Komisja Europejska podjęła decyzję o nałożeniu tymczasowego cła na pojazdy elektryczne z Chin. Poza dotychczas stosowaną 10-procentową stawką pojawią się dodatkowe, ustalone indywidualnie opłaty nałożone na poszczególnych producentów. Wysokość nowego cła będzie wynikała m.in. ze średniej kwoty subsydiów otrzymywanych przez producentów. Nowy podatek będzie dotyczył wyłącznie pojazdów elektrycznych typu BEV.

 

Stawki określone dla poszczególnych producentów:

• SAIC: 38,1%
• Geely (Volvo): 20%
• BYD: 17%
• Inni producenci: 21%

 

Różnice w stawkach wynikają z poziomu wsparcia otrzymanego przez danych producentów ze strony państwa oraz ich chęci do współpracy z organami europejskimi. Pojazdy SAIC będą obciążone najwyższą stawką cła, ze względu na wysoki poziom otrzymanych subsydiów oraz braku współpracy. Producenci tacy jak np. Tesla, którzy wyrazili wolę współpracy otrzymali średnią stawkę na poziomie 21%.

 

Komisja Europejska wzięła pod uwagę wsparcie uzyskiwane przez poszczególne firmy w całym łańcuchu produkcji chińskich pojazdów elektrycznych, włączając sprzedaż litu w zaniżonych cenach czy zachęty podatkowe. Europejskie marki produkujące w Chinach również muszą liczyć się z naliczeniem cła na uśrednionym poziomie 21%, czyli wyższym niż to którym zostali obciążeni chińscy producenci BYD i Geely.

 

Tymczasowe taryfy zaczną obowiązywać od 4 lipca, co będzie wiązało się również z koniecznością przedstawienia gwarancji bankowych przez producentów przy imporcie. Ostateczne stawki celne zostaną ustalone do 4 listopada. Do tego czasu Komisja ds. Handlu Parlamentu Europejskiego dokona przeglądu kalkulacji i uzasadnienia stawek.

 

Sposób, w jaki taryfy wpłyną na klientów, jest na tym etapie niejasny i będzie zależny od umów. Komisja Europejska podkreśla, że nadal poszukuje wspólnego rozwiązania z chińskim rządem. Chińskie władze na nowy podatek zareagowały ostro, określając cła jako antyrynkowe i sprzeczne z interesami UE.

 

Dodatkowo Komisja Europejska zbada działalność Chin także w innych sektorach przemysłu, w tym w branży stali płaskiej, technologii medycznej, energii wiatrowej i słonecznej.