Na podstawie art. 12 ust. 2 ustawy z dnia 12 grudnia 2003 roku o ogólnym bezpieczeństwie produktów producent i dystrybutor, którzy uzyskali informację, że wprowadzony na rynek produkt nie jest bezpieczny (np. w danej partii pojazdów może wystąpić usterka), są zobowiązani powiadomić o tym niezwłocznie organ nadzoru.

 

Powiadomienie powinno zawierać co najmniej zawiera co najmniej: informacje umożliwiające dokładną identyfikację produktu lub partii produktów, opis zagrożenia stwarzanego przez produkt, informacje mogące służyć ustaleniu przebiegu obrotu produktem oraz opis działań podjętych w celu zapobieżenia zagrożeniom związanym z produktem. Organem sprawującym nadzór nad ogólnym bezpieczeństwem produktów w zakresie określonym ustawą jest Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Organ nadzoru gromadzi przekazywane przez producentów i dystrybutorów powiadomienia (powszechnie nazywane kampaniami przywoławczymi) i publikuje je na stronie Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

 

Jeszcze do niedawna publikowane były także numery VIN pojazdów objętych akcją, lecz ze względu na przepisy RODO Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów stwierdził, że nie ma podstaw prawnych do upubliczniania tego typu danych. Ponadto na podstawie baz danych dealerów/ASO producent zawiadamia właścicieli pojazdów o szczegółach potencjalnej usterki i konieczności jak najszybszego udania się do autoryzowanego serwisu w celu wykonania akcji przywoławczej.

 

We wrześniu 2021 roku na stronie Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów ogłoszono następujące kampanie przywoławcze:

6 września 2021 roku

Rozszerzenie zakresu kampanii dot. samochodów Ford S-max, Galaxy i Mondeo

Przedsiębiorca Ford Polska Sp. z o.o., z siedzibą w Warszawie, powiadomił Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, o rozszerzeniu zakresu kampanii, której dotyczył komunikat opublikowany na stronach UOKiK 22.01.2018 r. (https://www.uokik.gov.pl/powiadomienia.php?news_id=13962). Przedsiębiorca poinformował, że poza pojazdami objętymi poprzednią kampanią, również w samochodach marki Ford, z silnikami 1,6L EcoBoost, wyprodukowanych w fabryce Genk, modele: S-max i Galaxy (wyprodukowanych od 04.08.2010 r. do 07.03.2014 r.) oraz Mondeo (wyprodukowanych od 04.08.2010 r. do 30.06.2014 r.), może dojść do przegrzania głowicy silnika, co może doprowadzić do jej pęknięcia, a w konsekwencji do wycieku oleju na gorącą powierzchnię, stwarzając ryzyko pożaru w komorze silnika.

Na rynku polskim kampanią naprawczą dodatkowo objęte są 1 943 pojazdy.

Przedsiębiorca zadeklarował, że właściciele samochodów objętych kampanią będą proszeni o kontakt z Autoryzowanymi Dealerami w celu usprawnienia układu chłodzenia poprzez zamontowanie czujnika poziomu płynu chłodzącego oraz aktualizacji oprogramowanie w pojeździe, co umożliwi generowanie akustycznych i wizualnych ostrzeżeń, jeżeli ilość płynu chłodzącego spadnie poniżej wymaganego poziomu.

Informacji związanych z kampanią serwisową udziela Ford Polska Sp. z o.o. (adres: ul. Taśmowa 7; 02-677 Warszawa; tel. 22 608 67 00).

Więcej informacji >>>


13 września 2021 roku

Motocykle Honda, modele: CB500FA, CB500XA i CBR500RA

Przedsiębiorca Honda Motor Europe Ltd. (Sp. z o.o.) Oddział w Polsce, z siedzibą w Warszawie, powiadomił Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, że w motocyklach marki Honda, modele: CB500FA / CB500XA oraz CBR500RA, z roku modelowego 2019, wyprodukowanych w Tajlandii od 17.06.2019 r. do 22.01.2020 r., na O-ring tłoka pompy ABS mogła zostać nałożona zbyt duża ilość smaru. Nadmiar smaru może przedostać się na zaworki w module ABS powodując niewłaściwe działanie układu i wydłużenie drogi hamowania, co zwiększa ryzyko wypadku.

