Kolejny etap tworzenia nowego GVO/BER – konsultacje społeczne w zakresie oceny starego rozporządzenia

Komisja Europejska rozpoczęła konsultacje społeczne w sprawie rozporządzenia w sprawie wyłączeń grupowych pojazdów silnikowych (rozporządzenie Komisji (UE) nr 461/2010). Celem konsultacji jest ocena, czy i w jakim zakresie cele rozporządzenia w sprawie wyłączeń grupowych pojazdów silnikowych (MVBER) zostały spełnione.   Przypomnijmy, że oprócz rozporządzenia Komisji (UE) nr 461/2010 („rozporządzenie w sprawie wyłączeń grupowych w sektorze pojazdów silnikowych”), KE przyjęła również zawiadomienie zawierające wytyczne dotyczące interpretacji tego rozporządzenia („Uzupełniające wytyczne w sprawie ograniczeń wertykalnych w porozumieniach dotyczących sprzedaży i napraw pojazdów silnikowych oraz dystrybucji części zamiennych do pojazdów silnikowych”).   Komisja Europejska kieruje swoje zapytania do następujących grup zainteresowanych: przedsiębiorstw prowadzących […]

Czytaj więcej ›
Co daje branży austriacki wyrok w sprawie Peugeota?

W maju szerokim echem odbił się w branży wyrok Sądu Kartelowego w Wiedniu rozstrzygający spór między dealerem Peugeota a austriackim importerem tej marki. Zdaniem sądu doszło do nadużycia pozycji rynkowej importera, zaś przykłady konkretnych „przewinień” wydadzą się znajome każdemu dealerowi.

Czytaj więcej ›
Interpretacja dotycząca zryczałtowanego przychodu związanego z wykorzystywaniem samochodu służbowego do celów prywatnych 21 września 2020 r. Minister Finansów opublikował interpretację ogólną w sprawie zryczałtowanego przychodu pracownika związanego z wykorzystywaniem samochodu służbowego do celów prywatnych. Wydawać by się mogło, że sama idea ryczałtu i jego stosowanie powinno być proste. Niemniej w trakcie stosowania przepisów ustawy o PIT powstały rozbieżności dotyczące rozliczania wydatków na paliwo wykorzystywanego do celów prywatnych pracownika. Budziło to istotne problemy w rozliczeniu takiego świadczenia przez pracodawców. Interpretacja ogólna kończy spory o paliwo dla celów prywatnych.   Autorem tekstu jest Tobiasz Szczęsny, doradca podatkowy i aplikant radcowski przy OIRP w Warszawie, menedżer w Gekko Taxens Doradztwo Podatkowe sp. z o.o, absolwent [...] Czytaj więcej ›
Obowiązek uzyskania zaświadczeń blokuje elektromobilność? Branża interweniuje i apeluje o zmianę prawa

Zgodnie z art. 109a ustawy o podatku akcyzowym, samochody osobowe stanowiące pojazd elektryczny w rozumieniu art. 2 pkt 12 ustawy z dnia 11 stycznia 2018 r. o elektromobilności i paliwach alternatywnych oraz pojazd napędzany wodorem w rozumieniu art. 2 pkt 15 tej ustawy, zwolnione są z podatku akcyzowego. Zgodnie z tym przepisem, właściwy naczelnik urzędu skarbowego zobowiązany jest jednak wydać na wniosek zainteresowanego podmiotu zaświadczenie stwierdzające zwolnienie od akcyzy a warunkiem jego wydania jest, że podmiot ten przedstawi dokumentację potwierdzającą, iż pojazd, którego dotyczy zwolnienie, jest pojazdem elektrycznym lub pojazdem napędzanym wodorem. Okazuje się że organy nie radzą sobie z […]

Czytaj więcej ›
Nowe regulacje prawne sprzyjające rozwojowi e-mobility na polskim rynku motoryzacyjnym W dniu 20 sierpnia 2020 roku na stronie internetowej Rządowego Centrum Legislacji opublikowany został projekt rozporządzenia Ministra Klimatu zmieniającego rozporządzenie w sprawie szczegółowych zasad kształtowania i kalkulacji taryf oraz rozliczeń w obrocie energią elektryczną. Proponowane zmiany dotyczą m. in. wprowadzenia instrumentu konta regulacyjnego czy umożliwienia odbiorcom końcowym otrzymywania faktur i rozliczeń w formie elektronicznej. Dla rynku motoryzacyjnego największe znaczenie ma jednak pakiet zmian związanych z wprowadzeniem nowej, odrębnej e-taryfy, która powstanie na potrzeby działalności ogólnodostępnych stacji ładowania.   Autorem tekstu jest Karol Olejnik Młodszy Prawnik w M. Krotoski Adwokaci i Radcy Prawni. W razie dalszych pytań zachęcamy do kontaktu z [...] Czytaj więcej ›

« Poprzednia stronaNastępna strona »