Na podstawie art. 12 ust. 2 ustawy z dnia 12 grudnia 2003 r. o ogólnym bezpieczeństwie produktów producent i dystrybutor, którzy uzyskali informację, że wprowadzony na rynek produkt nie jest bezpieczny (np. w danej partii pojazdów może wystąpić usterka), są zobowiązani powiadomić o tym niezwłocznie organ nadzoru.

 

Powiadomienie powinno zawierać co najmniej zawiera co najmniej: informacje umożliwiające dokładną identyfikację produktu lub partii produktów, opis zagrożenia stwarzanego przez produkt, informacje mogące służyć ustaleniu przebiegu obrotu produktem oraz opis działań podjętych w celu zapobieżenia zagrożeniom związanym z produktem. Organem sprawującym nadzór nad ogólnym bezpieczeństwem produktów w zakresie określonym ustawą jest Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Organ nadzoru gromadzi przekazywane przez producentów i dystrybutorów powiadomienia (powszechnie nazywane kampaniami przywoławczymi) i publikuje je na stronie Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

 

Jeszcze do niedawna publikowane były także numery VIN pojazdów objętych akcją, lecz ze względu na przepisy RODO Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów stwierdził, że nie ma podstaw prawnych do upubliczniania tego typu danych. Ponadto na podstawie baz danych dealerów/ASO producent zawiadamia właścicieli pojazdów o szczegółach potencjalnej usterki i konieczności jak najszybszego udania się do autoryzowanego serwisu w celu wykonania akcji przywoławczej.

 

W październiku 2023 roku na stronie Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów ogłoszono następujące kampanie przywoławcze:

4 października 2023 roku

Samochody marki BMW Seria 7 (G70)

BMW Vertriebs GmbH Oddział w Polsce, z siedzibą w Warszawie, powiadomił Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, że w samochodach marki BMW Seria 7 (G70), wyprodukowanych w Niemczech, wycieraczka przedniej szyby może stracić funkcjonalność zasłaniając widok kierowcy.

Na rynku polskim kampanią naprawczą objętych jest 240 pojazdów.

Przedsiębiorca zadeklarował, że skontaktuje się z właścicielami samochodów objętych kampanią oraz poinformuje o konieczności wizyty w warsztacie w celu kontroli i w razie potrzeby wymiany drążków wycieraczek.

Informacji związanych z kampanią serwisową udziela BMW Vertriebs GmbH Oddział w Polsce (adres: ul. Wołoska 22 A, 03-675 Warszawa; tel.: 022 279 71 00).

Więcej informacji >>>


 

Samochody marki Nissan Ariya (FE0)

Przedsiębiorca Astara NIP Poland Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, powiadomił Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, że w samochodach marki Nissan Ariya (FE0) wyprodukowanych w Japonii od 09.03.2022 r. do 05.04.2023 r. może dojść do utraty napędu i wyświetlenia na tablicy rozdzielczej komunikatu „EV System Off”. Problem dotyczy zarówno wersji z napędem na 2 koła, jak i na 4 koła.

Na rynku polskim kampanią naprawczą objęte są 162 pojazdy.

Przedsiębiorca zadeklarował, że skontaktuje się z właścicielami pojazdów objętych akcją, w celu przeprogramowania falownika.

Informacji związanych z kampanią udziela Astara NIP Poland Sp. z o.o. (adres: ul. Cybernetyki 10, 02-677 Warszawa; tel.: 801 647 726).

Więcej informacji >>>


 

Samochody marki Fiat 500

Przedsiębiorca FCA Poland S.A. z siedzibą w Bielsku-Białej powiadomił Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, że w samochodach marki Fiat 500 mocowanie wahacza do zwrotnicy może być niewystarczające, co może skutkować wysunięciem się wahacza z gniazda zwrotnicy podczas jazdy i spowodować utratę kontroli nad samochodem.

Kampanii naprawczej w Polsce podlega 29 samochodów.

Przedsiębiorca zadeklarował, że właściciele samochodów zostaną zaproszeni listownie do Autoryzowanych Stacji Obsługi w celu sprawdzeniu połączenia  wahacza ze zwrotnicą. W razie konieczności połączenie zostanie prawidłowo zamocowane i zostanie wykonana geometria kół.

Informacji związanych z kampanią naprawczą udziela FCA Poland S.A. (adres: ul. Grażyńskiego 141, 43-300 Bielsko-Biała; tel.: 00 800 342 8 0000).

Więcej informacji >>>


 

Samochody marki Land Rover Range Rover Velar

Przedsiębiorca Inchcape JLR Poland Sp. z o.o., z siedzibą w Warszawie, powiadomił Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, że w samochodach marki Land Rover Range Rover Velar, wyprodukowanych w Wielkiej Brytanii w 2023 r., ustawienia konfiguracji czujnika przechyłu, będącego częścią systemu bezpieczeństwa pojazdu, mogą być nieprawidłowe, co może skutkować brakiem uruchomienia alarmu.

