Zbliżają się ważne terminy dla przedsiębiorców i zawodów zaufania publicznego dotyczące e-Doręczeń

 

 

Co to są e-Doręczenia

E-doręczenia, to nowy sposób, w jaki podmioty komunikują się z organami administracji publicznej. E-Doręczenia to usługa, która umożliwi przedsiębiorcom wysyłkę, odbiór i przechowywanie korespondencji online. Doręczenia elektroniczne poprzez portal e-doręczenia będą miały równoważną moc prawną jak tradycyjne przesyłki polecone z potwierdzeniem odbioru. Skrzynka e-Doręczenia docelowo zastąpi korespondencję poprzez ePUAP.

Usługę e-Doręczeń świadczyć będą wyłącznie dostawcy usług zaufania: Poczta Polska S.A., jako dostawca publiczny oraz komercyjni dostawcy niepubliczni wpisani do rejestru prowadzonego przez Ministra Cyfryzacji.

Artykuł został przygotowany przez kancelarię prawną JDP.

 

W przypadku dodatkowych pytań zachęcamy do kontaktu z kancelarią.

Jak jest zbudowany adres do e-Doręczeń

Czytaj więcej na stronie kancelarii JDP >>>

 

Kogo dotyczą e-Doręczenia

Docelowo wszystkie podmioty publiczne, przedsiębiorcy oraz zawody zaufania publicznego (np. adwokaci, radcowie prawni, doradcy podatkowi) będą miały obowiązek posiadania adresu do doręczeń elektronicznych i prowadzenia korespondencji za pośrednictwem e-Doręczeń.

 

Od kiedy należy posiadać skrzynkę do e-Doręczeń

Harmonogram wdrażania obowiązkowych e-Doręczeń dla przedsiębiorców jest kilkuetapowy i zależy od tego, kiedy działalność była założona lub modyfikowana oraz w jakim rejestrze przedsiębiorstwo jest wpisane (KRS lub CEIDG). Harmonogram obejmuje także zawody zaufania publicznego.

 

Osoby wykonujące zawody zaufania publicznego:

  • od 10 grudnia 2023 r. – osoby wykonujące zawód: adwokata, radcy prawnego, doradcy podatkowego, doradcy restrukturyzacyjnego, rzecznika patentowego, notariusza.

Podmioty wpisywane do KRS:

  • od 10 grudnia 2023 r. – wszystkie podmioty niepubliczne wpisane do KRS od 10 grudnia 2023 r. (czyli wniosek o wpis do KRS będzie zawierał także wniosek o utworzenie adresu do e-doręczeń)
  • do 10 marca 2024 r. – wszystkie podmioty niepubliczne wpisane do KRS przed 10 grudnia 2023 r.

Podmioty wpisywane do CEIDG: 

  • do 1 stycznia 2024 r. – podmioty niepubliczne składające wniosek o wpis do CEIDG po 31 grudnia 2023 r. (czyli wniosek o wpis do CEDIG będzie zawierał także wniosek o utworzenie adresu do e-doręczeń)
  • od 30 września 2025 r. do 30 września 2026 r. – podmioty niepubliczne wpisane do CEIDG do 31 stycznia 2023 r., jeśli dokonają jakiejkolwiek zmiany w CEIDG od 30 września 2025 r. do 30 września 2026 r.
  • do 1 października 2026 r. – podmioty niepubliczne wpisane do CEIDG przed 31 grudnia 2023 r., jeśli nie dokonały żadnej zmiany w CEIDG od 30 września 2025 r. do 30 września 2026 r.

 

Jak założyć skrzynkę do e-Doręczeń

Wnioski o założenie skrzynki e-Doręczeń można składać już teraz. Po założeniu skrzynki do e-Doręczeń należy ją aktywować. Na dzień 10 grudnia 2023 r. wszystkie podmioty, które są zobowiązane do korzystania z e-Doręczeń według harmonogramu, muszą mieć aktywną skrzynkę do e-Doręczeń. Instrukcja aktywowania skrzynki zostanie przesłana drogą e-mailową po złożeniu wniosku o utworzenie adresu do e-Doręczeń.

 

Kroki do założenia skrzynki e-Doręczeń:

Czytaj więcej na stronie kancelarii JDP >>>

magdalena-asiewska

Magdalena Zasiewska

doradca podatkowy | Co-Head of Tax

e-mail: magdalena.zasiewska@jdp-law.pl

Michal-Jagielski-kopia

Michal Jagielski

ekspert podatkowy | Co-Head of Tax

e-mail: michal.jagielski@jdp-law.pl

dorota_dabrowska

Dorota Dąbrowska

doradca podatkowy | Tax manager

e-mail: dorota.dabrowska@jdp-law.pl