Pomimo podejmowanych prób legislacyjnych ograniczenia obowiązków administracyjnych nakładanych na przedsiębiorców, gdy chodzi o potrzebę zwiększenia świadomości konsumentów i ochronę środowiska, prawodawca unijny i krajowy dokładają coraz to nowe wymogi. Przejawem tego może być obowiązek raportowania informacji o substancjach potencjalnie niebezpiecznych w wyrobach wprowadzanych do obrotu, jaki zaczął obowiązywać 5 stycznia 2021 roku. Temat ten może być szczególnie istotny dla branży elektronicznej i chemicznej, a tym samym dla branży motoryzacyjnej. Niezbyt intensywnie komentowana oraz nieco zapomniana nowelizacja dyrektywy 2008/98/WE w sprawie odpadów (Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/851 z dnia 30 maja 2018 r.) nakłada na państwa członkowskie obowiązek [...]
Czytaj więcej ›
Do polski sprowadzanych jest ponad milion używanych aut rocznie. Pod tym kątem jesteśmy największym importerem w Unii. Niestety – 10-15 letnie samochody nie spełniają ekologicznych norm i przyczyniają się do zwiększania zanieczyszczenia powietrza. Związek Dealerów Samochodów domaga się zmian w przepisach akcyzowych, które miałyby zniechęcić do sprowadzania do Polski szrotów.
Czytaj więcej ›
Rok 2020 był dla większości przedsiębiorców czasem trudnej walki o utrzymanie miejsc pracy, jak i samej działalności. Pokazał nam również, jak ważne jest posiadanie porządnych procedur i sprawne kryzysowe zarządzanie. Z nadzieją patrząc w przyszłość, oddajemy w Państwa ręce - przygotowany przez prawników z kancelarii M. Krotoski Adwokaci - kalendarz na rok 2021, który może posłużyć za kompleksowy przewodnik po obszarach i procedurach składających się na compliance. Zapraszamy też na bezpłatny webinar w dniu 9 lutego 2021 roku. OTWÓRZ KALENDARZ Compliance służy unikaniu różnego rodzaju zagrożeń czyli unikaniu sytuacji, w której spółka przegra proces, czy zapłaci wysokie odszkodowanie albo będzie musiała mierzyć się z odwołaniami na skutek niekorzystnych decyzji organów, które [...]
Czytaj więcej ›
Bardzo ciekawe orzeczenie w zakresie reklamy na rynku motoryzacyjnym wydała Komisja Etyki Reklamy. Po rozpatrzeniu skargi złożonej przez konsumenta uznała że reklama Toyoty z Włodzimierzem Zientarskim wprowadza w błąd na temat hybryd plug-in i ich użyteczności w codziennym użytkowaniu. Komisja Etyki Reklamy jest organem stowarzyszenia Związek Stowarzyszeń Rada Reklamy. Stowarzyszenie to zrzesza uczestników rynku reklamowego, takich jak reklamodawcy, agencje reklamowe, domy mediowe i agencje public relations działające na rzecz reklamodawców oraz "środki przekazu". Jak czytamy w statucie stowarzyszenia, Komisja Etyki Reklamy jest organem szczególnym Związku Stowarzyszeń Rady Reklamy, powołanym do badania zgodności przekazów reklamowych z postanowieniami Kodeksu Etyki Reklamy [...]
Czytaj więcej ›
Pojawia się wśród sprzedawców pytanie czy zmieniać na rok wzorce umowne czy wziąć na siebie ryzyko reklamacji wynikającej z reżimu rękojmi złożonej przez quasi przedsiębiorcę? Zdecydowanie rekomenduję to pierwsze rozwiązanie. Klientów roszczeniowych jest bowiem coraz więcej.
Czytaj więcej ›