Na rynku polskim kampanią naprawczą objętych jest 116 pojazdów.

Przedsiębiorca zadeklarował, że wszyscy posiadacze motocykli objętych kampanią zostaną wezwani na bezpłatną wizytę w autoryzowanym serwisie w celu weryfikacji czy pojazd jest wyposażony w moduł ABS podlegający kampanii i jego ewentualnej wymiany.

Informacji związanych z kampanią udziela Honda Motor Europe Ltd. (Sp. z o.o.) Oddział w Polsce (adres: ul. Puławska 381, 02-801 Warszawa; tel.: 801 811 711).

Więcej informacji >>>


Samochody Volvo, modele: S60, V60, S90, S90L i V90

Przedsiębiorca Volvo Car Poland Sp. z o.o., z siedzibą w Warszawie, powiadomił Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, że w samochodach marki Volvo, modele: S60, V60, S90, S90L i V90 (rok modelowy 2022), gdy moduł informacyjny kierowcy (DIM) wskazuje 150-250 km do wyczerpania paliwa, może dojść do zatrzymania pracy silnika.

Na rynku polskim kampanią naprawczą objętych jest łącznie 16 pojazdów.

Właściciele samochodów zostaną poinformowani o prowadzonej kampanii i konieczności zgłoszenia się do autoryzowanych serwisów, w celu pobrania nowego oprogramowania.

Informacji związanych z kampanią udziela Volvo Car Poland Sp. z o.o. (adres: ul. Puławska 558/560, 02-884 Warszawa) pod numerem telefonu: 22 566 28 00.

Więcej informacji >>>


Samochody Mercedes Vito Typ 447

Przedsiębiorca Mercedes-Benz Polska Sp. z o.o., z siedzibą w Warszawie, powiadomił Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, że w samochodach marki Mercedes Vito Typ 447, wyprodukowanych w Hiszpanii, z przednim napędem, silnikiem wysokoprężnym i manualną skrzynią biegów, funkcja czujnika rozpoznawania biegów może być tymczasowo zablokowana po włączeniu biegu wstecznego do następnej zmiany zapłonu lub uruchomienia silnika. W rezultacie oświetlenie za pojazdem może być niewystarczające dla kierowcy podczas cofania bez światła cofania. W takim przypadku dla innych użytkowników drogi może nie być oczywiste, że pojazd może cofać.

Na rynku polskim kampanią naprawczą objętych jest 358 pojazdów.

Właściciele samochodów zostaną poinformowani o prowadzonej kampanii i konieczności zgłoszenia się do punktu serwisowego, w celu przeprowadzenia niezbędnych czynności naprawczych.

Informacji związanych z kampanią udziela Mercedes-Benz Polska Sp. z o.o. (adres: ul. Gottlieba Daimlera 1, 02-460 Warszawa) pod numerem infolinii 00 800 9 777 7777 lub tel. (22) 354 40 01.

Więcej informacji >>>


Samochody Mercedes Sprinter Typ 907/910

Przedsiębiorca Mercedes-Benz Polska Sp. z o.o., z siedzibą w Warszawie, powiadomił Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, że w samochodach marki Mercedes Sprinter Typ 907/910, wyprodukowanych w Niemczech, przewód hamulcowy przedniej osi może stykać się i ocierać o wewnętrzne wykończenie nadkola. Może to powodować przetarcia, a tym samym wyciekanie płynu hamulcowego podczas eksploatacji pojazdu.

Na rynku polskim kampanią naprawczą objęte są 544 pojazdy.

Właściciele samochodów zostaną poinformowani o prowadzonej kampanii i konieczności zgłoszenia się do punktu serwisowego, w celu przeprowadzenia niezbędnych czynności naprawczych.

