną w wysokości do 100 000 zł.

 

Powyższe informacje stanowią powielenie komunikatów umieszczonych na podanej wyżej stronie UOKiK. Stowarzyszenie Prawników Rynku Motoryzacyjnego nie odpowiada za prawidłowość, prawdziwość i kompletność podanych wyżej informacji, które sugerujemy za każdym razem weryfikować na stronie UOKiK,