Na podstawie art. 12 ust. 2 ustawy z dnia 12 grudnia 2003 r. o ogólnym bezpieczeństwie produktów producent i dystrybutor, którzy uzyskali informację, że wprowadzony na rynek produkt nie jest bezpieczny (np. w danej partii pojazdów może wystąpić usterka), są zobowiązani powiadomić o tym niezwłocznie organ nadzoru.
Powiadomienie powinno zawierać co najmniej zawiera co najmniej: informacje umożliwiające dokładną identyfikację produktu lub partii produktów, opis zagrożenia stwarzanego przez produkt, informacje mogące służyć ustaleniu przebiegu obrotu produktem oraz opis działań podjętych w celu zapobieżenia zagrożeniom związanym z produktem. Organem sprawującym nadzór nad ogólnym bezpieczeństwem produktów w zakresie określonym ustawą jest Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Organ nadzoru gromadzi przekazywane przez producentów i dystrybutorów powiadomienia (powszechnie nazywane kampaniami przywoławczymi) i publikuje je na stronie Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Jeszcze do niedawna publikowane były także numery VIN pojazdów objętych akcją, lecz ze względu na przepisy RODO Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów stwierdził, że nie ma podstaw prawnych do upubliczniania tego typu danych. Ponadto na podstawie baz danych dealerów/ASO producent zawiadamia właścicieli pojazdów o szczegółach potencjalnej usterki i konieczności jak najszybszego udania się do autoryzowanego serwisu w celu wykonania akcji przywoławczej.
W listopadzie 2023 roku na stronie Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów ogłoszono następujące kampanie przywoławcze:
6 listopada 2023r.
Samochody marki Peugeot Boxer
Przedsiębiorca Stellantis Polska Sp. z o.o., z siedzibą w Warszawie, powiadomił Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, że w samochodach marki Peugeot Boxer może dojść do nagłej utraty wspomagania kierownicy w wyniku pęknięcia przewodu hydraulicznego.
Na rynku polskim kampanią naprawczą objętych jest 261 pojazdów.
Przedsiębiorca powiadomi właścicieli samochodów objętych akcją o konieczności zgłoszenia się do autoryzowanych serwisów w celu kontroli i ewentualnej wymiany hydraulicznego przewodu wspomagania.
Informacji związanych z kampanią udziela Stellantis Polska Sp. z o.o. (adres: Al. Krakowska 206, 02-219 Warszawa; tel. 22 458 46 73).
Samochody marki Opel Movano
Przedsiębiorca Stellantis Polska Sp. z o.o., z siedzibą w Warszawie, powiadomił Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, że w samochodach marki Opel Movano może dojść do nagłej utraty wspomagania kierownicy w wyniku pęknięcia przewodu hydraulicznego.
Na rynku polskim kampanią naprawczą objętych jest 500 pojazdów.
Przedsiębiorca powiadomi właścicieli samochodów objętych akcją o konieczności zgłoszenia się do autoryzowanych serwisów w celu kontroli i ewentualnej wymiany hydraulicznego przewodu wspomagania.
Informacji związanych z kampanią udziela Stellantis Polska Sp. z o.o. (adres: Al. Krakowska 206, 02-219 Warszawa; tel. 22 458 46 73).
Samochody marki Citroën Jumper
Przedsiębiorca Stellantis Polska Sp. z o.o., z siedzibą w Warszawie, powiadomił Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, że w samochodach marki Citroën Jumper może dojść do nagłej utraty wspomagania kierownicy w wyniku pęknięcia przewodu hydraulicznego.
Na rynku polskim kampanią naprawczą objętych jest 139 pojazdów.
Przedsiębiorca powiadomi właścicieli samochodów objętych akcją o konieczności zgłoszenia się do autoryzowanych serwisów w celu kontroli i ewentualnej wymiany hydraulicznego przewodu wspomagania.
Informacji związanych z kampanią udziela Stellantis Polska Sp. z o.o. (adres: Al. Krakowska 206, 02-219 Warszawa; tel. 22 458 46 73).
Samochody marki Citroën C4
Przedsiębiorca Stellantis Polska Sp. z o.o., z siedzibą w Warszawie, powiadomił Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, że w samochodach marki Citroën C4 może nie działać prawidłowo Autonomiczny Moduł Telematyki (ATB). Może to prowadzić do niewłaściwego zarządzania automatycznym oddzwanianiem ze strony call center w przypadku przerwania połączenia.
