W minionym tygodniu mieliśmy przyjemność zorganizować kolejne seminarium naszego Stowarzyszenia. Na szkoleniu pod tytułem “Mapa Prawna Motoryzacji 2019/2020” gościliśmy ponad 50 osób – głównie prawników obsługujących rynek motoryzacyjny oraz zaproszonych gości z firm z sektora motoryzacyjnego. Powód do przyjścia był nie byle jaki, bo tym razem skupiliśmy się na aktualnych zmianach prawnych w branży motoryzacyjnej, których z uwagi na koniec kadencji parlamentu w tym roku nie zabrakło.

 

Pierwszy wykład pod tytułem „Nowelizacja Prawa o ruchu drogowym – sankcje ze brak rejestracji pojazdu i brak zgłoszenia nabycia/zbycia pojazdu” poprowadzili radca prawny Małgorzata Miller i radca prawny Paweł Tuzinek, a dotyczył wchodzących od 1 stycznia 2020 kar za brak pierwszej rejestracji pojazdu sprowadzonego z terenu Unii Europejskiej oraz braku zawiadomienia o zbyciu lub nabyciu pojazdu już zarejestrowanego w ciągu 30 dni. Temat ten budzi w ostatnich miesiącach bardzo wiele kontrowersji zarówno u zwykłych właścicieli samochodów jak i u przedsiębiorców sprowadzających i sprzedających samochody.  Był też oczywiście powodem do dyskusji i wymiany stanowisk, ponieważ przepisy w wielu aspektach (jak zwykle) nie są jednoznaczne.

 

Kolejny blok dotyczył profesjonalnej rejestracji pojazdów – nowego trybu dopuszczania pojazdów do ruchu w celu jazd testowych. Poprowadzili go Małgorzata Miller i radca prawny Dariusz Brzozowski. Instytucja PRP, która niestety na razie mało przyjęła się wśród autoryzowanych dealerów samochodów (może ona być stosowana tylko do aut nigdy wcześniej niezarejestrowanych) to sporo wymagań formalnych, znacznie bardziej rozbudowanych niż wcześniej obowiązujący art. 74 ust. 1 pkt 3 Prawa o ruchu drogowym

 

Od 1 czerwca 2020 zaczną obowiązywać nowe rozwiązania w dotyczące ochrony jednoosobowych przedsiębiorców z tytułu rękojmi (i nie tylko). Można to nazwać “ochroną hybrydową” lub ochroną quasi-przedsiębiorcy, ponieważ wprawdzie zawierającym umowę jest przedsiębiorca i jest ona w związku z jego działalnością gospodarczą, ale z uwagi na jej niezawodowy dla niego charakter uzyskuje on w pewnym zakresie ochronę taką jaką ma konsument. Ochrona ta dotyczy nie tylko rękojmi ale także umów na odległość (poza lokalem) oraz klauzul abuzywnych. Ten blok poprowadził mecenas Dariusz Brzozowski.

 

Ostatni z z wykładów dotyczył problemów podatkowych branży motoryzacyjnej powstałych w ostatnim czasie, czyli podzielonej płatności w sektorze dystrybucji części i akcesoriów (jest obowiązkowa od 1 listopada 2019), niekorzystnego orzecznictwa organów i sądów dotyczącego eksportu samochodów z Polski oraz raportowania schematów podatkowych. Tą część szkolenia poprowadzili doradca podatkowy Jerzy Martini i konsultant podatkowy Maciej Kordalewski, obaj z kancelarii Martini & Wspólnicy.

 

 

Prezentacje ze szkolenia zostaną umieszczone w Strefie Członkowskiej. Już teraz zapraszamy na kolejne seminarium szkoleniowe, które planujemy na kwiecień 2020 roku. Mile widziane uwagi co do propozycji przebiegu i potencjalnych tematów wystąpień.


Przeczytaj również: