Na podstawie art. 12 ust. 2 ustawy z dnia 12 grudnia 2003 r. o ogólnym bezpieczeństwie produktów producent i dystrybutor, którzy uzyskali informację, że wprowadzony na rynek produkt nie jest bezpieczny (np. w danej partii pojazdów może wystąpić usterka), są zobowiązani powiadomić o tym niezwłocznie organ nadzoru.

 

Powiadomienie powinno zawierać co najmniej zawiera co najmniej: informacje umożliwiające dokładną identyfikację produktu lub partii produktów, opis zagrożenia stwarzanego przez produkt, informacje mogące służyć ustaleniu przebiegu obrotu produktem oraz opis działań podjętych w celu zapobieżenia zagrożeniom związanym z produktem. Organem sprawującym nadzór nad ogólnym bezpieczeństwem produktów w zakresie określonym ustawą jest Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Organ nadzoru gromadzi przekazywane przez producentów i dystrybutorów powiadomienia (powszechnie nazywane kampaniami przywoławczymi) i publikuje je na stronie Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

 

Jeszcze do niedawna publikowane były także numery VIN pojazdów objętych akcją, lecz ze względu na przepisy RODO Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów stwierdził, że nie ma podstaw prawnych do upubliczniania tego typu danych. Ponadto na podstawie baz danych dealerów/ASO producent zawiadamia właścicieli pojazdów o szczegółach potencjalnej usterki i konieczności jak najszybszego udania się do autoryzowanego serwisu w celu wykonania akcji przywoławczej.

 

W maju 2022 roku na stronie Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów ogłoszono następujące kampanie przywoławcze:

6 maja 2022 roku

Samochody marki Kia Sorento

Przedsiębiorca KIA Polska Sp. z o.o., z siedzibą w Warszawie, powiadomił Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, że w samochodach marki KIA Sorento, wyprodukowanych w Korei Południowej od marca 2020 r. do listopada 2021 r. (kod modelowy MQ4), wokół zacisku łączącego przewody paliwowe może powstać niewielki wyciek paliwa, który z czasem ulega powiększeniu. Ta akcja jest rozszerzeniem kampanii przywoławczej Sorento z grudnia 2020 r. (https://uokik.gov.pl/powiadomienia.php?news_id=17055)

Na rynku polskim kampanią naprawczą objętych jest 101 pojazdów.

Posiadacze pojazdów zostaną powiadomieni o konieczności umówienia się na wizytę w ASO KIA w celu sprawdzenia przewodu paliwowego niskiego ciśnienia. Wszystkie pojazdy, objęte akcją, otrzymają zmieniony moduł przewodu paliwowego niskiego ciśnienia, w którym wyeliminowano usterkę. Pojazdy, które były objęte poprzednią kampanią przywoławczą, w której układ został ponownie uszczelniony, w celu zapobiegnięciu przyszłym wyciekom, również otrzymają nowy zespół przewodów paliwowych niskiego ciśnienia.

Informacji związanych z kampanią udziela KIA Polska Sp. z o.o. (adres: ul. Puławska 366, 02-819 Warszawa; tel.: 605 542 542, 801 542 542).

Więcej informacji >>>


13 maja 2022 roku

Samochody marki Kia Sorento

Przedsiębiorca KIA Polska Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie powiadomił Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, że w samochodach marki KIA Sorento z silnikiem diesla, wyprodukowanych w Korei Południowej od maja 2014 r. do lutego 2020 r. (kod modelowy UM), z powodu potencjalnego uszkodzenia konektora złącza może przegrzewać się grzałka PTC (positive temperature coefficient). Może to prowadzić do jej awarii, zwiększając ryzyko przegrzania złącza, co prowadzi do nadmiernego wzrostu temperatury w obszarze wokół grzałki.

Na rynku polskim kampanią naprawczą objętych jest 3 798 pojazdów.

Posiadacze pojazdów zostaną powiadomieni o konieczności umówienia się na wizytę w ASO KIA w celu aktualizacji logiki działania grzałki PTC i w przypadku stwierdzenia uszkodzenia konektora złącza PTC, wymiany grzałki PTC oraz odpowiedniej wiązki.

Informacji związanych z kampanią udziela KIA Polska Sp. z o.o. (adres: ul. Puławska 366, 02-819 Warszawa; tel.: 605 542 542, 801 542 542).

Więcej informacji >>>


17 maja 2022 roku

Samochody marki DS4

Przedsiębiorca Stellantis Polska Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, powiadomił Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, że w samochodach marki DS4 zamontowanie kurtynowych poduszek powietrznych może być nieprawidłowe, co może spowodować ich niewłaściwe rozwinięcie i stworzyć ryzyko odniesienia obrażeń w przypadku zderzenia bocznego.

Na rynku polskim kampanią naprawczą objęte są 24 pojazdy.

Przedsiębiorca powiadomił właścicieli samochodów objętych akcją o konieczności zgłoszenia się do autoryzowanych serwisów w celu sprawdzenia zamontowania kurtynowych poduszek powietrznych i, w razie potrzeby, prawidłowego ich zamontowania.