Na rynku polskim kampanią naprawczą objętych jest 56 pojazdów.

Przedsiębiorca zadeklarował, że właściciele wszystkich pojazdów sprzedanych na rynku polskim zostali poinformowani o ogłoszonej akcji przywoławczej i konieczności skontaktowania się z serwisem w celu aktywacji czujnika.

Informacji związanych z kampanią udziela Inchcape JLR Poland Sp. z o.o. (adres: Łopuszańska 38B, 02-232 Warszawa, tel.: 22 388 89 00).

Więcej informacji >>>


 

Samochody marki Toyota oraz Lexus

Przedsiębiorca Toyota Central Europe Sp. z o.o., z siedzibą w Warszawie, powiadomił Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, że w wyprodukowanych w RPA, Czechach, Francji, Japonii, Turcji, USA i Wielka Brytania samochodach marki Toyota oraz Lexus, modele:

AYGO (okres produkcji: 27.09.2022-03.08.2023)

bZ4X (okres produkcji: 29.03.2022-04.07.2023)

CAMRY (okres produkcji: 19.05.2023-30.06.2023)

C-HR TMMT (okres produkcji: 05.01.2022-01.08.2023)

COROLLA (okres produkcji: 09.10.2020-04.08.2023)

COROLLA CROSS (okres produkcji: 20.07.2022-04.07.2023)

ES (okres produkcji: 12.01.2023-26.06.2023)

HIGHLANDER (okres produkcji: 02.02.2023-12.06.2023)

Hilux (okres produkcji: 07.09.2021-05.06.2023)

LS500/500H (okres produkcji: 10.02.2023-12.06.2023)

MIRAI (okres produkcji: 26.01.2023-27.04.2023)

NX (okres produkcji: 16.11.2021-10.07.2023)

PRIUS/PHEV (okres produkcji: 15.03.2023-07.07.2023)

RAV4 (okres produkcji: 06.10.2022-18.07.2023)

RAV4 PHV (okres produkcji: 24.11.2022-07.07.2023)

RX (okres produkcji: 20.12.2022-03.07.2023)

RZ (okres produkcji: 02.02.2023-29.06.2023)

UX (okres produkcji: 09.09.2022-06.07.2023)

YARIS (okres produkcji: 14.06.2021-03.08.2023)

YARIS CROSS (okres produkcji: 15.07.2021-28.07.2023)

może nie być możliwy dostęp do funkcji eCall. W takim przypadku osoba znajdująca się w pojeździe nie jest ostrzegana, że system nie jest w stanie nawiązać połączenia alarmowego.

Kampanią naprawczą objętych jest w Polsce łącznie 19 291 samochodów.

Przedsiębiorca zadeklarował, że urządzenia telematyczne (DCM) zostaną automatycznie zaktualizowane przez SMS wysłany bezpośrednio do pojazdu. Nie ma potrzeby wykonywania żadnych napraw w Autoryzowanych Stacjach Dilerskich.

Informacji związanych z kampanią udziela Toyota Central Europe Sp. z o.o. (adres: ul. Konstruktorska 5, 02-673 Warszawa; tel.: 22 449 05 00).

Więcej informacji >>>


18 października 2023 roku

Samochody marki Toyota oraz Lexus

Przedsiębiorca Toyota Central Europe Sp. z o.o., z siedzibą w Warszawie, powiadomił Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, że w wyprodukowanych w Japonii, Turcji i Wielkiej Brytanii samochodach marki Toyota oraz Lexus, modele:

AURIS TMUK (okres produkcji: 06.11.2017 r. – 30.11.2018 r.)

C-HR TMMT (okres produkcji: 27.11.2017 r. – 04.02.2022 r.)

COROLLA TMUK (okres produkcji: 18.06.2018 r. – 10.11.2022 r.)

NX300 (okres produkcji: 07.05.2018 r. – 22.03.2021 r.)

RX300 (okres produkcji: 12.03.2018 r. – 26.05.2022 r.)

może dojść do wycieku paliwa, pojawienia się jego zapachu paliwa i ryzyka pożaru.

Kampanią naprawczą objętych jest w Polsce łącznie 14 305 samochodów.

Przedsiębiorca zadeklarował, że właściciele objętych kampanią samochodów będą zapraszani do Autoryzowanych Stacji Obsługi, w celu sprawdzenia, a w razie potrzeby wymiany wysokociśnieniowej pompy paliwa.

