W związku z wejściem w życie od 1 stycznia 2020 kar za brak zawiadomienia o nabyciu/zbyciu pojazdu zarejestrowanego i “wskrzeszeniem” tej instytucji prawnej (art. 78 ust. 2 Prawa o ruchu drogowym), pojawiły się wątpliwości, który starosta miejscowo właściwy do kierowania zawiadomień o nabyciu lub zbyciu pojazdów zarejestrowanych w innym starostwie niż przedsiębiorca ma siedzibę. Problem sprowadza się do tego czy jest to starosta właściwy dla miejsca zamieszkania lub siedziby zawiadamiającego, czy też starosta właściwy dla powiatu, w którym zarejestrowany jest pojazd. Problemów nastręcza także sytuacja, kiedy zawiadamiający jest przedsiębiorcą wieloodziałowym, a tym samym czy możliwe jest kierowanie zawiadomień według właściwości […]
Czytaj więcej ›
Max Schrems po raz kolejny stanął w szranki z Facebookiem. I co ważne – skutecznie. Trybunał Sprawiedliwości orzekł bowiem o nieważności Privacy Shield. Tym samym duża rzesza firm przekazujących dane do USA pozostała bez podstawy prawnej do transferu danych, ale z ważnymi umowami. Co zatem powinny zrobić firmy, aby zapewnić zgodność z RODO? 16 lipca 2020 Trybunał Sprawiedliwości UE ogłosił wyrok w sprawie C-311/18, w którym stwierdził nieważność decyzji Komisji Europejskiej ustanawiającej porozumienie Privacy Shield, na mocy którego transfer danych osobowych pomiędzy podmiotami w UE a podmiotami w USA będącymi członkami Privacy Shield mógł być dokonywany tak samo jak [...]
Czytaj więcej ›
Od 26 czerwca 2020 trwa nabór wniosków na dopłaty do zakupu samochodów elektrycznych w ramach 3 programów wsparcia. Na chwilę obecną głównym zaskoczeniem jest to, że… pieniądze nie rozeszły się w ciągu kilkunastu godzin. Mimo że nabór trwa już trzy tygodnie, to we wszystkich trzech programach są jeszcze niewyczerpane środki. Przypomnijmy, że programy są trzy: Zielony samochód – dofinansowanie zakupu elektrycznego samochodu osobowego Celem programu jest ograniczenie emisji zanieczyszczeń powietrza przez wsparcie zakupu pojazdów o napędzie wyłącznie elektrycznym wykorzystywanych do celów prywatnych. Do rozdysponowania jest 37,5 mln zł ze środków NFOŚiGW. Osoby fizyczne mają szansę na dotacje do 18 […]
Czytaj więcej ›
W dniu 7 lipca 2020 r. Komisja Europejska opublikowała sprawozdanie za rok 2019 dotyczące systemu wczesnego ostrzegania o produktach niebezpiecznych (tzw. System RAPEX), w którym uczestniczy 31 państw (tj. państwa członkowskie UE oraz Zjednoczone Królestwo, Norwegia, Islandia i Liechtenstein). Drugą najczęściej zgłaszaną kategorią produktów były pojazdy silnikowe. System RAPEX został wprowadzony w 2003 roku na gruncie dyrektywy 2001/95/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 3 grudnia 2001 r. w sprawie ogólnego bezpieczeństwa produktów, a jego zasadniczym celem jest zapewnienie szybkiej wymiany informacji na temat produktów stwarzających zagrożenie oraz podjętych w związku z tym środków zapobiegawczych między państwami członkowskimi i [...]
Czytaj więcej ›
Problem usuwania DPF jest ciągle nierozwiązany, a przez parlament ciągle nie może przejść przepis expressis verbis penalizujący ten proceder. Okazuje się jednak, że warsztaty prowadzące tego typu działalność mogą ponosić odpowiedzialność prawną. W tym zakresie zastosowanie znajdzie art. 80 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. (Dz.U. Nr 62, poz. 627) – Prawo ochrony środowiska. Dotyczy on reklamowania i promowania tego typu działalności. Zgodnie z tym przepisem reklama lub inny rodzaj promocji towaru lub usługi nie powinny zawierać treści propagujących model konsumpcji sprzeczny z zasadami ochrony środowiska i zrównoważonego rozwoju. Z kolei zgodnie z art. 80c Prawa ochrony środowiska, […]
Czytaj więcej ›