W czwartek (8 lipca) Komisja Europejska opublikowała komunikat prasowy, w którym poinformowała o wyniku postępowania antymonopolowego prowadzonego przeciwko koncernom Daimler, BMW i Volkswagen (Volkswagen, Audi i Porsche). Komisja uznała, że niemieckie koncerny dopuściły się naruszenia unijnych przepisów antymonopolowych, ponieważ w latach 2009-2014 uczestniczyły w zmowie dotyczącej ograniczania emisji tlenków azotu w nowych samochodach osobowych z silnikiem Diesla.

 

Producenci samochodów odbywali regularne spotkania techniczne celem omówienia rozwoju technologii selektywnej redukcji katalitycznej (SCR), która eliminuje szkodliwe emisje tlenków azotu (NOx) z samochodów osobowych z silnikiem Diesla poprzez wtrysk nietoksycznego, bezwonnego wodnego roztworu mocznika (zwanego również „AdBlue”) do strumienia gorących spalin. Ukarane koncerny przez ponad pięć lat porozumiewały się w celu uniknięcia konkurencji w zakresie redukcji emisji lepszej, niż jest to wymagane przez prawo, pomimo dostępności właściwej technologii.

 

Wszyscy uczestnicy kartelu potwierdzili swój udział w nielegalnym porozumieniu i zgodzili się na ugodowe rozstrzygnięcie sprawy. Komisja Europejska ukarała uczestników zmowy grzywną o łącznej wysokości 875 189 000 euro. Po zastosowaniu procedury redukcji kar, ostatecznie Volkswagen musi zapłacić 502 362 000 euro, a BMW – 372 827 000 euro. Daimler całkowicie uniknął kary finansowej w wysokości ok. 727 000 000 euro, ponieważ to właśnie ten koncern ujawnił istnienie kartelu.

 

Wiceprzewodnicząca KE odpowiedzialna za politykę konkurencji, Margrethe Vestager oświadczyła w komunikacie: „Pięciu producentów samochodów Daimler, BMW, Volkswagen, Audi i Porsche posiadało technologię, pozwalającą na redukcję szkodliwych emisji ponad to, co jest wymagane przez normy emisji UE. (Celowo) unikali jednak konkurowania w sferze pełnego wykorzystania potencjału tej technologii. (…). Dzisiejsza decyzja KE dotyczy zatem sytuacji, w której legalna współpraca technologiczna była prowadzona w niewłaściwy sposób. (…). Nie tolerujemy zmowy firm. Jest to niezgodne z przepisami antymonopolowymi UE. Konkurencja i innowacje w zakresie zarządzania zanieczyszczeniem samochodów są niezbędne dla Europy, aby osiągnąć ambitne cele Zielonego Ładu. A ta decyzja pokazuje, że nie zawahamy się przed podjęciem kroków przeciwko wszelkim formom działań kartelowych, które zagrażają temu celowi”.