Czy rola zakładów ubezpieczeń w procesie likwidacji szkód komunikacyjnych ulegnie zwiększeniu? Jest odpowiedź Ministerstwa Sprawiedliwości

Jakiś czas temu pisaliśmy o spotkaniu zastępcy przewodniczącego Komisji Nadzoru Finansowego Dagmary Wieczorek – Bartczak odpowiedzialnej w Urzędzie KNF za sektor ubezpieczeń z jego przedstawicielami. Dotyczyło ono planu działań UKNF w latach 2020–2024 w zakresie nadzoru nad tą częścią rynku finansowego. Z treści opublikowanej na stronie internetowej KNF notatki wynikało, że KNF planuje aktywność m.in. na płaszczyźnie kontroli likwidacji szkód komunikacyjnych pod kątem terminowości, obowiązków informacyjnych oraz wypłacanych odszkodowań.   O spotkaniu w KNF można przeczytać w tym miejscu.   Niepokój branży motoryzacyjnej wzbudziła zapowiedź współpracy Komisji z Ministerstwem Sprawiedliwości w zakresie regulacji ustawowych dotyczących likwidacji szkód. Chodzi o plany […]

Czytaj więcej ›
Nie później, czy nie wcześniej?

Ustawodawca w art. 31i Specustawy wydłużył do 180 dni terminy określone w ustawie – Prawo o ruchu drogowym. Przywołany przepis został jednak sformułowany bardzo dwuznacznie, co budzi nie tylko wątpliwości interpretacyjne, ale także w przypadku stosowania go przez wydziały komunikacji.

Czytaj więcej ›
Zwrot akcyzy od samochodów osobowych

Zgodnie z art. 107 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (tekst jedn.: Dz. U. z 2020 r. poz. 722 z późn. zm.) – dalej u.p.a., podmiot, który nabył prawo rozporządzania jak właściciel samochodem osobowym niezarejestrowanym wcześniej na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym, od którego akcyza została zapłacona na terytorium kraju, dokonujący dostawy wewnątrzwspólnotowej albo eksportu tego samochodu osobowego, lub jeżeli w jego imieniu ta dostawa albo eksport są realizowane, ma prawo do zwrotu akcyzy na wniosek złożony właściwemu naczelnikowi urzędu celnego w terminie roku od dnia dokonania dostawy wewnątrzwspólnotowej albo eksportu tego samochodu osobowego.   Do powyższego pojawiają się pewne wątpliwości interpretacyjne […]

Czytaj więcej ›
Samochody zabytkowe bez rejestracji – w jaki sposób można poruszać się nimi po drogach publicznych?

W Polsce coraz prężniej rozwija się rynek pojazdów zabytkowych – głównie sprowadzanych z zagranicy. Pojazdy takie są najczęściej sprowadzane do kraju jako “do remontu” i czasami jest to proces trwający wiele miesięcy, wiążący się z kosztami i koniecznością poszukiwania rzadkich części. Zważywszy, że remont takiego auta to bardzo często jego rozbieranie praktycznie “do zera” a potem ponowny montaż, istnieje potrzeba finalnego przetestowania auta przed jego sprzedażą oraz oczywiście wykonanie dla niego badania technicznego.   W związku z powyższym nasuwają się pytania dotyczące poruszania się po drogach publicznych takim zabytkowym samochodem. Jak dojechać takim autem do stacji kontroli pojazdów czy też […]

Czytaj więcej ›
Co może przynieść najnowsze GVO/BER?

Już od ponad roku w Komisji Europejskiej trwają prace nad następnym GVO/BER czyli rozporządzeniem zastępującym obowiązujące obecnie tzw. General Block Exemption Regulations 330/2010. Nowe prawo będzie się teraz nazywać VBER.  Pierwsza litera pochodzi  od słowa „Vertical”, bo przecież w rozporządzeniu chodzi głownie zasady obowiązujące w  tzw. porozumieniach wertykalnych  (czyli w motoryzacji umowach pomiędzy importerami a dealerami).  I trzeba się tego nowego skrótowca nauczyć.   Po konsultacjach społecznych, które trwały do maja 2019 i złożeniu przez bardzo wiele organizacji wniosków i postulatów, pod koniec ubiegłego roku  odbywały się spotkania robocze, których uczestnicy dyskutowali nad wyznaczonymi przez urzędników Komisji Europejskiej tematami. I […]

Czytaj więcej ›

« Poprzednia stronaNastępna strona »