Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1804 w sprawie rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych (AFIR) weszło w życie 13 kwietnia 2024 roku jako element pakietu Fit for 55. Wobec wprowadzenia nowych przepisów Polska będzie musiała dostosować infrastrukturę punktów ładowania do aktualnych wymogów. Stacje ładowania o mocy minimum 400 kW mają być rozmieszczone co 60 km w obu kierunkach do 2025 roku. W kolejnych dwóch latach moc ma wzrosnąć do 600 kW. Rozporządzenie wprowadza również pojęcie „ładowanie ad hoc” i „tankowanie ad hoc”, które oznacza usługę ładowania/ tankowania nabytą przez użytkownika końcowego bez konieczności zarejestrowania się u operatora danego punktu, zawarcia [...]
Czytaj więcej ›
10 kwietnia 2024 roku Parlament Europejski przyjął porozumienie osiągnięte z Radą UE, dotyczące emisji CO2 z nowych ciężarówek, autobusów i przyczep czyli dla pojazdów o dużej ładowności (HDV). Duże ciężarówki (do których należy zaliczyć również śmieciarki czy betoniarki) oraz autobusy będą musiały zredukować emisje CO2 o 45 % w latach 2030-2034, o 65 % w latach 2035-2039 i o 90 % od 2040 roku. Z kolei nowe autobusy miejskie do 2035 roku mają się stać bezemisyjne, do 2035 roku mają ograniczyć emisje CO2 do 90 %. Dla przyczep i naczep wartość te odpowiednio wynoszą 7,5 % i 10 % [...]
Czytaj więcej ›
Rozporządzenie Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 25 marca 2024 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie różnicowania stopy procentowej składki na ubezpieczenie społeczne z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych w zależności od zagrożeń zawodowych i ich skutków weszło w życie 1 kwietnia 2024 roku. Zgodnie z nowelizacją 31 grup działalności zachowa tę samą kategorię ryzyka i tę samą stopę procentową składki, zaś dla 32 grup działalności została zmieniona kategoria ryzyka a w konsekwencji obniżona została składka na ubezpieczenie wypadkowe. Wśród działalności, których składka uległa obniżeniu znalazł się handel hurtowy i detaliczny pojazdami samochodowymi; naprawa pojazdów samochodowych. [...]
Czytaj więcej ›
Początek 2024 roku w kancelariach członkowskich Stowarzyszenia Prawników Rynku Motoryzacyjnego okazał się być czasem odbierania zasłużonych nagród za dotychczasową działalność i świetne wyniki, ale nie zabrakło też miejsca na merytoryczne wystąpienia! Szuszczyński Kamińska Kancelaria Prawa Pracy po kilku latach wróciła do stacjonarnej formy cyklicznej konferencji pod hasłem „Prawo pracy i HR – najważniejsze orzeczenia sądów pracy oraz stanowiska urzędowe w prawie HR”. Blisko 250 osób przybyło do Poznania, by spotkać się z ekspertami przy okazji już 9. edycji tego wydarzenia Turcza Kancelaria Radców Prawnych wsparła działania fundacji To Help Africa, która realizuje projekt wiercenia studni w Afryce. Dostęp [...]
Czytaj więcej ›
Na podstawie art. 12 ust. 2 ustawy z dnia 12 grudnia 2003 r. o ogólnym bezpieczeństwie produktów producent i dystrybutor, którzy uzyskali informację, że wprowadzony na rynek produkt nie jest bezpieczny (np. w danej partii pojazdów może wystąpić usterka), są zobowiązani powiadomić o tym niezwłocznie organ nadzoru. Powiadomienie powinno zawierać co najmniej zawiera co najmniej: informacje umożliwiające dokładną identyfikację produktu lub partii produktów, opis zagrożenia stwarzanego przez produkt, informacje mogące służyć ustaleniu przebiegu obrotu produktem oraz opis działań podjętych w celu zapobieżenia zagrożeniom związanym z produktem. Organem sprawującym nadzór nad ogólnym bezpieczeństwem produktów w zakresie określonym ustawą jest Prezes [...]
Czytaj więcej ›