Na rynku polskim kampanią naprawczą objętych jest 65 pojazdów.
Przedsiębiorca powiadomi właścicieli samochodów objętych akcją o konieczności zgłoszenia się do autoryzowanych serwisów w celu wymiany Autonomicznego Modułu Telematyki (ATB).
Informacji związanych z kampanią udziela Stellantis Polska Sp. z o.o. (adres: Al. Krakowska 206, 02-219 Warszawa; tel. 22 458 46 73).
Samochody marki BMW Seria 5 (G60) i Seria 7 (G70)
BMW Vertriebs GmbH Oddział w Polsce, z siedzibą w Warszawie, powiadomił Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, że w samochodach marki BMW Seria 5 (G60) i Seria 7 (G70), wyprodukowanych w Niemczech, połączenie uziemienia kierownicy mogło być niewystarczająco dokręcone podczas produkcji. Może to skutkować nieprawidłowym działaniem systemu wykrywającego ręce na kierownicy.
Na rynku polskim kampanią naprawczą objętych jest 815 pojazdów.
Przedsiębiorca zadeklarował, że skontaktuje się z właścicielami samochodów objętych kampanią oraz poinformuje o konieczności wizyty w warsztacie w celu kontroli połączenia.
Informacji związanych z kampanią serwisową udziela BMW Vertriebs GmbH Oddział w Polsce (adres: ul. Wołoska 22 A, 03-675 Warszawa; tel.: 022 279 71 00).
13 listopada 2023r.
Samochody marki Opel Corsa F
Przedsiębiorca Stellantis Polska Sp. z o.o., z siedzibą w Warszawie, powiadomił Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, że w samochodach marki Opel Corsa F wyposażonych w silnik EB2FA może wystąpić niezgodność z normą emisji. Poziom węglowodorów (HC) może przekroczyć dopuszczane limity.
Na rynku polskim kampanią naprawczą objętych jest 4 829 pojazdów.
Przedsiębiorca powiadomił właścicieli samochodów objętych akcją o konieczności zgłoszenia się do autoryzowanych serwisów w celu wymiany przewodu paliwowego oraz zaworu opróżniania pochłaniacza oparów paliwa (CPV).
Informacji związanych z kampanią udziela Stellantis Polska Sp. z o.o. (adres: Al. Krakowska 206, 02-219 Warszawa; tel. 22 458 46 73).
Samochody marki Peugeot 208
Przedsiębiorca Stellantis Polska Sp. z o.o., z siedzibą w Warszawie, powiadomił Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, że w samochodach marki Peugeot 208 wyposażonych w silnik EB2FA może wystąpić niezgodność z normą emisji. Poziom węglowodorów (HC) może przekroczyć dopuszczane limity.
Na rynku polskim kampanią naprawczą objętych jest 2 287 pojazdów.
Przedsiębiorca powiadomił właścicieli samochodów objętych akcją o konieczności zgłoszenia się do autoryzowanych serwisów w celu wymiany przewodu paliwowego oraz zaworu opróżniania pochłaniacza oparów paliwa (CPV).
Informacji związanych z kampanią udziela Stellantis Polska Sp. z o.o. (adres: Al. Krakowska 206, 02-219 Warszawa; tel. 22 458 46 73).
Samochody marki Fiat Ducato
Przedsiębiorca FCA Poland S.A. z siedzibą w Bielsku-Białej powiadomił Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, że w samochodach marki Fiat Ducato przewód hydraulicznego układu wspomagania kierownicy może być niezgodny ze specyfikacją. Może to powodować pogorszenie komfortu układu wspomagania (konieczność użycia większej siły do obracania kierownicy, słyszalne hałasy) z powodu zbyt niskiego poziomu oleju oraz prowadzić do nagłej utraty wspomagania kierownicy w wyniku pęknięcia przewodu.
Kampanii naprawczej w Polsce podlega 1 819 samochodów.
Przedsiębiorca zadeklarował, że właściciele samochodów zostaną zaproszeni listownie do Autoryzowanych Stacji Obsługi w celu kontroli numeru partii produkcyjnej hydraulicznego przewodu wspomagania i w razie potrzeby jego wymiany.