Informacji związanych z kampanią udziela Mercedes-Benz Polska Sp. z o.o. (adres: ul. Gottlieba Daimlera 1, 02-460 Warszawa) pod numerem infolinii 00 800 9 777 7777 lub tel. (22) 354 40 01.

Więcej informacji >>>


Samochody Toyota, modele: Corolla, Highlander, Mirai, RAV4 i Yaris oraz Lexus UX

Przedsiębiorca Toyota Motor Poland Company Limited Sp. z o.o., z siedzibą w Warszawie, powiadomił Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, że w samochodach marki Toyota, modele: Corolla, Highlander, Mirai, RAV4 i Yaris oraz Lexus UX, wyprodukowanych w Japonii, Wielkiej Brytanii, Francji, Turcji i Stanach Zjednoczonych od 08.06.2020 r. do 14.07.2021 r., ze względu na błąd aktualizacji oprogramowania moduł wymiany danych DCM (Data Communication Module) nie będzie w stanie nawiązać połączenia alarmowego. Jeżeli dojdzie do spełnienia tych warunków, użytkownik pojazdu nie jest ostrzegany o braku możliwości nawiązania połączenia z numerem alarmowym, z wyłączeniem sytuacji, gdy podejmuje on próbę ręcznego nawiązania połączenia (np. połączenie alarmowe lub połączenie w ramach usług „connected services”).

Kampanią naprawczą objęte są w Polsce łącznie 20 054 samochody.

Przedsiębiorca zadeklarował, że właściciele objętych kampanią samochodów będą zapraszani do Autoryzowanych Stacji Obsługi, w celu zmiany oprogramowania modułu wymiany danych (DCM). W przypadku stwierdzenia uszkodzenia modułu zostanie on wymieniony.

Informacji związanych z kampanią udziela Toyota Motor Poland Company Limited Sp. z o.o. (adres: ul. Konstruktorska 5, 02-673 Warszawa; tel.: 22 449 05 00).

Więcej informacji >>>


27 września 2021 roku

Samochody Land Rover Discovery Sport, Range Rover Evoque i Range Rover Velar

Przedsiębiorca Inchcape JLR Poland Sp. z o.o., z siedzibą w Warszawie, powiadomił Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, że w samochodach Land Rover Discovery Sport, Range Rover Evoque i Range Rover Velar, rok modelowy 2021 i 2022, wyprodukowanych w Wielkiej Brytanii, przewód powrotnego wtryskiwacza mógł być nieprawidłowo wyprodukowany, w konsekwencji czego może dojść do nieszczelności przewodu i wycieku paliwa w komorze silnika. W takim przypadku kierowca może poczuć silny zapach oleju napędowego lub zaobserwować plamy paliwa w miejscu zaparkowania pojazdu. Paliwo może wyciekać na nawierzchnię drogi, co może stwarzać zagrożenie poślizgiem dla innych uczestników ruchu drogowego.

Na rynku polskim kampanią naprawczą objętych jest łącznie 149 pojazdów.

Przedsiębiorca zadeklarował, że właściciele wszystkich pojazdów sprzedanych na rynku polskim zostali poinformowani o ogłoszonej akcji przywoławczej i konieczności skontaktowania się z serwisem w celu sprawdzenia kodu produkcji przewodu paliwa i w razie konieczności wymiany tego elementu.

Informacji związanych z kampanią udziela Inchcape JLR Poland Sp. z o.o. (adres: ul. Łopuszańska 38 B, 02-232 Warszawa, tel.: 22 388 89 00, e-mail: kontakt@landrover.pl).

