20 marca weszło w życie rozporządzenie Ministra Zdrowia w sprawie ogłoszenia na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej stanu epidemii. Rozporządzenie to zmienia nieco uregulowania wprowadzone rozporządzeniem w sprawie ogłoszenia na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej stanu zagrożenia epidemicznego, które weszło w życie tydzień wcześniej. Wtedy pisaliśmy, że zakazy tam sformułowane nie dotyczą ogromnej większości aktywności typowo związanych z branżą motoryzacyjną. Jak sytuacja wygląda teraz?

 


Uwaga! Stan prawny który został opisany poniżej uległ zmianie w związku z wejściem w życie rozporządzenia rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 31 marca 2020 r. w sprawie ustanowienia określonych ograniczeń, nakazów i zakazów w związku z wystąpieniem stanu epidemii (Dz. U. z 2020 roku, poz. 566). Z aktualnymi uregulowaniami można zapoznać się tutaj.


 

Rozporządzenie zostało wydane na podstawie art. 46 ust. 2 i 4 ustawy z dnia 5 grudnia 2008 r. o zapobieganiu oraz zwalczaniu zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi (Dz. U. z 2019 r. poz. 1239 i 1495 oraz z 2020 r. poz. 284, 322 i 374).

 

Zgodnie z rozporządzeniem w okresie, od 20 marca 2020 do odwołania, ustanawia się czasowe ograniczenie prowadzenia przez przedsiębiorców w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 6 marca 2018 r. – Prawo przedsiębiorców oraz przez inne podmioty, działalności:

a) polegającej na przygotowywaniu i podawaniu posiłków i napojów gościom siedzącym przy stołach lub gościom dokonującym własnego wyboru potraw z wystawionego menu, spożywanych na miejscu (ujętej w Polskiej Klasy-fikacji Działalności w podklasie 56.10.A), z wyłączeniem realizacji usług polegających na przygotowywaniu i podawaniu żywności na wynos lub jej przygotowywaniu i dostarczaniu oraz działalności restauracyjnej lub ba-rowej prowadzonej w środkach transportu, wykonywanej przez oddzielne jednostki,
Dziennik Ustaw – 4 – Poz. 491
b) związanej z organizacją, promocją lub zarządzaniem imprezami, takimi jak targi, wystawy, kongresy, konferen-cje, spotkania, włączając działalności polegające na zarządzaniu i dostarczaniu pracowników do obsługi terenów i obiektów, w których te imprezy mają miejsce (ujętej w Polskiej Klasyfikacji Działalności w podklasie 82.30.Z),
c) twórczej związanej z wszelkimi zbiorowymi formami kultury i rozrywki (ujętej w Polskiej Klasyfikacji Działal-ności w dziale 90.0),
d) związanej ze sportem, rozrywkowej i rekreacyjnej (ujętej w Polskiej Klasyfikacji Działalności w dziale 93.0), w szczególności polegającej na prowadzeniu miejsc spotkań, klubów, w tym klubów tanecznych i klubów noc-nych oraz basenów, siłowni, klubów fitness,
e) związanej z projekcją filmów lub nagrań wideo w kinach, na otwartym powietrzu lub w pozostałych miejscach oraz działalności klubów filmowych (ujętej w Polskiej Klasyfikacji Działalności w podklasie 59.14.Z),
f) związanej z konsumpcją i podawaniem napojów (ujętej w Polskiej Klasyfikacji Działalności w podklasie 56.30),
g) związanej z prowadzeniem kasyn, z wyłączeniem kasyn internetowych;

 

W dniu 20 marca 2020 r. w obiektach handlowych o powierzchni sprzedaży powyżej 2000 m2 ustanawia się czasowe ograniczenie:

1) handlu detalicznego najemcom powierzchni handlowej, których przeważająca działalność polega na handlu:

a) wyrobami tekstylnymi,
b) wyrobami odzieżowymi,
c) obuwiem i wyrobami skórzanymi,
d) meblami i sprzętem oświetleniowym,
e) sprzętem radiowo-telewizyjnym lub sprzętem gospodarstwa domowego,
f) artykułami piśmiennymi i księgarskimi;

2) prowadzenia działalności gastronomicznej i rozrywkowej.

 

W okresie od dnia 21 marca 2020 r. do odwołania w obiektach handlowych o powierzchni sprzedaży powyżej 2000 m2 ustanawia się czasowe ograniczenie:

1) handlu detalicznego najemcom powierzchni handlowej, z wyłączeniem najemców, których przeważająca działalność polega na sprzedaży:

a) żywności w rozumieniu art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 r. o bezpieczeństwie żywności i żywienia (Dz. U. z 2019 r. poz. 1252 oraz z 2020 r. poz. 284 i 285),
b) produktów kosmetycznych w rozumieniu art. 2 pkt 9 ustawy z dnia 4 października 2018 r. o produktach kosme-tycznych (Dz. U. poz. 2227) innych niż przeznaczone do perfumowania lub upiększania,
c) artykułów toaletowych,
d) środków czystości,
e) produktów leczniczych w rozumieniu art. 2 pkt 32 ustawy z dnia 6 września 2001 r. – Prawo farmaceutyczne (Dz. U. z 2019 r. poz. 499, z późn. zm.3)), w tym w aptekach lub punktach aptecznych,
f) wyrobów medycznych w rozumieniu art. 2 ust. 1 pkt 38 ustawy z dnia 20 maja 2010 r. o wyrobach medycznych (Dz. U. z 2020 r. poz. 186),
g) środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego w rozumieniu art. 3 ust. 3 pkt 43 ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 r. o bezpieczeństwie żywności i żywienia,
h) gazet,
i) artykułów budowlanych lub remontowych,
j) artykułów dla zwierząt domowych lub
k) paliw;

2) prowadzenia działalności usługowej najemcom powierzchni usługowej, z wyłączeniem najemców, których przeważająca działalność polega na świadczeniu usług: medycznych, bankowych, ubezpieczeniowych, pocztowych, pralniczych lub gastronomicznych polegających jedynie na przygotowywaniu i dostarczaniu żywności;

3) prowadzenia handlu detalicznego lub prowadzenia działalności usługowej na wyspach handlowych.