Informacji związanych z kampanią naprawczą udziela FCA Poland S.A. (adres: ul. Grażyńskiego 141, 43-300 Bielsko-Biała; tel.: 00 800 342 8 0000).
16 listopada 2023r.
Samochody marki Toyota bZ4X
Przedsiębiorca Toyota Central Europe Sp. z o.o., z siedzibą w Warszawie, powiadomił Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, że samochody marki Toyota bZ4X, wyprodukowane w Japonii od 02.11.2021 r. do 07.08.2023 r., są wyposażone w zestaw wskaźników zawierający elektroniczną jednostkę sterującą (ECU) oraz moduł komunikacji DCM (Data Communication Module). Na zestawie wyświetlane są różne informacje (lampki ostrzegawcze i kontrolne, informacje o stanie pojazdu, komunikaty itp.). DCM komunikuje się z ECU zestawu wskaźników, aby sprawdzić stan pojazdu w określonym czasie po wyłączeniu samochodu. Jeśli komunikacja między DCM a ECU wskaźników nastąpi w momencie, gdy ECU wykonuje określony proces, może on nie zostać zakończony. W takim przypadku, po ponownym uruchomieniu samochodu, wyświetlacz zgaśnie i nie będzie wyświetlał niektórych kontrolek i wskaźników. Ponieważ ECU wskaźników komunikuje się z innymi funkcjami samochodu, takimi jak kierunkowskazy, światła awaryjne i system przedkolizyjny, funkcje te pozostaną wyłączone, co zwiększa ryzyko kolizji.
Kampanią naprawczą objętych jest w Polsce 407 samochodów.
Przedsiębiorca zadeklarował, że właściciele objętych kampanią samochodów będą zapraszani do Autoryzowanych Stacji Obsługi w celu zmiany oprogramowania jednostki sterującej ECU zestawu wskaźników.
Informacji związanych z kampanią udziela Toyota Central Europe Sp. z o.o. (adres: ul. Konstruktorska 5, 02-673 Warszawa; tel.: 22 449 05 00).
Samochody marki Peugeot, modele: 208, 3008 i 5008
Przedsiębiorca Stellantis Polska Sp. z o.o., z siedzibą w Warszawie, powiadomił Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, że w samochodach marki Peugeot, modele: 208, 3008 i 5008 oprogramowanie ECU (Engine Control Unit) może być niezgodne ze specyfikacją. W niektórych przypadkach może to prowadzić do nieprawidłowego wykrywania zużycia mocznika i/lub wydajności OBD (systemu diagnostyki pokładowej) w celu monitorowania docelowego poziomu emisji NOx. Może to prowadzić do niezgodności z wymogami w zakresie emisji spalin.
Na rynku polskim kampanią naprawczą objętych jest 645 pojazdów.
Przedsiębiorca powiadomił właścicieli samochodów objętych akcją o konieczności zgłoszenia się do autoryzowanych serwisów w celu zainstalowania zmodyfikowanego oprogramowania sterownika silnika (ECU).
Informacji związanych z kampanią udziela Stellantis Polska Sp. z o.o. (adres: Al. Krakowska 206, 02-219 Warszawa; tel. 22 458 46 73).
Samochody marki Opel, modele: Grandland i Mokka
Przedsiębiorca Stellantis Polska Sp. z o.o., z siedzibą w Warszawie, powiadomił Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, że w samochodach marki Opel, modele: Grandland i Mokka, oprogramowanie ECU (Engine Control Unit) może być niezgodne ze specyfikacją. W niektórych przypadkach może to prowadzić do nieprawidłowego wykrywania zużycia mocznika i/lub wydajności OBD (systemu diagnostyki pokładowej) w celu monitorowania docelowego poziomu emisji NOx. Może to prowadzić do niezgodności z wymogami w zakresie emisji spalin.
Na rynku polskim kampanią naprawczą objętych jest 58 pojazdów.
Przedsiębiorca powiadomił właścicieli samochodów objętych akcją o konieczności zgłoszenia się do autoryzowanych serwisów w celu zainstalowania zmodyfikowanego oprogramowania sterownika silnika (ECU).
