W dniu 7 lipca 2020 r. Komisja Europejska opublikowała sprawozdanie za rok 2019 dotyczące systemu wczesnego ostrzegania o produktach niebezpiecznych (tzw. System RAPEX), w którym uczestniczy 31 państw (tj. państwa członkowskie UE oraz Zjednoczone Królestwo, Norwegia, Islandia i Liechtenstein). Drugą najczęściej zgłaszaną kategorią produktów były pojazdy silnikowe. System RAPEX został wprowadzony w 2003 roku na gruncie dyrektywy 2001/95/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 3 grudnia 2001 r. w sprawie ogólnego bezpieczeństwa produktów, a jego zasadniczym celem jest zapewnienie szybkiej wymiany informacji na temat produktów stwarzających zagrożenie oraz podjętych w związku z tym środków zapobiegawczych między państwami członkowskimi i [...]
Czytaj więcej ›
Problem usuwania DPF jest ciągle nierozwiązany, a przez parlament ciągle nie może przejść przepis expressis verbis penalizujący ten proceder. Okazuje się jednak, że warsztaty prowadzące tego typu działalność mogą ponosić odpowiedzialność prawną. W tym zakresie zastosowanie znajdzie art. 80 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. (Dz.U. Nr 62, poz. 627) – Prawo ochrony środowiska. Dotyczy on reklamowania i promowania tego typu działalności. Zgodnie z tym przepisem reklama lub inny rodzaj promocji towaru lub usługi nie powinny zawierać treści propagujących model konsumpcji sprzeczny z zasadami ochrony środowiska i zrównoważonego rozwoju. Z kolei zgodnie z art. 80c Prawa ochrony środowiska, […]
Czytaj więcej ›
Z jakimi wyzwaniami natury prawnej w trakcie pandemii i lockdownu radzili sobie profesjonalni Sprzedający na rynku motoryzacyjnym? Czy dealerzy będą mogli rejestrować pojazdy dla swoich klientów zdalnie? Czy meandry przepisów o rękojmi w przypadku zakupów pojazdów przez internet zostaną “wyprostowane”?
Czytaj więcej ›
Prawie każdy właściciel serwisu blacharsko-lakierniczego zajmujący się naprawami bezgotówkowymi spotkał się z kwestionowaniem przez ubezpieczycieli zakresu naprawy/wartości części lub materiałów, czy ilości dni, na które udostępniono klientowi auto zastępcze itd. Skutkiem takich działań ubezpieczycieli jest niedopłata w kwocie, która jest należna serwisowi. W zakresie rozliczeń podatkowych pojawia się wtedy poważny problem. Mianowicie wykonanie usługi i wystawienie faktury oznacza, co do zasady, konieczność wykazania przychodu podatkowego oraz uiszczenia od niego podatku dochodowego. Kiedy kontrahent nie zapłacił, w całości lub części za fakturę, to podatnik-wierzyciel miał ograniczone możliwości skorygowania swoich rozliczeń podatkowych oraz niejako „wycofania” przychodu podatkowego, którego nie otrzymał. [...]
Czytaj więcej ›
Sprzedaż w salonie przy granicy samochodu Niemcowi, który następnie opuści nim Polskę (nawet na niemieckich tablicach rejestracyjnych), będzie stanowić krajowe nabycie. Dlatego też zwrot akcyzy będzie przysługiwał Niemcowi, bo to on dokonał „wewnątrzwspólnotowej dostawy samochodu”, czyli faktycznie sam go przemieścił, a nie dealer – sprzedawca w Polsce. Dlatego dealerzy, żeby móc skutecznie dochodzić zwrotu podatku powinni sami dostarczać auta wywożąc je na lawetach, bez tablic i bez wydawania ich klientom na terytorium Polski.
Czytaj więcej ›
« Poprzednia strona — Następna strona »