Informacji związanych z kampanią udziela Toyota Central Europe Sp. z o.o. (adres: ul. Konstruktorska 5, 02-673 Warszawa; tel.: 22 449 05 00).

Więcej informacji >>>


25 października 2023 roku

Samochody marki Renault Koleos II

Przedsiębiorca Renault Polska Sp. z o.o. powiadomił Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, że w samochodach marki Renault Koleos II, wyprodukowanych w Busan (Korea Południowa) w okresie od 03.05.2022 r. do 02.01.2023 r., poszycie pokrywy komory silnika może być niedostatecznie przyklejone do jej szkieletu. Może to skutkować luzem pokrywy komory silnika, wibracjami pokrywy w czasie jazdy i odwarstwieniem się poszycia w czasie jazdy z bardzo dużymi prędkościami.

Na rynku polskim kampanią naprawczą objętych jest 225 samochodów.

Przedsiębiorca zadeklarował, że właściciele samochodów zostaną powiadomieni o możliwości wystąpienia usterki oraz zaproszeni do autoryzowanych serwisów w celu kontroli i wykonania dodatkowego wzmocnienia połączeń poszycia ze szkieletem pokrywy komory silnika lub, jeżeli okaże się to konieczne, wymiany kompletnej pokrywy.

Informacji związanych z kampanią udziela Renault Polska Sp. z o.o. (adres: ul. Marynarska 13, 02-674 Warszawa; tel.: 800 900 803; e-mail: kontakt.klient@renault.com.pl).

Więcej informacji >>>


26 października 2023 roku

Samochody marki Toyota Highlander

Przedsiębiorca Toyota Central Europe Sp. z o.o., z siedzibą w Warszawie, powiadomił Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, że w samochodach marki Toyota Highlander, wyprodukowanych w Stanach Zjednoczonych od 06.12.2019 r. do 29.08.2023 r., osłona silnika oraz osłony błotników mogą odczepić się od pojazdu podczas jazdy, zwiększając ryzyko wypadku lub obrażeń innych użytkowników drogi.

Kampanią naprawczą objętych jest w Polsce 3 805 samochodów.

Przedsiębiorca zadeklarował, że właściciele objętych kampanią samochodów będą zapraszani do Autoryzowanych Stacji Obsługi w celu sprawdzenia zaczepów montażowych górnej osłony przedniego zderzaka. Jeśli nie zostaną znalezione żadne uszkodzenia, zainstalowany zostanie osprzęt mocujący o ulepszonej konstrukcji. W przypadku stwierdzenia uszkodzeń wymienione zostaną górna i dolna osłony przedniego zderzaka oraz zainstalowany osprzęt mocujący o ulepszonej konstrukcji.

Informacji związanych z kampanią udziela Toyota Central Europe Sp. z o.o. (adres: ul. Konstruktorska 5, 02-673 Warszawa; tel.: 22 449 05 00).

Więcej informacji >>>


27 października 2023 roku

Samochody marki Jaguar I-Pace

Przedsiębiorca Inchcape JLR Poland Sp. z o.o., z siedzibą w Warszawie, powiadomił Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, że w samochodach marki Jaguar I-Pace, wyprodukowanych w latach 2020-2023 w Wielkiej Brytanii, może dojść do awarii podgrzewacza płynu chłodzącego (HVCH), objawiającej się brakiem ogrzewania kabiny pasażerskiej oraz przedniej szyby, co może powodować ograniczoną widoczność, a w konsekwencji ograniczyć pole widzenia kierowcy i zwiększyć ryzyko wypadku.

Na rynku polskim kampanią naprawczą objętych jest 7 pojazdów.

Przedsiębiorca zadeklarował, że właściciele wszystkich pojazdów sprzedanych na rynku polskim zostali poinformowani o ogłoszonej akcji przywoławczej i konieczności skontaktowania się z serwisem w celu wymiany podgrzewacza płynu chłodzącego (HVCH).

Informacji związanych z kampanią udziela Inchcape JLR Poland Sp. z o.o. (adres: Łopuszańska 38B, 02-232 Warszawa, tel.: 22 388 89 00).

Więcej informacji >>>


31 października 2023 roku

Samochody marki Peugeot 208

Przedsiębiorca Stellantis Polska Sp. z o.o., z siedzibą w Warszawie, powiadomił Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, że w samochodach marki Peugeot 208 wyposażonych w silnik EB2FA może wystąpić niezgodność z normą emisji. Poziom węglowodorów (HC) może przekroczyć dopuszczane limity.

Na rynku polskim kampanią naprawczą objętych jest 18 pojazdów.

Przedsiębiorca powiadomił właścicieli samochodów objętych akcją o konieczności zgłoszenia się do autoryzowanych serwisów w celu wymiany przewodu paliwowego.