Informacji związanych z kampanią udziela Stellantis Polska Sp. z o.o. (adres: Al. Krakowska 206, 02-219 Warszawa; tel. 22 458 46 73).
Samochody marki DS4
Przedsiębiorca Stellantis Polska Sp. z o.o., z siedzibą w Warszawie, powiadomił Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, że w samochodach marki DS4 oprogramowanie ECU (Engine Control Unit) może być niezgodne ze specyfikacją. W niektórych przypadkach może to prowadzić do nieprawidłowego wykrywania zużycia mocznika i/lub wydajności OBD (systemu diagnostyki pokładowej) w celu monitorowania docelowego poziomu emisji NOx. Może to prowadzić do niezgodności z wymogami w zakresie emisji spalin.
Na rynku polskim kampanią naprawczą objęte są 32 pojazdy.
Przedsiębiorca powiadomił właścicieli samochodów objętych akcją o konieczności zgłoszenia się do autoryzowanych serwisów w celu zainstalowania zmodyfikowanego oprogramowania sterownika silnika (ECU).
Informacji związanych z kampanią udziela Stellantis Polska Sp. z o.o. (adres: Al. Krakowska 206, 02-219 Warszawa; tel. 22 458 46 73).
Samochody marki Citroën, modele: C5 Aircross i C3
Przedsiębiorca Stellantis Polska Sp. z o.o., z siedzibą w Warszawie, powiadomił Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, że w samochodach marki Citroën, modele: C5 Aircross i C3, oprogramowanie ECU (Engine Control Unit) może być niezgodne ze specyfikacją. W niektórych przypadkach może to prowadzić do nieprawidłowego wykrywania zużycia mocznika i/lub wydajności OBD (systemu diagnostyki pokładowej) w celu monitorowania docelowego poziomu emisji NOx. Może to prowadzić do niezgodności z wymogami w zakresie emisji spalin.
Na rynku polskim kampanią naprawczą objętych jest 276 pojazdów.
Przedsiębiorca powiadomił właścicieli samochodów objętych akcją o konieczności zgłoszenia się do autoryzowanych serwisów w celu zainstalowania zmodyfikowanego oprogramowania sterownika silnika (ECU).
Informacji związanych z kampanią udziela Stellantis Polska Sp. z o.o. (adres: Al. Krakowska 206, 02-219 Warszawa; tel. 22 458 46 73).
27 listopada 2023r.
Samochody marki Citroën, modele: C4 i C4X
Przedsiębiorca Stellantis Polska Sp. z o.o., z siedzibą w Warszawie, powiadomił Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, że w samochodach marki Citroën, modele: C4 i C4X, wyposażonych w opcję E-call, urządzenie może komunikować się z kierowcą wyłącznie w języku francuskim, dopóki pomoc nie odpowie na wezwanie.
Na rynku polskim kampanią naprawczą objętych jest 186 pojazdów.
Przedsiębiorca powiadomi właścicieli samochodów objętych akcją o konieczności aktualizacji oprogramowania modułu nadzoru częstotliwości radiowej (BSRF). Aktualizacja przeprowadzona będzie zdalnie za pomocą funkcji Over The Air (OTA). Zdalnie będzie dokonane sprawdzenie, czy aktualizacja została pomyślnie zainstalowana, a w razie potrzeby nastąpi ponowny kontakt z klientem.
Informacji związanych z kampanią udziela Stellantis Polska Sp. z o.o. (adres: Al. Krakowska 206, 02-219 Warszawa; tel. 22 458 46 73).
Przedsiębiorca, który uzyskał informację, że produkt wprowadzony przez niego na rynek nie jest bezpieczny, powinien niezwłocznie powiadomić o tym Prezesa UOKiK. Niewykonanie tego obowiązku – zgodnie z art. 33a. ust. 1 pkt 1 ustawy o ogólnym bezpieczeństwie produktów – zagrożone jest karą pieniężną w wysokości do 100 000 zł.
Powyższe informacje stanowią powielenie komunikatów umieszczonych na podanej wyżej stronie UOKiK. Stowarzyszenie Prawników Rynku Motoryzacyjnego nie odpowiada za prawidłowość, prawdziwość i kompletność podanych wyżej informacji, które sugerujemy za każdym razem weryfikować na stronie UOKiK,