30 lipca 2024 r. na stronie Rządowego Centrum Legislacji opublikowano tekst projektu ustawy o ogólnym bezpieczeństwie produktów („Projekt”). Projektowana ustawa ma zastąpić dotychczasową ustawę z 12 grudnia 2003 r. o ogólnym bezpieczeństwie produktów, która implementowała przepisy dyrektywy 2001/95/WE1 do krajowego porządku prawnego.
Alert został przygotowany przez kancelarię KRK Kieszkowska Rutkowska Kolasiński.
Jeśli mieliby Państwo w tym zakresie jakieś pytania, służymy pomocą.
1. Kilka słów wstępu
W związku z publikacją Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/988 z dnia 10 maja 2023 r. w sprawie ogólnego bezpieczeństwa produktów („Rozporządzenie”)2, które rozpocznie swoje stosowanie 13 grudnia 2024 r., koniecznym stało się wprowadzenie do krajowych porządków prawnych przepisów służących stosowaniu Rozporządzenia na poziomie lokalnym. Szczegółowe informacje na temat zmian, które wprowadza Rozporządzenie, przedstawiliśmy w poprzednich alertach. Projekt zawiera przepisy o charakterze proceduralnym i ustrojowym, służące stosowaniu Rozporządzenia i dostosowaniu krajowego systemu prawnego do prawa unijnego.
2. Podstawowe założenia Projektu
Projekt reguluje istotne kwestie związane ze stosowaniem Rozporządzenia i określa m.in. szczegółowe zasady i procedury kontroli, prowadzonych stacjonarnie oraz online, zasady prowadzenia postępowań administracyjnych i system sankcji nakładanych za nieprzestrzeganie przepisów Rozporządzenia. Projektowana ustawa ma na celu zapewnienie skutecznej kontroli produktów konsumenckich, które stwarzają ryzyko dla konsumentów poprzez brak spełniania ogólnych wymagań bezpieczeństwa. Dostosowuje ona również prawo polskie do rozwiązań przyjętych w Rozporządzeniu, aby krajowe przepisy odpowiadały prawu unijnemu w chwili rozpoczęcia stosowania Rozporządzenia.
3. Najważniejsze zmiany
3.1. Zmiany proceduralne
Projekt zakłada zmiany w zakresie:
- kompetencji organów nadzoru rynku;
- prowadzenia kontroli bezpieczeństwa produktów, w tym kontroli sprzedaży online wraz z wykorzystaniem zakupu bez ujawniania tożsamości organu (tzw. „zakup kontrolny”);
- prowadzenia postępowań administracyjnych w sprawie ogólnego bezpieczeństwa produktów;
- prowadzenia postępowań nakazowych wobec dostawców usług społeczeństwa informacyjnego i dostawców internetowych platform handlowych w sprawie ograniczenia podmiotowi gospodarczemu dostępu do interfejsu online albo usunięcia z interfejsu określonych treści dotyczących produktu.
3.2. Zmiany w zakresie kar pieniężnych
Projekt znacząco zwiększa wysokość kar, które będzie mógł nakładać Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów za wprowadzenie do obrotu produktu niezgodnego z ogólnym wymaganiem bezpieczeństwa – maksymalna wysokość możliwej kary, zgodnie z projektowaną ustawą wzrośnie ze 100 000 zł do 1 000 000 zł.
Taka kara będzie mogła być nałożona na:
- producenta;
- importera oraz
- dystrybutora (w tym przypadku w maksymalnej wysokości 500 000 zł za udostępnienie na rynku produktu niezgodnego z ogólnym wymaganiem bezpieczeństwa).
Projekt przewiduje również kary o maksymalnej wysokości 1 000 000 zł dla:
- dostawców internetowej platformy handlowej, za niewykonanie obowiązków określonych w Rozporządzeniu, brak współpracy z organami nadzoru rynku oraz niewykonanie w terminie decyzji Prezesa UOKiK o usunięciu oferty produktu ze swojego interfejsu online;
- dostawców usług społeczeństwa informacyjnego, za niewykonanie decyzji o ograniczeniu podmiotowi gospodarczemu dostępu do interfejsu online – w sytuacji, gdy podmiot ten nie wykonał decyzji o usunięciu lub umieszczeniu ostrzeżenia o produkcie niebezpiecznym.
W projekcie przewidziano także inne kary, w tym kary, które będzie mógł nakładać wojewódzki inspektor Inspekcji Handlowej w określonych przypadkach utrudniania kontroli bądź niedostarczania dokumentów czy produktów do badań.
4. Konsultacje publiczne
Wraz z publikacją projektu ustawy na stronie Rządowego Centrum Legislacji ruszyły konsultacje publiczne. Do 20 sierpnia 2024 r. można zgłaszać uwagi lub opinie do projektu ustawy pod adresem: dnr.obp@uokik.gov.pl.
W razie pytań lub potrzeby wsparcia w dostosowaniu Państwa organizacji do nowych przepisów, zachęcamy do kontaktu z kancelarią KRK.
adw. Ewa Rutkowska
r.pr. Julia Żychlińska
apl. adw. Monika Woźniak-Cichuta