Na podstawie art. 12 ust. 2 ustawy z dnia 12 grudnia 2003 r. o ogólnym bezpieczeństwie produktów producent i dystrybutor, którzy uzyskali informację, że wprowadzony na rynek produkt nie jest bezpieczny (np. w danej partii pojazdów może wystąpić usterka), są zobowiązani powiadomić o tym niezwłocznie organ nadzoru.

 

Powiadomienie powinno zawierać co najmniej zawiera co najmniej: informacje umożliwiające dokładną identyfikację produktu lub partii produktów, opis zagrożenia stwarzanego przez produkt, informacje mogące służyć ustaleniu przebiegu obrotu produktem oraz opis działań podjętych w celu zapobieżenia zagrożeniom związanym z produktem. Organem sprawującym nadzór nad ogólnym bezpieczeństwem produktów w zakresie określonym ustawą jest Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Organ nadzoru gromadzi przekazywane przez producentów i dystrybutorów powiadomienia (powszechnie nazywane kampaniami przywoławczymi) i publikuje je na stronie Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

 

Jeszcze do niedawna publikowane były także numery VIN pojazdów objętych akcją, lecz ze względu na przepisy RODO Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów stwierdził, że nie ma podstaw prawnych do upubliczniania tego typu danych. Ponadto na podstawie baz danych dealerów/ASO producent zawiadamia właścicieli pojazdów o szczegółach potencjalnej usterki i konieczności jak najszybszego udania się do autoryzowanego serwisu w celu wykonania akcji przywoławczej.

 

We wrześniu 2023 roku na stronie Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów ogłoszono następujące kampanie przywoławcze:

8 września 2023 roku

Samochody marki Mercedes Klasy C

Przedsiębiorca Mercedes-Benz Polska Sp. z o.o., z siedzibą w Warszawie, powiadomił Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, że w samochodach marki Mercedes Klasy C (BR 206), wyprodukowanych od 30.06.2021 r. do 06.06.2023 r., połączenie śrubowe punktów masowych 12 V i 48 V może mieć za niski moment dokręcania. W takim przypadku wiązki przewodów mogą nie być prawidłowo zamocowane i w związku z tym w miejscu połączenia może się zwiększać elektryczna oporność przewodzenia, co może skutkować wzrostem temperatury w tym obszarze i pożarem. Ponadto elektryczny układ napędowy może być dezaktywowany w wariantach hybrydowych plug-in, co może mieć wpływ na emisję spalin i zasięg elektryczny.

Na rynku polskim kampanią naprawczą objętych jest 127 pojazdów.

Właściciele samochodów zostaną poinformowani o prowadzonej kampanii i konieczności zgłoszenia się do punktu serwisowego, w celu przeprowadzenia stosownej naprawy.

Informacji związanych z kampanią udziela Mercedes-Benz Polska Sp. z o.o. (adres: ul. Gottlieba Daimlera 1, 02-460 Warszawa) pod numerem infolinii 00 800 9 777 7777 lub tel. (22) 354 40 01.

Więcej informacji >>>


 

Samochody marki Volvo, modele: V60, S60, XC40

Przedsiębiorca Volvo Car Poland Sp. z o.o., z siedzibą w Warszawie, powiadomił Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, że w samochodach marki Volvo, modele: V60, S60, XC40, wyposażonych w silniki K7 i K8, z roku modelowego 2022-2024, pierścień uszczelniający o przekroju okrągłym może pęknąć, co może prowadzić do wycieku oleju.

Na rynku polskim kampanią naprawczą objętych jest łącznie 3 370 pojazdów.

Właściciele samochodów zostaną poinformowani o prowadzonej kampanii i konieczności zgłoszenia się do autoryzowanych serwisów, w celu wymiany oringu.

Informacji związanych z kampanią udziela Volvo Car Poland Sp. z o.o. (adres: ul. Puławska 558/560, 02-884 Warszawa) pod numerem telefonu: 22 566 28 00.

Więcej informacji >>>


15 września 2023 roku

Samochody marki Alfa Romeo Tonale

Przedsiębiorca FCA Poland S.A. z siedzibą w Bielsku-Białej powiadomił Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, że w samochodach marki Alfa Romeo Tonale, przewód ładowania akumulatora 12 V, dwa przewody masy i dwa złącza HV mogły zostać nieprawidłowo dokręcone, co może doprowadzić do pożaru.

Kampanii naprawczej w Polsce podlega 65 samochodów.

Przedsiębiorca zadeklarował, że właściciele samochodów zostaną zaproszeni listownie do Autoryzowanych Stacji Obsługi w celu sprawdzenia mocowań i dokręcenia odpowiedniej nakrętki, a w razie jej braku –wkręcenia nowej.

Informacji związanych z kampanią naprawczą udziela FCA Poland S.A. (adres: ul. Grażyńskiego 141, 43-300 Bielsko-Biała; tel.: 00 800 342 8 0000).

Więcej informacji >>>


 

Samochody marki Kia SORENTO oraz SORENTO (P)HEV

Przedsiębiorca KIA Polska Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie powiadomił Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, że w samochodach marki Kia SORENTO oraz SORENTO (P)HEV (kod modelowy MQ4 oraz MQ4 (P)HEV) wyprodukowanych w Korei Południowej od początku kwietnia do końca sierpnia 2022 r., dźwignia przełącznika wielofunkcyjnego może mieć nieprawidłowy kontakt z punktem przełączania. W rezultacie kierunkowskaz może nie włączyć się zgodnie z przeznaczeniem, a tym samym nie ostrzec innych pojazdów o zamiarach kierowcy i kierunku ruchu pojazdu, zwiększając ryzyko wypadku.

Na rynku polskim kampanią naprawczą objętych jest 379 pojazdów.

Posiadacze pojazdów zostaną powiadomieni o konieczności umówienia się na wizytę w ASO KIA w celu aktualizacji oprogramowania.

Informacji związanych z kampanią udziela KIA Polska Sp. z o.o. (adres: ul. Puławska 366, 02-819 Warszawa; tel.: 605 542 542, 801 542 542).

Więcej informacji >>>


Przedsiębiorca, który uzyskał informację, że produkt wprowadzony przez niego na rynek nie jest bezpieczny, powinien niezwłocznie powiadomić o tym Prezesa UOKiK. Niewykonanie tego obowiązku – zgodnie z art. 33a. ust. 1 pkt 1 ustawy o ogólnym bezpieczeństwie produktów – zagrożone jest karą pieniężną w wysokości do 100 000 zł.

 

Powyższe informacje stanowią powielenie komunikatów umieszczonych na podanej wyżej stronie UOKiK. Stowarzyszenie Prawników Rynku Motoryzacyjnego nie odpowiada za prawidłowość, prawdziwość i kompletność podanych wyżej informacji, które sugerujemy za każdym razem weryfikować na stronie UOKiK,