Informacji związanych z kampanią udziela Stellantis Polska Sp. z o.o. (adres: Al. Krakowska 206, 02-219 Warszawa; tel. 22 458 46 73).

Więcej informacji >>>


 

Samochody marki Opel Corsa F

Przedsiębiorca Stellantis Polska Sp. z o.o., z siedzibą w Warszawie, powiadomił Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, że w samochodach marki Opel Corsa F wyposażonych w silnik EB2FA może wystąpić niezgodność z normą emisji. Poziom węglowodorów (HC) może przekroczyć dopuszczane limity.

Na rynku polskim kampanią naprawczą objęte są 24 pojazdy.

Przedsiębiorca powiadomił właścicieli samochodów objętych akcją o konieczności zgłoszenia się do autoryzowanych serwisów w celu wymiany przewodu paliwowego.

Informacji związanych z kampanią udziela Stellantis Polska Sp. z o.o. (adres: Al. Krakowska 206, 02-219 Warszawa; tel. 22 458 46 73).

Więcej informacji >>>


 

Samochody marki Opel Astra L

Przedsiębiorca Stellantis Polska Sp. z o.o., z siedzibą w Warszawie, powiadomił Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, że w samochodach marki Opel Astra L może wystąpić problem przesyłania danych immobilizera pomiędzy MCU (jednostka sterująca silnikiem) a BCM (moduł sterowania nadwoziem). Może to prowadzić do niezamierzonego ruchu pojazdu.

Na rynku polskim kampanią naprawczą objętych jest 6 pojazdów.

Przedsiębiorca powiadomił właścicieli samochodów objętych akcją o konieczności zgłoszenia się do autoryzowanych serwisów w celu aktualizacji oprogramowania MCU do najnowszej wersji.

Informacji związanych z kampanią udziela Stellantis Polska Sp. z o.o. (adres: Al. Krakowska 206, 02-219 Warszawa; tel. 22 458 46 73).

Więcej informacji >>>


 

Samochody marki Peugeot 308

Przedsiębiorca Stellantis Polska Sp. z o.o., z siedzibą w Warszawie, powiadomił Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, że w samochodach marki Peugeot 308 może wystąpić problem przesyłania danych immobilizera pomiędzy MCU (jednostka sterująca silnikiem) a BCM (moduł sterowania nadwoziem). Może to prowadzić do niezamierzonego ruchu pojazdu.

Na rynku polskim kampanią naprawczą objętych jest 5 pojazdów.

Przedsiębiorca powiadomił właścicieli samochodów objętych akcją o konieczności zgłoszenia się do autoryzowanych serwisów w celu aktualizacji oprogramowania MCU do najnowszej wersji.

Informacji związanych z kampanią udziela Stellantis Polska Sp. z o.o. (adres: Al. Krakowska 206, 02-219 Warszawa; tel. 22 458 46 73).

Więcej informacji >>>


 

Samochody marki Opel Ampera-e

Przedsiębiorca Stellantis Polska Sp. z o.o., z siedzibą w Warszawie, powiadomił Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, że w samochodach marki Opel Ampera-e, może występować nieprawidłowa orientacja napinaczy pasów bezpieczeństwa. W przypadku wyzwolenia napinacza może to prowadzić do kontaktu gorącego gazu napinacza z izolacją podłogi i skutkować stopieniem maty podłogi i pożarem.

Na rynku polskim kampanią naprawczą objętych jest 16 pojazdów.

Przedsiębiorca powiadomił właścicieli samochodów objętych akcją o konieczności zgłoszenia się do autoryzowanych serwisów w celu dodania dodatkowego zabezpieczenia maty podłogi oraz osłon napinaczy pasów bezpieczeństwa.

Informacji związanych z kampanią udziela Stellantis Polska Sp. z o.o. (adres: Al. Krakowska 206, 02-219 Warszawa; tel. 22 458 46 73).

Więcej informacji >>>

Przedsiębiorca, który uzyskał informację, że produkt wprowadzony przez niego na rynek nie jest bezpieczny, powinien niezwłocznie powiadomić o tym Prezesa UOKiK. Niewykonanie tego obowiązku – zgodnie z art. 33a. ust. 1 pkt 1 ustawy o ogólnym bezpieczeństwie produktów – zagrożone jest karą pieniężną w wysokości do 100 000 zł.

 

Powyższe informacje stanowią powielenie komunikatów umieszczonych na podanej wyżej stronie UOKiK. Stowarzyszenie Prawników Rynku Motoryzacyjnego nie odpowiada za prawidłowość, prawdziwość i kompletność podanych wyżej informacji, które sugerujemy za każdym razem weryfikować na stronie UOKiK,