 

Jak widać z powyższego zakazy zostały ujęte znacznie szerzej i w obiektach handlowych powyżej 2000m2 został wprowadzony pełny zakaz sprzedaży detalicznej i zakaz działalności usługowej z wyjątkiem wymienionych powyżej.

 

W pierwszej kolejności należy jednak wskazać, że zakaz jest kierowany tylko do najemców działających w tych obiektach. Jeżeli powierzchnia nie jest wynajmowana, a działalność jest prowadzona na innym tytule prawnym, to zakaz nie ma zastosowania. W przypadku obiektów dealerskich ma to zatem znaczenie tylko w przypadku gdy obiekt nie jest własnością dealera, a jest on wynajmowany od podmiotu trzeciego.

 

Pozostaje jeszcze kwestia ustalenia co to jest obiekt handlowy i jak liczyć powierzchnię sprzedaży, która miałaby być ewentualną przesłanką do stosowania w nim zakazu. Omawiane tu rozporządzenie nie zawiera odpowiednich definicji, a tym samym należy się posłużyć definicją zawartą w innych aktach prawnych. Pojęcie “obiektu handlowego o powierzchni sprzedaży powyżej 2000m2” wywodzi się z ustawy z dnia 27 marca 2003 o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. Tam również nie zostało ono w całości zdefiniowane, ale możemy w ustawie tej znaleźć definicję “powierzchni sprzedaży”. Zgodnie z art. 2 pkt 19 tej ustawy przez “powierzchnię sprzedaży” należy rozumieć tę część ogólnodostępnej powierzchni obiektu handlowego stanowiącego całość techniczno-użytkową, przeznaczonego do sprzedaży detalicznej, w której odbywa się bezpośrednia sprzedaż towarów (bez wliczania do niej powierzchni usług i gastronomii oraz powierzchni pomocniczej, do której zalicza się powierzchnie magazynów, biur, komunikacji, ekspozycji wystawowej itp.). Z powyższej definicji wynika, że powierzchnia zajęta pod ekspozycję pojazdów (zajmująca większą część salonów samochodowych) nie powinna być wliczana do powierzchni sprzedaży przy kwalifikowaniu jako “obiektu handlowego o powierzchni sprzedaży powyżej 2000m2”.

 

Druga kwestia dotyczy tego, czy do powierzchni sprzedaży powinna być wliczana powierzchnia działki na której posadowiony jest salon. W tym zakresie należy odwołać się do innych ustawowych definicji “obiektu”. Zgodnie z art. 3 pkt 1 ustawy z dnia 7 lipca 1994 – Prawo budowlane obiekt budowlany należy rozumieć budynek, budowlę bądź obiekt małej architektury, wraz z instalacjami zapewniającymi możliwość użytkowania obiektu zgodnie z jego przeznaczeniem, wzniesiony z użyciem wyrobów budowlanych. Tym samym jeśli chodzi o definicję “obiektu handlowego o powierzchni sprzedaży powyżej 2000m2” to do powierzchni tej nie wliczamy powierzchni działki, ponieważ “obiektem handlowym” są znajdujące się na niej budynki, budowle i obiekty małej architektury i tylko ich powierzchnię liczymy.

 

Zakaz działalności w “obiekcie handlowym o powierzchni sprzedaży powyżej 2000m2”, jeżeli już występuje, dotyczy zarówno sprzedaży jak i serwisu.

 

Pamiętajmy również, że zgodnie z nowym rozporządzeniem, w obiektach dealerów i w serwisach – niezależnie od powierzchni i tytułu używania – zakazuje się prowadzenia wszelkiego rodzaju placówek gastronomicznych w tym kantyn pracowniczych, chyba że posiłki będą dostarczane na wynos.

 

Nowe rozporządzenie wprowadza dodatkowy zakaz prowadzenia handlu detalicznego lub prowadzenia działalności usługowej na wyspach handlowych w obiektach handlowych o powierzchni sprzedaży powyżej 2000m2. Oznacza to, że ekspozycje aut w takich wyspach znajdujące się w galeriach handlowych powinny zostać zamknięte.

 

Dodatkowo rozporządzenie wskazuje, że w okresie od 20 marca 2020 do odwołania, wykonywanie zadań przez urząd administracji publicznej lub jednostkę organizacyjną wykonującą zadania o charakterze publicznym, może podlegać ograniczeniu polegającym na wykonywaniu:
1) wyłącznie zadań niezbędnych do zapewnienia pomocy obywatelom;
2) określonych zadań przez ten urząd lub jednostkę w sposób wyłączający bezpośrednią obsługę interesantów.
Oznacza to, że popularne ostatnio zamykanie urzędów obsługujących starostwa w zakresie rejestrowania pojazdów zyskało podstawę prawną.

 

Tekst niniejszy ma charakter informacyjny – wskazujemy w nim co jest dozwolone. Decyzja o tym czy prowadzić biznes i w jakim zakresie powinna być za każdym razem podjęta przez przedsiębiorcę po przeanalizowaniu zasad współżycia społecznego oraz bezpieczeństwa pracowników, klientów i własnego.