26 kwietnia 2023 r. do polskiego kodeksu pracy weszły przepisy określane jako pakiet „work-life balance”. Zmiany w zakresie podpisywania umów zawieranych na okres próbny oraz rozwiązywania umów terminowych, nowa informacja dodatkowa do umowy o pracę, zwolnienie z powodu siły wyższej, urlop opiekuńczy, elastyczna organizacja pracy – to tylko wybrane nowości. Jak oceniają je pracodawcy w przeddzień roku ich obowiązywania? Co sprawia największe trudności praktyczne? Jakie oficjalne interpretacje urzędowe pojawiły się w trakcie minionego roku? O tym wszystkim porozmawiamy podczas naszego webinaru. Agenda: zmiany w zakresie podpisywania umów zawieranych na okres próbny oraz rozwiązywania umów terminowych nowa informacja dodatkowa do [...]
Czytaj więcej ›
14 marca 2024 r. Komisja Europejska opublikowała coroczny raport dotyczący systemu wczesnego ostrzegania o produktach niebezpiecznych (tzw. System Safety Gate, dalej: „Raport”). Sprawozdanie odnosi się do działalności systemu w 2023 r. i obejmuje 30 państw (tj. państwa członkowskie UE oraz Norwegię, Islandię i Liechtenstein). Alert został przygotowany przez kancelarię KRK Kieszkowska Rutkowska Kolasiński. W razie jakichkolwiek pytań zachęcamy do kontaktu z kancelarią. System Safety Gate rozpoczął funkcjonowanie w 2003 r. Został powołany na gruncie dyrektywy 2001/95/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 3 grudnia 2001 r. w sprawie ogólnego bezpieczeństwa produktów. Zasadniczym celem systemu jest zapewnienie szybkiej wymiany informacji [...]
Czytaj więcej ›
Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1804 w sprawie rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych (AFIR) weszło w życie 13 kwietnia 2024 roku jako element pakietu Fit for 55. Wobec wprowadzenia nowych przepisów Polska będzie musiała dostosować infrastrukturę punktów ładowania do aktualnych wymogów. Stacje ładowania o mocy minimum 400 kW mają być rozmieszczone co 60 km w obu kierunkach do 2025 roku. W kolejnych dwóch latach moc ma wzrosnąć do 600 kW. Rozporządzenie wprowadza również pojęcie „ładowanie ad hoc” i „tankowanie ad hoc”, które oznacza usługę ładowania/ tankowania nabytą przez użytkownika końcowego bez konieczności zarejestrowania się u operatora danego punktu, zawarcia [...]
Czytaj więcej ›
10 kwietnia 2024 roku Parlament Europejski przyjął porozumienie osiągnięte z Radą UE, dotyczące emisji CO2 z nowych ciężarówek, autobusów i przyczep czyli dla pojazdów o dużej ładowności (HDV). Duże ciężarówki (do których należy zaliczyć również śmieciarki czy betoniarki) oraz autobusy będą musiały zredukować emisje CO2 o 45 % w latach 2030-2034, o 65 % w latach 2035-2039 i o 90 % od 2040 roku. Z kolei nowe autobusy miejskie do 2035 roku mają się stać bezemisyjne, do 2035 roku mają ograniczyć emisje CO2 do 90 %. Dla przyczep i naczep wartość te odpowiednio wynoszą 7,5 % i 10 % [...]
Czytaj więcej ›
Rozporządzenie Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 25 marca 2024 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie różnicowania stopy procentowej składki na ubezpieczenie społeczne z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych w zależności od zagrożeń zawodowych i ich skutków weszło w życie 1 kwietnia 2024 roku. Zgodnie z nowelizacją 31 grup działalności zachowa tę samą kategorię ryzyka i tę samą stopę procentową składki, zaś dla 32 grup działalności została zmieniona kategoria ryzyka a w konsekwencji obniżona została składka na ubezpieczenie wypadkowe. Wśród działalności, których składka uległa obniżeniu znalazł się handel hurtowy i detaliczny pojazdami samochodowymi; naprawa pojazdów samochodowych. [...]
Czytaj więcej ›