Informacji związanych z kampanią udziela Stellantis Polska Sp. z o.o. (adres: Al. Krakowska 206, 02-219 Warszawa; tel. 22 458 46 85).

Więcej informacji >>>


23 maja 2022 roku

Samochody marki Volvo XC40 BEV

Przedsiębiorca Volvo Car Poland Sp. z o.o., z siedzibą w Warszawie, powiadomił Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, że w samochodach marki Volvo XC40 BEV (rok modelowy 2021 i 2022), istnieje ryzyko niezamierzonego przyspieszenia pojazdu lub braku rozruchu.

Na rynku polskim kampanią naprawczą objętych jest 6 pojazdów.

Właściciele samochodów zostaną poinformowani o prowadzonej kampanii i konieczności zgłoszenia się do autoryzowanych serwisów, w celu sprawdzenia i ewentualnej wymiany czujnika pedału przyspieszenia (APS) i złącza.

Informacji związanych z kampanią udziela Volvo Car Poland Sp. z o.o. (adres: ul. Puławska 558/560, 02-884 Warszawa) pod numerem telefonu: 22 566 28 00.

Więcej informacji >>>


29 kwietnia 2022 roku

Samochody marki Kia

Przedsiębiorca KIA Polska Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie powiadomił Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, że w samochodach marki KIA, modele: Ceed, Ceed kombi (PHEV), Proceed (CD) i XCeed (PHEV) (CDCUV) wyprodukowanych  między listopadem 2021 r. a lutym 2022 r. w Korei Południowej, może występować usterka napinaczy pasów bezpieczeństwa przednich foteli, która może prowadzić do nieprawidłowego ich uruchomienia podczas kolizji, zwiększając ryzyko obrażeń pasażerów.

Na rynku polskim kampanią naprawczą objętych jest łącznie 181 pojazdów.

Posiadacze pojazdów zostaną powiadomieni o konieczności umówienia się na wizytę w ASO KIA w celu zamontowania zmodyfikowanych napinaczy pasów bezpieczeństwa.

Informacji związanych z kampanią udziela KIA Polska Sp. z o.o. (adres: ul. Puławska 366, 02-819 Warszawa; tel.: 605 542 542, 801 542 542).

Więcej informacji >>>


Samochody marki Opel Crossland

Przedsiębiorca Stellantis Polska  Sp. z o.o. powiadomił Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, że w samochodach marki Opel Crossland X RM 2020, 2021, wyprodukowanych w Hiszpanii, może nie działać dźwięk ostrzegawczy pasa bezpieczeństwa pasażera.

Na rynku polskim kampanią naprawczą objętych jest 1 891 pojazdów.

Przedsiębiorca zadeklarował, że właściciele samochodów zostaną powiadomieni listami poleconymi o możliwości wystąpienia usterki oraz zaproszeni do autoryzowanych serwisów w celu zaprogramowania i skonfigurowania modułu sterującego nadwozia (BCM) za pomocą najnowszego dostępnego oprogramowania.

Informacji związanych z kampanią naprawczą udziela Stellantis Polska  Sp. z o.o. (adres: Al. Krakowska 206, 02-219 Warszawa; tel.: 22 583 00 92).

Więcej informacji >>>


30 maja 2022 roku

Hulajnogi elektryczne OXELO R900E

Przedsiębiorca Decathlon Sp. z o.o., z siedzibą w Warszawie, powiadomił Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, że w hulajnogach elektrycznych OXELO R900E, nr ref. 8577081, sprzedanych między 01.10.2021 r. a 13.05.2022 r., może dojść do przyspieszonego zużycia linki hamulcowej, co może spowodować jej pęknięcie.

W sklepach sieci Decathlon wywieszono informację dla klientów o prowadzonej kampanii. Informacja została także umieszczona na stronie internetowej www.decathlon.pl w zakładce „Wycofane produkty” (https://www.decathlon.pl/landing/wycofaneprodukty/_/R-a-wycofaneProdukty). Klienci są proszeni o zwrot ww. produktów do sklepu Decathlon.

Informacji związanych z kampanią udziela Decathlon Sp. z o.o. (adres: ul. Geodezyjna 76, 03-290 Warszawa; tel. 800 808 007).

Więcej informacji >>>


Przedsiębiorca, który uzyskał informację, że produkt wprowadzony przez niego na rynek nie jest bezpieczny, powinien niezwłocznie powiadomić o tym Prezesa UOKiK. Niewykonanie tego obowiązku – zgodnie z art. 33a. ust. 1 pkt 1 ustawy o ogólnym bezpieczeństwie produktów – zagrożone jest karą pieniężną w wysokości do 100 000 zł.

 

Powyższe informacje stanowią powielenie komunikatów umieszczonych na podanej wyżej stronie UOKiK. Stowarzyszenie Prawników Rynku Motoryzacyjnego nie odpowiada za prawidłowość, prawdziwość i kompletność podanych wyżej informacji, które sugerujemy za każdym razem weryfikować na stronie UOKiK,