Więcej informacji >>>


Samochody marki Jaguar, modele: E-PACE, F-PACE, XE i XF

Przedsiębiorca Inchcape JLR Poland Sp. z o.o., z siedzibą w Warszawie, powiadomił Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, że w samochodach marki Jaguar, modele: E-PACE, F-PACE, XE i XF rok modelowy 2021, wyprodukowanych w Wielkiej Brytanii, przewód powrotnego wtryskiwacza mógł być nieprawidłowo wyprodukowany, w konsekwencji czego może dojść do nieszczelności przewodu i wycieku paliwa w komorze silnika. W takim przypadku kierowca może poczuć silny zapach oleju napędowego lub zaobserwować plamy paliwa w miejscu zaparkowania pojazdu. Paliwo może wyciekać na nawierzchnię drogi, co może stwarzać zagrożenie poślizgiem dla innych uczestników ruchu drogowego.

Na rynku polskim kampanią naprawczą objętych jest łącznie 56 pojazdów.

Przedsiębiorca zadeklarował, że właściciele wszystkich pojazdów sprzedanych na rynku polskim zostali poinformowani o ogłoszonej akcji przywoławczej i konieczności skontaktowania się z serwisem w celu sprawdzenia kodu produkcji przewodu paliwa i w razie konieczności wymiany tego elementu.

Informacji związanych z kampanią udziela Inchcape JLR Poland Sp. z o.o. (adres: ul. Łopuszańska 38 B, 02-232 Warszawa, tel.: 22 388 88 99, e-mail: kontakt@jaguar.pl).

Więcej informacji >>>


29 września 2021 roku

Motocykle marki BMW S 1000 RR

BMW Vertriebs GmbH Oddział w Polsce, z siedzibą w Warszawie, powiadomił Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, że w motocyklach marki BMW S 1000 RR (K67, 0E21/0E23), wyprodukowanych w Niemczech, może dochodzić do wycieku oleju z punktów wkręcania śrub zamykających osi dźwigienki zaworowej, na skutek czego olej może ściekać na tylną oponę, zwiększając ryzyko wypadku

Na rynku polskim kampanią naprawczą objętych jest 12 pojazdów.

Przedsiębiorca zadeklarował, że skontaktuje się z właścicielami samochodów objętych kampanią oraz poinformuje o konieczności wizyty w warsztacie w celu kontroli śrub zamykających osi dźwigienki zaworowej.

Informacji związanych z kampanią serwisową udziela BMW Vertriebs GmbH Oddział w Polsce (adres: ul. Wołoska 22 A, 03-675 Warszawa; tel.: 022 279 71 00).

Więcej informacji >>>


Samochody marki Mitsubishi Eclipse Cross

Przedsiębiorca MMC Car Poland Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, powiadomił Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, że w samochodach marki Mitsubishi Eclipse Cross (GK1W, GK9W) MY2018-2020, może dojść do wypięcia się zatrzasków listwy nadkola w trakcie jazdy z dużą prędkością. Może to skutkować odpadnięciem listwy.

Na rynku polskim kampanią naprawczą objętych jest łącznie 3 371 pojazdów.

Przedsiębiorca zadeklarował, że właściciele samochodów zostaną poinformowani o konieczności zgłoszenia się do serwisu w celu montażu dodatkowego wspornika listwy nadkola przedniego prawego.

Informacji związanych z kampanią serwisową udziela MMC Car Poland Sp. z o.o. (adres: ul. Cybernetyki 10, 02-677 Warszawa, tel. 22 46 31 920).

Więcej informacji >>>


Przedsiębiorca, który uzyskał informację, że produkt wprowadzony przez niego na rynek nie jest bezpieczny, powinien niezwłocznie powiadomić o tym Prezesa UOKiK. Niewykonanie tego obowiązku – zgodnie z art. 33a. ust. 1 pkt 1 ustawy o ogólnym bezpieczeństwie produktów – zagrożone jest karą pieniężną w wysokości do 100 000 zł.

 

Powyższe informacje stanowią powielenie komunikatów umieszczonych na podanej wyżej stronie UOKiK. Stowarzyszenie Prawników Rynku Motoryzacyjnego nie odpowiada za prawidłowość, prawdziwość i kompletność podanych wyżej informacji, które sugerujemy za każdym razem weryfikować na stronie UOKiK,