We wtorek 10 maja 2022 roku na stronach Komisji Europejskiej opublikowano ostateczną wersję rozporządzenia VBER, tj. Rozporządzenia Komisji (UE) w sprawie stosowania art. 101 ust. 3 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do kategorii porozumień wertykalnych i praktyk uzgodnionych. Rozporządzenie wejdzie w życie 1 czerwca 2022 roku i będzie obowiązywać do 31 maja 2034 roku. Kontynuacja tekstu: Część 2: Nowe zasady konkurencji w sprzedaży internetowej Przypomnijmy, że drugie rozporządzenie o porozumieniach wertykalnych dotyczące stricto rynku dystrybucji pojazdów i usług serwisowych, czyli MVBER, które miało pierwotnie stracić moc 31 maja 2023 roku, zostanie przedłużone o kolejne 5 lat tj. do […]
Czytaj więcej ›
W dniu 9 maja 2022 roku na stronie internetowej Rządowego Centrum Legislacji został opublikowany projekt rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie ogłoszenia na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej stanu zagrożenia epidemicznego, w myśl którego ma on obowiązywać od 16 maja 2022 roku. Zgodnie z uzasadnieniem projektu, wprowadzenie tego rozwiązania związane jest z poprawą stanu epidemiologicznego na obszarze Polski (zmniejszenie gwałtownego rozprzestrzeniania się zakażeń SARS-Cov-2 oraz jego agresywności). Wprowadzenie stanu zagrożenia epidemicznego nastąpi jednocześnie z odwołaniem stanu epidemii i uchyleniem rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 20 marca 2020 r. w sprawie ogłoszenia na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej stanu epidemii (Dz. U. z 2022 r. poz. […]
Czytaj więcej ›
W ubiegłym roku Stowarzyszenie Prawników Rynku Motoryzacyjnego uruchomiło Centrum Mediacji i Arbitrażu, którego zadaniem jest prowadzenie postępowań mediacyjnych w obszarze sporów dotyczących branży motoryzacyjnej. Są to przede wszystkim sprawy cywilne i gospodarcze. Ich zakres obejmuje spory pomiędzy przedsiębiorcami, jak również między osobami cywilnymi oraz spory konsumenckie, których stroną są klienci i podmioty rynku motoryzacyjnego (między innymi warsztaty samochodowe). Do zadań Centrum należy również popularyzacja mediacji jako sposobu rozwiązywania sporów oraz organizacja wydarzeń merytorycznych (przede wszystkim szkoleń oraz konferencji) na temat mediacji w branży motoryzacyjnej.
Czytaj więcej ›
Problem stacji kontroli pojazdów, a właściwie niezwaloryzowanych stawek, jakie pobierane są za przeprowadzenie przeglądu okresowego jest dobrze znany wszystkim związanym z branżą motoryzacyjną. W ostatnich latach kwestia niskich stawek przybrała na sile, a miały na to wpływ czynniki takie jak wzrost gospodarczy ostatnich 20 lat, rozrost samej branży, pandemia czy wzrastająca w ostatnim czasie inflacja. Wobec marazmu władz odpowiedzialnych za rozporządzenie regulujące stawki obowiązujące na SKP w dyskursie pojawił się pomysł urynkowienia (uwolnienia) opłat. Organizacje branży motoryzacyjnej coraz tłumniej dołączają się do kolejnych akcji mających na celu zwrócenie uwagi rządzących oraz społeczeństwa na niedostosowanie obecnie obowiązującej stawki 98 zł […]
Czytaj więcej ›