
7 stycznia bieżącego roku weszła w życie Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/2161 z dnia 27 listopada 2019 zmieniająca dyrektywę Rady 93/13/EWG i dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 98/6/WE, 2005/29/WE oraz 2011/83/UE w odniesieniu do lepszego egzekwowania i unowocześnienia unijnych przepisów dotyczących ochrony konsumenta. Dyrektywa została przyjęta w ramach pakietu „Nowy ład dla konsumentów”, mającego na celu ochronę praw konsumentów między innymi wobec nieuczciwych praktyk handlowych stosowanych przez przedsiębiorców w dobie rozwoju rynku cyfrowego. Szybki wzrost liczby platform internetowych niesie ze sobą konieczność modernizacji prawa. Zgodnie z dyrektywą, dostawcy internetowych platform handlowych będą obowiązani poinformować konsumentów czy osoba […]
Czytaj więcej ›
O ile posiadanie własnego logo, odrębnego od marek autoryzacji, jest kwestią zależną od profilu i rozmachu dealerskiego biznesu, o tyle konieczność jego prawnej ochrony w formie znaku towarowego nie ulega raczej żadnej wątpliwości. W jaki sposób uzyskać taką ochronę? Warto przypomnieć, że 15 kwietnia 2016 weszła w życie nowelizacja ustawy – Prawo własności przemysłowej, za sprawą której nastąpiła rewolucja w zasadach rejestracji znaków towarowych. Przed tą datą Urząd Patentowy po zgłoszeniu wniosku o udzielenie prawa ochronnego z automatu badał podobieństwo zgłoszonego znaku do już zarejestrowanych symboli i jeśli stwierdzał, że podobieństwo istnieje i może wprowadzać klienta końcowego w błąd, […]
Czytaj więcej ›
W procesach toczących się przed sądami powszechnymi, w szczególności w branży motoryzacyjnej, wydanie orzeczenia zasądzającego lub oddalającego roszczenia klienta, który nabył pojazd i zareklamował go wskutek roszczeń przysługujących mu z rękojmi, ostatnie „słowo” należy przeważnie do biegłego. To najczęściej na jego opinii sąd w uzasadnieniu wyroku opiera swoje rozstrzygnięcie. To biegły sporządzając opinię wskazuje, czy pojazd posiada wady fizyczne, kiedy powstały i jaki mają wpływ na wartość danego pojazdu.
Czytaj więcej ›
Rządowe Centrum Legislacji opublikowało projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz ustawy o kierujących pojazdami (numer z wykazu RCL: UD53). Przewiduje on zapowiadane kilka miesięcy temu przepisy w celu poprawy bezpieczeństwa na drogach, czyli przede wszystkim pierwszeństwo dla pieszego przed przejściem, obligatoryjną prędkość 50km/h w obszarze zabudowanym przez całą dobę oraz możliwość zatrzymania prawa jazdy na 3 miesiące o 50km/h za przekroczenie prędkości także poza obszarem zabudowanym. Ustawa miałaby wejść w życie 1 lipca 2020. UWAGA! Niniejszy tekst powstał na etapie prac prawodawczych i opisuje stan według dostępnego projektu i informacji z daty publikacji artykułu. […]
Czytaj więcej ›
W styczniu 2020 roku weszło w życie nowe prawo dotyczące ingerencji w stan licznika. Weszło w życie i jest ono… poważnie egzekwowane! Można się o tym przekonać, śledząc informacje o kolejnych zatrzymanych kierowcach, których samochody miały przekręcone liczniki. Co warto wiedzieć o nowych przepisach, oprócz tego, że za cofanie przebiegu kilometrów grożą naprawdę surowe kary?
Czytaj więcej ›