Uszczerbek u osób trzecich na skutek wypadku samochodowego spowodowanego samochodem służbowym likwidowany jest co do zasady na koszt pracodawcy. W tym tekście opiszemy zasady na jakich pracodawcy przysługuje roszczenie wobec pracownika o naprawienie szkody w mieniu własnym oraz zwrotne roszczenie o wypłacone na rzecz osób trzecich odszkodowania i zadośćuczynienia.   W przypadku gdy dojdzie do wypadku należy też rozróżnić dwa elementy powstałej u pracodawcy szkody – szkoda na samochodzie (lub bardziej ogólnie – mieniu) własnym czyli należącym do pracodawcy oraz szkoda na mieniu (jak również zdrowiu i życiu) osób trzecich.   Odpowiedzialność za mienie pracodawcy Jeśli chodzi o odpowiedzialność za [...]
             
Czytaj więcej ›
    
    
    
 
                
                    			
						
	            
            
        
	    
    
    
     24 stycznia 2025 roku Sejm uchwalił ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług, ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw (druk nr 896). Nowelizacja umożliwia odzyskanie akcyzy od samochodów, które zostały zarejestrowane wyłącznie w celu ich wywiezienia za granicę. Jak wskazano w uzasadnieniu projektu, zwrot akcyzy od samochodów zarejestrowanych w celu wywozu za granicę jest podyktowany zmianą dotychczasowej linii orzeczniczej sądów administracyjnych, która nastąpiła po wydaniu orzeczenia prejudycjalnego przez Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE) z 17 maja 2023 r. w sprawie C-105/22.   Wyrok TSUE, który zapadł po wystąpieniu z pytaniem prejudycjalnym przez Naczelny Sąd Administracyjny, [...]
             
Czytaj więcej ›
    
    
    
 
                
                    			
						
	            
            
        
	    
    
    
     Dnia 29 lipca 2024 r. weszło w życie Rozporządzenie Przeciw Deforestacji, w skrócie EUDR. Jego celem jest zminimalizowanie negatywnego wpływu ludzkiej produkcji na wylesienie szczególnie narażonych terenów. Dotyczyć będzie ono szerokiej grupy przedsiębiorców, którzy będą wprowadzać do obrotu na rynku unijnym określone produkty. Rozporządzenie EUDR dotyczy kawy, kakao, soi, oleju palmowego, kauczuku. Produkty te nie mogą pochodzić z terenów, na których doszło do wylesienia. Drewno natomiast nie może pochodzić z terenów, na których doszło do wylesienia lub degradacji lasów po 31.12.2020 r. Rozporządzenie szczególnie dotknie eksporterów, importerów, handlarzy określonych produktów na terenie UE. Od ponad 30 lat wspieramy przedsiębiorców i osoby prywatne [...]
             
Czytaj więcej ›
    
    
    
 
                
                    			
						
	            
            
        
	    
    
    
     Przemysł samochodowy jest jednym z najprężniej rozwijających się pod względem stosowania sztucznej inteligencji. Tak dynamiczny rozwój pociąga za sobą już pierwsze ofiary – za pierwszą z nich uważa się Eleine Herzberg, która zmarła w wypadku 18 marca 2019 r. w miejscowości Tempe w Arizonie. Została potrącona przez samochód Volvo xc90 należący do marki Uber, podczas przejazdu testowego autonomicznego samochodu. W teorii miał być kontrolowany przez kierowcę siedzącego w fotelu. Ten jednak był zajęty przeglądaniem telefonu i nie zareagował w porę, gdy samochód uderzył w pieszą. Od ponad 30 lat wspieramy przedsiębiorców i osoby prywatne w obszarze prawa i podatków. Mamy wiedzę i doświadczenie, które pozwala [...]
             
Czytaj więcej ›
    
    
    
 
                
                    			
						
	            
            
        
	    
    
    
     Komisja Europejska w porozumieniu z państwami członkowskimi UE w dniu 18 grudnia 2024 roku ogłosiła okres przejściowy dla instalacji inteligentnych tachografów. Pierwotnie wymiana tachografów analogowych i cyfrowych starszej generacji  w pojazdach uczestniczących w transporcie międzynarodowym zarejestrowanych do 14 czerwca 2019 roku miała mieć miejsce do 31 grudnia 2024 roku. Wobec zgłaszanych problemów z dostępnością nowszych urządzeń, Komisja Europejska w porozumieniu z państwami członkowskimi UE wprowadziła okres przejściowy dla ich instalacji od dnia 1 stycznia 2025 roku do 28 lutego 2025 roku.   W praktyce oznacza to, że przewoźnicy realizujący  transport międzynarodowy na ternie UE nie będą karani za brak wymiany [...]
             
Czytaj więcej ›
    
    
    
 
                
                                        
                
                    
					
                    « Poprzednia strona — Następna strona »